• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    Baktérií v Petriho misce exponenciálně přibývá, ale jen dokud nespotřebují všechny zdroje potravy. Od tohoto bodu se celá jejich populace zhroutí. Přitom je polovina dostupných zdrojů spotřebována jen jednu jedinou generaci před tou poslední, která skončí kolapsem. Baktérie nevnímají ani náznak nastávajícího problému až do okamžiku, kdy je zřejmé, že všechny vyhladoví.

    Rozbor problematiky v angličtině - www.lifeaftertheoilcrash.net
    www.energybulletin.net
    Dokument Oil Crash Movie- www.oilcrashmovie.co/
    Wiki - en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
    Cena ropy - www.petrol.cz
    Cena ropy - www.oil-price.net
    Oil market report - omrpublic.iea.org
    Kurz dolaru - kurzy.divoch.net/usd.php
    rozbalit záhlaví
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: Mi přijde, že abstrahuješ od zdrojové náročnosti informačních technologií...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: znásilňuju podstatu ? :-O podstatu čeho ?

    co se plachetnic týče, tak vycházím z naprosté klasiky: http://en.wikipedia.org/wiki/Thermopylae_%28clipper%29 http://en.wikipedia.org/wiki/Cutty_Sark (Cutty Sark has a composite wrought iron frame structure covered by wooden planking. - tedy docela moderní technologie - kompozitní konstrukce už v 19. století, vlastně takový steampunk :-)

    Možná, že clippery nebyly konkurenceschopné na atlantických trasách - protože parníky je dokázaly překonat s jednou zásobou paliva. Ovšem na výrazně delších trasách do Asie bylo nutné překonávat dlouhé vzdálenosti mimo civilizaci - a parníky potřebovaly asi po nějakém čase doplňovat uhlí, pokud měly plout skutečně rychle. Prostě bylo tu poměrně dlouhé období (zejména těsně před výstavbou Suezského průplavu), kdy plachetnice skutečně překonávaly cestu mezi Evropou a Asií rychleji, než tehdejší parníky.

    A co se dnešních lodí a jejich rychlosti týče: ano, jsou schopné jezdit rychle, jenže vzhledem k růstu ceny ropy a finanční krizi a poklesu poptávky po přepravě volí často nejúspornější režim, ve kterém jsou pomalejší, než zmiňované clippery z konce 19. století !

    http://www.lowtechmagazine.com/2009/04/cargo-ships-then-and-now.html But the giant freighter is cruising at 10 knots, well shy of her 26-knot top speed. At about half speed, fuel consumption drops to 100-150 tons of fuel a day from 350 tons ... The German Preussen (picture above), the largest sailing ship ever built ....one way trip between Germany and Chile took the cargo vessel between 58 and 79 days. The best average speed over a one way trip was 13.7 knots. The lowest average speed was 10 knots.

    jinak ještě zpět ke "znásilňování podstaty" http://www.lowtechmagazine.com/2009/04/sailing-ships-large-crew-automated-control.html samozřejmě všichni víme, že budoucnost patří alumuniu, že. resp. patří páře, turbínám, spalovacím motorům, jaderné energii, proudovým motorům... nebo jaké všechny pohádky nám to naši dědečkové vyprávěli, že. OMYL ! já tvrdím, že budoucnost patří informačním technologiím ! Klipper vybavený elektronicky ovládaným plachtovím, GPS navigací, satelitním telefonem, apod. není žádné "znásilnění podstaty" - ale je naprosto legitimní vize kombinace tradičních a hi-tech postupů v blízké budoucnosti."Přímočarý" motorový pohon zůstane zachován - ale jenom jako backup, alternativa. Pro běžný každodenní provoz něco takového v post-peak oil světě bude příliš drahé.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: ne skutečně netrvám na jediném pohonu notabene na principu spalovacího motoru.
    rozdíl mezi námi je ale ten že ty prostě znásilňuješ podstatu.snažíš se roubovat ekologická řešení do moderní doby bez ohledu na to zda jsou či nejsou krokem zpět
    vítr prostě není a nemlůže být hlavním pohonem,což je jádro sporu, protože a jednoduše mu nedokážeme poroučet
    to co psal OMNIHASH že se cistornové lodě plaví rychlostí nižší než dřívějšíé plachetnice je tvrzení dosti zcestné neb v dobách slavných mořeplavců a dobrodruhů
    prostě cesta jen přes atlantik mohla zabrat třeba měsíc, navíc při pořádné bouři nebyl problém pokud to nebohou loď zaneslo o pár set mil dál,
    jsou známy dokonce případy kdy na plachty odkázaná loď nebyla s to zdolat lamanšský průliv a cesta přes něj trvala třeba černému princi rovné 3 měsice, neb ji bouře zahnala k břehům africkým
    netvrdím že nemůže být plachta použita jako pomocný pohon, nicméně zas a znovu účinnost a hlavně spolehlivost takovéhoto pohonu bude oproti jakékoliv jiné variantě
    dost na vodě, tzn já prostě nevěřím zastaralým a neúčinným technologiím roubovaným do moderní společnosti
    je to stejné jako bys viděl, možná i vidíš budoucnost letectví v motgolfiérách,o tvých gps karavanách a kamenných stavbách-oboje kravina na entou ani nemluvě
    moderní globální vesnice si žádá moderní prostředky
    až budeš mít rurární společnost žijící v klidné harmonii založenou výhradně na pěstění pšenky,past vy krav a koz která nebaží po světských požitcích a nekonzumuje, pak je možné i když vysoce nepravděpodobné zavádět zpět staré osvědčené a zastaralé technologie..do té doby nikoli
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: a proč by měl být jediný ? parníky 19. století měly jako backup pohon plachty a plachetnice používané začátkem 20. století měly zase často různé záložní motorové pohony (pro pohon v přístavu, nebo pro případ bezvětří, apod)

    já jsem poslední, kdo by tvrdil, že by měl být vybrán jediný správný druh pohon a ten vnucen všem, aby se dosáhlo úspor z rozsahu (úspory z rozsahu jsou vynálezem ďábla, jak jsem ukázal už dříve). pochopitelně: "hybrid" mezi plachetnicí a motorovou lodí je stejně dobrý nápad, jako hybrid mezi elektromobilem a klasickým autem autem, apod. (a navíc umožňuje koncovým uživatelům částečně se chránit mezi spekulanty, kteří by rádi dosáhli monopolu na určitý druh pohonu, apod.)

    ITCHY
    ITCHY --- ---
    MESK: plachetnice=plachetnice,aneb plachtenice jest loď u níž jsou plachty primární či dokoncše jediný druh hnací síly
    kolesový,šroubový parník vybavený dodatečnými plachtami se kupodivu nezove plachetnicí ale parníkem...
    aneb stále stejné, spousta lidí zde má ve zvyku používat slova anižý by chápala jejich skutečný význam
    já jsem obecně netvrdil že úplachty nemohou být pomocnou hnací jednotkou jen tvrdím že nebudou JEDINOU BA DOKONCE ANI HLAVNÍ,protože v dopravě zboží a ve válce se na vítr už nějaký pátek nehraje ....
    MESK
    MESK --- ---
    ITCHY: ani plachetnice nema jediny pohon. casto musi kolem rovniku jet celej den na naftu.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    OMNIHASH: PSAL JSEM-JAKO HLAVNÍ A JEDINÝ POHON????
    Těžko,aneb nejraději přijímám kritiku od někoho kdo není schopen přečíst psaný text,tzn jeho argument je o ****
    až se naučíš alespoň číst, můžeme v podobné invektiv plné a plodné debatě pokračovat, zatím, děkuji nemám zajém...
    MESK
    MESK --- ---
    ad olejovy skvrny za nakladnima lodema: neni to normalni a bude to bud vypoustenim nejakyho bordelu, nebo starim a netesnostma. vsechny stroje v lodi maj pod sebou olejovy sberace, ktery ten unikajici olej svadej potrubim do centralni nadrze v lodi, ze ktery se oddeluje znecistnena voda a olej. znecistena voda se muze po procisteni a v mensich davkach postupne vypoustet do more. olej se ma v pristave pretankovat do sbernych nadrzi pro dalsi zpracovani.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: ty jelito, kovové lodě se stavějí od 19 století, ,ostatně první celokovovou lodí byl Monitor severo amerického námořnictva v občanské válce sveru proti jihu,ale plachetnic bys našel jako šafránu
    great eastern,alis leviathan byl sice vybaven plachtami ale jako doplňkovou nikoliv hlavní hnací silou
    zapomeň na plachty a romantiku mořem ošlehaných mořským vlků alias banda jednonohého johna silvera
    plachty se prostě v dnešní době na velké nákladní LODĚ CO JEDINÝ MOŽNÝ POHON NEVRÁTÍ,větru tak nějak stále neumíme poroučet víš????
    já vím že plachty jsou pro tebe kgůl protože působí romanticky, malebně a hlavně NEMASOVĚ ALIAS NEKAPITILISTICKY,to nic nemění na tom že plachty pokud kdy na plujícíhc monstrech budou tak pouze jako doplňěk a po prtavdě na 300 000tunové lodi by spíš působily jako kuriozita a výsměch lodnímu stavitelství, případně doklad chorého mozku lodního stavitele.
    prostě ty lodě bude pohánět copkoliv jiného ale plachty ne, ostatně když máme atomové ponorky a letadlové lodě, proč nemít atomové supernákladní lodě
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    E2E4:
    kdyz se potopjej tak vsechno co vezou ;)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: no to ano.. ale pořád jsi nespočítal kolik sežerou za cestu..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: tyhle lodi často jezdí na nerafinovanou ropu (a to i ty, které se honosí rádoby ekologickými vychytávkami) s vysokým obsahem síry. to sice neovlivní EROEI, ale "měrnou hnusnotu" jejich provozu ano.

    peak oil bude velké dobro, protože se místo těchto monster začnou vyplácet plachetnice. (a mimochodem - kovové plachetnice by dosahovaly takových úspor z rozsahu, kterých dřevěné nebyly schopné - narážely totiž na limity dřeva jakožto konstrukčního materiálu...)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: 65 kW, ale princip je furt stejnej.. :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: měl ten motor z lodi 20 MW ?
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: Moje zkušenosti s loděmi jsou poměrně omezené, kromě toho že známý známého měl v autě motor z lodi a naopak kamarád měl v lodi motor z auta - Mercedes Benz OM617 se používal do obojího.. :)

    Na těch stránkách není o oleji ani zmínka.

    XCHAOS: Ty to spočti. Procento z ropy kterou veze na dopravu této ropy přes Atlantik. To že na konci bude mít prázdnější nádrže a bude žrát míň můžeš směle zanedbat. :)
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    Jeste by slo zmynit cisteni tankeru. Po vycerpani nakladu zustane nevycerpatelny podil ktery se samozrejme vymeje do more. Myslim ze mnohem vetsi zatez je ale nelegalne do more ulozeny odpad.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (BTW máte tam výkony motorů v MW a rychlost, z toho lze odhadnout spotřebu)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: myslím, že svoje obdivuhodné znalosti automobilové technologie nemůžeš tak docela zobecňovat např. na lodní šrouby :-) a i pokud bys měl zkušnost např. s parníkem na Vltavě, tak ti to asi moc nenapoví, jak to je s mazáním u půl kilometru dlouhé lodi...

    http://en.wikipedia.org/wiki/Emma_Mærsk
    http://en.wikipedia.org/wiki/Knock_Nevis
    http://en.wikipedia.org/wiki/Batillus_class_supertankers
    E2E4
    E2E4 --- ---
    MESK: mně by to fakt zajímalo, myslím totiž, že od vynálezu gufera žádný olej nikam unikat nemusí :)
    MESK
    MESK --- ---
    E2E4: urcite unika mazani kluznyho loziska lodniho sroubu ale jestli je to unavou tesneni nebo desigem nevim. nicmene kamarad je inzenyr, co navrhuje a ridi stavbu namornich lodi, tak se muzu zeptat.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: ale na tom čísle záleží.. a fakt si myslím, že je malé.

    XCHAOS: to tvrdíš ty, já nevěřím že z lodí uniká olej. dokaž to.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam