• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    Baktérií v Petriho misce exponenciálně přibývá, ale jen dokud nespotřebují všechny zdroje potravy. Od tohoto bodu se celá jejich populace zhroutí. Přitom je polovina dostupných zdrojů spotřebována jen jednu jedinou generaci před tou poslední, která skončí kolapsem. Baktérie nevnímají ani náznak nastávajícího problému až do okamžiku, kdy je zřejmé, že všechny vyhladoví.

    Rozbor problematiky v angličtině - www.lifeaftertheoilcrash.net
    www.energybulletin.net
    Dokument Oil Crash Movie- www.oilcrashmovie.co/
    Wiki - en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
    Cena ropy - www.petrol.cz
    Cena ropy - www.oil-price.net
    Oil market report - omrpublic.iea.org
    Kurz dolaru - kurzy.divoch.net/usd.php
    rozbalit záhlaví
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    VSOUKOLOHLOR: souhlas...

    A ono ikdyby automobilky byly pripravene, tak jim to nebude nic platne, protoze zalazi na kupni sile a ochote lidi investovat a pokud ti nebudou mit ty prostredky ci budou trpet znacnou nejistotou z budopuciho vyvoje, tak v nejlepsim pripade tu investici odlozi. Tohle bylo dobre videt docela nedavno.
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    GRENDAL:
    Prave protoze je to tak moc provazane tak PO vyvola hospodarksou krizi,


    Tu časovou souslednost vidím opačně, hospodářská krize významně pozmění většinu prognóz renomovaných energetických agentur, neboť se výrazně sníží poptávka po energiích. Hubbertova křivka zlomu, jakož i její obdoby, které prezentovala IEA a spol., vycházely z předpokladu neustále rostoucí poptávky po energiích. Naneštěstí však to není z hlediska PO dobrá zpráva, protože důsledkem toho bude výrazně nižší množství realizovaných energeticky, ekologicky, technologicky a zejména ekonomicky náročných projektů, jejichž cílem by mělo být nahrazovat tak jako tak docházející ropu z velkých polí. Čili korelace mezi HDP a produkcí ropy nepochybně je a dost výrazná a hodně pochybuju o tom, že na to bude automobilový trh pružně reagovat.

    Podrobněji to popisuje Nicole Foss na blogu The Automatic Earth:

    "And I think over the next few years, finance is going to rewrite the energy debate. Which is not to say that, you know, I in any way deny peak oil. Obviously, I think peak oil is a fact, is a given, but I think that the way finance is going to interact with peak oil is absolutely critical. And I would say though that you can look at peak oil in two ways, you can look at the finances of peak oil, which is what I used to do at The Oil Drum when I was editor at The Oil Drum Canada, and what the whole Oil Drum site has always done, you can also look at it as a phenomenon of human herding behavior, which is completely divorced from the science, this is people's perception of oil supply, of relative scarcity versus glut.

    And if you look at the price maximums, the price maximums of oil are driven by perception. Those are not necessarily reflective of the science at any given time. And I was saying at the time when we saw oil at $147 a barrel my view was, our view at The Auotmatic Earth was that we were about to see oil prices fall off a cliff, because of what was about to happen in finance, and that's exactly in fact what happened.

    And I think the runup we've had secondarily, I think we're going to see the same kind of thing, I think oil prices are going to fall a long way because we're going to see demand fall as we move into depression. But demand collapse is going to set up a supply collapse. While it buys you time initially, so that finance is the driver not so much energy supply, because you still have energy supply geared to a previous higher level of demand, so that really will drastically undercut price support. However moving forward, low prices are likely to mean no investment, no exploration, no drilling, no maintenance, and all of these things are going to set up a supply collapse a few years down the line.

    So what financial crisis does, while it buys you time initially, it aggravates the situation with peak oil in the longer term. And by longer term I mean maybe only five years, I'm not talking a long way out here. But already we're seeing people cutting back on drilling, I think for instance natural gas [?] in Canada, people are cutting back on drilling because the prices are not high enough. And I think we're going to see a lot of that kind of dynamic.

    So we're going to have, this is going to be remembered, I think, as a time of financial crisis for the next few years, but beyond that, I think the energy crisis is really going to bite. And if we get to a point where the economy is trying to recover again, it is going to hit a hard energy ceiling at a very much lower level than was previously available. And at that point, the limits are hard."


    http://theautomaticearth.blogspot.com/2010/09/september-4-2010-jim-puplava-interviews.html
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: je podstatny rozdil, jestli se ten negativni trend, konzum, zacne vytracet kvuli zmenan ve spolecnosti z vule te spolecnosti - z prirozene spolecenske zmeny, nebo jestli je k tomu ta spolecnost donucena a to navic v relativne kratke dobe.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    a jeje, dalsi technooptimista...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GRENDAL: Když vidím, jak rychle se situaci přizpůsobuje automobilovej průmysl, kterej je na ropě asi nejvíc závislej ze všech, tak bych to nijak černě neviděl...
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    k tomuhle bych doporucoval si vyhledat, co na tema PO uvedl Rimsky klub, z jejihoz stanoviska vychazim a ktery mluvi o celych desetileti trvajici hluboke krizi.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: obří kontejnerové lodě je možné přestavit na osobní zaoceánské parníky i na nákladní plachetnice. a mohou vozit klidně bambus...číňani už si nějak poradí, co k nám vyvážet :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: v posledních letech se ropou plýtvalo natolik, že pokles těžby prostě nemůže znamenat katastrofu už z principu.

    jak jsme tady rozebírali už dříve: pokles spotřeby ropy je z mnoha důvodů v podstatě žádoucí, je to pozitivní trend. nelze být SOUČASNĚ kritikem konzumní společnosti a neustálého růstu spotřeby - a SOUČASNĚ k tomu navíc být vyděšený, pokud se tento negativní trend začne vytrácet... vidím tu velký vnitřní rozpor, který čím dál tím více bije do očí: prostě kritici společnosti by ve chvíli, kdy se tolik kritizované negativní trendy začínají lámat, měli pozastavit svojí kritiku a zamyslet se, zda není čas na to na chvíli změnit tón - a povšimnout si, že teď už se něco dělá lépe...
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    BOBASH: to ještě nemusí znamenat, že je závislý HDP na spotřebě ropy

    Ale my tu mluvime o jejim nedostatku...

    Nebo jsme se nepoucili z minulosti, co se stalo kdyz ropy nebylo tolik, kolik bychom chteli, potrebovali?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GRENDAL: Závislost spotřeby ropy na HDP je jasná, ale to ještě nemusí znamenat, že je závislý HDP na spotřebě ropy. Na HDP je určitě závislá i spotřeba spousty jinejch věcí, třeba norkovejch kožichů nebo kaviáru - a vyhynutí norků ani nedostatek kaviáru asi HDP nepotopí ;)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    RAGNAROK: ta korelace tam je v tom, ze pokles, ci narust rustu HDP je doprovazen narusten, ci poklesem rustu spotreby ropy. Cim vice se ekonomice dari, tim vetsti je rust poptavky po rope a naopak, kdyz se ekonomice moc nedari, tak je rust poptavky po rope nizsi, az zaporny. Zkratka to ukazuje, jak uzce je okonomika s ropou spojena.

    Prave protoze je to tak moc provazane tak PO vyvola hospodarksou krizi,
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    GRENDAL:



    Nevim jestli tento obrazek o necem vypovida, protoze do HDP se pocita i obchod se samotnou ropou. Tkaze zdanliva korelace muze byt mnohem mene do oci bijici.
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    GRENDAL: Jo, blog Saši Ače stojí za to sledovat. Mimochodem, Saša se teď chystá do Států na konferenci ASPO, kde vystoupí vskutku zajímavý řečníci ( http://www.aspousa.org/worldoil2010/agenda.cfm - vizte též pravý sloupec), čili dozajista přinese zajímavý referát z cesty.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    http://ac.blog.sme.sk/c/240744/Ropny-zlom-vysvetleny-v-dvoch-minutach.html

    ten posledni graf je velice zajimavy (ale ne prekvapujici) a objasnuje, proc rikam, ze toho ty obri kontejnerove lode nebudou nejakou dobu po PO moc co vozit...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Kombinace kterou popisuješ, se jmenuje plug-in hybrid (dobíjecí hybrid) a je to samozřejmě ideální řešení do doby, než budou plně použitelný elektromobily - nicméně zatím to nikdo nedělá a ještě bude trvat tak rok nebo dva, než to někdo prodávat začne.

    Takže ty dotace podporujou klasický hybridy (benzínovej motor + elektromotor, kterej mu "usnadňuje práci" a využívá energii získanou rekuperací ke snížení spotřeby), který jsou drahý, složitý a zhusta míň úsporný i ekologický než normální auta.

    I když je pravda, že dostat dotaci/daňovou úlevu na nákup hybridního Chevroletu Suburban by se mi docela líbilo :-))))
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Spotřeba benzinu a nafty klesla jako ještě nikdy v historii Česka | Ekonomika.iHNed.cz -
    http://ekonomika.ihned.cz/c1-46388860-spotreba-benzinu-a-nafty-klesla-jako-jeste-nikdy-v-historii-ceska
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH:Tak účel tohodle není úspora paliva, ale zmírnění znečištění vznikajícího z automobilové dopravy ve městech. Původní plán byl elektromotor na popojíždení po městech + spalovací motor na občasný delší jízdy mimo město.
    MESK
    MESK --- ---
    BOBASH: tak treba v Madridu uz maj taxikari a MHD zakazano kupovat naftovy motory... kvuli znacnymu zvyseni NOx
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Největší prdel je, že pokud někde dotujou hybridy jako takový, tak tím lidi podporujou i nakupování takovejch zázraků jako je Lexus RX450h, což je dvoutunový SUV, baštící vesele deset na sto, nebo LS600h, což je luxusní sedan, kterej žere ještě víc (ale jede 270 :)).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Jo a pokud jde o ty čísla, tak na takovouhle spotřebu můžeš s Insightem klidně zapomenout. K těm 4.6l/100km ve městě se asi přiblížíš, ale mimo město to bude žrát tak 7.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: A co by dotovali jinýho než normální hybridy? Žádnej sériovej plug-in hybrid neexistuje, asi nejblíž je Chevy Volt, ale i ten se začne prodávat nejdřív za rok.

    A auto který pojede za 3l mimo město a za 4l ve městě se dá postavit snadno. Jen ho nikdo nechce a nepotřebuje, protože ropy je zatím dost a palivo je tudíž levný i v Evropě, kde naprostou většinu jeho ceny tvořej daně.

    Když může obyčejnej Focus s pár vylepšeníma (stop-start, regenerativní brzdění, resp. odpojování alternátoru při akceleraci a zvýšenej účinek při brzdění, delší kvalty, jiný gumy, nepatrně jiná aerodynamika, jinej software) a malým dieselem žrát 4 litry v kombinovaným provozu, nemůže bejt problém postavit auto, který bude žrát tři. Jenomže bude nabízet totéž jako ten Focus a bude třeba o půlku dražší, což za něj nikdo nedá, dokud benzín/nafta nebude stát pade za litr.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam