• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    a jeje, dalsi technooptimista...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GRENDAL: Když vidím, jak rychle se situaci přizpůsobuje automobilovej průmysl, kterej je na ropě asi nejvíc závislej ze všech, tak bych to nijak černě neviděl...
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    k tomuhle bych doporucoval si vyhledat, co na tema PO uvedl Rimsky klub, z jejihoz stanoviska vychazim a ktery mluvi o celych desetileti trvajici hluboke krizi.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: obří kontejnerové lodě je možné přestavit na osobní zaoceánské parníky i na nákladní plachetnice. a mohou vozit klidně bambus...číňani už si nějak poradí, co k nám vyvážet :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: v posledních letech se ropou plýtvalo natolik, že pokles těžby prostě nemůže znamenat katastrofu už z principu.

    jak jsme tady rozebírali už dříve: pokles spotřeby ropy je z mnoha důvodů v podstatě žádoucí, je to pozitivní trend. nelze být SOUČASNĚ kritikem konzumní společnosti a neustálého růstu spotřeby - a SOUČASNĚ k tomu navíc být vyděšený, pokud se tento negativní trend začne vytrácet... vidím tu velký vnitřní rozpor, který čím dál tím více bije do očí: prostě kritici společnosti by ve chvíli, kdy se tolik kritizované negativní trendy začínají lámat, měli pozastavit svojí kritiku a zamyslet se, zda není čas na to na chvíli změnit tón - a povšimnout si, že teď už se něco dělá lépe...
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    BOBASH: to ještě nemusí znamenat, že je závislý HDP na spotřebě ropy

    Ale my tu mluvime o jejim nedostatku...

    Nebo jsme se nepoucili z minulosti, co se stalo kdyz ropy nebylo tolik, kolik bychom chteli, potrebovali?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GRENDAL: Závislost spotřeby ropy na HDP je jasná, ale to ještě nemusí znamenat, že je závislý HDP na spotřebě ropy. Na HDP je určitě závislá i spotřeba spousty jinejch věcí, třeba norkovejch kožichů nebo kaviáru - a vyhynutí norků ani nedostatek kaviáru asi HDP nepotopí ;)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    RAGNAROK: ta korelace tam je v tom, ze pokles, ci narust rustu HDP je doprovazen narusten, ci poklesem rustu spotreby ropy. Cim vice se ekonomice dari, tim vetsti je rust poptavky po rope a naopak, kdyz se ekonomice moc nedari, tak je rust poptavky po rope nizsi, az zaporny. Zkratka to ukazuje, jak uzce je okonomika s ropou spojena.

    Prave protoze je to tak moc provazane tak PO vyvola hospodarksou krizi,
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    GRENDAL:



    Nevim jestli tento obrazek o necem vypovida, protoze do HDP se pocita i obchod se samotnou ropou. Tkaze zdanliva korelace muze byt mnohem mene do oci bijici.
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    GRENDAL: Jo, blog Saši Ače stojí za to sledovat. Mimochodem, Saša se teď chystá do Států na konferenci ASPO, kde vystoupí vskutku zajímavý řečníci ( http://www.aspousa.org/worldoil2010/agenda.cfm - vizte též pravý sloupec), čili dozajista přinese zajímavý referát z cesty.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    http://ac.blog.sme.sk/c/240744/Ropny-zlom-vysvetleny-v-dvoch-minutach.html

    ten posledni graf je velice zajimavy (ale ne prekvapujici) a objasnuje, proc rikam, ze toho ty obri kontejnerove lode nebudou nejakou dobu po PO moc co vozit...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Kombinace kterou popisuješ, se jmenuje plug-in hybrid (dobíjecí hybrid) a je to samozřejmě ideální řešení do doby, než budou plně použitelný elektromobily - nicméně zatím to nikdo nedělá a ještě bude trvat tak rok nebo dva, než to někdo prodávat začne.

    Takže ty dotace podporujou klasický hybridy (benzínovej motor + elektromotor, kterej mu "usnadňuje práci" a využívá energii získanou rekuperací ke snížení spotřeby), který jsou drahý, složitý a zhusta míň úsporný i ekologický než normální auta.

    I když je pravda, že dostat dotaci/daňovou úlevu na nákup hybridního Chevroletu Suburban by se mi docela líbilo :-))))
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Spotřeba benzinu a nafty klesla jako ještě nikdy v historii Česka | Ekonomika.iHNed.cz -
    http://ekonomika.ihned.cz/c1-46388860-spotreba-benzinu-a-nafty-klesla-jako-jeste-nikdy-v-historii-ceska
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH:Tak účel tohodle není úspora paliva, ale zmírnění znečištění vznikajícího z automobilové dopravy ve městech. Původní plán byl elektromotor na popojíždení po městech + spalovací motor na občasný delší jízdy mimo město.
    MESK
    MESK --- ---
    BOBASH: tak treba v Madridu uz maj taxikari a MHD zakazano kupovat naftovy motory... kvuli znacnymu zvyseni NOx
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Největší prdel je, že pokud někde dotujou hybridy jako takový, tak tím lidi podporujou i nakupování takovejch zázraků jako je Lexus RX450h, což je dvoutunový SUV, baštící vesele deset na sto, nebo LS600h, což je luxusní sedan, kterej žere ještě víc (ale jede 270 :)).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Jo a pokud jde o ty čísla, tak na takovouhle spotřebu můžeš s Insightem klidně zapomenout. K těm 4.6l/100km ve městě se asi přiblížíš, ale mimo město to bude žrát tak 7.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: A co by dotovali jinýho než normální hybridy? Žádnej sériovej plug-in hybrid neexistuje, asi nejblíž je Chevy Volt, ale i ten se začne prodávat nejdřív za rok.

    A auto který pojede za 3l mimo město a za 4l ve městě se dá postavit snadno. Jen ho nikdo nechce a nepotřebuje, protože ropy je zatím dost a palivo je tudíž levný i v Evropě, kde naprostou většinu jeho ceny tvořej daně.

    Když může obyčejnej Focus s pár vylepšeníma (stop-start, regenerativní brzdění, resp. odpojování alternátoru při akceleraci a zvýšenej účinek při brzdění, delší kvalty, jiný gumy, nepatrně jiná aerodynamika, jinej software) a malým dieselem žrát 4 litry v kombinovaným provozu, nemůže bejt problém postavit auto, který bude žrát tři. Jenomže bude nabízet totéž jako ten Focus a bude třeba o půlku dražší, což za něj nikdo nedá, dokud benzín/nafta nebude stát pade za litr.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Insight#Fuel_efficiency_2 na mě ta čísla taky dojem moc nedělají, to je pravda... nevím čím to je, to auto se nejeví nějak extra těžké, podle těch datasheetů.

    dneska by neměl být problém postavit auto, které mimo město jede za 3l, a ve městě či na dálnici za 4l. asi by to bylo trochu na úkor bezpečnosti (ovšem proč nedat daňové úlevy právě autu, které je nebezpečnější za cenu úspor ?).

    ve městě mají význam plug-in hybridy, jestli Nizozemsko dotuje i ne-plugin hybridy, tak je to trochu bug v té jejich podpoře - protože pokud se generování elektřiny z paliva nahodí hned od začátku, tak pak mizí hlavní výhoda, kterou má být těch prvních 10-20 km bez emisí a nezávisle na ropě...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Jenomže žádnej plug-in hybrid se sériově nevyrábí a normální hybridy (v tomhle případě Insight a Civic Hybrid) jsou i po městě +- stejně úsporný jako nějakej "eko" diesel.

    S Focusem Econetic jsem dokázal při relativně "eko" zacházení jezdit po Praze za 4.5, v průměru jsem jezdil kolem pěti - ale to už jsem nejezdil moc eko, ale jen nepatrně klidnějc než obvykle (což znamená pořád tak trochu jako prase) a na šest jsem se dostal až když jsem začal jezdit fakt jako hovado.

    Prius nebo Insight by v daným režimu žral víc - srovnatelný by tyhle krámy byly možná tak ve městě, mimo město už Fíkus jasně vede. A totéž by platilo pro nějakej ekvivalent, ať už by to byl úspornej dieselovej Golf nebo cokoliv podobnýho.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam