• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    ITCHY: ne zaklady ekonomie jsem rozhodne nezapomel. Jen rikam, jak je to v praxi. Copak jsi nezaznamenal, co se delo s prodejem aut a jejich cenou za nedavne krize? Pripomenu. Prodejci sli s cenama dost dolu, ale i presto prodej klesal. Proc tomu tak bylo, jsem myslim srozumitelne napsal v poslenich mych prispevcich. Ostatne tohle pisu hodne casto, zvlast kdyz tu nekdo porad prichazi s tim, jak jak nove technologie pomuzou tu situaci prinejmensim zmirnit.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: jj turbíny jsou dost efektivní.. jinak mně napadla v souvislosti s regenerací u turbín (teplými výfukovými plyny se ohřívá přes výměník palivo), jestli by tuhle regeneraci nešlo udělat i u normálního motoru..

    prostě místo chladící vody ohřejvat i palivo na vstupu.. (Teď mně napadlo, Mercedes OM60x motory (W124, X08 dodávky apod.) mají předehřev paliva a úspora z toho asi není moc velká, asi by to chtělo tu naftu ohřát tak na 300C :)

    Jinak se prej taky dá vzít turbodmychadlo z auta, dobastlit doprostřed spalovací komoru a máš pěkný turbomotor. :)
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    GRENDAL: opět zapomínáte na základy ekonomie
    pokud poroste rapidně poptávka po úsporných vozech bude jejich cena co????
    ano bude stoupat,bez ohledu na to zda jsou úsporné či nikoliv
    ostatně tento trend je zjevný i dnes kdy ojetá 10 let stará nákuní taška stojí v bazarech mnohdy i více než 10 let starý benzínový dvoulitr
    opět zůstává otázka jaká je návratnost ,a to je to co mě zajímá mezi koupí hybridní krávoviny prius, který se vyznačuje jak přemrštěnou cenou tak průměrnou, nikoliv podprůměrnou spotřebou oproti koupi starší benzínové 1800...

    jinak obecně platí že jakákoliv úsporná technologie je vždy násobně dražší než ta neúsporná, takže si úsporné technologie kupují pouze a jen lidé kteří na ně mají, tzn jednotky procent populace a je naprosto iluzorní se domnívat že systémem dodatečného zdanění přiměji chudáka aby si koupil tepelné čerpadlo
    výsledný efekt je ten že ten chudák umře na zimu
    asi tak smysluplné jako chtít po rovníjkové africe aby její obyvatelé používali a platili výhradně solární energetiku
    úsporné technologie si totiž většinou kupují lidé kteří chtějí být trendy a kteří na to mají
    notabene je potřeba kalkulovat zda ona úspora má význam aneb pokud návratnost není do 10 let nemá cenu se tím zabývat,neb tak vzdálenou budoucnost nelze plánovat a předvídat
    když to shrnu ,představa že 80% české populace která jezdí 10 a více let starým šuplíky a je ráda že si čas od času koupí něco na sebe a ledva stíhá splácet hypo či školy dětem si najednou z jakéhosi pohnutí mysli koupí pseudoeko auto alá prius se nedá nazvat jinak než idiocií...
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    BOBASH: zcestná myšlenka
    zkus si to spočítat, návratnmost je v řádu desetiletí a za hranicí běžníé životnosti automobilu
    aneb pokud si někdo kupuje nové auto, pak většinou jen a jen ze zcela iracionálních důvodů ,protože ho prstě chce, stejně jako si lidé kupují nové televize či telefony
    prostě vohnoput koupí sociálního snu fabia 1,2 http získá zcela iracionální pocit že je teď něco víc, páč má njů kchár, mámo...
    můj automobil se vyznačuje třeba spotřebou 9l/100
    při zakoupení stejné značky ale nového vozu se spotřebou 6l na 100 dělá rozdíl mezi pořizovací cenou a cenou mého old kcháru zhruba 1 míč.tedy při rozdílu spořeby 3l na 100 a mých 15 000km per rok je návratrnost 71 let!!!!!
    skutečně mi věř že si lidé nová auta kvůli spotřebě nekupují...
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: to že po nebude katastrofou, tos mě tedy překvapil,já spíš od tebe zatím slýchal jak bude svět po PO totálně v **** a vše se zhroutí

    já osobně nemám nic proti rozumným hlasům které varují či se snaž dosýhnout změny,
    nicmén hzsterie nepatří mezi vhodné nástroje a svolávání hromů a ohňu pekelných po Po už vůbec
    nemám probléms alternatiovnímy zdroji, jen odmítám likvidovat ekonomiku a zapřehat vůz před koně a v hledání alternativ upřednostňuji tržní řešení před zhovadilostmi politických elit, které jsou většinou pouze ždímání peněz z daňových poplatníků do vlastních a ekospodnikatelských kapes pod novým záštitou svých mesiášských komplexů...
    obměna vozového parku je samozřejmě věc která bude chvilku trvat ,nepřijde z roku na rok,vyžaduje ještě další vývoj a technologie

    ostatně jen magor si koupí za 300 000 tu elektrickou tříkolku cos sem linkoval,aneb poměr cena výkon, komfort a použitelnost je tristní,myslím že zatím lze minimálně pár desetiletí pokračovat ve vývoji stále úspornějších spalovacích motorů ,mimochodem opakuji zas a znovu cng + skutečné elektromobily, nkoliv vozítka na golf je budoucnost dopravy
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GRENDAL: Protože si spousta lidí koupí nový auto prostě kvůli tomu, že starý moc žere...
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS:samozrejme, ze to bude kseft, ale vzhledem k ekonomickym potizim to bude mensi kseft, nez nyni. Jestlize podle tebe poklesne poptavka po pohonych hmotach, proc by nemela poklesnout poptavka i po novych vozech?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: beru v úvahu čísla VW a Škody z letoška, a to není díky šrotovnému.

    proti šrotovnému jsem samozřejmě byl a jsem proti němu dál. a připadá mi absurdní, že mám tleskat tomu, že krize a končí, a dál se prodávají dnešní nedokonalá a neefektivní auta s vysokou spotřebou.. ale prostě to tak je, musím přijmout fakta jaká jsou.

    samozřejmě, že až vznikne reálná poptávka po úsporných autech, tak to pro automobilky bude kšeft. a pokles poptávky po pohonných hmotách by mohl vést i k tomu, že cena ropy zůstane stejná navzdory poklesu těžby...
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: ten prodej byl takovy, jaky byl jen diky srotovnemu. Hadej, co se stalo potom, co tyhle podpurne programy skoncily.

    Odkdy se uspornejsi auto rovna podstatne levnejsi auto? Zvlast, kdyz ceny paliva (jak pises - v podstatě pokud by cena paliv vystoupala v reálných cenách třeba na čtyřnásobek dnešní hodnoty)poleti nahoru, takze i to za provoz toho klidne i nekolikanasobne uspornejsiho auto zaplati sjtejne, ne-li vice, prtoze ta cena poliva bude nekolikanasobne vyssi? A k tomu jeste ty vyssi naklady automobilek na ta auta samotna...

    Ty si stale neuvedomujes, ze prave ta lifestylova spotreba je prrave to, co tvori velkou cast obratu i u tech automobilek?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: no nevím... třeba letos prodeje řady automobilek docela rostly. a to navzdory tomu, že se prodávají vlastně stále ještě staré hloupé neúsporné modely...

    ve chvíli, kdy se provoz auta stane pro většinu lidí podstatnou položkou rozpočtu (dnes stále ještě cena pořízení + cena oprav většinou převyšuje náklady na pohonné hmoty...), a investice do pořízení úspornějšího auta se nebude vracet třeba deset let, ale třeba dva roky... tak v ten moment do toho lidi okamžitě půjdou.

    paradoxně jestli někdo vydělá na první fázi růstu cen ropy, tak to budou automobilky: protože tlak na výměnu vozového parku najednou bude přirozeně vznikat zdola, a nebude ho nutné uměle vytvářet reklamou.... a minimálně určitá část poptávky po dopravní obsluze je velice přirozená a tlačená skutečnými potřebami, a není umělá a lifestylově vyvolaná. samozřejmě - v další fázi začne být lifestylová dopravní obslužnost pro většinu lidí příliš drahá... a to už může automobilky zasáhnout negativně...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: no nevím, jestli lidé, kteří varují před nějakými katastrofami, po nich "zvráceně touží" - projektuješ si do ostatních příliš svůj způsob myšlení, s tím, že ty patříš k takové té "šedé většině", která "sází na jistotu" a dělá a říká vše, co všichni kolem nich - v souladu s takovým tím stádním instinktem "když to dělají/říkají všichni kolem mě, nemůže to být přece špatně".

    nemůžeš podsouvat lidem, kteří varují před nekontrolovatelným globálním oteplováním (zde offtopic, mimochodem) nebo před ropným zlomem, že "zvráceně touží" po tom, aby měli pravdu: řekl bych, že se spíše snaží dosáhnout změny chování či myšlení ostatních ve snaze, aby této katastrofě zabránili.

    samozřejmě to nic nevypovídá o tom, zda je vůbec ověřitelné, jestli by katastrofa nastala i v případě, když bychom žádná opatření nepřijali: toto je z principu dané tím, že soudobé přírodní vědy, tak jak je chápeme, se zabývají předvídáním chování nějaké dílčí části (tedy "experimentem") při nějakých výchozích podmínkách - ale dnešní experimentální věda se v podstatě není schopna zabývat předvídáním chování celku, v jehož rámci experiment probíhá: jsou zde poměrně značné překážky co se týče dostatečně přesných informací o tomto celku (představme si Heisenbergův princip neurčitosti, známý z kvantové fyziky - akorát v makroskopickém měřítku), a co se týče doby trvání experimentu (např. žádný pozorovatel není schopen pozorovat vesmír v delším časovém horizontu, než je jeho vlastní život).

    takže ano - každému varování před katastrofou samozřejmě potenciálně, z hlediska čiré logiky myšlení pozorovatele disponujícího jednak nějakou sadou informací, jednak pozorujícího svět kolem sebe, hrozí, že spadne do kategorie náboženských rituálů plodnosti či přivolávání deště - samozřejmě. to nic ale nemění na tom, že dostatečně chytří kněží dávných náboženství se naučili předvídat to, co na základě pozorování předvídat šlo - úplňky, slunovraty a později třeba i zatmění Slunce - a případně si i předávat zkušenosti mezigeneračně - a získali postupně vliv postavený nejen na čistě "psychologickém" působení na dav a jeho podvědomé strachy, ale vliv postavený na skutečně "vědecké" schopnosti předvídat vývoj kolem sebe na základě minulých pozorování.

    osobně se domnívám, že průběh peak oil (který je jako civilizační změna nepopiratelný, a nebo jen velmi obtížně a nepravděpodobně popiratelný) nebude nijak zvlášť katastrofický, a otevře spoustu nových příležitostí. ovšem současně to, že nebude katastrofický, bude mj. i přirozený důsledek
    opatření, která přemýšlející lidé už dnes přijímají: tedy třeba to, že v Evropě je vysoká spotřební daň na paliva a trendem jsou úsporná auta, samozřejmě přispívá k tomu, že cena ropy ve světě není tak vysoká, jak by mohla být, atd. atd. - každá energeticky úsporná alternativa (i pokud nejde o ropu) nepatrně přispívá k tomu, že ceny ropy nerostou tak rychle, jak by odpovídalo rychlosti, jakou dochází.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: samozrejme, ze kazdy problem je prilezitosti pro jeho vyreseni, ale ty stale nejsi sto pochopit, ze a proc v te dobe budou mit automobilky sesakra velky problem s odbytem i pres vsechny mozne inovace.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: co je pro jednoho krizí, to je pro druhého příležitostí. věřím , že inženýři už jsou unaveni několik desetiletí trvající érou, kdy v podstatě to jediné, čím se liší jednotlivé generace aut mezi sebou, jsou drobné změny designu plechové karosérie, a více plastových poruchových dílů v každém dalším modelu: třeba se prakticky po půl století blíží doba, kdy o podobě nových modelů nebudou rozhodovat designéři a marketingoví experti - ale zase jednou opět inženýři...
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: samozrejme, ze se to objevi, to nikdo nepopira, ale porad ti unika, ze obnena vozu trva celkem dlouho a ze na to lide musi mit prostredky. Krize lidem tyhle prostredky bere a tim se i nutne prodlouzi doba te obneny. A rikat, ze krize nenastane, je dost mimo...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Chrysler Turbine Car - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_Turbine_Car
    The engine would run on virtually anything and the president of Mexico tested this theory by running one of the first cars—successfully—on tequila.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: pointa: teoretický max. účinnost spalovací turbíny je větší, než už pístového motoru, a jak jsme s E2E4 nedávno bádali, tak i dnešní pístové motory zatím dosahují tak zhruba poloviny své teoretické maximální účinnosti (tzn. třeba 20% místo 40%).

    v historických začátcích automobilismu jednak byly spalovací turbíny málo známy - stěží se začínaly používat ty parní - a jednak tehdy nebyly k dispozici vhodné "kosmické materiály", ze kterých by se takové turbíny dělaly.

    v podstatě pokud by cena paliv vystoupala v reálných cenách (po přepočtu na střední - nkoliv průměrný - příjem, např.) třeba na čtyřnásobek dnešní hodnoty, tak věřím, že se na trhu velice rychle objeví auta všech velikostí a cenových kategorií s kombinovanou spotřebou zhruba poloviční proti té dnešní (tzn. třeba 2l/100 km u malých aut, a 4l/100 km u limuzín a sporťáků)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4
    E2E4 --- ---
    Každopádně, základní problém je, že všechny konkrétní předpovědi peakařů ať už od velkých jmen typu Simmons, nebo lidí z oildrumu nevyšly.

    A pokud jsou předpovědi mlhavé ("peak může nastat, a pak to bude katastrofa.") nebo neověřitelné (možná peak už nastal, ale zjistíme to až za 10 let, takže já vám to dokazovat nebudu), nevidím v nich jakýkoliv smysl.

    Nechápu jak na tohle může někdo argumentovat "málo čteš peak oil zdroje, hele tady zas někdo píše svojí předpověď jaká bude katastrofa, a hlavně, dneska jsme s předpovědmi výrazně dál (protože se peak blíží)"..

    BTW: Over the past 33 years mankind has consumed more than three times the world’s known oil reserves in 1976
    E2E4
    E2E4 --- ---
    ITCHY: jj, navíc non-doomeři mají spíš postoj "no já budoucnost ani všechny souvislosti tak komplexního systému neznám (a myslím že je ani znát nelze), jenom mi přijde že taková tragédie jak říkáte vy doomeři to není" a ne "určitě je to naopak"..
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam