• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    AMBIENTIUM
    AMBIENTIUM --- ---
    E2E4: Jasne. A je to zpusobeno rustem produkce, ze jo :: )) Poptavka neklesa, ekonomiky svisti na plny obratky a poptavaji stale vic....
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Scientists Create New Gasoline Substitute Out of Plants - Slashdot
    http://science.slashdot.org/story/13/01/17/0241242/scientists-create-new-gasoline-substitute-out-of-plants
    Samotný proces je známý už skoro 100 let: They created their fuel using a fermentation process that was first discovered in 1914, but which was then discontinued in 1965 when petroleum became the dominant source of fuel. The new fuel actually contains more energy per gallon than is currently contained in ethanol, and its potency can even be adjusted for summer or winter driving

    Biofuel created by explosive technology - SFGate
    http://www.sfgate.com/science/article/Biofuel-created-by-explosive-technology-4191168.php
    A nejspíš je to navíc nějaké židozednářské spiknutí: The process uses a fermentation system discovered around 1914 by Chaim Weizmann, a chemist who later became the first president of Israel.

    Blanch and Douglas Clark, a professor of chemical and biomolecular engineering, extracted the acetone and butanol from the fermentation mixture, according to their paper. Their co-author, chemistry Professor Dean Toste, then created a catalyst that converted the brew into a mix of hydrocarbons similar to those in diesel fuel.

    The resulting substance burns as well as petroleum-based fuel and contains more energy per gallon than ethanol, according to the study. It can be produced using a variety of renewable starches and sugars that can be grown in crops.

    "You can take a wide variety of sugar sources - from corn, sugar cane, molasses to woody biomass or plant biomass - and turn it into a diesel product using this fermentation process," said Blanch, adding that about 90 percent of the raw material remains in the finished product, reducing the loss of carbon. "Grasses are also a possible source. Eucalyptus could also be used. Anything that's fast-growing."
    E2E4
    E2E4 --- ---
    Tak co peak oil, stále kvoká? Americký trh zaplaven levným břidlicovým plynem, s ropou to taky nevypadá špatně - WTI za $93 .. a optimistické vyhlídky:

    BBC News - US oil production 'to jump by a quarter by 2014'
    http://www.bbc.co.uk/news/business-20957073
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MESK: no právě, tak to jsem tady postoval taky, ale o příspěvek před tím...

    jako ano... začít zdaňovat ujeté kilometry proto, že se na spotřební dani za palivo vybere méně, to mě přijde dost... ujeté celé, no. plošné mýto má poměrně problém s ochranou soukromí a když už, tak bych zavedl silniční daň podle tlaku na nápravu, jako u nákladních aut. ostatně v Itálii na dálnici si pamatuju, že kdysi bylo mýtné odstupňované podle obsahu motoru... ale přeci jen, tam u dálnice s mýtnými budkami se dobře měří celková vzdálenost.

    chápu, že i po přechodu k alternativním pohonům a nemožnosti plošného výběru spotřební daně na pohonné hmoty (už jen proto, že třeba u elektřiny nepůjde prokázat, na co byla využita, apod.) bude potřeba silniční síť z něčeho udržovat - ale řešení které zvolili v Oregonu mi přijde špatné (a v té diskuzi to docela rozebírají)
    MESK
    MESK --- ---
    XCHAOS: navaznost je spis na diskuzi Globalni ekenomicka krize
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MESK: ...a kolik by auto s takovouto technologií žralo, kdyby vážilo tunu?

    pochopitelně - lidi, ochotní si koupit takto lehké auto, by na nové neměli....

    (jinak já linkoval článek o elektrobususu v Ostravě, takže nechápu návaznost...)
    MESK
    MESK --- ---
    XCHAOS: Jen k ty vaze aut na kterou tak casto utocis. Mrkni na tohle Mercedes-Benz C 220 CDI - pohotovostní hm.1600 kg, komb. spotreba 4,4l http://www.auto.cz/test-mercedes-benz-c-220-cdi-nejuspornejsi-s-hvezdou-64391
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ostrava získá od ledna už druhý elektrobus | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/novinky/ostrava-ziska-od-ledna-uz-druhy-elektrobus
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no.... to se dalo čekat...
    Oregon Lawmakers Propose Mileage Tax On Fuel Efficient Vehicles - Slashdot
    http://tech.slashdot.org/story/13/01/03/237258/oregon-lawmakers-propose-mileage-tax-on-fuel-efficient-vehicles
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MESK: nj, uznávám... jen jsem se snažil reagovat na otázky. evidentně, na NYXu je spousta (nevím kolik %, ale "více než jeden" :-) lidí, co se neustále snaží hlídat, abych nemohl vyslovovat žádná obecná tvrzení... už i tady.

    neříkám nic jiného, že peak oil (který je podle mě neodvratný) možná bude mít menší dopady, než se katastrofisté obávají.
    MESK
    MESK --- ---
    XCHAOS: Uz je to dost off topic.
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: no, právě si uhodil hřebík na hlavičku v tom, že ve vyspělých zemích se stejně spousta lidí už živí jen tím, že pro mobily píše aplikace nebo navrhuje jejich design nebo kšeftuje s vyzváněcíma melodiema nebo s odblokováváním kradených mobilů, apod

    Kolik % je "spousta"?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: no, právě si uhodil hřebík na hlavičku v tom, že ve vyspělých zemích se stejně spousta lidí už živí jen tím, že pro mobily píše aplikace nebo navrhuje jejich design nebo kšeftuje s vyzváněcíma melodiema nebo s odblokováváním kradených mobilů, apod: 3D tiskárny sice vytisknout jen vnější kryt elektroniky, ale do jisté míry to je právě část, která je náročná na lidskou práci ve fázi závěrečné montáže (osazování desek SMD součástkami se děje strojově už dávno, a lze si představit, že osazovací stroje si samozřejmě fabrikační dílny pořídí také...)

    klíčové součástky - procesory a jiné chipy - se samozřejmě budou nejspíš vyrábět stejně centralizovaně jako dnes... ale na objem přepravy nejsou až tak náročné.

    VSOUKOLOHLOR: podívej se na to z jiného konce - zaměstnání "náročná na popojíždění autem" se často řídí nějakými pokyny z jakéhosi dispečinku už dnes. no a ten dispečink ale bude u konkurenceschopných firem více a více závislý na nějaké business inteligence. a ta business inteligence bude v rozpočtu firmy více a více pociťovat náklady na pohonné hmoty, tak se množství ujetých kilometrů bude snižovat.

    lidi to ale moc nepocítí... stejně budou jen poslouchat své nadřízené v mobilu. akorát ti nadřízení budou svým způsobem "herci", tlumočící příkazy nějaké umělé inteligence... která s tím peak oilem bude setsakra počítat...

    v podstatě naše teorie se liší v tom, že si spousta lidí nevšimne, že se něco změní. a to dílem i proto, že značná část populace se na pre-peak-oil luxusu a plýtvání ani neměla moc šanci podílet... a nyní se pro ně mohou otevřít nové pracovní příležitosti.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: hele, a jak by mi ta 3D tiskárna udělala třeba ten mobil? A hádej kde ho vyrobili.

    to co tou Čínou kritizuješ je globalizace a ne závislost na ropě...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: no ale kam by dojeli MHD? do kanceláře? do továrny? to si je třeba představit jako kompletní změnu vzorců chování... (homeworking z domova od počítače přes internet je asi první, co každého napadne, ale samozřejmě takhle nemůžou dřepět doma všichni a pořád)
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    XCHAOS: Ano, lidé se v některých případech poměrně snadno přizpůsobují. Ale představ si, že většina z nich nebude vnímat jako žádoucí změnu přechod od automobilu k MHD (pokud budou mít to štěstí, že zrovna jejich zaměstnavatel nezkrachuje, což například ve Středních a SV Čechách myslím nebude úplně ten případ u leckteré rodiny).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: jenže zase lidé si docela dobrovolně mění životní styl i bez tlaků zvenčí: vezmi si, jak se rychle rozšířily třeba mobily... a to pro jakoukoliv organizaci práce byla největší revoluce od té neolitické zemědělské...

    v podstatě lidé budou místo práce, která třeba zahrnovala hodně řízení a popojíždění autem (nebo něčím jiným) dělat práci, která bude zahrnovat více mobilů a internetu, a méně popojíždění autem: ale je docela dobře možné, že si toho ani nevšimnou.
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    XCHAOS: Tady nejde o spousty lidí, z jejich hlediska se nestane téměř nic. Já mezi ně patřím, ale nemohu zkrátka přehlížet například to, že život na venkově je dnes do velké míry závislý na levných pohonných hmotách, na určité míře zaměstnanosti atdp. Mě tohle všecko vůbec vysvětlovat nemusíš, já to sám za sebe vidím zcela stejně jako ty, potíž je, že ty máš dojem, že lidi tohle docela snadno pochopí a přistoupí na to. Ne, nepřistoupí. Takových lidí, kteří to neberou takto střízlivě a sportovně jako my dva a nesporně i mnoho dalších lidí, je žel dost velké množství. A budou právě tito frustrovaní, kdo budou znamenat potenciální hrozbu. Vlastně už dnes. Ale to je jedno. Peak oil beztak nemá smysl uvažovat odděleně od dalších problémů.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: popravdě: to, čemu se dnes říká "práce", prostě v řadě ohledů prací není. já si vážím skutečné lidské práce - ale všude kolem sebe vidíš strukturu nějakého "pseudotunelování", předražené státní zakázky jsou jen špičkou ledovce, a o většinu "pozic" v soukromém i veřejném sektoru se vedou spíše vleklé zákopové války a jen malé procento lidí v jakémkoliv oboru skutečně pracuje - zbytek jejich práci tak či onak "organizuje".

    a "životní úroveň" je strašně relativní věc: ano, jestli bude benzín/nafta za 50-60/l při jinak dnešní cenové hladině všeho ostatního (a já si popravdě myslím, že by se cenová hladina nepohnula tak rychle), tak spousta lidí bude muset změnit životní styl (na druhou stranu - existují lidi, pro které už dnes jsou pohonné hmoty naprostý zlomek jejich výdajů, a jednoduše ten životní styl nezmění...) ... ale jestli dojde skutečně i k poklesu "životní úrovně"... to je fakt složité. životní úroveň má spoustu součástí: např. na televizi můžou lidi zřejmě civět i když budou muset omezit jízdy autem, současná generace pokládá za součást své životní úrovně třeba mobily a všemožné mobilní služby - což je něco, co taky růst ceny neovlivní...

    z hlediska spousty lidí se prostě nestane nic.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam