• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    Baktérií v Petriho misce exponenciálně přibývá, ale jen dokud nespotřebují všechny zdroje potravy. Od tohoto bodu se celá jejich populace zhroutí. Přitom je polovina dostupných zdrojů spotřebována jen jednu jedinou generaci před tou poslední, která skončí kolapsem. Baktérie nevnímají ani náznak nastávajícího problému až do okamžiku, kdy je zřejmé, že všechny vyhladoví.

    Rozbor problematiky v angličtině - www.lifeaftertheoilcrash.net
    www.energybulletin.net
    Dokument Oil Crash Movie- www.oilcrashmovie.co/
    Wiki - en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
    Cena ropy - www.petrol.cz
    Cena ropy - www.oil-price.net
    Oil market report - omrpublic.iea.org
    Kurz dolaru - kurzy.divoch.net/usd.php
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Jenomže ten hybridní moped bude vážit jako pětistovka chopper, protože v něm budou dva motory a ještě baterky. Stejně jako Toyota Prius váží stejně jako o třídu větší auto.

    A hybrid na delší trasy? Pokud jde o tradiční hybrid tak, jak se používá dneska (paralelní, á la Prius), tak ten je na delší trasy nahovno, protože funguje v podstatě jako benzínový auto. Prius Plug-in žere na dálku skoro pět i když začínáš plně nabitej, přes pět když jedeš bez dobití a velmi slušně, pokud spěcháš, tak mnohem víc. Jinými slovy, víc než diesel odpovídající velikosti a pomalu stejně jako normální benzínový auto.

    Hybrid funguje jen ve městě (opět, mluvím o paralelním, plug-in je smysluplnej obecně).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: ano, hybridní pohon se dnes používá jako doplněk těžkých drahých aut - ale to není proto, že by hybridy musely být těžké za každou cenu - ale protože ta úspora paliva se nejvíce projevuje u těžkých aut. lehčí hybrid = lehčí motor, méně baterií, apod.

    hybridní by mohl být např. i lehký moped. kdyby lidé za to byli ochotni zaplatit - což dnes většinou nejsou

    jinak já si myslím, že v budoucnu se auta více diverzifikují podle účelu jejich využití, než dnes. elektromobilita zvítězí u výhradně městských a užitkových aut, která během najezdí maximálně desítky km a pak se můžou mimo špičku dobíjet ze sítě. hybridy se budou používat např. u čistě osobního automobilismu, kde se občas jezdí delší trasy v kuse (třeba za rekreací), a pak samozřejmě mimo velká města, kde se taky jezdí na delší vzdálenosti, než ve městech.

    celkově hybridy bodují v USA, kde jsou ty vzdálenosti fakt velké - ale elektromobily mají velkou šanci v Evropě, kde jsou města daleko hustěji stavěná a vzdálenosti nejsou tak velké.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KUATO: ve skutečnosti, spousta pražáků má taky dost zanedbatelné příjmy. a na venkově jsou možnosti vlastního podnikání, které ve městě jsou dost těžké dosáhnout - už jen třeba mít dost místa je v Praze problém. tohle je klasický žabomyší spor, který nejde rozhodnout- venkov i město má svoje výhody - pokud je ale základem života na venkově dojíždění za prací, a ne nějaká lokální aktivita, tak je to nějaký "bug" ve fungování společnosti, která podporou takovéhoto uspořádání nevyužívá přirozených výhod, které s sebou přináší menší hustota zalidnění a dostatek prostoru. města jsou dost přelidněná i bez "jednodenních gastarbeiterů": v podstatě čech. který do Prahy přijíždí každý den za prací autem, mě štve víc, než cizinec, který se sem přistěhuje a normálně pracuje v místě bydliště nebo používá mhd. mám s ním více společného, než s někým, kdo si myslí, že je ok si vydělávat tak, že denně ujede za prací desítky kilometrů sám v dvoutunovém autě - blíží se zde zkrátka velký střet životních stylů, nebo spíš velké přehodnocení jejich celkové ekonomické náročnosti.
    KUATO
    KUATO --- ---
    XCHAOS: oni hlavne ti vidlaci maji mnohem mensi prijmy nez prazaci a casto jsou zavisli na jednom dvou zamestnavatelich (kteri jsou dostupni dojezdove) a proste ho nemuzou jen tak poslat do prdele, kdyz se jim znelibi, jako si to muzete dovolit vy v praglu. spousta lidi (me nevyjimaje) jsou taky pripoutani k pude, ke kraji, kde vyrustaji, kde je jim to blizke, kde zili jejich rodice a proste se nechcou stehovat za praci, dokud neni nevyhnutelne nutne. nevim jestli to muzes pochopit, protoze pro (velko)mestaka je byt a jeho prostredi jen spotrebni zbozi - kdyz se prestehuje jinam, nic se nezmeni, protoze na sva oblibena mista se dostane metrem akorat o pet minut pozdeji. mozna, ze tak jako pro tebe je omezujici pohled vidlaku, tak pro nas vidlaky je omezujici pohled "cloveka bez korenu".

    XCHAOS: ano, velkym autem jezdim do prace - protoze povazuji za uplne absurdni, abych si drzel auta dve. ve vysledku by to prislo draz a s vice starostma, nez mit jen jedno "hladovejsi" auto. mit zbytecnych par set tisic, tak bych si koupil nejake novejsi uspornejsi, ale nemam.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Já jen nějak nechápu, jak si můžeš v jednom příspěvku zároveň stěžovat na těžký auta a doporučovat hybridy...

    Jinak problém s neustálým nabobtnáváním aut se vyřeší jako obvykle sám. Posledních cca 20-30 let se mnohem víc než úspornost aut řešila jejich bezpečnost (a samozřejmě komfort a výkony, protože ty "musej" růst furt). Takže auta ztěžkly, protože musej bejt bezpečnější a mít airbagy, tužší skelety, tuny elektroniky která ti kecá do řízení atd. atd.

    Teď se začala řešit spotřeba a emise, a navíc už lidi začalo štvát, že jsou ty auta hrozně těžký - takže se auta přestaly zvětšovat a těžknout a nový modely začínaj bejt konečně lehčí než ty předtím. Takže za 10 let možná zase začnou vážit tunu, ovšem aniž by to musely bejt krabičky od sardinek jako to, čím jezdíš ty...
    E2E4
    E2E4 --- ---
    OMNIHASH: Mám jiné řešení PO:


    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    jojo už je to tady - používáním kárky způsobíš neodvratnou brutální smrt 90% obyvatel planety! Ale buď v klidu, alespoň uvolníš rychleji místo novému společenskému uspořádání, kde budou geneticky modifikovaní osli s GPS čipem v hlavě dodávat zboží do přátelskejch vietnamskejch večerek, který ti o tom poreferujou na facebooku.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KUATO: ano, a právě proto, že takhle krátkozrace uvažují všichni, tak pak dojde k vyčerpání ropy možná skutečně skokově a bolestivě.

    pochopitelně - těmi velkými dvoutunovými krámy pak (hlavně ve světě, ale u nás to taky brzo přijde) ti lidé stejně jezdí většinou jen do práce a z práce, úplně sami. je to úplný nesmysl - ale protože cena velkého a malého auta je dnes prakticky stejná , a cena palivá pořád ještě (zdánlivě) zanedbatelná, tak samozřejmě nikdo neplánuje život ve světě, kde ropa jednoduše dojde. a pochopitelně, z toho pak vyplývají obavy těch doomsayerů...

    (ale ono dojde k něčemu takovému, že se objeví firmy, které když si koupíte palivo/energii/leasing/pronájem/whatever od nich, tak vám k tomu auto dají zdarma... asi jako to dneska dělají mobilní operátoři :-) a pak se ukáže...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: ale kecy... ovšem nemůžu za to, že vidláci mají tak malý všeobecný rozhled, a nedovedou si představit, že by zítra něco měli dělat jinak, než dneska (i když samozřejmě - téměř vše dělají jinak, než jejich prarodiče, ale z toho pro ně samozřejmě nevyplývá, že by to třeba během života oni měli dělat jinak...)
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    ITCHY:
    Hele, fakt to není těžký ty důkazy - a dost nevyvratitelný - najít. Takže chtěl jsi link tady je link.

    Např:
    OilTracers - Using Oil Biomarkers in Petroleum Exploration
    http://www.oiltracers.com/services/exploration-geochemistry/oil-biomarker-summary.aspx

    Pokud by ropa vznikla abiogeneticky, tyto látky by tam nebyly. Ropa tedy vznikla z živých organismů.

    To s tou ropou vevnitř ve zkamenělině je osobní zkušenost, zajdi si na geologické vycházky, můžeš si jí dopřát taky.

    Takže:
    1) Pokud je ropa abigenetická, kde se tam vzaly biomarkery? A pokud je abiogenetická, kde se vzala vevnitř ve zkamenělinách?
    E2E4
    E2E4 --- ---
    BOBASH: no, to taky nevím, jestli stojí za to: řešit snížení spotřeby u alternátoru který dává cojávím, max. 1 kW ..

    to víc paliva spotřebuješ na cestu do servisu, až se ti tenhle mechanismus rozbije :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    E2E4: Hlavně rekuperační brzdu můžeš do jistý míry využít, aniž bys potřeboval hybrid - jistou míru regenerativního brzdění mají kupříkladu v podstatě všechny současný BMW, v podstatě jde o "chytrej" alternátor, kterej baterku dobíjí víc při brzdění a míň při potřebě vyššího výkonu... Stejně tak se dá udělat spousta dalších věcí, který snižujou spotřebu a nejsou tak drahý, složitý a těžký jako je paralelní hybrid.

    Už jen samotná myšlenka, že má auto dva motory, z nichž každej je schopen ho plnohodnotně poháněj, je úchylná.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    E2E4: ono to ani žádoucí, čím nižší rychlost tím lépe, cestovat na velké vzdálenosti máš jen pomocí veřejné dopravy..
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    BOBASH: šlapací,ne asi..
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    KUATO: to njezdíme všichni v praze si nemyslel vážně,že ne??
    xchaos toti6 uvažuje pouze a jen v intencích hauptštadtlu, pro něj svět za cedulí pragl končí...
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    BIDAK: jednoduše, původ ropy prostě NENÍ JASNÝ, vedou se neustálé spory, to že se k k jedinému možnému původu-organickému-přiklání většina ještě neznamená že to tak skutečně je
    přečetl jsem si během těch několika dní pár článků na netu a nikde jsem nenašel žádná katagerociká prohlášení ve smyslu
    existují nezpochybnitelné důkazy, máme jistotu atd..pokud ano,prosím o link..
    KUATO
    KUATO --- ---
    XCHAOS: jeste ze o tom, jake si kdo koupi auto nerozhodujes ty - sam proste potrebuju rodinne dost velke auto, kde nalozim deti a plny kufr nejakych veci - treba brambor, nebo dva uly... mala usporna devka mi je na nic. dal si z bezpecnostniho hlediska nemyslim, ze by prechod vsech na odlehcene verze osobnich aut vedl k mensim dopadum na zdravi cestujicich - porad na cestach jezdi velka auta (nakladni), traktory (nezijem vsichni v Praze), autobusy, tranzity a havarky se nedeji jen mezi osobnimi auty...
    E2E4
    E2E4 --- ---
    BOBASH: jj, souhlasím (teda pokud ten sériovej hybrid je efektivnější než normální auto se spal. motorem)..

    ostatně takovýto hybrid už existuje dávno, je znám jako dieselelektrická lokomotiva :)

    i takové věci jako rekuperační brzdy jsou známé z lokomotiv a tramvají..

    dávat to do aut je sice teoreticky efektivnější, ale v praxi .. ne automaticky v tak malém stroji jako je automobil..

    jinými slovy, tím že uděláš něco na nějakém "ekologickém" (potraviny jako palivo) nebo "úsporném" (hybridní auto) to ještě neznamená, že to bude skutečně lepší než klasická konstrukce..
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    ITCHY: Heke, jak je to teda... viz: [ BIDAK @ Peak Oil - zlom ropy ]
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    E2E4: Hybrid má smysl sériovej (plug-in se spalovacím motorem jako generátorem a kolama poháněnejma jen na elektriku). Paralelní hybrid, jako např. Prius, je kokotina.

    BTW, jezdil jsem předminulej tejden v Priusu Plug-In... Hroznej krám.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam