• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSDiskuze o nesmrtelnosti chrousta (centrum pro léčbu memetických poruch a mementálních postižení, trollologie, apod.)
    Varování ministerstva memetiky: při neodborné manipulaci s Occamovou břitvou hrozí nebezpečí úrazu

    Jak definovat, co to je "Diskuze o nesmrtelnosti chrousta" ? Já bych zkusil např. tohle: Specifický způsob řešení otázek, které se svojí podstatou dotýkají např. metafyziky, filosofie, teologie, kosmologie, psychologie, sociologie, politiky, antropologie, teorie jazyka, teorie médií a metodologie přírodních věd - ale které jsou vedené bez použití sofistikované terminologie humanitních věd (tzn. tak, aby tomu rozuměly i malé děti).

    http://en.wikipedia.org/wiki/Meme - http://en.wikipedia.org/wiki/Memetic_engineering
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Mem - http://cs.wikipedia.org/wiki/Memetika
    memetická porucha - porucha normálního fungování memů v naší mysli nebo ve společnosti
    mementální postižení - postižení člověka nebo společnosti způsobené větším než malým množstvím memetických poruch
    memóza - onemocnění způsobené škodlivým memem (ať už důsledkem memové infekce, nebo memetické mutace)
    memová infekce - nedobrovolné přijetí cizorodého memu člověkem nebo společností
    memová mutace - samovolný vznik nového memu samovolným pozměněním (mutací) nějakého stávajícího memu
    memová epidemie - divoké, nekontrolované šíření memů ve společnosti (např. v důsledku propagandy, reklamy, nebo šíření drbů)
    memofond - souhrn memů, kterými disponuje jednotlivec nebo společnost
    memoterapie - léčba poruchy způsobené škodlivými memy (zejména pomocí jiných memů, např. přímo k tomu určených a uměle vytvořených)
    memetické inženýrství - obor, zabývající se záměrnou a promyšlenou tvorbou nových umělých memů (nezaměňovat s propagandou či reklamou)
    memobanka - úložiště memů, místo, kam můžete uschovat svoje memy pro pozdější použití
    bludotropní memy - memy s nadprůměrným potenciálem přimět své nositele uvěřit různým bludům
    memonosič - po vzoru "bacilosnosič", nositel memu (sám může být vůči danému memu imunní, ale u jiných ten samý mem může způsobit memózu)
    antimemetika - prostředky používané při léčbě memóz - např. malé, kontrolovaně užívané dávky alkoholu či konopí (pozor, nezaměňovat s antiemetiky, což jsou prostředky proti zvracení)
    antimemy - alternativa k užívání antimemetik - speciální memy, navržené tak, aby bojovaly s jinými memy
    mememeticky modifikované organismy (MMO) - též hipsteři :-)
    buzzword - nadprůměrně životaschopný mem, šířící se prostřednictvím nových médií (např. Webu 2.0)
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: "chvili se tocime na tom, co vlastne bylo to tvrzeni"

    no tak moje základní tvrzení kolem solárních letadel je, že ve stratosféře ve výškách kolem 21 km budou moci dosahovat čistě jen na solární energii rychlostí kolem 300 km/h, při vodorovném letu.

    tohle tvrzení je možné doplnit spoustou "ale", samozřejmě: nevíme, jak dlouho ten vodorovný let udrží (asi podle roční doby), nevíme, jaký bude zlomek užitečného zatížení takového letadla, nevíme spoustu dalších věcí. ale velmi zhruba víme, že to bude pro 16x menší hustotu vzduchu 4x vyšší rychlost (ovšem současně taky při nižším plošném zatížení křídla, atakdál)

    základní tvrzení se každopádně odvíjelo od rychlosti ve stratosféře - tu jsem odhadl, když jsem neměl vymyšlené nic dalšího kolem... a stále znovu se ukazuje, že jsem jí odhadl správně (byť k relativně přesnému popisu, jak by takový stroj vypadal, je od takového odhadu dlouhá cesta).

    No a teď k "důkazům" - jak s tebou mám diskutovat, když ty si se sice odvoláváš na "matematickou analýzu" ale fakticky používáš argumenty čistě rétorické? Dodej jsem jedno jediné dosazení do relevantního vzorce, které by dokazovalo, že ty moje extrapolace jsou špatně a tvoje dobře. Celý přístup, že to není pravdivé, dokud ti nedodám "důkaz" je nesmyslný: moje teorie je falzifikovatelná, tzn. měl bys navrhnout nějakou sadu vstupních parametrů mé teorie, pro kterou dává prokazatelně nepravdivé či nesmyslné výsledky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jde to o druhou odmocninu poměru hustot vzduchu rychleji, při "daným výkonu". pouze musíš v poměru hustot vzduchu také zvětšit plochu křídla.

    ta rychlost nenarůstá nějak zázračně, pouze s druhou odmocninou, a naopak zvětšování plochy křídla má svoje vlastní úskalí a vede rozhodně k snižování poměru užitečného zatížené k vzletové hmotnosti, to nepopírám.

    pokud neměníš geometrii křídla za letu, tak ovšem pak nízké plošné zatížení dole v hustém vzduchu představuje problém (o něco menší problém u elektrických letadel, jejichž hmotnost neklesá o spálené palivo). pokud chceš s nízkým plošným zatížením křídla letět rychle, tak je potřeba mít vlastně negativní úhel náběžné hrany - což rozhodně nebude pozice letadla, při které je čelní odpor minimální.

    přibližná předběžná čísla okolo SolarStratose jsem do příslušného klubu kopíroval tisíckrát, projdi si to.

    nicméně, pořád tady vyzdvihuješ výhody matematické analýzy - tak nechápu, co tě tak strašně irituje na tom vzít několik základních vzorečků, popisujících aerodynamiku letu a přiznat, že je možné tyto vzorečky rozvést pro nějaký zlomek výchozí hustoty vzduchu.

    ostatně min. pro pádovou rychlost se závislost na druhé odmocnině rychlosti a plošném zatížení křídla běžné používá... a když si vezmeš, že ve stratosféře neletí zas o tolik rychleji, než je pádová rychlost, tak je tato závislost dokázaná i z jiného konce.

    je prostě s podivem, jak se na matiku na jednu stranu strašně odvoláváš.. na druhou stranu nejsi 10 let schopen dokázat, že matematická operace, kterou jsem s obecně známými vzorci provedl, je nějak zásadně chybná.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ve stratosféře se létá rychleji (aby se vůbec letelo) - o cemz neni sporu. Spor je o tom, jak moc rychleji to jde pri danym vykonu.

    na naměřená čísla si budeme muset počkat, až co zveřejní. - vyborne. Takze zadny cisla nemas, takze tvoje kecy o tom, ze SS neco dokazuje, jsou jenom kecy.

    Pokud mi ukážeš jakékoliv existující letadlo, - ale prdlajs. Ty tvrdis, ze SS neco dokazuje, ty ukaz cisla pro SS. Jako obvykle, idiot nechape, jak funguje dokazovani.

    Takze jsme si zase dali obvykle kolecko:
    - XChaos zacne tvrdit, ze neco dokazuje jeho minula tvrzeni
    - Chvili se tocime na tom, co vlastne bylo to tvrzeni, co podle nej je ten dukaz a jaky konkretni hodnoty to jsou
    - Nejake to vykrucovani, mlzeni, blaboleni, pripadne lhani a obvinovani z trolleni
    - A nakonec se ukaze, ze zadny konkretni cisla nemas, cimz ani zadnej dukaz.

    Jako obvykle, jako obvykle. A ted jako obvykle bude tak tri mesice pauza a pak zase zacnes tvrdit, ze SS neco dokazuje a zase si to zopakujeme a ja si zase budu rikat, jestli jsi dusevne nemocnej a proste jsi tohle vytesnil, nebo jsi proste tupej lhas, moc dobre vis, ze to je pitomost, ale proste to zase zkusis...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ať už vyjdeš z čísel pro Solarstratos nebo pro Perlan II, tak mluví dost jasně: ve stratosféře se létá rychleji (aby se vůbec letělo)

    na naměřená čísla si budeme muset počkat, až co zveřejní. ale z toho co zveřejnili, je jasné, že plný výkon je v tomto případě 32 kW. Pokud mi ukážeš jakékoliv existující letadlo, které (i s menšími křídly a tedy menším odporem vzduchu - při takhle nízkém plošném zatížení, ~450/22 tzn. asi 20.5 kg/m2) poletí 250 km/h s 32 kW motorem, tak má smysl pokračovat v debatě...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hele, abych to zkratil, jednoducha otazka: Pro nejakou konstatni hodnotu vykonu motoru, jak rychle Solar Stratos poleti ustalenym, vodorovnym letem ve stratosfere (a v jake konkretni vysce)? A jak rychle, pri stejnem vykonu, poleti ustalene a vodorovne pri hladine more? Pokud na obe tyhle otazky dokazes odpovedet verohodnym a overitelnym cislem, tak Solar Stratos mozna neco dokazuje. Pokud ne, tak proste zase jen placas nesmysly, blabolis a ocividne nechapes, co znamena slovo "dukaz" v racionalni debate.

    Takze, dokazes odpovedet, nebo ne?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: takže došly argumenty - what? _me_ dosly argumenty? Ehm.. ty jsi ten, kdo tady placa nesmysly jako "z tyhle fotky startujiciho letadla je jasny, ze pri vykony x leti rychlost y". A me ze dosly argumenty? 8))))

    při startu letadla obvykle startují na plný výkon, to ti nikdo neřekl - za prve, ne nutne, za druhe, porad to vubec nic nerika o tom, jak rychle SS leti na dany vykon. Fotka startujiciho letadla _fakt_ nic nerika o tom, jak rychle leti na jakej vykon. Abych parafrazoval tvuj vyrok, "snad aby sis konečně našel někoho, kdo neni naprostej idiot, aby ti vysvětlil, ze z fotky rychlost nepoznas" 8))))))

    striktně vzato bude nutné si počkat na oficiální datasheety a úspěch toho pokusu - LOOOOOOOL. Takze nejdriv vykrikujes, ze je to dokazany, ze mi dosli argumenty, ze poleti nejakou rychlosti... a pak najednou sam uznas, ze vlastne teda ne, ze je potreba pockat az na oficialni data a vysledky. Jezis, ty ses fakt pitomec.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jasně, takže došly argumenty, tak sklouzáváš k urážkám... (a ano... při startu letadla obvykle startují na plný výkon, to ti nikdo neřekl? minimálně do okamžiku odlepení od země je to prostě zvykem)

    striktně vzato bude nutné si počkat na oficiální datasheety a úspěch toho pokusu.. ale už teď zveřejněná čísla jsou zajímavá a potvrzují tvou naprosto chybnou argumentační linii po celou dobu.

    (snad aby sis konečně našel někoho, kdo tomu rozumí, aby ti vysvětlil, jak to s vzájemným vztahem různých veličin u letadla fakt je...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Kecy. Hadas, vytahujes si cisla z prdele. _NEVIS_. Tudiz, Solar Stratos _NIC_ nedokazuje. "Fotografie ze startu" jako dukaz rychlosti pri danem vykonu? HAHAHAHAHAHA. Idiot.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: třeba že "nevím nic...?" [ REDGUY @ Diskuze o nesmrtelnosti chrousta (centrum pro léčbu memetických poruch a mementálních postižení, trollologie, apod.) ]

    poletí velmi zhruba tak, jak letadla téhle kategorie létají. hodně pod 100 km/h. Je to patrné i z fotografií z jeho startu.

    prostě velká část tvých "výhrad" byla po deseti letech jasně vyvrácena realitou. tebe a tvůj pocit nadřazenosti to ale nemůže nijak zastavit...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ty chceš tvrdit, že při zemi poletí taky takhle rychle, jo? proboha zivyho, jak jsi prisel na tuhle sracku? Z ktery casti moji zpravy jsi tohle vydedukoval? Nebo proste zase jen mlzis a mlzis a mlzis, abys odvedl rec od svyho blabolu?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: počkej... ty chceš tvrdit, že při zemi poletí taky takhle rychle, jo? :-) ten titěrný věroň s jediným slabým motorem že poletí výrazně přes 100 km/h? s takhle velmi křídly? (to možná, kdyby je měl

    podívej smiř se s tím, že tuhle mojí předpověď jsem vytvořil právě i pomocí tebou tak vyzdvihované matematické analýzy: v některých jednoduchých případech funguje a není na tom nic divného ani k diskuzi. S klesající hustotou vzduchu ti k dosažení stejné rychlosti aerodynamického letu stačí klesající výkon (nebo se stejným výkonem dosáhneš vyšší rychlosti) - má to samozřejmě svoje meze, že musíš úměrně tomu snižovat plošné zatížení křídla (=zvětšovat křídlo) a toto má zase meze dané vlastnostmi materiálů a nakonec i při zvyšování rychlosti roste s rychlostí proudícího plynu i povrchová teplota (opět si snadno ověříš z literatury - Blackbird). No a někde existuje nějaké lokální optimum, kdy s tímto související rostoucí plocha křídel nahraje solárním letadlům - asi jako existuje pro ty proudové motory (tedy: existuje rychlost, při které dosahují nejvyšší účinnosti).

    Úplně na začátku sis ve svém trollím útoku na mě tedy zasedl na jeden konkrétní parametr, který sis vzadil, že bude poměrně snadno vyvratitelný: posléze se ukázalo, že tak jednoduché to není. Problém je, že i kdybych k tomu dospěl náhodou (což tak docela není pravda), tak ty si se svými úžasnými matematickými schopnostmi měl nějak jednoznačně ukázat, že se mýlím (což ses snažil, pravda) - ale nejen to, následný vývoj měl potvrdit, že si měl pravda (což se, bohužel pro tebe, neděje)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: No a? Vzhledem k tomu, ze nevis nic o tom, jak rychle by pri stejnym vykonu letel pri zemi, zase to nic nedokazuje. Jak u blblech, porad opakujes ty samy nesmysly. Fakt tomu sam veris? To by fakt uz byla dusevni nemoc. Nebo jenom myslis, ze ti to nekdo zere?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ... nebo že poletí 250 km/h, v té maximální výšce, kam dostoupá?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Opakovaně narážíš na to, že to není pravda - viz solární letadla a zveřejněné parametry SolarStratosu - to je zase ta pohadka o tom, ze protoze SolarStratos pro dva lidi ve skafandrech vazi xy, tak to dokazuje, ze jsi mel pravdu ve svejch blabolech o komercnich solarnich letadlech pro dvacet lidi? Ach jo....

    můžu použít kreativnějším způsobem - 8))))))))))))) Jo jo. Akorat ze ty tu matematiku pouzivas stejne "kreativne", jako "kreativne" se stavis k rikani pravdy 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: je to zaprvé Sun Trip, jednak závody jsou od toho, aby člověk _zkusil_ to vyhrát. A jinak skutečně, při plánování toho stroje jsem použil i postupy matematické analýzy. Ale nevím, jestli to byl "vrchol mého myšlení" o tom závodu. V zásadě je to fyzikální problém a fyzika, nebo v obecné rovině "přírodní věda", tedy schopnost teoreticky modely nejen vymýšlet, ale i aplikovat v praxi a ověřovat jestli fungují, je podle mě vyšší forma myšlení, než jen čirá matematika, čirá abstrakce.

    Hlavně mícháš dohromady páté přes devaté - neustále to stavíš do roviny, že ty přece matematiku aplikovat umíš, já to neumím nebo dělám špatně a z toho vyplývá tvoje převaha v diskuzi. Opakovaně narážíš na to, že to není pravda - viz solární letadla a zveřejněné parametry SolarStratosu, apod... nebo pochopení, že proudová letadla nelétají tak rychle, jak létají, protože můžou, ale protože _musí_ - protože existuje jedno optimální machovo číslo, tedy zlomek rychlost zvuku v dané výšce, při které je účinnost nejvyšší.

    I když můžu být v konkrétní matematice objektivně vzato slabší, tak pořád to "méně" matematiky, co ovládám, můžu použít kreativnějším způsobem a dosáhnout zajímavých cílů. Nebo můžu použít obecně známou dovednost (za kterou je taky schovaná matematika) i když ten výpočet neumím sám provést (a naopak ten, kdo ho provést umí, nemusí dostat související nápad...).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Čtyři poznámky k mediální gramotnosti
    http://manipulatori.cz/ctyri-poznamky-k-medialni-gramotnosti/
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: /facepalm . No tak jo. A analyza je prekonana a ty vyhrajes Sunrace 2018. Ok 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: žiješ v době, kdy částečné těhotenství je naprosto normální stav
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: "Castecne nevylitl", to je jako "castecne tehotna"? Ok, beru 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: částečně si dělám legraci a částečně jsem z ní nevylítl (ne pokaždé, ne všude...). prostě je to nějaká klasická moderní dovednost, stejně jako, co já vím - ve středověku by klasickou dovedností bylo ovládnout latinu, nebo tak něco.

    a myslím, že chápu význam lineární velmi přesně. (a ne: nelinearita není součást matematický analýzy, ale dala by se zaškatulkovat jako "algoritmická analýza".
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Matematický analýza je overrated, a řada oborů se zbytečně "matematizovala", aby vypadala "vědecky" - HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA. Jezis, ty ses pitomec. Protoze jsi na analyze vylitl, tak je "overrated", rozumim.

    A btw, mam intenzivni pocit, ze nechapes vyznam slova "linearni". Ale to neprekvapuje 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no právě, že by mi teda zajímaly ty "jiné vrcholy podle tebe".

    Matematický analýza je overrated, a řada oborů se zbytečně "matematizovala", aby vypadala "vědecky", tak se v duchu vědeckého positivismu 19.století snažila na všechno vynalézat nějaké "vzorečky".

    Ve skutečnosti vědecký pohled je spíš o schopnosti vůbec rozpoznat, co je proměnná na vstupu, jejíž změna nějak kauzálně vede ke změně výstupu. A tady se právě člověk přehnaně zaměřil na více či méně lineární závislosti, protože se pěkně matalyzoval tvar křivky, plocha pod křivkou, derivace křivky, a takové věci a s tím se dalo si vyhrát. Jenže skutečně umění je třeba rozpoznat, že tam závislost sice je, ale je nelineární, od podobné situace, kdy to není nelinearita, ale prostě šum.

    "Matematizace" celé civilizace za posledních cca 150 let byla sice zajímavá, ale tak trochu se vymkla kontrole a životní styl je teď diktovaný tím, že se podařilo najít nějaké lokální optimum, kterému se pak musí podřizovat životní tempo (zatímco dřív se život podřizoval spíš přirodním silám). Je potřeba domyslet, jestli to bylo spíš osvobození, nebo zotročení....
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    ty by sis měl prosímtě ujasnit, která část matematiky (kromě matalýzy) je vlastně "jedním z vrcholů lidského myšlení" a jestli náhodou nejsou i nějaké vrcholy další - a koukam, ze mas vcelku zasadni problem i s elementarni logikou. Ja doslova napisu "jednim z vrcholu" ... a idiot se me zepta "jestli nahodou nejsou i nejake vrcholy dalsi" 8)))) Jsi fakt tak tupej, nebo proste jenom nectes, co pisu?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: cywe maturoval jsem z ní za jedna, tak si uvědom, jak je statisticky pravděpodobné, že jsem se v ní zasekl "mezi základní a střední školou". je teda pravda, že další vývoj byl složitý, ale pokud jsem vždy (postupně rostoucí) část zkoušek z matiky na několika školách udělal až někam mezi druhý a třetí ročník, tak jsem nemohl "skončit u základky", logicky ...

    tuhle debatu bych přenesl do klubu [ college drop-outs (+práce při studiu, samouci, kolikrát jste nedokončili vysokou? jaký je rekord ? jaký to mělo důvod?) ] který byl založený za účelem lovení spřízněných duší.

    jedna věc je, že jsem do jisté míry antimatematický aktivista (stejně jako antipsychiatrický) - ale jde o umírněnou, "her majesty loyal opposition" v mezích zákona a zdravého rozumu (viz např. že mám teď půjčenou učebnici psychiatrie a stejně to bylo i s tou matematikou).

    ty by sis měl prosímtě ujasnit, která část matematiky (kromě matalýzy) je vlastně "jedním z vrcholů lidského myšlení" a jestli náhodou nejsou i nějaké vrcholy další (ostatně představovat si lidské myšlení jako něco s "vrcholy" je... oh so much matematické... :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A navic je ti matematika k nicemu, pokud jsi se v ni zasekl nekde mezi zakladni a stredni skolou a ted se to snazis okecat blabolenim o "infrastrukture" 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: řeč byla o "matematické analýze". vzhledem k tomu, že matematika se neskládá jen z analýzy, tak bych ti rád znovu připomněl, že dostatečně rozvinutou idiocii nejde odlišit od trollingu.

    nicméně, obecně, matematika sama o sobě je k ničemu. potřebuješ fenomenologickou infrastrukturu přírodních věd, aby byla k něčemu.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nadvláda matematické analýza víceméně skončila pochopením, že spousta komplexních systémů se chová nelineárně a tím pádem nestačí "dosadit do vzorečku", ale byly by potřeba složité iterace. - ano, pokud jsi idiot a myslis si, ze matematika je "dosazovani do vzorecku" 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: skutečným vrcholem lidského myšlení je fenomenologická filosofie. nadvláda matematické analýza víceméně skončila pochopením, že spousta komplexních systémů se chová nelineárně a tím pádem nestačí "dosadit do vzorečku", ale byly by potřeba složité iterace.

    chápu, že od kola k letecké turbíně to byl určitý vývoj, svým způsobem zajímavý, ale prostě čeká nás i éra civilizace po turbíně... jaderné elektrárny i proudová letadla svým způsobem čeká osud bitevních lodí, což všechno jsou zajímavé stroje, pozoruhodně determinované tím, že dosahují optimální účinnosti při konkrétních otáčkách (u letadla navíc při určité rychlosti v určité cestovní hladině...)

    v podstatě je to přesně triumf lineárního, deterministického myšlení: máš jednu, konkrétní křivku profilu lopatek turbíny a ta ti přesně určuje podmínky, při kterých je optimální to používat, a od toho se odvíjí vše další (u toho letadla je toho ještě víc).

    samozřejmě, že v jistém smyslu je to triumf (třeba když to srovnáš s předchozíma formama zábavy, typu že dva týmy opičáků se na sebe vrhnou a mlátěj se klackama či posléze různými kovovými slitinami po hlavách) ale současně je to obrovským způsobem omezující. hlavně je na tom zajímavé, jak moc jsme dnes determinováni tím, jak se myslelo před sto lety.

    možná za dalších sto let budou lidi taky determinováni tím, jak se myslí dnes (informatika, umělá inteligence...) a bude hodně těžké s tím hnout...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Aaaaaawww, to je roztomily, jak do tebe staci lehce stouchnout a hnedka vyblejes tu svoji standardni hromadu sracek a lzi, ktera ukazuje, ze za poslednich sest let jsi fakt nic nepochopil a porad jsi, co se fyziky a ekonomie tyce, stejnej hlupak, jako na zacatku...
    Nicmene, musim dat extra body za novou perlu, ktera z tebe vypadla: mluvit o "nadvlade matematicke analyzy nad lidskym myslenim", kdyz naopak matematicka analyza je zjevne trumfem a jednim z vrcholu lidskeho mysleni... to je proste fantasticky! I kdyz vzhledem k historii tveho vztahu k analyze plne chapu, odkud se to bere 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: popravdě i další komentátoři ti vysvětlili, že i když přesné parametry solárních letadel závisejí na řadě faktorů, tak to není nic prinicpiálně fyzikálně nemožného (což ostatně převedly už desítky typů). naopak argumentace wannabe "vědeckých" debunkerů Boeingem 747 je značně mimo mísu - a čím víc o tom mám nastudováno, tím víc si uvědomuju, že dnešní rychlost cestování není daná poptávkou po tom, být co nejrychleji někde jinde a nemít z cesty nic, ale je daná právě rychlostí, při které proudový motor dosahuje největší účinnosti.

    existuje nějaký způsob cestování, na kterém lze nejvíce vydělat - protože existuje vhodný poměr minima infrastruktury, maximální účinnosti při dnaé rychlosti, apod. - a ten přináší spoustu problémů, např. obrovská koncentrace pasažérů v místech letišť, apod. přitom jako vedlejší efekt vzniká mýtus, že je to nevynutelné a že 1) lidi chtějí takto cestovat, tzn. chtějí zmatky s cestami na letiště a zpět vše okolo jen proto, aby co největší souvislý úsek urazili co nejrychleji (přesto, že se v rámci procesu musí vlastně zdržet spoustou dalších nesmyslů 2) že je daný způsob nějak finálně optimálizovaný a cokoliv jiného je buď rovnou fyzikálně nemožné, nebo rovnou suboptimální

    Hlavně ta věc, že se prostě musíme pohybovat rychlostí při které dochází k max. účinnosti spalování v proudovém motoru a i v dnešní výšce, je prostě strašně pochybná.

    pokud začneme regulovat buď negativní externality (emise) nebo pokud výrazně stoupne cena energie/paliva (v poslední éře peak oil už cena paliva převyšovala amortizaci letadla - ačkoliv tohle období už je dnes 10 let v minulosti..), tak se prostě může ukázat, že držet se rychlosti a výšky, při které jedna konkrétní technologie dosahuje svého optima, nemusí být ekonomicky optimální.

    Zaprvé letět ve větší výšce je (téměř) vždycky výhodnější a spalovací motory tam nelétají pouze kvůli nedostatku kyslíku. Přetlaková kabina pro 20 km se tolik neliší od té pro 12 km - musíš pravda přidat zásobu kyslíku, protože stlačování už může být podstatný problém (nebo závada v daném systému může být fatální). Ve větší výšce dosáhneš vyšší rychlosti s nižší spotřebou energie - což byla věc, kterou si zpochybňoval 10 lety a teď se snad už finálně blížíš k pochopení, že tomu tak prostě - poněkud překvapivě - je.

    Zadruhé představa, že se v leteckých turbínách budou pálit biopaliva, je prostě šílená a je totálně mimo mísu (to už když tak nějakej ten metan nebo vodík nebo něco). Celá představa většího rozšíření fotovoltaických technologií jde ruku v ruce s vysvětlování, že biopaliva fakt ne - celý cyklus má fatálně nízkou účinnost, vyčerpává půdu, likviduje ekosystém.

    Takže zbývá debata o tom, jestli baterie dobíjet na zemi nebo za letu: jenže vzhledem k tomu, že cena i výkonová hustota fotovoltaiky je na tom daleko líp, než cena lithiových baterií, tak existuje nějaké procento výkonu, který získáš navíc, od kterého se ti prostě vyplatí dělat letadlo solární, místo čistě bateriové. a tohle procento může být dost možná už někde u 25% - šmarjá, vézt na palubě o 25% míň baterií by pro většinu dnešních elektrických letadel znamenalo rozdíl mezi nulovým a _nějakým_ užitečným zatížením!

    Nebo si to představ tak, že každé bateriové (i solární) palivo bude mít na palubě stejně rage extender. Jenže ten se při typickém profilu letu s využitím solární energie prostě nezapne. Zapne se při jednom z deseti letů. To není zvýšení efektivity v řádu jednotek procent, jako dnes u proudových motorů - to je zvýšení efektivity o 90%.

    Prostš mluvit o porušování fyzikálních zákonů v případě, kdy jde jen o kritiku jednoho jediného konkrétního technickéh uspořádání a souvisejících business modelů, je fakt troufalé. Představa, že jedna konkrétní technologická optimalizace na které si nějaká civilizace ulítla je jediným možným řešením daného problému, je prostě průser.

    (a celkově nadvláda turbín je symbolem nadvlády matematické analýzu nad lidským myšlením, když jsme u toho... když máš v ruce kladivo, jeví se ti každý problém jako hřebík...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: že tohle je u kořene problémů s mými nápady celkově, protože pokud někdo začne mluvit o tom, že něco je možné, tak se automaticky čeká, že to znamená, že ten dotyčný chce, aby to tak dělali všichni, - ale bullshit. Koren problemu s tvymi napady je v tom, ze to jsou fyzikalni zakony popirajici pitomosti, ne proto, ze by nekdo mel strach, ze budes po vsech lidech chtit, aby litali xchaosoplanem 8))))


    a povinnost uspokojit každého zákazníka je ošemetná věc a spadá spíš do oblasti otrokářských systémů. 8)))) Ja to rikal 8))))))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tohle je nesmyslný přirovnání, z řady důvodů. taky rozhodnutí cukráře komu prodat nebo neprodat dort je těžko možné poměřovat s tím, že někdo najede s autem do davu demonstrantů.

    Princip bojkotu je skutečně poměrně běžně používán liberálními aktivisty.. jde sice častěji o bojkot nabídky, než bojkot poptávky, ale přeci jen. Já například neprogramuji pro Windows, což je taky odmítnutí určité služby... děsí mě svět, kde když bych byl programátor, tak bych prostě musel naprogramovat cokoliv, co si kdo objedná (i když s produktem třeba nesouhlasím).

    jiank je zajímavé, že tady ve Věcech Veřejných na NYXu dospěli k tomu, že jsem Zeman, zatímco ty to zkoušíš s Trumpem :-) jenže on je aspoň úspěšně podnikající podvodník, což já fakt ne. prostě fakt je to mimo. nezapadnu ani do levicového, ani do pravicového davu.

    podívej, já jsem třeba stoupenec legalizace konopí... ale už jen třeba debata o tom, jaké chování by dospělí měli předvádět před dětma, je hrozně složitá (sex většinou nepředvádějí před nikým, když jsme u toho, ten se dělá v soukromí). Takže jedna věc je chování tolerovat, nekriminalizovat, schvalovat.

    musí existovat nějaký nárazníkový prostor mezi tím, kdy je nějaké chování naprosto tolerováno společností a kdy je prezentováno fakticky jako norma: někteří lidé např. excentričtí být chtějí a to, že se najednou jejich výstřednost stane společenskou normou, pro ně může být zničující. právo se odlišovat zahrnuje právě tu různost - tedy to, že bude někdo odlišný, od koho se budeš odlišovat :-)

    každopádně celá věc je složitá. mezi tvým právem dělat si něco jak chceš a povinností ostatních vyjadřovat s tím všemi dostupnými prostředky plný souhlas a napomáhat ti v tom je určitá nárazníková zóna... já se každopádně cítím doma v oblasti věcí, které nedělají všichni a u kterých mi ani nenapadne, že by je měli dělat všichni nebo že by s nimi společnost měla souhlasit.

    myslím, že tohle je u kořene problémů s mými nápady celkově, protože pokud někdo začne mluvit o tom, že něco je možné, tak se automaticky čeká, že to znamená, že ten dotyčný chce, aby to tak dělali všichni, nebo aby s tím aspoň všichni aktivně projevovali konsensus. (přitom ta hranice je tenká... mě taky zamrzí, když mi někdo něco sabotuje prostě jen tak, z trucu... nicméně jedna věc je, že mi to mrzí, druhá je, že většinou rozeznám, že má právo se mnou nespolupracovat a stěží se s ním půjdou soudit za diskriminaci...)

    Nicmén... když třeba církve požívají nějaké daňové výhody, tak je docela dobře možné je považovat za veřejné instituce, v Americe je to v tomhle směru zajímavé. A těm diktovat lze. Cukrář ale veřejná instituce není... a povinnost uspokojit každého zákazníka je ošemetná věc a spadá spíš do oblasti otrokářských systémů.

    Existujou prostě momenty, kdy uvažuju spíš levicově a momenty, kdy uvažuju spíš pravicově a výsledek rozhodně nemusí vyhovovat každému (a ani ho každému nenutím).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam