• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: uniká ze všech velkých lodí, nejen z tankerů. dostali jsme se každopádně offtopic.

    debata se týkala toho, že do EROEI je třeba započítat i energii spotřebovanou při přepravě. EROEI zemního plynu v ČR v sobě tedy zahrnuje např. i zemní plyn spotřebovaný turbínami kompresorovýcj stanic.

    chceš toto snad zpochybnit ?
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: kde píšou že z tankerů uniká olej by design, jak tvrdíš?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: nepopisuju svět takový, jaký by mohl být - ale takový, jaký je.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: a kde pisou že s tankerů musí unikat olej?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: s argumentací "moje ropná skvrna je větší než tvoje" zkus jít za Obamou :-)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: tos neviděl ropnou skvrnu z mýho tlumiče :)

    ale jinak to s koncentrací chápu, ale ještě mi chybí nějký odkaz na téma "z tankerů teče motorový / převodový olej, protože jsou tak postavené".

    Mimochodem, dnešní oleje se dělají i bioodbouratelné. http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_fluid#Biodegradable_hydraulic_fluids:)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: no ale koncentrace toho znečištění je v případě toho tankeru daleko větší... a koncetrace je to, co se počítá... negativní vliv často souvisí právě s "měrnou hnusnotou" dané negativní externality...
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: to moc nechápu proč - můžeš poslat nějaký odkaz.. tak jako tak, 550000 tun ropy co ten tanker uveze stejně svým spálením a úniky oleje z aut, poháněných tímtéž olejem, nadělá o řád víc znečištění..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OTZ: jo, se sluncem je nějaká velká story, to se ví. jisté je, že ji nezavinil člověk... ale popírači i tak popírají, že se něco děje :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: ne. u těch obřích lodí je to feature, ne bug. úspory z rozsahu přestávají pomáhat, když ten rozsah je prostě už i tak moc velký.
    OTZ
    OTZ --- ---
    no tak nevim jestli ma smysl resit nejakou ropu a uz vubec oteplovani vlivem CO2

    http://www.newscientist.com/article/mg20627640.800-whats-wrong-with-the-sun.html&sl=en&tl=cs&hl=&ie=UTF-8
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: zas to musíš vidět v perspektivě - za auty, které ten tanker naplní zůstává 1000x více olejových skvrn..

    a ad mazivo, asi špatný gufero na hřídeli, to se ti u auta může stát taky..
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    http://www.renewamerica.com/columns/bloyer/030331

    no nezaslouzi si tento clovek byt "tarred and feathered" aby to okusil na valstni kuzi?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: jejich provoz je monstrózně neekologický, najdi si to kdekoliv.

    ano je pěkné, že ty úspory z rozsahu jsou tak obrovské - jenže ten rozsah je tak obrovský, že za těmito loděmi zůstane v moři jedna dlouhá souvislá mastná skvrna.

    popravdě: já jsem se k jedné takovéhle lodi (společnosti Maersk) přiblížil na několik stovek metrů, když jsem na Srí Lance plul na rybářské lodi pozorovat velryby: a pak jsme překřížili její brázdu. můžu ti říct, že to byl fakt humus: a to šlo vlastně jen o kontinuální únik maziva ! (kolik motory těhle lodí propálí nafty, je jiná věc)

    je pěkné, že v přepočtu na přepravený kontejner jsou ta čísla nízká - ale to nic neznamená: to množství nákladu je taky obrovské - a kdyby takovýchto lodí jezdilo míň, tak škody budou výrazně nižší.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    YURD4: představu mám, že ani moc ne. A ty máš předtavu, kolik uvezou?

    ale pánové, spočtěte si to sami..
    YURD4
    YURD4 --- ---
    E2E4: kamionu? mas predstavu kolik tyhle lode spotrebuji jen lubrikantu? o palivu nemluve.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: ano, mnohem lepší alternativa než biopaliva, byť má také své externality (hehe, ekologie má taky externality, víme?)

    - hlavně se ty panely - zvlášť ty progresivní tenké filmy se dělají z chuťovek jako Arsenid Galia (jojo, Arsén, fakt jedovatej) nebo sloučenin Germania, které je také toxické..

    - A jaképak je EROEI solárního panelu? Podívej se na http://www.computerhistory.org/semiconductor/ jak se vyrábí monokrystal pro použití v polovodičích..
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: kolik % ropy kterou tanker veze spotřebuje na transatlantické trase? pro zjednodušení předpokládej, že tanker jede na ropu a ne na naftu.

    Zemní plyn je jistě fajn, navíc nehoří na škodliviny.. A přejít na něj je jednoduché - BTW včera jsem viděl u kamaráda Mercedes r.v. 1986 - má vedle víčka od nádrže přípravu na ještě jednu díru na nějaké alternativní palivo (CNG, LPG). Kamarád se radoval že to předělá na LPG a nebude muset dělat někam do auta dělat hnusnou novou díru. :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: nastuduj si něco o tankerech a vůbec velkých lodí. s ekologičností jejich provozu to není nijak růžové.... a kvůli vysokým cenám ropy nakonec jezdí ještě pomaleji, než na konci 19. století nejvyspělejší plachetnice.

    EROEI konvenční ropy se dnes počítá v řádech desítek, jak si můžeš snadno najít. jenže takovéto ropy je méně a méně.

    nekonvenční ropa může mít EROEI v řádech jednotek.

    ale co je vůbec nehorší a obtížně představitelné je to, že i ropa s EROEI někdo mezi 0.2 a 1 může být pořád perspektivní jako palivo pro mobilní stroje (auta, apod.) - samozřejmě ne jako stacionární zdroj, to dá rozum. dnešní celková účinnost vodíkové ekonomiky je totiž něco kolem 20% - a vodík je přitom pořád pokládán za děsně sexy alternativu.

    co se mě týče, tak asi překlopím co nejvíc věcí na různé formy zemního plynu (CNG, apod.) - protože ten bude docházet výrazně pomaleji, než ropa.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam