• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    P.S.: Jen upozorňuji, že kolegy E2E4 a ITCHY jsem si dal do listu nežádoucích. Prvního proto, že z většiny neusiluje o diskusi (byť některého jeho argumenty váhu mají, musí se nechat), o čemž svědčí jeho opakované argumentační fauly v podobě strašáka ( http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man ). Kolega ITCHY pro změnu neovládá schopnost logického vyvozování, chronicky a notoricky překrucuje něčí výroky. Na uvádění jednoho jak druhého na pravou míru nemám čas ani chuť (byť to v některých případech může být na škodu). To jen, kdyby měl někdo pocit, že někoho eventuelně ignoruji...
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    OMNIHASH: Nastuduj si tohle auditko a příslušnou literaturu. Zkus k tomu připojit i auditka o tom, jak a proč vznikají dluhy. A záhy se tvé 4 úchvatné repliky sesypou jako domeček z karet, nehledě na to, že u bodu 2. ses trochu pomýlil cílem (opět někdo prokázal úchvatnou schopnost číst v kontextu). A k trojce asi tolik, že jestli je nějaká oblast, kde neoliberální ekonomie (ideologie jako každá jiná) opravdu selhává, tak je to v oblasti zdrojů. Tady se to nesmí moc říkat, ale ropa je v mnoha ohledech nenahraditelný a jedinečný zdroj, tím spíš, že jsme si na ní vybudovali poměrně solidní závislost. A ať si študentíci VŠE říkají, co chtějí, trh nebude s to nalézt zdroj o stejných kvalitách (hojnost, dostupnost, energetická hustota, etc.). K tady tomu věčnému ohánění se elektromobily. Už mi tu někdo vysvětlil, kde se staví elektrárny, které nám veškerou tu energii pro auta vyrobí? Pokud nevíte, o čem mluvím, prosím pěkně si vyslechněte Václava Bartušku, náležitě vás uvede v obraz. http://www.ct24.cz/vysilani/2010/06/23/10252839638-210411058080623-20:10-hyde-park-ct24/5/ http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/byznys-a-spolecnost/clanek.phtml?id=681046

    Jeden kolega se tu velice oháněl jakousi břitvou. To, že prý drahá ropa nezpůsobila vznik hospodářské krize, respektive, že hrubý odhad, podle nějž cena barelu ropy za 85 dolarů začíná působit v ekonomice paseku, je planá a ničím nepodložená hypotéza. Že prý nám plně vystačí vědět, že krizi nastartovala hypoteční bublina ve Spojených státech a že poté se na ni začaly nabalovat bubliny na trzích. Dejme tomu, že nezná Maxe Webera a jeho pojetí historiografie, a proto je tedy dlužné uctívat jakési středověké brousítko (a nedbát například toho, že je možných vícero interpretací minulosti, tím spíše, že někde existuje statisticky signifikantní korelace mezi dvěma úkazy - doporučená četba např. http://www.theoildrum.com/node/6025 ). Ale prý je to ouplný bloud. Škoda, že si totéž nemyslí i Mezinárodní energetická agentura, ale patrně patří do svity píkařů, kteří jsou ouplně mimo:

    Did oil cause the latest recession? IEA weighs into the debate | FT Energy Source blog | FT.com
    http://blogs.ft.com/energy-source/2009/11/09/did-oil-cause-the-latest-recession-iea-weighs-into-the-debate/
    Oil Prices and the Financial Crisis | Resilience Science
    http://rs.resalliance.org/2009/11/12/oil-prices-and-the-financial-crisis/

    Ještě připomínám jméno Nicole Foss, spoluautorku blogu The Automatic Earth, který se primárně zabývá ekonomickou krizí a jejími vztahy s energetikou, zejména ropným zlomem. Několik jejich textů najdete též na českém energybulletinu. O tom, že její hlas a prognózy nejsou úplně obskurní záležitostí, vypovídají snad tyto chystané události: "I'm thinking that I'll need at least a year for traveling. I'll be doing a conference in Michigan and then I'll be speaking at a biodiversity conference in Belgium, invited by the Belgian government. I'll be in England for a week and down the west coast of France and into Spain. I'll also be going to Germany to work with Transition Germany, and the National Bank of Poland called me up and wants me to go there. " - Zejména kolegu OMNIHASHovi doporučuji k bedlivému a intezivnímu čtení četné texty z blogu TAE. Na dlouhé večery má co dělat, možná se tak alespoň dostane i k něčemu jinému než k Úvodu do ekonomie.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    GRENDAL: a stále platí že víc než postPO dokáže zacloumat ekonomikou spusta dalších ejvů včetně krize státních dluhopisů a průseru demografického vývoje
    mimochodem neustále stoupající ceny energií krizi v osledních letech žádnou krizi nevyvolaly, špatné hypotéky ano...takže co má větší dopad na ekonomiku?
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    GRENDAL: aha, takže si zase každý účelově a po svém vykládá slovo peak
    pak tedy nepoužívejte slovo peak, jenžto to znamená striktně vrchol těžby
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    ITCHY: tu stale nissi a nissi schopnost tezby ale tvrde dopadne. Myslim, ze je Jasne, ze tady nikdo, tedy ani ja, nemluvi o PO striktne jako o vrcholu produkce, ale o obdobi po.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    GRENDAL: pokud je pravdivá teorie že PO ani nepoznáme,respektive poznáme ale zpětně nebude mít vliv
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    ITCHY: PO nebude mít na ekonomiku žádný podstatný vliv
    Sni dal...
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    OMNIHASH: proč tam cpeš závislost, já jen tvrdím že netřeba strašit PO když na pořádnou krizi stačí propojený bankovní systém a bubliny na trhu
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    ITCHY: to je ale základní nepochopení výrokové logiky
    a=>b není b=>a
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    GRENDAL: na pořádnou krizi nepotřebuješ žádný PO
    důkaz byl podán před 2 lety a to bylo v jednotkách procent
    sni dál že ekonomika světa stojí leží a padá na ropě a dokud není PO bude šlapat jako hodinky
    PO nebude mít na ekonomiku žádný podstatný vliv protože je dost dobře možné že PO zjistíme až se zpětnou platností...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Khosla, Gates Are Betting On EcoMotors’ Engine Technology to Transform Autos Into Cleaner, Cheaper, and More Powerful Machines | Xconomy
    http://www.xconomy.com/detroit/2010/11/01/khosla-gates-are-betting-on-ecomotors-engine-technology-to-transform-autos-into-cleaner-cheaper-and-more-powerful-machines/?single_page=true
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    MESK: AFAIK slo ciste o presun spekulaci.
    MESK
    MESK --- ---
    GRENDAL: nejsem proti, ze PO muze vyvolat ekonomickou krizi, ale evidentne jeste nevime, zda na zacatku krize slo ciste o presun spekulaci z trhu nemovitosti na trh komodit nebo za tim byl castecne i skutecny nedostatek (ne jen umely nedostatek vyvolany skladovanim za ucelem spekulace). Osobne si myslim, ze sme na prodlouzenem plato, ktere potrva diky krizi delsi dobu (2007-2012?). Jakmile se globalni ekonomika vzchopi, dozvime se jak na tom jsme s ropou (jestli se behem tech celkem peti let vzchopi).
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    ITCHY: Jasne, PO nevyvola krizi...
    Sni dal...
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    GRENDAL: protože krize,nikoliv PO ani GO ani nic, prostě méě peněz méně muziky
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: K tý infrastruktuře bych si dovolil připomenout, že kupříkladu před 15 lety neexistovala infrastruktura pro mobilní telefony a stejně tak nedávno neexistovala infrastruktura pro vysokorychlostní připojení k internetu. A infrastruktura pro EV není o tolik náročnější...

    Pokud jde o obnovu vozovýho parku - není potřeba vyměnit všechno, stačí většina. Lidi, který jezděj hodně, budou víc motivovaný si koupit úspornější, případně elektrický auto, lidi který jezděj o něco míň nebo nemaj tolik peněz si koupěj ojetý úsporný auto (už teď jich je dost), případně něco předělanýho na palivo, který ještě bude (LPG, CNG, bionafta, dřevoplyn, cokoliv...) a lidi který jezděj málo nebo jsou ochotný utrácet velký peníze za palivo si budou kupovat ty normálně žravý auta, protože ty budou za babku - podobně jako dneska stojí patnáct let stará luxusní limuzína stejně jako desetiletý autíčko do města, jen se ten rozdíl ještě prohloubí.

    K tomu se můžou přidat svépomocný nebo aftermarket konverze na úspornější provoz (od úprav aerodynamiky přes delší převody až po montáž úspornějších motorů - googlete "hypermiling"), případně konverze na EV. Ve chvíli, kdy se začnou masově prodávat EV a plug-in hybridy, nebude zas takovej problém vzít třeba bouranej Chevy Volt a nabastlit z něj celý pohonný ústrojí včetně baterek třeba do 15 let starýho, lacinýho a hlavně lehkýho hatchbacku.

    Teď se takovejma věcma skoro nikdo nezabejvá, protože se to nevyplatí. Ale pokud vzorste cena paliv a zároveň nebudou kapacity automobilek a kupní síla stačit k tomu, aby si všichni koupili nový auta, a lidi nebudou mít na to jezdit se starejma, tak si prostě nějak poraděj. Ano, nabastlit do starý Astry agregáty z Voltu nebo Ampery je podstatně složitější než nabastlit do benzínovýho Mercedesu z 80. let motor 200D, ale lidi mají taky větší přístup k technoogiím a věci jako programování řídících jednotek a podobný záležitosti už se běžně daj dělat doma.

    Rozdíl je jen v tom, že dneska takový akce podnikají maximálně nadšenci a obvykle za účelem toho, aby to líp jezdilo (Chevrolet V8 téměř v čemkoliv, od Jaguaru po Mazdu MX-5, motory z BMW nebo z nejrůznějších Japonců taktéž skoro v čemkoliv), ale pokud lidi nebudou mít jinou možnost, půjde takhle zahejbat i se spotřebou. Podobně jako na Kubě dokážou implantovat motor z GAZe do Buicku z padesátejch let, protože na ten původní nejsou díly...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    VSOUKOLOHLOR:
    1.)Zvláštní, že dodneška nebyl problém koupit si auto. Asi přijde nějaká apokalypsa, která zvedne cenu o tisíce procent a proto si jen ikdo nebude moci dovolit.
    2.)Ropa, ostatně jako 99,9% věcí na téhle planetě je nedostatková, vždycky byla a vždycky bude. Rovnoměrná distribuce čehokoliv je komunistická utopie, která nikdy nefungovala. Deal with it.
    3.)To, že ropa jednou uplně dojde je tak fundamentální nepochopení ekonomie, že je to až k pláči.
    4.) změny infrastruktury jsou stejný problem, jako výměna vozového parku. Jestliže jsme byli schopni postavit benzínky a vyasfaltovat silnice, proč bychom nebyli schopni přidělet na každou z nich stojan pro elektromobily, popřípadě hodit do skladu nabíječku a pár baterií?
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    ITCHY: ne zaklady ekonomie jsem rozhodne nezapomel. Jen rikam, jak je to v praxi. Copak jsi nezaznamenal, co se delo s prodejem aut a jejich cenou za nedavne krize? Pripomenu. Prodejci sli s cenama dost dolu, ale i presto prodej klesal. Proc tomu tak bylo, jsem myslim srozumitelne napsal v poslenich mych prispevcich. Ostatne tohle pisu hodne casto, zvlast kdyz tu nekdo porad prichazi s tim, jak jak nove technologie pomuzou tu situaci prinejmensim zmirnit.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: jj turbíny jsou dost efektivní.. jinak mně napadla v souvislosti s regenerací u turbín (teplými výfukovými plyny se ohřívá přes výměník palivo), jestli by tuhle regeneraci nešlo udělat i u normálního motoru..

    prostě místo chladící vody ohřejvat i palivo na vstupu.. (Teď mně napadlo, Mercedes OM60x motory (W124, X08 dodávky apod.) mají předehřev paliva a úspora z toho asi není moc velká, asi by to chtělo tu naftu ohřát tak na 300C :)

    Jinak se prej taky dá vzít turbodmychadlo z auta, dobastlit doprostřed spalovací komoru a máš pěkný turbomotor. :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam