• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ok, končím offtopic :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    odhad/extrapolace: 200 kW solární letadlo se skládacím křídlem by mohlo naložené vážit možná 14t (B36 Max takeoff weight: 156t). tato hmotnost by se mohla podstatně zvednout, pokud bychom letadlo doplnilo dvěma přídavnými turbovrtulovými motory (podobným např. těm, které používají česká letadla z LETu Kunovice), který by měl zásobu paliva jen pro start a přistání: v letové hladině by se tyto startovací motory vypnuly a letadlo by se pohybovalo jen pomocí svých 200 kW elektrických motorů a panelů.

    pro srovnání opět wiki:
    Let L-410 Turbolet - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Let_L-410_Turbolet
    On August 25, 2010, a L-410 crashed with 20 fatalities in Bandundu, Democratic Republic of the Congo. According to the sole survivor, the crash was caused by a stampede of passengers after a crocodile escaped from a bag in the cabin. The crocodile itself survived the crash, but was killed by rescuers

    .. no dobře, tady jsem se k žádným použitelným číslům nedoklikal, ale přišlo mi to jako docela zásadní informace :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    reálně máme dnes toto:
    Solar Impulse - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_Impulse

    Wing area: 11,628 photovoltaic cells: 200 m2
    Loaded weight: 1600 kg
    Max takeoff weight: 2000 kg (rezerva 400 Kč proti loaded weight)
    Powerplant: 4 × electric motors, 7.5 kW each
    Service ceiling: 8,500 m with a maximum altitude of 12,000 metres
    Cruise speed: 70 kilometres per hour

    tedy... letět s něčím,co by mělo "rozvinutou" plochu křídel 1000 m2 a výkon motoru jen 200 km/h, není až TAK nereálné. 70 km/h je ovšem moc pomalé, pro seriózní cestování. 200 km/h je už únosné
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: z jiného konce.


    vezmi si nějaké reálné, velké historické letadlo, blížící se tomu, o čem píšu. třeba http://en.wikipedia.org/wiki/Convair_B-36 - ten létal rychlostma daleko více se blížícíma těm, o kterých uvažuju. z dnešních materiálů by ho šlo postavit výrazně lehčí, než v těch 40tých letech, to zaprvé. (toto letadlo bylo BTW zamýšleno i ve dvoupatrové verzi pro 400 výsadkářů, nakonec byl postaven jen prototyp)

    A teď pozor: cruise speed: 230 mph (200 knots, 370 km/h) - toto bylo z důvodu úspory paliva, oni prostě potřebovali doletět s atomovýma bombama přes půl zeměkoule nad Rusko - a toto tehdy prostě nešlo zařídit jinak, než letět pomalu=úsporně (tady je vidět, že pro řešení Peak Oil problémů bude vhodné sáhnout do archivu historických vojenských řešení různých problémů: nejde zdaleka jen o nacistický dřevoplyn a etanol...)

    Představ si, co bys musel udělat, kdybys chtěl dále zpomalit, třeba na těch cca 200 km/h: musel by si u takto velkého letadla vysunout z křídel další křídla o min. jednou tak velké ploše: tato křídla by si vysunul např. z konců a zvětšil rozpětí na dvojnásobek. Současně by byla primární i "sekundární" křídla pokryta solárními panely. (plocha křídla B36: 443.5 m², já navrhuju cca zdvojnásobení na 1000 m²).

    Efektivní solární panely o ploše 1000 m² by mohly dodávat 100-200 kW elektřiny. To pravda není moc: výkon pístových motorů B36 byl 4x 2,835 kW :-) ovšem letadlo by mohlo být výrazně lehčí protože by na palubě neneslo palivo pro tisíce kilometrů letu... a díky tomu by mohla být lehčí i konstrukce křídla, apod.

    Co se týče velikosti křídla takovýchto letadel, tak v nich byly tunýlky pro servis motorů za letu: tedy druhé, složené křídlo pro "extrémně pomalý let" by se do nich nejspíš zasunout dalo.

    Ano, je to celé šílené - ale je to možná dost šílené, aby to dokázalo obstát v post-peak oil ekonomice. Alternativou je nějaký "jaderný konzervativismus" pod taktovkou lidí jako Václav Klaus... a nebo nějaký návrat na stromy spojený s omezením dostupnosti paliva pouze pro armády (bránící zbytky zásob paliva).
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: jasne, ultralehka konstrukce s menitelnou geometrii nesouci turbovrtulove a elektricke motory, ma to mit rozpeti pres 100m a ma se to vyplatit pro prepravu lidi, kteri tam budou i spat...

    Co kdyby sis prvne zjistil co to znamena ultralehka konstrukce....
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: ano, proč by tam nemohla být použitá ultralehká konstrukce ? (která by se pro let v nižších výškách vyššími rychlostmi složila ?)

    historická motivace k létání ve velkých výškách byl např. menší odpor vzduchu při nižším tlaku vzduchu, pokud vím .... ovšem jsou i jiné výhody, např. nezávislost na počasí. ale celkově když se nad tím zamyslíš, tak při jakýchkoliv rychlostech je v řidším vzduchu lehká konstrukce méně namáhána, než v hustších vrstvách atmosféry. nemám v tom žádný logický rozpor nebo blud, v tomhle návrhu.

    zpomalení ti především umožní snížit spotřebu energie, ovšem potřebuješ větší plochu křídel. a růst plochy křídel ti zase zvyšuje šance zachytit solární energii - takže obě tendence jsou v synergii, nemůžu si pomoct.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: tech tvych 200km/h v 10km jsem radeji presel, rekl jsem si budis, ale jestli to chces naplno, tak prosim - uvedomujes si, ze cim vyse, tim mensi tlak, cili mene vzduchu, takze tu rychlost tam potrebujes, pokud tam chces neco tak tezkeho i kdyz s velkym vztlakem. Na pouhych 200km zapomen, to by uz musela byt ultralehka konstrukce.

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: při rychlosti 200 km/h bys potřeboval podle mě hodně velké létající křídlo - příliš velké na to, aby mohlo snadno startovat a přistávat v nižších vrstvách atmosféry.

    takže logická odpověď je změna tvary a plochy křídla za letu - podobně jako to dělají právě vojenská letadla /při přechodu z podzvukového na nadzvukový režim letu). jenom důvodem nebude rychlost, ale úspora paliva.

    je fakt, že konkrétní čísla nemám, ale základní věc, kterou očekávám od technických artefaktů naší civilizace v éře peak oil, bude jednoduše "zpomalení". lidé se naučí být na cestách déle, ale současně si to lépe užijí (totální mobilní konektivita všude...)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: letecke proudove motory maji u takove 747-400 tah 250KN a musi byt ctyri aby stroj, ktery prazdny vazi nejakych 180t a plne nalozeny nema daleko ke 400t mohl pohodlne letet v tech 10km.

    ten tvuj vytvor ma letet v tech 10km pri rychlosti 200km/h?
    na to potrebujes uplne jinou konstrukci, idealne velke letajici kridlo. Co delali modely, tak to letalo docela slusne a ma to velkou plochu na umisteni fotovoltaiky ale jak tu uz jednou padlo jsi omezen velikosti a tim padem i hmotnosti. Srovnej si profily nejvetsich letadel s jejich hmotnosti vuci nejakemu hypotetickemu kridlu. Nejblize tomu ma Northrop B-2 Spirit. Jen ho trochu roztahnout. Ta hmotnost bude urcite minimalne srovnatelna s 747-400 uz pri rozpeti okolo 100m. Odhadem. Ale to ti ta plocha rozhodne na produkci elektriny stacit nebude a taky moc lidi ti to neuveze.






    Northrop B-2 Spirit - Wikipedie
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Northrop_B-2_Spirit
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: no pojďme to spočítat. jakou plochu křídla musí mít letadlo, aby se udrželo při rychlosti 200 km/h ve výšce 10 km ? třeba vzhledem k hmotnosti ?

    proč myslíš, že ta měnitelná geometrie by byla složitá ? vojáci to používali už v 60tých letech, ale dnes máme lepší materiály. a tenké solární fólie jsou příslibem, že to nebude o tolik těžší, než běžné křídlo. navíc při menší rychlosti bude menší roli hrát odpor vzduchu = křídlo bude moci být příslušně tlustší (a jak navrhuješ, jeho vnitřní část bude v sobě moci mít přímo kabinu s cestujícími... aby se ale udrželo ve vzduchu, bude muset v té velké výšce výrazně zvýšit plochu)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: reknu to takhle, klidne solarni letadlo, ale jen pro par lidi, delat nejake takovehleto solarne-turbomotorovy hybryd s menitelnou geometrii, to az moc slozite. To radeji, velke letajici kridlo, ale i tam by to s tou plochou nebylo tak valne, aby to utahlo motory...
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: stejně logické je říci, že ty svým příspěvkem obhajuješ nacismus.

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MESK: turbovrtulový motor má při rychlostech do cca 500-600 km/h nepřekonatelnou účinnost. velká dopravní letadla je dnes nepoužívají, protože většina cestujících by o levnější "spací linky" zřejmě nejevila zájem (min. tomu aerolinky věří).

    a pokud bys už jednou dokázal lidi přesvědčit k noclehu na palubě letadla - stejně mají dnes problémy s jet-lagem a první den po přeletu na druhou polokouli obvykle prospí - tak pak není problém let ještě o něco prodloužit s využitím solárního režimu ve velké výšce.

    nevím jaká rychlost by byla reálná, pokud méně než 300 km/h, asi už by to bylo obchodně problematické. a přeci jenom jsem natolik aerospace-geek, že je mi jasné, že bez měnitelné geometrie těch solárních křídel to není vůbec reálné: větší plocha je potřeba jak pro zpomalení letu, tak i pro ty solární články.

    střídání různých typů pohonů není nic nového pod sluncem - po pravdě, inspirativní je v tomhle ohledu třeba jen archetypální studenoválečný termonukleární bombardér B-36 (známý např. z klasického filmu Dr. Strangelove od Kubricka): k cíli se ploužil velice pomalu pomocí pístových motorů, tehdejší proudové motory tehdy měly příliš velkou spotřebu, takže byly instalované jen pro usnadnění vzletu s plným nákladem, potom dlouho nic a až nakonec rychlý přelet nad cílem a následný rychlý utprk od hřibu vodíkové bomby.
    PACHATEL
    PACHATEL --- ---
    XCHAOS: za letadla dik, uz jsem se tesil kdy zas o nich budes psat....bude ten turbomotor kamenny?
    MESK
    MESK --- ---
    XCHAOS: sorry ze se ti pletu do tvych uzasnych napadu, ale definice "solárně-elektricky-turbovrtulové letadlo" ma podle me nedostatek v tom turbovrtulovym motoru uz z principu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: jako ano, tímhle vlastně obhajuješ, jak jsou spekulanti a plýtvání dobré, protože vedou k inovacím. ale zase abychom to pak neměli, jako mají některé věci ve Futuramě, že :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: no ano... to se týká letadla, které je schopné nést baterie pro celonoční let a které je schopné autonomního startu na elektřinu, apod.

    o čem uvažuju já je spíše hybridní solárně-elektricky-turbovrtulové letadlo s měnitelnou geometrií, u kterého by nešlo o "žánrovou čistotu", ale o optimalizaci bezpečnosti (hlavně při startu a přistání), ekonomie provozu a kapacity.

    až 70% paliva by šlo ušetřit jenom odlišným profilem křídel a odlišným uspořádáním kabiny, než dnes - viz http://teckacz.cz/994-Vhodne-navrzena-letadla-by-mohla-spotrebovavat-az-o-70-mene-paliva - tzn. snažím se v podobném duchu spekulovat o letadle, které by v letové hladině 10 km snížilo rychlost, změnilo geometrii křídel a letělo v této hladině pouze pomocí solární energie. je mi zcela jasné, že start s takto obrovským rozpětí a na elektřinu by možný nebyl.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: nojo, ale všechno musí překonat "technological challenges" což může rozhodnout, že se nebude používat ta nejvíc sexy a teoreticky úsporná technologie, protože v praxi bude prostě tohle vyrobit problematický nebo prohibitivně drtahý..

    ale stejně jsou hlavní driver alternativní energie vysoké ceny normální energie, pak se vždycky něco vymyslí..

    třeba tohle moje oblíbené (80s, po první krizi, měli i různý metanoly etanoly setrvačníky)




    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: a viděl si někdy solární letadlo? Rozpětí křídel větší než 737 a uveze to jednoho člověka při rychlostech šlapacího kola...letoun z rozpětím křídel 300m? S měnitelnou geometrií? Máš vůbec představu, o reálnejch vlastnostech materiálů? Ne, neodpovídej, to byla řečnická otázka.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: těžko říct.. uvažoval jsem o měnitelné geometrii křídel.

    letoun s rozpětím třeba 300m by nemohl operovat ze stávajících letišť... ovšem pokud by měl měnitelnou geometrii křídel, tak by mohl na tohle rozpětí "roztáhnout křídla" až v letové hladině, při současném snížení rychlosti.

    samozřejmě by ta letadla musela být obytná/spací, apod. - ale energeticky a ekonomicky by to mohlo vyjít rozuměji, než vzducholodě. a taky je problém jetstream ve velkých výškách.. ten může dosahovat až stovek km/h ... (tím spíš je ale problémem pro vzducholodě!)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam