GRENDAL: proč by toho neměly moc na přepravu ? pokud se průmyslová výroba stane energeticky náročná, tak prostě budou přepravovat o to více zemědělských produktů.
limit velikosti plachetnic byl daný spíše použitým stavebním materiálem - dřevem. na sklonku éry plachetnic se už stavěly hybridní kovo-dřevěné konstrukce, které byly dost velké, ale pochopitelně: kdo investoval do celokovové lodi, ten se v té době vrhnul na parní pohon, protože ceny uhlí byly směšné a jistoty které přinášelo obrovské.
popravdě - ono ale nejde jen o ty plachetnice. s rostoucí cenou ropy se začne projevovat to, že přeci jen právě obří lodi v přepočtu na přepravenou jednotku spotřebují té ropy zdaleka nejméně.
vůbec bych se nedivil, kdyby jedním z business-modelů který se objeví krátce po vrcholu těžby, byla přestavba původně kontejnerových obřích lodí na nikoliv luxusní, ale zcela standardně zařízené plovoucí hotely, které budou třeba 2x měsíčně překonávat Atlantik s třeba 10 000 lidmi na palubě (největší zaoceánské parníky před-letecké éry měly kapacitu max. tak 5-8 000 lidí ale to spíš v případě nějaké válečné evakuace - ne v běžném provozu). pokud se srovná spotřeba takovéto zaoceánské lodi přepočtená na 10 000 pasažéru se spotřebou letadla v přepočtu na max. reálně tak 500 pasažérů (spíše méně) - tak je jasné, že loď, která přepraví tolik lidí, jako 20 letadel, se prostě v nějaký moment, který závisí na přesné křivce růstu ceny paliva, začne vyplácet (ovšem ani letadla neřekla poslední slovo - viz
http://teckacz.cz/994 )
a co se týče toho, že by lidi pořád spěchali, tak o to bych strach neměl - v post peak-oil světě bude daleko více nezaměstnaných :-) kteří klidně budou tímto způsobem cestovat za prací.. tak jako se před oběma světovými válkami cestovalo za prací do Ameriky...