• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ELDAGrafické techniky - knihtisk, dřevoryt, linoryt, mědiryt, lept, litografie, sítotisk, fotogravura atd.
    ELDA
    ELDA --- ---
    SKLIVEC: To sem si mohl myslet:( moje mama sice nejake stare litografické kameny ma, ale myslim ze jsou ve spatnem stavu... ke vsemu z toho co rikas musi byt clovek chemik aby si s tim poradil... A co zinkografie? Pouziva se ta metoda jeste?
    SKLIVEC
    SKLIVEC --- ---
    ELDA: S kamenama je problém, těžily se jenom z jednoho kopce, a ten už je vytěženej :/
    Domácí litografie je velkej problém, protože na to potřebuješ spoustu místa i věcí který se buď blbě scháněj, nebo sou pekelně drahý... Litografickou tuš, křídy, arabskou gumu, kyselinu dusičnou, octovou, a spoustu dalšího.... A samozřejmě starej lis...
    ELDA
    ELDA --- ---
    ELDA
    ELDA --- ---


    Noel Wisdom Chromolithograph Collection, Department of Special Collections, The University of South Florida Tampa Library.
    ELDA
    ELDA --- ---

    Prang's Prize Babies: How this Picture Is Made: an Outline of the Process of Chromolithography in General, Illustrated by Progressive Proofs of "The Prize Babies" ... Boston: L. Prang & Co. [1888]
    ELDA
    ELDA --- ---
    SKLIVEC: super!!! jsou ty kameny opravdu tak drahe? neexistuje nejaka jina rucni varianta pro litografickou reprodukci ktera by se dala vyzkouset doma bez velikych nakladu?
    SKLIVEC
    SKLIVEC --- ---
    Tak tady je pár ukázek soudobé litografie:
    (sem tiskař-litograf, tak kdyby měl někdo dotaz, pokusím se ho zodpovědět..)
    Image Hosted by ImageShack.us

    Oldřich Kulhánek, Ecce homo No.7. 1994, 51x62 cm

    Image Hosted by ImageShack.us

    Jiří Bouda, POSTRK SE VRACÍ 1987, 41 x 30 cm

    Image Hosted by ImageShack.us

    Zdeněk Netopil, Pěšáci 1993, 55 x 44 cm
    ELDA
    ELDA --- ---
    TWORBO: ale stejne mi to jeste neni jasne... protoze tadle kniha je vytistena z jednotlivych znaku...
    ELDA
    ELDA --- ---
    TWORBO: háááá Gutenbergův hlavní vynález nebyl knihtisk (jak se někdy chybně uvádí), ten se objevil již před ním. Zatímco dříve se však praktikoval blokový tisk, kdy se každá stránka kompletně odlila, či vyřezala ze dřeva a pak vytiskla (a mohla se vyhodit, na novou stranu musela být vytvořena nová), Gutenberg přišel s myšlenkou sestavit stranu z jednotlivých znaků (písmen), která se dala přeskupit a použít znovu na jinou stranu, což celý tisk podstatně zekonomičtilo a urychlilo. Gutenbergův vynález umožnil tisknout obrovské množství celých knih ve značných sériích (dříve byly tištěny pouze části knih) a způsobil tak v Evropě informační explozi.
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Johannes_Gutenberg
    ELDA
    ELDA --- ---
    TWORBO: a rozdil mezi toudle knihou a knihou J. Gutenberga je v cem?
    TWORBO
    TWORBO --- ---
    knihtisk,ne?;)
    ELDA
    ELDA --- ---

    První známá kniha vytisknutá kovovou literou roku 1377. Budhistické učení mistrů. Bibliothèque Nationale de Paris.

    Tak to nevím co to ten Johannes Gutenberg vlastne vymyslel...
    ELDA
    ELDA --- ---






    Peter Fredrick - Temperaprint Více o alternativních moznostech tisku fotografii zde: http://www.alternativephotography.com/
    ELDA
    ELDA --- ---


    Titiano Veceli © Josef Herčík 1976
    ELDA
    ELDA --- ---


    A Venetian Canal Denotes An Original Stieglitz, Alfred, b.1864-1946 Picturesque Bits of New York, 1894 10.5 x 7.5 in Photogravure
    ELDA
    ELDA --- ---
    GOBERS: Nasel jsem o Heliogravure stranky v Nemcine a Anglictine http://www.heliogravuere.de/
    ELDA
    ELDA --- ---
    GOBERS: Na misto zdlouhaveho ryti lze take vyuzit modernich stroju. Jako predlohu muzes vyuzit scan Picassovych grafik nebo foto sve babicky... Nejsme preci primitivove, na co se tolik namahat:D http://cs.wikipedia.org/wiki/Grav%C3%ADrov%C3%A1n%C3%AD
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    ELDA: No praaaaave... :-D
    ELDA
    ELDA --- ---
    GOBERS: Existuje myslim jeste nekolik jinych metod. Nevyznam se v tom ale... Bylo by ale rozhodne zajimave to vyzkouset.

    All:Nemá tu s tim nekdo zkusenost?
    ELDA
    ELDA --- ---
    GOBERS:
    Karel Klíč a heliogravura

    Dobrým východiskem pro reprodukování jednobarevných polotónových předloh byla technika tisku z hloubky, kdy do mechanicky (rytí, zrnění, škrábání) nebo chemicky (leptání) vyhloubené kovové desky se vtírá měditisková barva a tlakem válce otiskuje na navlhčený papír. Ve volné grafice umožnila tato metoda rozvinout množství originálních a působivých technik (suchá jehla, čárový a zrnkový lept, krejónová manýra, rezerváž…), jejichž existence připravila živnou půdu pro využití v průmyslové výrobě.

    V roce 1852 objevil britský fotograf William Henry Fox Talbot nerozpustnost osvětlené chromované želatiny ve vodě a na tento objev navázal malíř, grafik a karikaturista Karel Václav Klíč svými experimenty s přenesením fotografie na měděnou desku. Spojil dohromady techniku akvatinty a Talbotův objev, aby tak dal vzniknout heliogravuře — doslova rytině světlem. Na měděnou desku rozptýlil rovnoměrně jemná zrnka syrského asfaltu, která na ni přitavil nahřáním nad kahanem. Na takto vzniklý rastr nalil vrstvu želatiny, zcitlivěnou vůči světlu dvojchromanem draselným, po zaschnutí želatiny přiložil na desku fotografický negativ a prudce ji osvítil. Ponořením do vlažné vody se grafika „vyvolala“ — voda odplavila neosvětlená místa a vytvořila na tiskové desce reliéf, který se dále leptal chloridem železitým. Výsledkem byla deska s různými stupni vyleptání, vhodná pro vysoce kvalitní tisk fotografií a polotónových předloh obecně. Klíč později ve své práci pokračoval v Anglii a krom toho, že nahradil vrstu asfaltu čtvercovou hlubotiskovou mřížkou, použil pro přenesení předlohy pigmentový papír a dočkal se ve světě značného uznání a rozšíření svého objevu.
    Jakub Husník a světlotisk
    Dvoustrana Gutenbergovy 42řádkové bible z roku 1455
    Dvoustrana Gutenbergovy 42řádkové bible z roku 1455, světlotisk, 1955

    S utvrzováním želatiny souvisí i nejdokonalejší z technik, světlotisk, fototypie či klihotypie, ačkoliv se řadí mezi metody tisku z plochy. Na skleněnou tiskovou desku se nanese tenká vrstva směsi želatiny, bílku a vodního skla, na niž se po zaschnutí nalije chromovaná želatina a usuší ve světlotiskových kamnech při teplotě 40—45 °C. Na želatině se vytvoří tiskové zrno, na něž je možno pod světlem nakopírovat negativ. Deska se následně umístí do studené vody, která odplaví neosvětlenou vrstvu, roztok glycerinu s vodou pak způsobí nabobtnání méně osvětlených a ne zcela zatvrdlých částí tiskové matrice. Nabobtnalá místa přijímají hůře barvu než místa světlem zcela utvrzená, což umožní tisk dokonale odstíněných polotónů. Hlavní výhoda a největší kvalita tkví v tom, že deska nemá prakticky žádný rastr, a tak nedochází přenosem ke snížení kvality otisku, jako je tomu u ostatních metod.

    Problém s dokonalým upevněním želatiny na tiskovou desku vyřešil kolem roku 1869 právě český malíř Jakub Husník, od kterého však myšlenku odkoupil mnichovnský fotograf Josef Albert, po němž je vynález znám a patentován jako albertotypie. Smůla pro světlotisk je ta, že tisk je poměrně pomalý, želatina vydrží maximálně 2000 výtisků, přičemž je úspěšnost tisku závislá i na vlhkosti prostředí. Neobstál proto v nastalé konkurenci, i když zejména barevné světlotiskové reprodukce a faksimile se pyšnily na svou dobu špičkovou obrazovou kvalitou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam