• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: tohle je prostě podsouvání něčeho, co není pravda. já si fyzikální realitu uvědomuju... např. síla odporu vzduchu je odvozená od čtverce rychlosti - proto předpovídám post-energetické společnosti výrazné "zpomalení"... které by na druhou stranu nemuselo zcela diskvalifikovat létání.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: naopak podle tvych prispevku se da ta predstava vytvorit naprosto presne, jen ty si neuvedomujes fyzikalni realitu, jako uz ostatne tolikrat, ze ti, co te trochu znaji, tak to o tobe dobre vedi, a tak vi, ze je to to casto marne vysvetlovat, jen ja blbec jsem se jeste dostatecne nepoucil a opet jsem se ti marne snazil otevrit oci...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CHEVALIER: no... ano, najít nějaká vhodná optima pro tenhle druh pohonu by asi trvalo dlouho.

    ale posedlý jsem spíš "optimální pomalostí", než rychlostí.
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    XCHAOS: Já nechápu tu soudobou obsesi rychlostí... Dobrá plachetnice se soudobým naváděním udělá i 8 uzlů - cca 350 kilometrů za den. Vlaky taky dokážou jezdit 50km/h ... Pomalé letadlo bude křehké, s malou "objemovou hustotou" tzn. hříčka větrů atd. viz.- http://www.nasa.gov/centers/dryden/history/pastprojects/Helios/index.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CHEVALIER: víceméně souhlasím, ale přeci jen... nové železnice se posledních 100 už moc nestavěly, a rychlosti nad 200 km/h jsou energeticky náročné i na železnici. a plachetnice cestují HODNĚ pomalu... týdny, měsíce (no dobře, vím, že existují extrémní experimenty jako http://en.wikipedia.org/wiki/Hydropt%C3%A8re .a různé oceánské trimarany, apod.... ale příznivý vítr nefouká pořád...)

    "pomalé letadlo", které by energeticky v podstatě "zadarmo" letělo 200 km/h vzdušnou čarou, bude v éře drahé energie relativně konkurenceschopné.

    GRENDAL: naopak - myslím, že naopak ty sis neuvědomil, o čem vlastně píšu, nebo si to nějak neumíš představit.
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    Já vůbec nechápu, proč řešíte letadla. Po zemi to jde vlakem a po moři plachetnicí...
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: evidentne sis neuvedomil, co to je ultralehka konstrukce. Kdyz si neuvedomis ani tohle, tak nema cenu uz dal s tebou diskutovat o tom tvojem nesmyslu...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: něco mezi :-) chtěl jsem lovit argumenty, ale nakonec jsem musel uznat, že ohrožení v důsledku úniku krokodýla z palubního zavazadla není dobré podceňovat :-)

    vzletová hmotnost je 6.6t chceš říct. to znamená, že můj 14t drobeček by potřeboval silnější motory, ok :-) ale když si jednou ve vzduchu, můžeš tah motorů snížit - akorát začneš padat, když po tom zpomalení nemáš dost velká křídla. o tom to celé je. určitě by se dalo propočítat, při jaké ploše a tvaru křídel je výkon solárních panelů dostatečný, pro danou vzletovou hmotnost.

    máš pravdu, že vyjít z létajícího křídla by mohlo mít význam - ale vysouvání částí plochy křídla až za letu by se mohlo taky ukázat jako klíčové. prostě buď vizionář jsem, nebo nejsem - třetí možnost není :-)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: perfektni a ted tu davas na srovnani letoun ani ne s rozpetim 20m s maximalkou 6,600tum s dvema motory o 560kW


    XCHAOS: tak, tady jde dobre videt, co to znamena ultralehka konstrukce, snad si z toho neco vezmes...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ok, končím offtopic :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    odhad/extrapolace: 200 kW solární letadlo se skládacím křídlem by mohlo naložené vážit možná 14t (B36 Max takeoff weight: 156t). tato hmotnost by se mohla podstatně zvednout, pokud bychom letadlo doplnilo dvěma přídavnými turbovrtulovými motory (podobným např. těm, které používají česká letadla z LETu Kunovice), který by měl zásobu paliva jen pro start a přistání: v letové hladině by se tyto startovací motory vypnuly a letadlo by se pohybovalo jen pomocí svých 200 kW elektrických motorů a panelů.

    pro srovnání opět wiki:
    Let L-410 Turbolet - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Let_L-410_Turbolet
    On August 25, 2010, a L-410 crashed with 20 fatalities in Bandundu, Democratic Republic of the Congo. According to the sole survivor, the crash was caused by a stampede of passengers after a crocodile escaped from a bag in the cabin. The crocodile itself survived the crash, but was killed by rescuers

    .. no dobře, tady jsem se k žádným použitelným číslům nedoklikal, ale přišlo mi to jako docela zásadní informace :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    reálně máme dnes toto:
    Solar Impulse - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_Impulse

    Wing area: 11,628 photovoltaic cells: 200 m2
    Loaded weight: 1600 kg
    Max takeoff weight: 2000 kg (rezerva 400 Kč proti loaded weight)
    Powerplant: 4 × electric motors, 7.5 kW each
    Service ceiling: 8,500 m with a maximum altitude of 12,000 metres
    Cruise speed: 70 kilometres per hour

    tedy... letět s něčím,co by mělo "rozvinutou" plochu křídel 1000 m2 a výkon motoru jen 200 km/h, není až TAK nereálné. 70 km/h je ovšem moc pomalé, pro seriózní cestování. 200 km/h je už únosné
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: z jiného konce.


    vezmi si nějaké reálné, velké historické letadlo, blížící se tomu, o čem píšu. třeba http://en.wikipedia.org/wiki/Convair_B-36 - ten létal rychlostma daleko více se blížícíma těm, o kterých uvažuju. z dnešních materiálů by ho šlo postavit výrazně lehčí, než v těch 40tých letech, to zaprvé. (toto letadlo bylo BTW zamýšleno i ve dvoupatrové verzi pro 400 výsadkářů, nakonec byl postaven jen prototyp)

    A teď pozor: cruise speed: 230 mph (200 knots, 370 km/h) - toto bylo z důvodu úspory paliva, oni prostě potřebovali doletět s atomovýma bombama přes půl zeměkoule nad Rusko - a toto tehdy prostě nešlo zařídit jinak, než letět pomalu=úsporně (tady je vidět, že pro řešení Peak Oil problémů bude vhodné sáhnout do archivu historických vojenských řešení různých problémů: nejde zdaleka jen o nacistický dřevoplyn a etanol...)

    Představ si, co bys musel udělat, kdybys chtěl dále zpomalit, třeba na těch cca 200 km/h: musel by si u takto velkého letadla vysunout z křídel další křídla o min. jednou tak velké ploše: tato křídla by si vysunul např. z konců a zvětšil rozpětí na dvojnásobek. Současně by byla primární i "sekundární" křídla pokryta solárními panely. (plocha křídla B36: 443.5 m², já navrhuju cca zdvojnásobení na 1000 m²).

    Efektivní solární panely o ploše 1000 m² by mohly dodávat 100-200 kW elektřiny. To pravda není moc: výkon pístových motorů B36 byl 4x 2,835 kW :-) ovšem letadlo by mohlo být výrazně lehčí protože by na palubě neneslo palivo pro tisíce kilometrů letu... a díky tomu by mohla být lehčí i konstrukce křídla, apod.

    Co se týče velikosti křídla takovýchto letadel, tak v nich byly tunýlky pro servis motorů za letu: tedy druhé, složené křídlo pro "extrémně pomalý let" by se do nich nejspíš zasunout dalo.

    Ano, je to celé šílené - ale je to možná dost šílené, aby to dokázalo obstát v post-peak oil ekonomice. Alternativou je nějaký "jaderný konzervativismus" pod taktovkou lidí jako Václav Klaus... a nebo nějaký návrat na stromy spojený s omezením dostupnosti paliva pouze pro armády (bránící zbytky zásob paliva).
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: jasne, ultralehka konstrukce s menitelnou geometrii nesouci turbovrtulove a elektricke motory, ma to mit rozpeti pres 100m a ma se to vyplatit pro prepravu lidi, kteri tam budou i spat...

    Co kdyby sis prvne zjistil co to znamena ultralehka konstrukce....
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: ano, proč by tam nemohla být použitá ultralehká konstrukce ? (která by se pro let v nižších výškách vyššími rychlostmi složila ?)

    historická motivace k létání ve velkých výškách byl např. menší odpor vzduchu při nižším tlaku vzduchu, pokud vím .... ovšem jsou i jiné výhody, např. nezávislost na počasí. ale celkově když se nad tím zamyslíš, tak při jakýchkoliv rychlostech je v řidším vzduchu lehká konstrukce méně namáhána, než v hustších vrstvách atmosféry. nemám v tom žádný logický rozpor nebo blud, v tomhle návrhu.

    zpomalení ti především umožní snížit spotřebu energie, ovšem potřebuješ větší plochu křídel. a růst plochy křídel ti zase zvyšuje šance zachytit solární energii - takže obě tendence jsou v synergii, nemůžu si pomoct.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: tech tvych 200km/h v 10km jsem radeji presel, rekl jsem si budis, ale jestli to chces naplno, tak prosim - uvedomujes si, ze cim vyse, tim mensi tlak, cili mene vzduchu, takze tu rychlost tam potrebujes, pokud tam chces neco tak tezkeho i kdyz s velkym vztlakem. Na pouhych 200km zapomen, to by uz musela byt ultralehka konstrukce.

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: při rychlosti 200 km/h bys potřeboval podle mě hodně velké létající křídlo - příliš velké na to, aby mohlo snadno startovat a přistávat v nižších vrstvách atmosféry.

    takže logická odpověď je změna tvary a plochy křídla za letu - podobně jako to dělají právě vojenská letadla /při přechodu z podzvukového na nadzvukový režim letu). jenom důvodem nebude rychlost, ale úspora paliva.

    je fakt, že konkrétní čísla nemám, ale základní věc, kterou očekávám od technických artefaktů naší civilizace v éře peak oil, bude jednoduše "zpomalení". lidé se naučí být na cestách déle, ale současně si to lépe užijí (totální mobilní konektivita všude...)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: letecke proudove motory maji u takove 747-400 tah 250KN a musi byt ctyri aby stroj, ktery prazdny vazi nejakych 180t a plne nalozeny nema daleko ke 400t mohl pohodlne letet v tech 10km.

    ten tvuj vytvor ma letet v tech 10km pri rychlosti 200km/h?
    na to potrebujes uplne jinou konstrukci, idealne velke letajici kridlo. Co delali modely, tak to letalo docela slusne a ma to velkou plochu na umisteni fotovoltaiky ale jak tu uz jednou padlo jsi omezen velikosti a tim padem i hmotnosti. Srovnej si profily nejvetsich letadel s jejich hmotnosti vuci nejakemu hypotetickemu kridlu. Nejblize tomu ma Northrop B-2 Spirit. Jen ho trochu roztahnout. Ta hmotnost bude urcite minimalne srovnatelna s 747-400 uz pri rozpeti okolo 100m. Odhadem. Ale to ti ta plocha rozhodne na produkci elektriny stacit nebude a taky moc lidi ti to neuveze.






    Northrop B-2 Spirit - Wikipedie
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Northrop_B-2_Spirit
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: no pojďme to spočítat. jakou plochu křídla musí mít letadlo, aby se udrželo při rychlosti 200 km/h ve výšce 10 km ? třeba vzhledem k hmotnosti ?

    proč myslíš, že ta měnitelná geometrie by byla složitá ? vojáci to používali už v 60tých letech, ale dnes máme lepší materiály. a tenké solární fólie jsou příslibem, že to nebude o tolik těžší, než běžné křídlo. navíc při menší rychlosti bude menší roli hrát odpor vzduchu = křídlo bude moci být příslušně tlustší (a jak navrhuješ, jeho vnitřní část bude v sobě moci mít přímo kabinu s cestujícími... aby se ale udrželo ve vzduchu, bude muset v té velké výšce výrazně zvýšit plochu)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: reknu to takhle, klidne solarni letadlo, ale jen pro par lidi, delat nejake takovehleto solarne-turbomotorovy hybryd s menitelnou geometrii, to az moc slozite. To radeji, velke letajici kridlo, ale i tam by to s tou plochou nebylo tak valne, aby to utahlo motory...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam