• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Peak lithium, shit
    An increasingly precious metal | The Economist
    http://www.economist.com/...id-surge-demand-rechargeable-batteries-companies-are-scrambling-supplies
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Oil prices drop below $30 as global markets slide - Al Jazeera English
    http://www.aljazeera.com/news/2016/01/oil-prices-drop-30-global-markets-slide-160115133704233.html
    E2E4
    E2E4 --- ---
    Chm, ropa je za 40 dolaru..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4
    E2E4 --- ---
    Record oil glut stands at 3bn barrels - BBC News
    http://www.bbc.com/news/business-34808487
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BIDAK: no, dle tvrzení distributora to má vyšší účinnost při nižších otáčkách.
    obdélníčky:
    Komponenty na e-bike | Řídící jednotky | Řídící jednotka 50A Magic | E-pohon - elektrokola a sety na přestavbu pro všechny
    http://www.e-pohon.cz/...4-1-Komponenty-na-e-bike/4-2-Ridici-jednotky/5/28-Ridici-jednotka-50A-Magic
    sinusovky:
    Komponenty na e-bike | Řídící jednotky | Řídící jednotka sin-wave 250W/36V KINTE s příslušenstvím | E-pohon - elektrokola a sety na přestavbu pro všechny
    http://www.e-pohon.cz/...ici-jednotky/5/572-Ridici-jednotka-sin-wave-250W-36V-KINTE-s-prislusenstvim

    nicméně teď se dělá Goldenmotor už s vestavěnou řídící jednotkou. je to trochu drahý (trochu hodně), ušetřit se dá tím, že se to u nás vyplete za české peníze s českými ráfky. čeká se na Elona Muska a jeho Gigafactory... a potom hurá, elektromobilní revoluci začnou kurňa rychlá elektrokola, viz [ XCHAOS @ Peak Oil - zlom ropy ]
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    XCHAOS: Sorry za OT, ale proč? Teda pokud tím chceš pohánět motor.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BIDAK: lepší jednotky emulují sinusovky.
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    XCHAOS: No přesně tak. A ne půlvlny ale square wave. Jako v každý moderní DC brushless vrtačce. A impedance a další shit ti z toho udělaj na konci bych řekl zase vcelku normální DC. Sorry za pačeštinu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BIDAK: .. teda, ne každá ta jednotka plně simuluje sinusovky... ale je teda možný, že tam jdou jen kladný půlvlny, nad tím jsem nepřemýšlel...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BIDAK: ne o PWM regulátoru (např. dobíjební ze solárních panelů), ale o řídící jednotce elektrokola (dnes už to začíná být vestavované přímo do motoru). do motoru bez vestavěné řídící jednotky ale vedou normálně tři fáze, do řídící jednotky přitom normálně plus a minus. Akorát že je to střídavý proud s proměnnou frekvencí, generovaný tou řídící jednotkou.
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    XCHAOS: Promiň, ale PWM není střídavej proud, fakt ne. Pokud teda chápu správně o čem mluvíš.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BIDAK: no, přesná klasifikace je třífázových synchronní bezkartáčový motor. má to tři fáze, k tomu navíc halový sondy, střídavej proud z toho stejnosměrnýho co leze z baterky generuje řídící jednotka.

    každopádně, vývoj jde dopředu, a letošní verze řídící jednotky od Goldenmotor tu rekuperaci jak jsem jí popsal normálně má (původně jsem jí chtěl vyvíjet)

    Tady trocha představy o tom, co může dokázat lehké elektrokolo s 2x1 kW motory:
    Fast 2WD Electric Bicycle - Top Speed 50mph
    https://www.youtube.com/watch?v=FYIJm7101pg
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    XCHAOS: Sinusovky? Tam je stridavej?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MESK: šetření brzdy, ano. ale jinak neúčinná rekuperace je částečně i o příliš nízkém napětí, které jde z motoru a které je nižší, než napětí na baterii. takže využiješ jen část sinusovky.

    dobře udělaná rekuperační jednotka může mít účinnost až 90%, a to při jakékoliv rychlosti. můžeš mít tempotat, říct, že z vleklého kopce, který má proměnný sklon, chceš jet celou dobu 30 km/h... a ta energie tam prostě je (počítal jsem to, pro 150 kg těžké naložené kolo+jezdec to dělá asi 40 Wh na každých 100m převýšení, ale on člověk v Alpách klidně sjíždí 1000m převýšení, a to už bude znát... a fakt ten výkon, co se ztratí na překonání odporu vzduchu při 30 km/h třeba u lehokola bude... nic... no a nejvíc budou znát nejprudší kopce, kde z bezpečnostních důvodů chceš třeba jen 10-15 km/h, tam do rekuperace půjde skoro všechno.. víc než u elektromobilu, kde chceš přeci jen pořád nějakou rychlost, protože se cítíš bezpečněji...)
    MESK
    MESK --- ---
    XCHAOS: Možná tu rekuperaci oceníš spíš ve smyslu šetrení brzd a bezpečnějšího sjezdu v horách, kdy nebudeš pálit obložení. Někde jsem četl, že v reálu lze rekuperovat asi jen 3% trasy a docela s tím souhlasím, protože víc jak 3km ze 100 km trasy neprobrzdím.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MESK: proč masochismus? záleží na tom, jak to ovlivní stabilitu kola. dojezd to ovlivní kladně, protože prostě i za neoptimálních podmínek se baterie vybíjí o něco pomaleji, ale hlavně během dne se dobíjí pořád, takže není nutné hledat místo, kde se dá dobíjet, vyndavat baterii, apod.

    jako vypadá to šíleně, ale praktické výsledky ukazují, že to význam má. aspoň nějaký malý panel určitě - třeba na dobití mobilu. ale vtip je v tom, že i relativně malý panel, pokud kolo déle stojí (a nemá ujet 150 km za den, jako jsem to dělal já), tu baterii postupně dobije (a navíc nedegraduje jízdní vlastnosti). navíc na kole se většinou jezdí v letní sezóně a přes den: má to větší logiku, než by se na pohled mohlo zdát.

    jsem zvědav, jakých výsledků dosáhnu, pokud se do hry zapojí fakt účinná rekuperace (např. teď chci s 24V systémem laborovat v uspořádání 1000W motor, který ale s 24V dává jen 500W; z prudkého kopce by ale mohl dát celý kilowatt... tedy i energii, kterou člověk přidal šlapáním... a lithiové baterie velké dobíjecí proudy prá snáší - viz rychlo dobíjení elektromobilů... další možost je dát dvě baterie paralelně a při největší míře rekuperace z prudkého kopce dobíjet obě...)
    MESK
    MESK --- ---
    XCHAOS: Já jsem spíš zastáncem centralizace výroby elektřiny (mám ekolo s dobrým dojezdem), takže vyrábění na kole mi přijde dost masochismus, ale klobouk dolů teda :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (jinak to, s čím jsem sem přišel, tedy CT3, to je městské kolo a je samo o sobě tak těžké, že s tím malým panýlkem fakt problém nemá, a na krátké vzdálenosti bohatě stačí...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MESK: kamiony jsou kupodivu problém jinak, než si myslíš: za bezvětří ok, ale když fouká, tak člověk vyvažuje ten vítr tím, že je mírně nakloněný proti němu.. a když kamion projede, tak ten konstantní vítr na chvíli zastíní.... a to jako jo, to je fakt průser.

    jinak v Turecku se jelo přímo jejich dálnicích/nedálnicích (4proudé silnice 1.třídy s robustní krajnicí, občas docela velkým stoupáním a bez mimoúrovňových křižovatek), a jak vidíš, tak sem přežil... a dokonce pak i provoz na Balkáně, což bylo na úzkých jednopruhových hlavních tazích, takže ještě horší...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam