GRENDAL: z jiného konce.
vezmi si nějaké reálné, velké historické letadlo, blížící se tomu, o čem píšu. třeba
http://en.wikipedia.org/wiki/Convair_B-36 - ten létal rychlostma daleko více se blížícíma těm, o kterých uvažuju. z dnešních materiálů by ho šlo postavit výrazně lehčí, než v těch 40tých letech, to zaprvé. (toto letadlo bylo BTW zamýšleno i ve dvoupatrové verzi pro 400 výsadkářů, nakonec byl postaven jen prototyp)
A teď pozor: cruise speed: 230 mph (200 knots, 370 km/h) - toto bylo z důvodu úspory paliva, oni prostě potřebovali doletět s atomovýma bombama přes půl zeměkoule nad Rusko - a toto tehdy prostě nešlo zařídit jinak, než letět pomalu=úsporně (tady je vidět, že pro řešení Peak Oil problémů bude vhodné sáhnout do archivu historických vojenských řešení různých problémů: nejde zdaleka jen o nacistický dřevoplyn a etanol...)
Představ si, co bys musel udělat, kdybys chtěl dále zpomalit, třeba na těch cca 200 km/h: musel by si u takto velkého letadla vysunout z křídel další křídla o min. jednou tak velké ploše: tato křídla by si vysunul např. z konců a zvětšil rozpětí na dvojnásobek. Současně by byla primární i "sekundární" křídla pokryta solárními panely. (plocha křídla B36: 443.5 m², já navrhuju cca zdvojnásobení na 1000 m²).
Efektivní solární panely o ploše 1000 m² by mohly dodávat 100-200 kW elektřiny. To pravda není moc: výkon pístových motorů B36 byl 4x 2,835 kW :-) ovšem letadlo by mohlo být výrazně lehčí protože by na palubě neneslo palivo pro tisíce kilometrů letu... a díky tomu by mohla být lehčí i konstrukce křídla, apod.
Co se týče velikosti křídla takovýchto letadel, tak v nich byly tunýlky pro servis motorů za letu: tedy druhé, složené křídlo pro "extrémně pomalý let" by se do nich nejspíš zasunout dalo.
Ano, je to celé šílené - ale je to možná dost šílené, aby to dokázalo obstát v post-peak oil ekonomice. Alternativou je nějaký "jaderný konzervativismus" pod taktovkou lidí jako Václav Klaus... a nebo nějaký návrat na stromy spojený s omezením dostupnosti paliva pouze pro armády (bránící zbytky zásob paliva).