• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    Baktérií v Petriho misce exponenciálně přibývá, ale jen dokud nespotřebují všechny zdroje potravy. Od tohoto bodu se celá jejich populace zhroutí. Přitom je polovina dostupných zdrojů spotřebována jen jednu jedinou generaci před tou poslední, která skončí kolapsem. Baktérie nevnímají ani náznak nastávajícího problému až do okamžiku, kdy je zřejmé, že všechny vyhladoví.

    Rozbor problematiky v angličtině - www.lifeaftertheoilcrash.net
    www.energybulletin.net
    Dokument Oil Crash Movie- www.oilcrashmovie.co/
    Wiki - en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
    Cena ropy - www.petrol.cz
    Cena ropy - www.oil-price.net
    Oil market report - omrpublic.iea.org
    Kurz dolaru - kurzy.divoch.net/usd.php
    rozbalit záhlaví
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: jasne, ultralehka konstrukce s menitelnou geometrii nesouci turbovrtulove a elektricke motory, ma to mit rozpeti pres 100m a ma se to vyplatit pro prepravu lidi, kteri tam budou i spat...

    Co kdyby sis prvne zjistil co to znamena ultralehka konstrukce....
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: ano, proč by tam nemohla být použitá ultralehká konstrukce ? (která by se pro let v nižších výškách vyššími rychlostmi složila ?)

    historická motivace k létání ve velkých výškách byl např. menší odpor vzduchu při nižším tlaku vzduchu, pokud vím .... ovšem jsou i jiné výhody, např. nezávislost na počasí. ale celkově když se nad tím zamyslíš, tak při jakýchkoliv rychlostech je v řidším vzduchu lehká konstrukce méně namáhána, než v hustších vrstvách atmosféry. nemám v tom žádný logický rozpor nebo blud, v tomhle návrhu.

    zpomalení ti především umožní snížit spotřebu energie, ovšem potřebuješ větší plochu křídel. a růst plochy křídel ti zase zvyšuje šance zachytit solární energii - takže obě tendence jsou v synergii, nemůžu si pomoct.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: tech tvych 200km/h v 10km jsem radeji presel, rekl jsem si budis, ale jestli to chces naplno, tak prosim - uvedomujes si, ze cim vyse, tim mensi tlak, cili mene vzduchu, takze tu rychlost tam potrebujes, pokud tam chces neco tak tezkeho i kdyz s velkym vztlakem. Na pouhych 200km zapomen, to by uz musela byt ultralehka konstrukce.

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: při rychlosti 200 km/h bys potřeboval podle mě hodně velké létající křídlo - příliš velké na to, aby mohlo snadno startovat a přistávat v nižších vrstvách atmosféry.

    takže logická odpověď je změna tvary a plochy křídla za letu - podobně jako to dělají právě vojenská letadla /při přechodu z podzvukového na nadzvukový režim letu). jenom důvodem nebude rychlost, ale úspora paliva.

    je fakt, že konkrétní čísla nemám, ale základní věc, kterou očekávám od technických artefaktů naší civilizace v éře peak oil, bude jednoduše "zpomalení". lidé se naučí být na cestách déle, ale současně si to lépe užijí (totální mobilní konektivita všude...)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: letecke proudove motory maji u takove 747-400 tah 250KN a musi byt ctyri aby stroj, ktery prazdny vazi nejakych 180t a plne nalozeny nema daleko ke 400t mohl pohodlne letet v tech 10km.

    ten tvuj vytvor ma letet v tech 10km pri rychlosti 200km/h?
    na to potrebujes uplne jinou konstrukci, idealne velke letajici kridlo. Co delali modely, tak to letalo docela slusne a ma to velkou plochu na umisteni fotovoltaiky ale jak tu uz jednou padlo jsi omezen velikosti a tim padem i hmotnosti. Srovnej si profily nejvetsich letadel s jejich hmotnosti vuci nejakemu hypotetickemu kridlu. Nejblize tomu ma Northrop B-2 Spirit. Jen ho trochu roztahnout. Ta hmotnost bude urcite minimalne srovnatelna s 747-400 uz pri rozpeti okolo 100m. Odhadem. Ale to ti ta plocha rozhodne na produkci elektriny stacit nebude a taky moc lidi ti to neuveze.






    Northrop B-2 Spirit - Wikipedie
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Northrop_B-2_Spirit
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: no pojďme to spočítat. jakou plochu křídla musí mít letadlo, aby se udrželo při rychlosti 200 km/h ve výšce 10 km ? třeba vzhledem k hmotnosti ?

    proč myslíš, že ta měnitelná geometrie by byla složitá ? vojáci to používali už v 60tých letech, ale dnes máme lepší materiály. a tenké solární fólie jsou příslibem, že to nebude o tolik těžší, než běžné křídlo. navíc při menší rychlosti bude menší roli hrát odpor vzduchu = křídlo bude moci být příslušně tlustší (a jak navrhuješ, jeho vnitřní část bude v sobě moci mít přímo kabinu s cestujícími... aby se ale udrželo ve vzduchu, bude muset v té velké výšce výrazně zvýšit plochu)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: reknu to takhle, klidne solarni letadlo, ale jen pro par lidi, delat nejake takovehleto solarne-turbomotorovy hybryd s menitelnou geometrii, to az moc slozite. To radeji, velke letajici kridlo, ale i tam by to s tou plochou nebylo tak valne, aby to utahlo motory...
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: stejně logické je říci, že ty svým příspěvkem obhajuješ nacismus.

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MESK: turbovrtulový motor má při rychlostech do cca 500-600 km/h nepřekonatelnou účinnost. velká dopravní letadla je dnes nepoužívají, protože většina cestujících by o levnější "spací linky" zřejmě nejevila zájem (min. tomu aerolinky věří).

    a pokud bys už jednou dokázal lidi přesvědčit k noclehu na palubě letadla - stejně mají dnes problémy s jet-lagem a první den po přeletu na druhou polokouli obvykle prospí - tak pak není problém let ještě o něco prodloužit s využitím solárního režimu ve velké výšce.

    nevím jaká rychlost by byla reálná, pokud méně než 300 km/h, asi už by to bylo obchodně problematické. a přeci jenom jsem natolik aerospace-geek, že je mi jasné, že bez měnitelné geometrie těch solárních křídel to není vůbec reálné: větší plocha je potřeba jak pro zpomalení letu, tak i pro ty solární články.

    střídání různých typů pohonů není nic nového pod sluncem - po pravdě, inspirativní je v tomhle ohledu třeba jen archetypální studenoválečný termonukleární bombardér B-36 (známý např. z klasického filmu Dr. Strangelove od Kubricka): k cíli se ploužil velice pomalu pomocí pístových motorů, tehdejší proudové motory tehdy měly příliš velkou spotřebu, takže byly instalované jen pro usnadnění vzletu s plným nákladem, potom dlouho nic a až nakonec rychlý přelet nad cílem a následný rychlý utprk od hřibu vodíkové bomby.
    PACHATEL
    PACHATEL --- ---
    XCHAOS: za letadla dik, uz jsem se tesil kdy zas o nich budes psat....bude ten turbomotor kamenny?
    MESK
    MESK --- ---
    XCHAOS: sorry ze se ti pletu do tvych uzasnych napadu, ale definice "solárně-elektricky-turbovrtulové letadlo" ma podle me nedostatek v tom turbovrtulovym motoru uz z principu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: jako ano, tímhle vlastně obhajuješ, jak jsou spekulanti a plýtvání dobré, protože vedou k inovacím. ale zase abychom to pak neměli, jako mají některé věci ve Futuramě, že :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: no ano... to se týká letadla, které je schopné nést baterie pro celonoční let a které je schopné autonomního startu na elektřinu, apod.

    o čem uvažuju já je spíše hybridní solárně-elektricky-turbovrtulové letadlo s měnitelnou geometrií, u kterého by nešlo o "žánrovou čistotu", ale o optimalizaci bezpečnosti (hlavně při startu a přistání), ekonomie provozu a kapacity.

    až 70% paliva by šlo ušetřit jenom odlišným profilem křídel a odlišným uspořádáním kabiny, než dnes - viz http://teckacz.cz/994-Vhodne-navrzena-letadla-by-mohla-spotrebovavat-az-o-70-mene-paliva - tzn. snažím se v podobném duchu spekulovat o letadle, které by v letové hladině 10 km snížilo rychlost, změnilo geometrii křídel a letělo v této hladině pouze pomocí solární energie. je mi zcela jasné, že start s takto obrovským rozpětí a na elektřinu by možný nebyl.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: nojo, ale všechno musí překonat "technological challenges" což může rozhodnout, že se nebude používat ta nejvíc sexy a teoreticky úsporná technologie, protože v praxi bude prostě tohle vyrobit problematický nebo prohibitivně drtahý..

    ale stejně jsou hlavní driver alternativní energie vysoké ceny normální energie, pak se vždycky něco vymyslí..

    třeba tohle moje oblíbené (80s, po první krizi, měli i různý metanoly etanoly setrvačníky)




    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: a viděl si někdy solární letadlo? Rozpětí křídel větší než 737 a uveze to jednoho člověka při rychlostech šlapacího kola...letoun z rozpětím křídel 300m? S měnitelnou geometrií? Máš vůbec představu, o reálnejch vlastnostech materiálů? Ne, neodpovídej, to byla řečnická otázka.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: těžko říct.. uvažoval jsem o měnitelné geometrii křídel.

    letoun s rozpětím třeba 300m by nemohl operovat ze stávajících letišť... ovšem pokud by měl měnitelnou geometrii křídel, tak by mohl na tohle rozpětí "roztáhnout křídla" až v letové hladině, při současném snížení rychlosti.

    samozřejmě by ta letadla musela být obytná/spací, apod. - ale energeticky a ekonomicky by to mohlo vyjít rozuměji, než vzducholodě. a taky je problém jetstream ve velkých výškách.. ten může dosahovat až stovek km/h ... (tím spíš je ale problémem pro vzducholodě!)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: režim solárně-elektrického letu ve velkých výškách a prakticky použitelná solárně-elektrická letadla - ovšem řádově pomalejší ?

    a kolikze lidi by to melo unest?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: jj... hliníková baterie má řádově 10x větší hustotu, než ty lithiový, který dnes pokládáme za super. a energetická hustota hliníkových baterií je jediná z dnes reálně dostupných technologií, která by umožnila sestrojit něco rámcově srovnatelného s dnešními auty.

    budoucnost dílem patří aluminiu, dílem je prostě divná.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOPIK: no tak víceméně právě proto mě ten pilotovaný elektrický vrtulník zaujal... protože tu přestavu mám. jinak bych to sem nepostoval :-)

    jako věřím na prakticky použitelná solárně-elektrická letadla - ovšem řádově pomalejší, než většina dnešních typů. a spíš hybridní - tedy s přechodem na režim solárně-elektrického letu ve velkých výškách, ale asi stěží jako s hlavním pohonem pro start a stoupání.

    ale ten elektrický vrtulník je fakt moc. i když baterie asi neřekly poslední slovo, že jo... nakonec je to jen chemie, stejně jako spalovací motory.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Šlapací Porsche 911 GT3 RS v měřítku 1:1 (celý postup výroby)
    http://tuzing.cz/slapaci-porsche-911-gt3-rs-v-meritku-11-cely-postup-vyroby/
    E2E4
    E2E4 --- ---
    LOPIK: Jediná možnost: DYI hliníkárna ve stráni nad chalupou.. A elektřinu pro hliníkárnu získáme ze solárních panelů.. :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam