• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    Baktérií v Petriho misce exponenciálně přibývá, ale jen dokud nespotřebují všechny zdroje potravy. Od tohoto bodu se celá jejich populace zhroutí. Přitom je polovina dostupných zdrojů spotřebována jen jednu jedinou generaci před tou poslední, která skončí kolapsem. Baktérie nevnímají ani náznak nastávajícího problému až do okamžiku, kdy je zřejmé, že všechny vyhladoví.

    Rozbor problematiky v angličtině - www.lifeaftertheoilcrash.net
    www.energybulletin.net
    Dokument Oil Crash Movie- www.oilcrashmovie.co/
    Wiki - en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
    Cena ropy - www.petrol.cz
    Cena ropy - www.oil-price.net
    Oil market report - omrpublic.iea.org
    Kurz dolaru - kurzy.divoch.net/usd.php
    rozbalit záhlaví
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    BOBASH: jestli na to ještě máš sílu tak pokračuj
    já to po
    XCHAOS:
    a
    DIOD:
    vzdávám,asi by se člověk spíš domluvil s larvou mravence
    a zřejmě se jedná o mentální poruchu, protože na celkem jasné tvoje i moje věcné a nezpochybnitelné argumenty plácat stále stejné kraviny,to prostě vyžaduje mentální blok
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: tak zde slibovaný flejm. žádám o souhlas zveřejnit tento dialog i mimo NYX:

    Nevím, co nechápeš na argumentu, že i kdyby ropa stále 500Kč litr, je pořád levnější použít pět Tatrovek než 500 oslů. I kdyby ropa nebyla VŮBEC, bude levnější použít náklaďáky na bionaftu, dřevoplyn, elektriku nebo třeba parní na uhlí, než použít stovky oslů. Osel je totiž nahovno - je pomalej, nic neunese, je energeticky hrozně náročnej a vyžaduje spoustu energie na údržbu a skladování. Alternativy (vůl, otrok, kůň) jsou na tom podobně.

    Dopouštíš se základní chyby, že neustále vracíš do hry peníze. Peníze existují, pouze pokud jsou něčím kryté. Peníze jsou jen organizační pomůcka, která slouží k optimální alokaci zdrojů - ale tam, kde tyto zdroje nejsou nebo jsou vzácné, je pomocí peněz samozřejmě alokovat nelze. Mluvit o nějakých 500 Kč za litr je zavádějící: mluv o tom, kolik bude stát byt a strava pro oslovoda, který ho bude mlátit holí ! Dnes by samozřejmě takové náklady byly neúnosné. V budoucnu nevíš, zda nebudou vítaným vytvářením nových pracovních příležitostí...

    Vietnamci porazili Američany pomocí zbraní, které po tzv. Ho-chi-minově stezce vedoucí skrz Laos pašovali např. i nákladní cyklisté. A vše kupodivu neprobíhalo na základě nějaké komunistické propagand, ale docela tržně: za přepravu toho nákladu byla vypsaná konkrétní finančí odměna, která byla natolik zajímavá, že o ni ti cyklorikšové prý usilovali. Prostě pragmatická Asie.

    Zmínka o "oslech" byla samozřejmě nadsazená: ve skutečnosti, těžké náklady se historicky v Evropě a v současnosti např. stále ještě někde v Asii přepravují volskými (případně buvolími) potahy. Dvoukolá dřevěná kára uveze několik metráků (já jsem viděl převážet např. 2-3 prasata současně), a obsahuje pouze několik málo kovových součástek, které dovede zručný kovář vyrobit v podstatě na koleni.

    Pokud budeme převážet několikatunové ocelové nosníky, asi se nám vyplatí si zavolat tu tatrovku - ať už pojede na o něco dražší fosilní naftu či stlačený zemní plyn, nebo na bionaftu, bioplyn, dřevoplyn, atd. O tom samozřejmě nemá smysl diskutovat.

    Ovšem pokud budeš chtít převést na stavbu třeba cihly, tak se projeví jejich "škálovatelnost směrem dolů" - můžeš je část cesty klidně odnosit, a část cesty odvézt volkským potahem, nebo třeba nákladním člunem po řece, apod. Výsledná stavba bude naprosto stejně funkční bez ohledu na to, jestli ty cihly někdo přinese v baťohu na zádech, nebo na nákladním kolem, nebo na volském potahu, nebo na nákladním autě. A to vytváří samozřejmě trh, kde si operativně konkurují různé formy dopravy, a ty můžeš velice snadno, i v průběhu stavby, změnit "dopravce": takouto možnost u dopravy ocelových nosníků mít nebudeš, protože i když si bude konkurovat více majitelů aut, tak stejně budou ceny přepravy definované cenami ropy - které asi jen stěží budou nižší.

    I kdyby neplatil předchozí bod, je pořád energeticky míň náročný vyrábět beton ručně, než tesat a vozit šutry. Šutr je totiž vzhledem ke svý nosnosti těžkej a těžko přepravitelnej.

    - Vedle železobetonu existuje i obyčejnej beton. A i ten má pořád mnohem lepší parametry než šutr. Oni Římani asi tušili, proč postavili kopuli Pantheónu z betonu a ne ze šutrů. Ono by to z těch šutrů totiž nešlo...


    Beton obsahuje nejen písek (který má všechny výhody cihel, co se dopravy týče... a ještě některé navíc), ale i cement, který je energeticky i technologicky náročný na výrobu. Výroba cementu se tudíž centralizuje, a cement se přepravuje na velké vzdálenosti. Kromě toho - pokud betonuješ něco jiného, než základy, cesty či podlahy, tak potřebuješ železobeton, ne beton. Energetická náročnost železobetonu bude záviset na množství a kvalitě toho železa. samozřejmě docela rozumě se dá betonovat i s příměsí kovošrotu (to jsem zažil za svého DIY mládí u rodičů na chatě :)

    Lokální kamenolomy jsou historicky prověřený stavitelský postup: naproti tomu, v před-industriální éře používali beton jen staří Římané... a mám jen mlhavé povědomí o tom, jaké postupy při jeho výrobě používali. Nedovedu si představit, zda by náš dnešní cement bylo možné v dostatečné kvalitě vyrábět decentralizovaně, v lokálních cementárnách, tak jako cihly.

    Nejpravděpodobnějším scénářem pro blízkou budoucnost samozřejmě je, že nákladní doprava zůstane (i za cenu větších nákladů) provozovaná zhruba tak jako teď - zatímco manažeři a obchodníci jednoznačně přejdou na elektronickou komunikaci, a cestovat prostě nebudou (možná ani do práce ne... proč by se s cementem nedalo obchodovat přes Internet ?)

    Ocel se přes půl Evropy vozit nemusí o nic víc, než se přes půl Evropy musej vozit brambory. To, že se tak děje, je jen následek toho, že energie je srandovně levná. Jestli srandovně levná bejt přestane, tak se holt bude vozit ocel z blízka a ne zdaleka. A vzhledem k tomu, že šutry se taky nedaj těžit všude, vyjde to nejspíš s ocelí dost podobně - zvlášť když vezmeš v úvahu takovej drobnej detail, že toho kamení budeš potřebovat přepravit asi 10x tolik, pokud máš postavit ekvivalentní stavbu.

    Ano, ale nebavíme se o dnešní "srandově levné energii" - ale o tom, jakým způsobem ovlivní konec éry levné ropy růst cen ostatního zboží a služeb - včetně služby přepravy ! Proti pesimistickému tvrzení že "všechno je vyrobené z ropy" jsem docela razantně vystoupil s dlouhým seznamem zemědělských i pre-industriálních technických výrobků, které z ropy vyrobené nejsou.

    Osobně si nejsem jistý, při jaké (relativní) ceně ropy vzhledem k něčemu jinému na trhu (jak jsem psal dříve - peníze nehrají až takovou rolik) se v nějaké vesnici vyplatí postavit přes potok cihlový či kamenný můstek místo železobetonového. Svoji roli určitě bude hrát rozpětí oblouku, vzdálenost nejbližšího kamenolomu či cihelny, vzdálenost od cementárny, ocelárny, apod. Dnes to zní nesmyslně - ovšem v budoucnu prostě situace na trhu může vypadat jinak a já ani ty nevíme přesně jak.

    Každopádně stavba cihlového můstku mj. vytvoří pracovní příležitosti - takže pokud např. bude starostům dovoleno vytvářet post-peak oil lokální pracovní místa tímto způsobem (místo aby lokálně vybrané daně šly nutně na kraj, a ten shora rozhodl, že most přijede postavit parta betonářů), tak si myslím, že se nic hrozného nestane. (Na rozdíl od toho 18. století navíc můžeme
    šutry zvedat třeba pomocí stacionárních elektromotorů, které navíc budeme provozovat přes den, když zrovna svítí slunce a elektřina je tudíž levná, apod.)

    - Stavět most z cihel je drahý, pracný a zbytečný. Mohl to dělat Brunel v Británii, kde se na to skládalo celý impérium.

    Ano. A taky k tomu nepotřeboval ropu. A právě proto zvolil cihly :-) A proto o tom mluvím.

    - Když už chceš vymyslet nějakej inteligentní, open source, DIY a obnovitelnej materiál, kterej je na stavbu mostu k něčemu dobrej, udělej ho ze dřeva. Rozdíl mezi dřevěným mostem a mostem z kamení, cihel nebo něčeho podobnýho je hlavně v tom, že dřevěný mosty (nebo spíš lávky) se pořád stavěj. Kamenný jaksi ne... čím to asi bude?

    Já dřevu fandím. Ale historicky se ukázalo, že na některé stavby trvalejšího charakteru je prostě výhodnější použít kámen nebo cihly. Není to můj nápad - lidi na to přišli už před tisícovkami let.

    A poznámka na závěr - ve srovnání s počítačovým čipem je ocel nebo aspoň železo úžasně DIY a open source věc.

    To si myslel Mao taky, když vyhlašoval svůj "velký skok vpřed" - během kterého v Čině rolníci zbytečně pokáceli spoustu stromů na výrobu dřevěného uhlí, a zbytečně roztavili spoustu pánví a motyk, takže pak zemi postihl menší hladomor... :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: to je nesmysl... co ty přesně víš, co já chci nebo nechci ? resp. jak moje argumentace souvisí s tím, co nechci ? (to je jako by si zakázal nadrženýmu mluvit o tom, že sex je příjemný... protože to by se mu taklíbilo, tomu chlípníkovi, aby třeba takhle nějakou partnerku k tomu sexu ukacal... :-) hezky ať mlčí ! )

    otázka centrální kontroly je složitá.

    tomu, co hlásám já, se neříká "DIY" ani "steampunk". blízko je tomu pojem "post-industriální společnost", který vznikl někdy v 80. a 90. letech - kdy si vlastně většina lidstva uvědomila, že velká část těžkého průmyslu během 20. století pracovala ve prospěch zbrojní mašinérie (ano - v % HDP to nevypadalo tak hrozivě: ale faktem je, že do HDP se různými triky zahrnovaly i ekonomické aktivity, ke kterým by nikdy bývalo nedošlo, kdyby těžký průmysl nebyl prve podporován jakožto strategický zdroj). po odbourání dotací na Západě se v 70. letech začaly základy těžkého průmyslu hroutit (propouštění horníků, apod.)

    ale ještě přesnější než pouhý "post-industrialismus" je pro moje myšlení označení - http://en.wikipedia.org/wiki/Bright_green_environmentalism - česky možná "zelenkavý" enviromentalismus - i když stěží budu patřit mezi jeho nejradikálněší stoupence, a některé rysy tohoto hnutí mě přijdou spíše jako vtip (někdy i hloupý). nicméně ano - potřebujeme technologickou, sociální a lifestylovou ZMĚNU. změna přitom neznamená nějaké "zrušení" nějakých našich dovedností - natož pak zrušení nadekretované shora ! Spíše bych si asi všimal, které části našeho lifestylu jsou už dnes nějak "nadekretované shora" - ať už státu a jeho úřadů, a nebo od velkých korporací, které životní styl definují tím, do kterých průmyslových odvětví se investuje a kde tudíž vznikají obrovské úspory z rozsahu (které zde někteří diskutéři, jako např. E2E4, zcela zásadně obhajují: je pravda, že úspoře z rozsahu vyjádřené finančně může NĚKDY odpovídat i úspora energie - ale postavit mezi tyto dvě formy ekonomičnosti jednoznačné rovnítko si rozhodně netroufám)

    reakce na tvoje teze v samostnaném odkazu. (možná bych dokonce i z naší diskuze udělal článek, pokud budeš souhlasit pod zveřejněním svých tezí pod GNU-FDL licencí...)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Problém s tvojí argumentací je, že je celá postavená na tom, že CHCEŠ aby věci byly open source a DIY, a nechceš cokoliv centralizovanýho. K tomu snu o DIY open source společnosti se přidává nadšení pro jakousi obdobu steam punku nebo čeho, s GPS navigovanejma oslama a kamennejma anténama mobilních sítí.

    Sorry, ale v posledních asi 140 příspěvcích, který jsem teď přečetl, jsou ty tvoje téměř do jednoho lunární píčoviny.

    Kamennej most vs. železobetonovej most

    - Nevím, co nechápeš na argumentu, že i kdyby ropa stále 500Kč litr, je pořád levnější použít pět Tatrovek než 500 oslů. I kdyby ropa nebyla VŮBEC, bude levnější použít náklaďáky na bionaftu, dřevoplyn, elektriku nebo třeba parní na uhlí, než použít stovky oslů. Osel je totiž nahovno - je pomalej, nic neunese, je energeticky hrozně náročnej a vyžaduje spoustu energie na údržbu a skladování. Alternativy (vůl, otrok, kůň) jsou na tom podobně.

    - I kdyby neplatil předchozí bod, je pořád energeticky míň náročný vyrábět beton ručně, než tesat a vozit šutry. Šutr je totiž vzhledem ke svý nosnosti těžkej a těžko přepravitelnej.

    - Vedle železobetonu existuje i obyčejnej beton. A i ten má pořád mnohem lepší parametry než šutr. Oni Římani asi tušili, proč postavili kopuli Pantheónu z betonu a ne ze šutrů. Ono by to z těch šutrů totiž nešlo...

    - Ocel se přes půl Evropy vozit nemusí o nic víc, než se přes půl Evropy musej vozit brambory. To, že se tak děje, je jen následek toho, že energie je srandovně levná. Jestli srandovně levná bejt přestane, tak se holt bude vozit ocel z blízka a ne zdaleka. A vzhledem k tomu, že šutry se taky nedaj těžit všude, vyjde to nejspíš s ocelí dost podobně - zvlášť když vezmeš v úvahu takovej drobnej detail, že toho kamení budeš potřebovat přepravit asi 10x tolik, pokud máš postavit ekvivalentní stavbu.

    - Stavět most z cihel je drahý, pracný a zbytečný. Mohl to dělat Brunel v Británii, kde se na to skládalo celý impérium.

    - Když už chceš vymyslet nějakej inteligentní, open source, DIY a obnovitelnej materiál, kterej je na stavbu mostu k něčemu dobrej, udělej ho ze dřeva. Rozdíl mezi dřevěným mostem a mostem z kamení, cihel nebo něčeho podobnýho je hlavně v tom, že dřevěný mosty (nebo spíš lávky) se pořád stavěj. Kamenný jaksi ne... čím to asi bude?

    A poznámka na závěr - ve srovnání s počítačovým čipem je ocel nebo aspoň železo úžasně DIY a open source věc.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: nezapomeň dodat "buržoazní přežitek" (nebo spíš feudální ?).

    neexistuje žádné objektivní kritérium jaká technologie je výkonná a jaká nevýkonná: prostě s konkrétními zdroji, které buď máš, nebo nemáš, nějaké technologie buď máš, nebo nemáš. to, které zdroje si můžeš dovolit využít, dnes většinou určí jejich dostupnost na trhu.

    a kdybys něco tušil o komparativní výhodě (např. v mezinárodním obchodu), tak zjistíš, že oslí káry mohou být sakra konkurenceschopné, pokud tvoji politici zadlužili stát natolik, že si nebudeš moci dovolit kupovat dost ropy (protože jí všechnu skoupila Čína...)
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    E2E4: ale ať se používají,já proti nim nic nemám, pokud se to někomu vyplatí proč ne...
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: ono to nekončí 2006 ale asi 3 roky potom, neber to podle poslední čárečky s popisem :)

    OMNIHASH: díky

    ITCHY: ale na druhou stranu, ne že by se oldschool technologie nepoužívaly - např. ohřejvání domu a vody sluncem, sušení na slunci..
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    E2E4: dočetl jsem ,divil bych se kdyby tě někdo vzal vážně,o těch nákladech a polštářích jsem tu psal snad 6x,o substitutech snad 20x
    chápeš že jim bouráš domeček z karet ,takže to prostě budou ignorovat????
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    E2E4: ale může protože to se do scénáře nehodí...
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: vylučuji ji protože osel, potah, povoy, plachetnice ,kamenný most, chaupa z vepřovic je přežitek
    nevýkonné technologie které vyžadují tisícinásobky všech prostředků včetně ENERGETICKYCH,aneb ten kameník spíš několi stovek taky musí žrát přičemž ruční opracování kamene oproti vylittí mixu bude kolikrát pomalejší???
    Schváln ignotuješ některé nutné vstupy, energie je defacto vše a záměrně selektivně vybíráš určitá tvrzení
    ROBOTICKY OPRACOVANÝ KÁMEN NEBUDE, PÁČ KDYŽ NEMÁŠ ENERGIE NA MÍXÁNÍ A DOPRAVU BETONU TAK NEMÁŠ ANI NA STROJOVÉ OPRACOVÁNÍ KAMENE,povoz sem povoz tam, aneb záměrnně klmeš a lžeš.já se na věci dívám z hodně širokého záberu, tzn vidím i za roh, ty dohlídneš tak 2cm před sebe..
    nevím čím je tato krátkozrakost způsobena a kde se u lidí bere neschopnost spojovat souvislosti, každá akce vyvolává reakc a každá příčina má svůj následek.
    spousta lidí na to zapomíná
    Apropo dřív se skutečně velké stavby stavěly celá staletí protože ruční a zvířecí práce..
    já opravdu netoužím po tom stavět při dnešní tristní ceně veřejných zakázaek cokoliv by hand.Náklady na justiční palác v Brně by pak nebyly 2g-což už je samo o sobě k pláči
    ale 500...
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    MESK: můžeš mi vysvětlit kde tam je urážka????
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: dobrý.. a máš verzi s pokračováním i po roce 2006 ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Chytré dobíjecí stanice z Fraunhoferova institutu | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/novinky/chytre-dobijeci-stanice-z-fraunhoferova-institutu
    E2E4
    E2E4 --- ---
    OMNIHASH: huh? na ose y máš dolary, reálný i nomuinální, na ose x roky.. je to z wiki, jak si můžeš ověřit pravým čudlíkem na obrázku :)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    E2E4: osobně vidím formaci double top - jakmile začne ropa klesat, bude to klesat pěkně dolů :)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: to je přece jedno, má smysl to počítat jen v reálnejch cenách..

    a pro pžipomenutí

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: no já peníze úplně nezahazuju.. ale aspoň se tedy musíme bavit v cenách roku XY ... protože bavit se třeba v roce 2010 o ceně ropy v roce 2012 měřeno v USD nemusí znamenat vůbec nic: může se reálně stát, že dojde k deflaci, že ropa numericky zlevní - ale ten dolar prostě bude pro většinu lidí na světě daleko nedostupnější, než dnes... a toto se velice špatně počítá.

    peníze jsou skvělé, když srovnáš cenu dvou komodit mezi sebou, teď hned... ale nepřijdou mi extra praktické, když srovnáváš cenu (=v podstatě dostupnost) jedné komodity v různých letech.
    MESK
    MESK --- ---
    ITCHY: PROSÍM DISKUTUJ BEZ URÁŽENÍ NERAD BYCH DÁVAL BAN
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: ale nabídka, poptávka, rovnovážná cena a pokrok a motivace k hledání alternativ jsou taky z reálného světa.. nemůžeš je šmahem zahodit, protože máš nepopiratelnou fyziku.. ostatně ona není tak nepopiratelná, protože záleží na technologii a peněžích, které do toho vrazíš..
    E2E4
    E2E4 --- ---
    Odpovídal jsem vsoukhwhateverovi do pošty, ale napsal jsem něco, o co bych se chtěl podělit i tady..

    Je to dlouhé, ale velmi kvalitní. Doufám že si to tu aspoŇ někdo přečte až do konce. :)


    Neříkám, že JD z peakoildebunked má pravdu ve všem, a těžko ho můžeš hodnotit podle jednoho údajného lapsu s jadernou technologií (a nemyslím že říkal přesně, že to je už hotová technologie, a jestli je to naděje do budoucna nebo slepá cesta stejně nikdo neví, takže jeho guess je stejně dobrý jako tvůj nebo můj)..

    ale nabízí alternativní pohledy, znovu zopakuju tři věci, které by vás mohly přesvědčit, že to může být i jinak:

    a) konec levné ropy - té za dva dolary za barel nebo co? uvědomte si, že cena není daná (jen) náklady, dokonce může producent jít pod ně, ale oligopol s kartelem rozhodně půjde nad ně.. a tím pádem nad ně jde i zbytek trhu.. zisky z ropy jsou nepředstavitelné.. ignoruješ stranu nabídky.

    b) asi si neumíte nakreslit křivku nabídky a poptávky a zkoumat posuny křivek nebo posuny po grafu, takže ti nebudu radit, ať to uděláš :)

    ale věř, že jakkoliv je nástroj ekonomické vědy "křivka jde zleva dolu doprava nahoru" trochu pavědecký, dává lepší výsledky než jednoduché úvahy typu "když toho bude míň tak to podraží" - to je sice pravda, ale určuje to směr, a před tím může být nějaký faktor, který způsobí, že tenhle faktor je třeba úplně bezvýznamný, protože jiné jsou významnější.. a ekonomické teorii tuhle pavědu - dostala se tam poměrně nedávno, donedávna to byly taky jen jednoduché kecy.. :)

    Jen jednou jsem viděl peakaře zkusit to hodit do grafu. Kudos to him, aspoň uvažoval. Samozřejmě, že mu vyšlo že peak bude, kognitivní bias.. :) Ale vážím si ho, narozdíl od ostatních doomerů ktežá to mají málo podložené.

    každopádně, v tomto smyslu, ignorujete stranu poptávky. hergot. :)

    c) podívej se na rozložení spotřeby ropy - jakékoliv. uvidíš, jak málo jí jde na věci, které si myslíš (zemědělství) a jak hodně na blbosti. A to, že na ty "kritické" věci jde malé procento spotřeby, můžeš snadno dokázat tím, co nepochybně jde na ostatní účely (auta, topení, elektrika, osobní letecká doprava, stíhačky).

    d) podívej se, jak uhlí nedošlo (obecná nahrazení jednoho zdroje substitutem - a ne, není nikde psáno že další substituty nebudou) a jak se zcela nepotvrdila teorie peaku v případě zemního plynu v USA. Kromě toho graf produkce ropy ve spoustě zemí vůbec neodpovídá peakařské logistické křivce.. kde je psáno, že to bude tak, jak říkají lidi, jejichž předpovědi nevyšly?

    Ad tvoji guruové, ekologům nedůvěřuju a tím pádem je mi jedno co si myslí - mají moc úzký a iracionální pohled - při posedlosti údajnou trvalou udržitelností ignorují jiná fakta.. viz biopaliva, ta se "trvale" udržela jen rok dva, než VŠICHNI pochopili, že to je úplný nesmysl.. neškálovatelný. Totéž emisní trading, totéž odhady nákladů GO. Stejně jednostranný pohled mají peakaři. Hergot, třeba dojde voda nebo peníze dřív než ropa, jak takovou tezi vyvrátíš?

    A mimochodem, já neříkám, že peak bude takový a takový, jenom říkám, že je všechno dost na vodě, a že peakaři selektivně ignorují nějaká fakta, která můžou převálcovat jiná.. Není to tak, že jedna věc je svatá - pro Marxe to byla práce, pro někoho je to nezasahování státu do trhu, pro někoho je to "všechno je založená na energii a spotřeba stoupá", pro někoho "fyzické limity těžby jsou ty nejdůležitější". To platí v systému typu matematika a logika, kde se to dá dokázat. Nikoliv v oboru "předpovídání budoucnosti".

    Kdo to dočetl až sem, dostane ode mně plus na jakýkoliv první příspěvek co teď napíše :)
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    "levnější a "energeticky míň náročný" je v 99% případů většinou ve výsledku to samý..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: problém je, že množství ropy nebo množství energie je pojem materiálního, fyzikálního světa - je to měřitelné postupy přírodních věd. dolar je virtuální jednotka, která může v blízké budoucnosti znamenat téměř cokoliv.

    měli bychom operovat takovými pojmy jako třeba "kolik hodin za průměrnou mzdu bude třeba pracovat na jeden barel ropy" (či "na jednu nádrž osobního auta") nebo "kolik hodin za mediánovou mzdu bude třeba pracovat na jeden barel ropy" (či "na jednu nádrž osobního auta"). dolar je jednotka poněkud nafukovací (nebo vyfukovací - podle toho jestli krize nebo nekrize).

    já se snažím do těchto víceméně fyzikálních debat vstoupit s hypotézou, že by nádrž osobního auta třeba mohla být menší - a tudíž by průměrná životní úroveň vlastně nemusela klesat... pochopitelně, Angela Merkelová [ XCHAOS @ Peak Oil - zlom ropy ] a navrhuje tu nádrž zrušit úplně :-) což nám, kdo známe další fyzikální pojmu, jako třeba energetická hustota apod., přijde poněkud nereálné.

    můj oblíbenec Elon Musk na to jde od lesa, a zkouší zajímavý trik: pokud nemůže u Tesla Roadsteru dosáhnout dostatečné energetické hustoty akumulátoru (a to on jako inženýr a stavitel levných kosmických raket http://www.spacex.com/ pro prezidenta Obamu http://spaceflightnow.com/falcon9/001/100416wdrobama/ jistě dobře ví !), tak chce u Tesla Roadsteru alespoň nabídnout lepší rozlišení, než mají notebooky značky Apple http://www.hybrid.cz/novinky/tesla-chce-android-sit-obchodu-jako-ma-apple - tento přístup víceméně odpovídá mojí teorii, že elektromobily jsou v podstatě zboží stejného druhu, jako mobily či notebooky (tzn. např. mají displej a baterii) a že tím pádem můžeme očekávat, že výrobci mobilů a notebooků se ukáží být schopnějšími výrobci elektromobilů, než automobilky,...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam