• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: komplet obyčejná energocentrála (ne ta malá kompaktní, kterou jsem měl na mysli) váží tak asi 20ti kg.

    argument s velikostí uznávám... ale největší investice jsou elektromotory (finanční, ne váhová)... samotný elektromotor ti ušetří váhu spousty dalších součástek. a energocentrála může být buď bez otáčivých částí, na bázi lineárního motoru (v blízké budoucnosti), nebo stavěná na fixní otáčky. a pokud by byla postavená třeba na keramické mikroturbíně, tak může dosáhnout hlavně daleko větší (teoretické) účinnosti, než jakýkoliv pístový motor... (snad kromě šestitaktního, že :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Odpustil by sis převodovku, ale převod na kolo bys musel mít stejně, musel bys mít benzínovej motor a elektromotor a baterky. Myslím, že rozdíl 50kg oproti normálnímu skútru je dost optimismus... Musíš taky počítat s tím, že se ti celá motorka zvětší, protože tam na to není místo.

    A pokud jde o srovnání s "velkou" motorkou, tak třeba Honda Hornet (šestistovka) váží asi 170kg, skútry těsně pod metrák... Takže hybridní skútr bude vážit skoro stejně jako ten Hornet.

    A hlavně - proč proboha dávat do skútru "range extender"? On někdo na skútru jezdí dál jak dvacet kilometrů?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: tak se prosímtě rozhodni, jestli vůl nebo snílek :-) to první je urážka, to druhé naopak pochvala :-) a číst umím.

    u skútru není 50 kg baterek tak těžký, a půlitrový motorky podle mě vážej o hodně víc, než jen o 50kg víc než moped.

    elektrický motorky se už běžně prodávaj. a hybridní je podle mě jen otázka času. navíc by sis asi odpustil převodovku a jiný těžký díly - malý benzínový energocentrály se dnes dělají ve velikosti kufříku - vlastně by sis asi mohl vybrat, jestli si jako "zavazdlo" vemeš malou 1-2 kW energocentrálu, nebo druhou baterii, nebo prostě použiješ zavazadlový prostor. dnes to nikdo neřeší ne, proto, že to nejde - ale protože benzín je směšně levný, spotřeba mopedů směšně nízká, a podobné optimalizace jsou pod rozlišovací schopností trhu. ale řešit by to šlo (výhodou hybridu je samozřejmě rekuperace).

    a hybridní technologie mě fakt přijde rozumně škálovatelná od lokomotivy přes auta až po mopedy. diselelektrické lokomotivy jsou asi nejstarší typy hybridů - ty byly možné už před desítkama let. dnes technologie pokročila natolik, že jsou reálná hybridní auta. no a mopedy ? to je jen další zmenšení. až někdo začne vyrábět malý elektronicky lineární spalovací motor a vyladí účinnost tak, aby to dávalo smysl - tak prostě rozšíření běžné elektrického mopedu (který si můžeš koupit už teď) o nějaký "extender dojezdu" bude prostě záležitost nákupu doplňkového příslušenství k něčemu, co předtím o benzínu ani neslyšelo...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: no já spíše mluvím o alternativách, kvůli kterým by na sebe nemuseli začít střílet. ale samozřejmě - je tu riziko honu na čarodějnice, a toho, že majitelé 2t aut budou ukazovat prstem na někoho, kdo podle nich zavinil, že ropa není, apod. - pochopitelně - nikdo neslyší rád, že je součástí problému, a ne součástí řešení...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Problém je, že kvůli věcem, který jsou pro tebe "zábavný" po sobě lidi s oblibou začínají střílet.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Achjo, ty jsi vážně vůl. Nebo spíš snílek... A ještě taky neumíš číst.

    Ano, moped nepotřebuje tak těžkou baterku jako auto. Fakt překvapení. Naposledy jsem se takhle divil ve chvíli, kdy jsem zjistil že motor v mým Mondeu opravdu nemusí bejt tak velkej jako v lokomotivě. Ale stejně jako je u auta problém čtvrt tuny baterek, je u skútru problem padesát kilo baterek...

    Ano, dá se udělat elektrická motorka a přijde mi to dokonce jako dobrej nápad - na motorce se většinou nejezdí moc daleko. Nicméně hybridní motorka už kokotina je, protože když na motorku dáš benzínovej motor, nádrž, elektromotor a ještě baterky, tak už to bude těžký a neohrabaný . Což je u motorky trošku větší problém než u auta, protože jaksi nemá čtyři kola a těžkopádnost nezakryješ naladěním podvozku nebo čímkoliv...

    A s vývojem technologií nepolemizuju a nečekám, že budeme navždycky jezdit se spalovacíma motorama - ale hybrid je podobná technologie jako kočár s motorem, nouzový kočkopsí řešení. V autě ještě může dávat smysl, zvlášť sériovej plug-in hybrid, ale na motorce je to prostě kravina z principu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: nemsysl - mám účet na FB z neznámých důvodů zablokovaný, a další si už zakládat nehodlám.

    samozřejmě - můj geneticky modifikovaný osel byl parodie, resp. odkaz na komiks Bugemos - Buridanův Geneticky Modifikovaný Osel, http://www.bugemos.com/ - nehodlám tu všechno psát smrtelně vážně.

    ale za základním principem si stojím - Praha dosáhla milionu obyvatel už někdy začátkem 20. století, a jediná dostupná nákladní auta tehdy byly parní Škody Sentinel (na uhlí). Tzn. zásobování probíhalo všelijak - nákladními vlaky do města (co třeba takové nákladové nádraží na Žižkově, že ?), a potom po městě koňskými potahy. Resp. když byli koně za 1. světové války zrekvírovány na frontu (a do klobás), tak je víceméně ze dne na den zastoupily nákladní tramvaje (i v Praze). takže podstatné je, že velkoměsta fungovala před ropou - a budou fungovat i po ní. Bude to samozřejmě zajímavé a z mého hlediska i celkem zábavné - ale pro spoustu lidí to bude znamenat ztrátu jejich "životních jistot" a změnu zaměstnání a specializace, apod. - ovšem mě jako liberála to příliš neděsí - tohoto by se měli děsit spíše socialisté a konzervativci ...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: srandičky srandičky, na to tě užije.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: ne. existují už elektrické mopedy, a nejsou extra těžké... slabinou je jen dojezd. (nápověda: příkon elektromotoru mopedu je menší, než u elektromobilu, a baterií mu tedy stačí už cca 20-30 kg , aby byl dojezd celkem slušný)

    dnešní běžné mopedy (s CVT - variátorem místo běžného řazení) jsou i tak docela těžké krávy (50-100 kg, odhadem) - navíc stavěné, aby uvezly třeba dva lidi (150 kg). pokud dáš do předního kola elektromotor, tak celková hmotnost ti stoupne právě třeba jen o 20-30 kg... a ty můžeš ušetřit částečně tím, že bys použil lehčí konstrukční materiál na rám, kola atd.

    a ostatně se mluví i o konstrukčních materiálech, které nahradí plech karosérie, a současně budou mít vlastnosti akumulátoru... prostě představa, že auta se odteď už budou dělat pořád stejně, a nikdy jinak, je hrozně naivní - lidstvo všechny své základní technologie, (i vč. záchodu, apod.) změnilo za posledních 300 let tolikrát, že by byla spíš obrovská náhoda, kdyby dnešní koncepce automobilů časem nenásledovala vůz tažený koňmi, parní lokomotivu, nebo stacionární parní stroj s transmisí... nebo plynovou lampu... (sice je tu pár věcí, které se dělají už pár set let stále stejně, ale ve srovnání s těmi, co se dělají jinak, jsou v menšině...)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    ITCHY: ikdyby nakrasne ropa vznikala abiotickymy (ci jakymy) procesy, tak je nam to k nicemu, protoze i tak by se vytvarela daleko, daleko pamaleji, nez ji tezime
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Jenomže ten hybridní moped bude vážit jako pětistovka chopper, protože v něm budou dva motory a ještě baterky. Stejně jako Toyota Prius váží stejně jako o třídu větší auto.

    A hybrid na delší trasy? Pokud jde o tradiční hybrid tak, jak se používá dneska (paralelní, á la Prius), tak ten je na delší trasy nahovno, protože funguje v podstatě jako benzínový auto. Prius Plug-in žere na dálku skoro pět i když začínáš plně nabitej, přes pět když jedeš bez dobití a velmi slušně, pokud spěcháš, tak mnohem víc. Jinými slovy, víc než diesel odpovídající velikosti a pomalu stejně jako normální benzínový auto.

    Hybrid funguje jen ve městě (opět, mluvím o paralelním, plug-in je smysluplnej obecně).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: ano, hybridní pohon se dnes používá jako doplněk těžkých drahých aut - ale to není proto, že by hybridy musely být těžké za každou cenu - ale protože ta úspora paliva se nejvíce projevuje u těžkých aut. lehčí hybrid = lehčí motor, méně baterií, apod.

    hybridní by mohl být např. i lehký moped. kdyby lidé za to byli ochotni zaplatit - což dnes většinou nejsou

    jinak já si myslím, že v budoucnu se auta více diverzifikují podle účelu jejich využití, než dnes. elektromobilita zvítězí u výhradně městských a užitkových aut, která během najezdí maximálně desítky km a pak se můžou mimo špičku dobíjet ze sítě. hybridy se budou používat např. u čistě osobního automobilismu, kde se občas jezdí delší trasy v kuse (třeba za rekreací), a pak samozřejmě mimo velká města, kde se taky jezdí na delší vzdálenosti, než ve městech.

    celkově hybridy bodují v USA, kde jsou ty vzdálenosti fakt velké - ale elektromobily mají velkou šanci v Evropě, kde jsou města daleko hustěji stavěná a vzdálenosti nejsou tak velké.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KUATO: ve skutečnosti, spousta pražáků má taky dost zanedbatelné příjmy. a na venkově jsou možnosti vlastního podnikání, které ve městě jsou dost těžké dosáhnout - už jen třeba mít dost místa je v Praze problém. tohle je klasický žabomyší spor, který nejde rozhodnout- venkov i město má svoje výhody - pokud je ale základem života na venkově dojíždění za prací, a ne nějaká lokální aktivita, tak je to nějaký "bug" ve fungování společnosti, která podporou takovéhoto uspořádání nevyužívá přirozených výhod, které s sebou přináší menší hustota zalidnění a dostatek prostoru. města jsou dost přelidněná i bez "jednodenních gastarbeiterů": v podstatě čech. který do Prahy přijíždí každý den za prací autem, mě štve víc, než cizinec, který se sem přistěhuje a normálně pracuje v místě bydliště nebo používá mhd. mám s ním více společného, než s někým, kdo si myslí, že je ok si vydělávat tak, že denně ujede za prací desítky kilometrů sám v dvoutunovém autě - blíží se zde zkrátka velký střet životních stylů, nebo spíš velké přehodnocení jejich celkové ekonomické náročnosti.
    KUATO
    KUATO --- ---
    XCHAOS: oni hlavne ti vidlaci maji mnohem mensi prijmy nez prazaci a casto jsou zavisli na jednom dvou zamestnavatelich (kteri jsou dostupni dojezdove) a proste ho nemuzou jen tak poslat do prdele, kdyz se jim znelibi, jako si to muzete dovolit vy v praglu. spousta lidi (me nevyjimaje) jsou taky pripoutani k pude, ke kraji, kde vyrustaji, kde je jim to blizke, kde zili jejich rodice a proste se nechcou stehovat za praci, dokud neni nevyhnutelne nutne. nevim jestli to muzes pochopit, protoze pro (velko)mestaka je byt a jeho prostredi jen spotrebni zbozi - kdyz se prestehuje jinam, nic se nezmeni, protoze na sva oblibena mista se dostane metrem akorat o pet minut pozdeji. mozna, ze tak jako pro tebe je omezujici pohled vidlaku, tak pro nas vidlaky je omezujici pohled "cloveka bez korenu".

    XCHAOS: ano, velkym autem jezdim do prace - protoze povazuji za uplne absurdni, abych si drzel auta dve. ve vysledku by to prislo draz a s vice starostma, nez mit jen jedno "hladovejsi" auto. mit zbytecnych par set tisic, tak bych si koupil nejake novejsi uspornejsi, ale nemam.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Já jen nějak nechápu, jak si můžeš v jednom příspěvku zároveň stěžovat na těžký auta a doporučovat hybridy...

    Jinak problém s neustálým nabobtnáváním aut se vyřeší jako obvykle sám. Posledních cca 20-30 let se mnohem víc než úspornost aut řešila jejich bezpečnost (a samozřejmě komfort a výkony, protože ty "musej" růst furt). Takže auta ztěžkly, protože musej bejt bezpečnější a mít airbagy, tužší skelety, tuny elektroniky která ti kecá do řízení atd. atd.

    Teď se začala řešit spotřeba a emise, a navíc už lidi začalo štvát, že jsou ty auta hrozně těžký - takže se auta přestaly zvětšovat a těžknout a nový modely začínaj bejt konečně lehčí než ty předtím. Takže za 10 let možná zase začnou vážit tunu, ovšem aniž by to musely bejt krabičky od sardinek jako to, čím jezdíš ty...
    E2E4
    E2E4 --- ---
    OMNIHASH: Mám jiné řešení PO:


    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    jojo už je to tady - používáním kárky způsobíš neodvratnou brutální smrt 90% obyvatel planety! Ale buď v klidu, alespoň uvolníš rychleji místo novému společenskému uspořádání, kde budou geneticky modifikovaní osli s GPS čipem v hlavě dodávat zboží do přátelskejch vietnamskejch večerek, který ti o tom poreferujou na facebooku.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KUATO: ano, a právě proto, že takhle krátkozrace uvažují všichni, tak pak dojde k vyčerpání ropy možná skutečně skokově a bolestivě.

    pochopitelně - těmi velkými dvoutunovými krámy pak (hlavně ve světě, ale u nás to taky brzo přijde) ti lidé stejně jezdí většinou jen do práce a z práce, úplně sami. je to úplný nesmysl - ale protože cena velkého a malého auta je dnes prakticky stejná , a cena palivá pořád ještě (zdánlivě) zanedbatelná, tak samozřejmě nikdo neplánuje život ve světě, kde ropa jednoduše dojde. a pochopitelně, z toho pak vyplývají obavy těch doomsayerů...

    (ale ono dojde k něčemu takovému, že se objeví firmy, které když si koupíte palivo/energii/leasing/pronájem/whatever od nich, tak vám k tomu auto dají zdarma... asi jako to dneska dělají mobilní operátoři :-) a pak se ukáže...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: ale kecy... ovšem nemůžu za to, že vidláci mají tak malý všeobecný rozhled, a nedovedou si představit, že by zítra něco měli dělat jinak, než dneska (i když samozřejmě - téměř vše dělají jinak, než jejich prarodiče, ale z toho pro ně samozřejmě nevyplývá, že by to třeba během života oni měli dělat jinak...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam