• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    Baktérií v Petriho misce exponenciálně přibývá, ale jen dokud nespotřebují všechny zdroje potravy. Od tohoto bodu se celá jejich populace zhroutí. Přitom je polovina dostupných zdrojů spotřebována jen jednu jedinou generaci před tou poslední, která skončí kolapsem. Baktérie nevnímají ani náznak nastávajícího problému až do okamžiku, kdy je zřejmé, že všechny vyhladoví.

    Rozbor problematiky v angličtině - www.lifeaftertheoilcrash.net
    www.energybulletin.net
    Dokument Oil Crash Movie- www.oilcrashmovie.co/
    Wiki - en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
    Cena ropy - www.petrol.cz
    Cena ropy - www.oil-price.net
    Oil market report - omrpublic.iea.org
    Kurz dolaru - kurzy.divoch.net/usd.php
    rozbalit záhlaví
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    GRENDAL:
    Prave protoze je to tak moc provazane tak PO vyvola hospodarksou krizi,


    Tu časovou souslednost vidím opačně, hospodářská krize významně pozmění většinu prognóz renomovaných energetických agentur, neboť se výrazně sníží poptávka po energiích. Hubbertova křivka zlomu, jakož i její obdoby, které prezentovala IEA a spol., vycházely z předpokladu neustále rostoucí poptávky po energiích. Naneštěstí však to není z hlediska PO dobrá zpráva, protože důsledkem toho bude výrazně nižší množství realizovaných energeticky, ekologicky, technologicky a zejména ekonomicky náročných projektů, jejichž cílem by mělo být nahrazovat tak jako tak docházející ropu z velkých polí. Čili korelace mezi HDP a produkcí ropy nepochybně je a dost výrazná a hodně pochybuju o tom, že na to bude automobilový trh pružně reagovat.

    Podrobněji to popisuje Nicole Foss na blogu The Automatic Earth:

    "And I think over the next few years, finance is going to rewrite the energy debate. Which is not to say that, you know, I in any way deny peak oil. Obviously, I think peak oil is a fact, is a given, but I think that the way finance is going to interact with peak oil is absolutely critical. And I would say though that you can look at peak oil in two ways, you can look at the finances of peak oil, which is what I used to do at The Oil Drum when I was editor at The Oil Drum Canada, and what the whole Oil Drum site has always done, you can also look at it as a phenomenon of human herding behavior, which is completely divorced from the science, this is people's perception of oil supply, of relative scarcity versus glut.

    And if you look at the price maximums, the price maximums of oil are driven by perception. Those are not necessarily reflective of the science at any given time. And I was saying at the time when we saw oil at $147 a barrel my view was, our view at The Auotmatic Earth was that we were about to see oil prices fall off a cliff, because of what was about to happen in finance, and that's exactly in fact what happened.

    And I think the runup we've had secondarily, I think we're going to see the same kind of thing, I think oil prices are going to fall a long way because we're going to see demand fall as we move into depression. But demand collapse is going to set up a supply collapse. While it buys you time initially, so that finance is the driver not so much energy supply, because you still have energy supply geared to a previous higher level of demand, so that really will drastically undercut price support. However moving forward, low prices are likely to mean no investment, no exploration, no drilling, no maintenance, and all of these things are going to set up a supply collapse a few years down the line.

    So what financial crisis does, while it buys you time initially, it aggravates the situation with peak oil in the longer term. And by longer term I mean maybe only five years, I'm not talking a long way out here. But already we're seeing people cutting back on drilling, I think for instance natural gas [?] in Canada, people are cutting back on drilling because the prices are not high enough. And I think we're going to see a lot of that kind of dynamic.

    So we're going to have, this is going to be remembered, I think, as a time of financial crisis for the next few years, but beyond that, I think the energy crisis is really going to bite. And if we get to a point where the economy is trying to recover again, it is going to hit a hard energy ceiling at a very much lower level than was previously available. And at that point, the limits are hard."


    http://theautomaticearth.blogspot.com/2010/09/september-4-2010-jim-puplava-interviews.html
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GRENDAL: Závislost spotřeby ropy na HDP je jasná, ale to ještě nemusí znamenat, že je závislý HDP na spotřebě ropy. Na HDP je určitě závislá i spotřeba spousty jinejch věcí, třeba norkovejch kožichů nebo kaviáru - a vyhynutí norků ani nedostatek kaviáru asi HDP nepotopí ;)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    RAGNAROK: ta korelace tam je v tom, ze pokles, ci narust rustu HDP je doprovazen narusten, ci poklesem rustu spotreby ropy. Cim vice se ekonomice dari, tim vetsti je rust poptavky po rope a naopak, kdyz se ekonomice moc nedari, tak je rust poptavky po rope nizsi, az zaporny. Zkratka to ukazuje, jak uzce je okonomika s ropou spojena.

    Prave protoze je to tak moc provazane tak PO vyvola hospodarksou krizi,
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    GRENDAL:



    Nevim jestli tento obrazek o necem vypovida, protoze do HDP se pocita i obchod se samotnou ropou. Tkaze zdanliva korelace muze byt mnohem mene do oci bijici.
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    GRENDAL: Jo, blog Saši Ače stojí za to sledovat. Mimochodem, Saša se teď chystá do Států na konferenci ASPO, kde vystoupí vskutku zajímavý řečníci ( http://www.aspousa.org/worldoil2010/agenda.cfm - vizte též pravý sloupec), čili dozajista přinese zajímavý referát z cesty.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    http://ac.blog.sme.sk/c/240744/Ropny-zlom-vysvetleny-v-dvoch-minutach.html

    ten posledni graf je velice zajimavy (ale ne prekvapujici) a objasnuje, proc rikam, ze toho ty obri kontejnerove lode nebudou nejakou dobu po PO moc co vozit...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Kombinace kterou popisuješ, se jmenuje plug-in hybrid (dobíjecí hybrid) a je to samozřejmě ideální řešení do doby, než budou plně použitelný elektromobily - nicméně zatím to nikdo nedělá a ještě bude trvat tak rok nebo dva, než to někdo prodávat začne.

    Takže ty dotace podporujou klasický hybridy (benzínovej motor + elektromotor, kterej mu "usnadňuje práci" a využívá energii získanou rekuperací ke snížení spotřeby), který jsou drahý, složitý a zhusta míň úsporný i ekologický než normální auta.

    I když je pravda, že dostat dotaci/daňovou úlevu na nákup hybridního Chevroletu Suburban by se mi docela líbilo :-))))
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Spotřeba benzinu a nafty klesla jako ještě nikdy v historii Česka | Ekonomika.iHNed.cz -
    http://ekonomika.ihned.cz/c1-46388860-spotreba-benzinu-a-nafty-klesla-jako-jeste-nikdy-v-historii-ceska
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH:Tak účel tohodle není úspora paliva, ale zmírnění znečištění vznikajícího z automobilové dopravy ve městech. Původní plán byl elektromotor na popojíždení po městech + spalovací motor na občasný delší jízdy mimo město.
    MESK
    MESK --- ---
    BOBASH: tak treba v Madridu uz maj taxikari a MHD zakazano kupovat naftovy motory... kvuli znacnymu zvyseni NOx
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Největší prdel je, že pokud někde dotujou hybridy jako takový, tak tím lidi podporujou i nakupování takovejch zázraků jako je Lexus RX450h, což je dvoutunový SUV, baštící vesele deset na sto, nebo LS600h, což je luxusní sedan, kterej žere ještě víc (ale jede 270 :)).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Jo a pokud jde o ty čísla, tak na takovouhle spotřebu můžeš s Insightem klidně zapomenout. K těm 4.6l/100km ve městě se asi přiblížíš, ale mimo město to bude žrát tak 7.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: A co by dotovali jinýho než normální hybridy? Žádnej sériovej plug-in hybrid neexistuje, asi nejblíž je Chevy Volt, ale i ten se začne prodávat nejdřív za rok.

    A auto který pojede za 3l mimo město a za 4l ve městě se dá postavit snadno. Jen ho nikdo nechce a nepotřebuje, protože ropy je zatím dost a palivo je tudíž levný i v Evropě, kde naprostou většinu jeho ceny tvořej daně.

    Když může obyčejnej Focus s pár vylepšeníma (stop-start, regenerativní brzdění, resp. odpojování alternátoru při akceleraci a zvýšenej účinek při brzdění, delší kvalty, jiný gumy, nepatrně jiná aerodynamika, jinej software) a malým dieselem žrát 4 litry v kombinovaným provozu, nemůže bejt problém postavit auto, který bude žrát tři. Jenomže bude nabízet totéž jako ten Focus a bude třeba o půlku dražší, což za něj nikdo nedá, dokud benzín/nafta nebude stát pade za litr.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Insight#Fuel_efficiency_2 na mě ta čísla taky dojem moc nedělají, to je pravda... nevím čím to je, to auto se nejeví nějak extra těžké, podle těch datasheetů.

    dneska by neměl být problém postavit auto, které mimo město jede za 3l, a ve městě či na dálnici za 4l. asi by to bylo trochu na úkor bezpečnosti (ovšem proč nedat daňové úlevy právě autu, které je nebezpečnější za cenu úspor ?).

    ve městě mají význam plug-in hybridy, jestli Nizozemsko dotuje i ne-plugin hybridy, tak je to trochu bug v té jejich podpoře - protože pokud se generování elektřiny z paliva nahodí hned od začátku, tak pak mizí hlavní výhoda, kterou má být těch prvních 10-20 km bez emisí a nezávisle na ropě...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Jenomže žádnej plug-in hybrid se sériově nevyrábí a normální hybridy (v tomhle případě Insight a Civic Hybrid) jsou i po městě +- stejně úsporný jako nějakej "eko" diesel.

    S Focusem Econetic jsem dokázal při relativně "eko" zacházení jezdit po Praze za 4.5, v průměru jsem jezdil kolem pěti - ale to už jsem nejezdil moc eko, ale jen nepatrně klidnějc než obvykle (což znamená pořád tak trochu jako prase) a na šest jsem se dostal až když jsem začal jezdit fakt jako hovado.

    Prius nebo Insight by v daným režimu žral víc - srovnatelný by tyhle krámy byly možná tak ve městě, mimo město už Fíkus jasně vede. A totéž by platilo pro nějakej ekvivalent, ať už by to byl úspornej dieselovej Golf nebo cokoliv podobnýho.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Autosalon Paříž 2010: Lotus představí dvě hybridní auta | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/novinky/autosalon-pariz-2010-lotus-predstavi-dve-hybridni-auta
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: daňová úleva není to samé jako dotace.. a hybridy se pro provoz v městském provozu hodí výrazně více, než diesely - já sám mám malé dieselové úsporné auto, ale v městském provozu ta úspora není až tak patrná a hodilo by se to asi spíš někam na venkov.

    optimální by asi byl vícepalivový hybrid nebo diesel hybrid, ale jinak v městském provozu je dost klíčové, aby se používaly plug-in hybridy s dojezdem aspoň prvních cca 10 km na baterie. města ničí hluk, exhalace, a v případě dieselu i mikročástice sazí. hybridy jsou nejen cesta, jak se vyhnout hrozbě peak oil - ale ve městech jsou i přirozené řešení (víceméně: pro individuální automobilismus spíše hybridy, pro užitková auta jezdící jen v rámci města pak spíše elektromobily)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Vynikající, takže si díky dotacím lidi radši koupěj nesmysl typu Insight, než aby šli a koupili si podstatně úspornější obyčejnej diesel (třeba Focus Econetic nebo tak něco).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Prodeje Hondy v Nizozemsku dělají z 68% hybridy | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/novinky/prodeje-hondy-v-nizozemsku-delaji-z-68-hybridy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (samozřejmě... v Číně se baterie elektromobilů dobíjí převážně pálením uhlí a částečně pomocí megaprojektů typu Tři soutěsky... o ekologii to tolik není - ovšem o Peak Oil alternativě ano)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TNT prvním expresním přepravcem v Číně s flotilou elektromobilů | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/novinky/tnt-prvnim-expresnim-prepravcem-v-cine-s-flotilou-elektromobilu
    E2E4
    E2E4 --- ---
    To jsme zase OT.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam