• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSANSI C/C99 (specifikace), GNU C (gcc, glibc), Tiny C (tcc) a POSIX - ne nutně C++,g++,libstdc++ nebo Win32 API
    /* Toto je klub především pro lidi, pro které je programování jednou z mnoha massive multiplayer online počítačových her, které lze hrát.
        V tomto klubu hrozí sémantická hereze a nezdravě vysoký obsah syntaktického cukru. Nevhodné pro algoritmické diabetiky.
        Od účastníků debaty se předpokládá automaticky přístup k instalovanému GNU C: sudo apt-get install build-essential
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    C (programovací jazyk)#C99 Heslo na české Wikipedii
    Jazyk C - Základy praktického programování V Praze 2oo7 pro SSPŠ Tomáš Harvie Mudruňka a kolektiv - jak si programování v C představuje většina lidí
    http://stevenkobes.com/ctest.html C Programming Puzzlers - nepouštějte se do flamewars v tomhle klubu, pokud neuhodnete aspoň polovinu správně!
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    http://en.wikipedia.org/wiki/C99 C99 is a modern dialect of the C programming language.
    http://cprogramminglanguage.net/ C programming language
    http://cprogramminglanguage.net/c-programming-language-tutorial.aspx C programming language - úvod
    http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_the_C_programming_language C makes it easy to shoot yourself in the foot. (ještě že ne do hlavy...)
    http://en.wikipedia.org/wiki/C_preprocessor
    http://gcc.gnu.org/onlinedocs/gcc/Variadic-Macros.html C99 makra s proměnným počtem argumentů - __VA_ARGS__
    http://gcc.gnu.org/onlinedocs/gcc/ GNU C Compiler
    http://gcc.gnu.org/onlinedocs/gcc-4.2.2/gcc/Optimize-Options.html
    http://bellard.org/tcc/ Tiny C Compiler - prý C99 compliant (min. umí __VA_ARGS__) - vhodný pro skriptování v C - umí #!/usr/bin/tcc -run
    http://en.wikipedia.org/wiki/International_Obfuscated_C_Code_Contest - pokud jste neviděli tohle, tak jste ještě neviděli opravdu nečitelný C zdroják
    http://bellard.org/otcc/ Obfuscated Tiny C Compiler - z tohohle vtípku vznikl Tiny C compiler
    http://en.wikipedia.org/wiki/ANSI_C Jak se střelit do nohy standardizovaným způsobem.
    http://eli-project.sourceforge.net/c_html/c.html ANSI C Specification
    http://www.lysator.liu.se/c/ Různý ANSI C bordel
    http://www.cs.rit.edu/~ats/books/ooc.pdf Object Oriented Programming with ANSI-C - a pak že to nejde
    http://en.wikipedia.org/wiki/Longjmp co jsou to setjmp()/longjmp() knihovní funkce (pro všechny, podle kterých to bez C++ try { } catch() ... nejde)
    http://groups.google.com/group/comp.lang.c++.moderated/browse_thread/thread/dcdc710c27f47c72 C neumí správně počítat (?)
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    http://www.fastcgi.com/ FastCGI is simple because it is actually CGI with only a few extensions.
    http://www.metalshell.com/source_code/18/Mysql_Select.html How to do a simple connection and select with mysql
    http://xmlsoft.org/ The XML C parser and toolkit of Gnome
    http://curl.haxx.se/libcurl/ libcurl - the multiprotocol file transfer library
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    https://dev.arachne.cz/svn/cll1h SVN/Trac jazyka C<<1 (user-friendly nadstavba nad ANSI C99 - ve stylu JQuery vs. JavaScript)
    Benchmark iterace a serializace stringů v různých jazycích vs. v C
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
        moderátor se velice zhruba řídí zvyklostmi moderace, která kdysi platila v řadě konferencí sítě FidoNet ... C != 0xdead */
    rozbalit záhlaví
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    _BENNY: tj ten mul(sub(a,b),c); zpusob?
    A 2 followup questions:
    1) asi je lepsi udelat tu fci delsi a mit min vnoreni, nez kratkou a nacpat vsechno do 2 radek?
    2) ma nejakej realnej vliv deklarovat mezivysledky jako const, nebo je to tomu prekladaci burta? (tj. const tmp1 = mul(a,b); return sub(tmp1, d);)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    DAVIDOWITCH: osobne preferuju prefix funkce/makra. jsem trochu staromodni :)
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    Ja mam vlastni problem na kterej bych znal nazor (neni sice uplne primo vztazenej k Ccku jako takovymu, ale je to problem kterej by se stejne vyskytl v Ccku jako v ty Jave kde mne zajima).

    Delam grafiku, to znamena spoustu prace s maticema a vektorama. Typickej priklad, Vec3f, vector 3 floatu (neplest s vectorem jako natahovacim polem, tohle je matematickej vektor).
    A ted, kdyz mam C++, pretizim si operator (a pokud sem prase jako muj kolega tak z ~ udelam normalizaci a z ^ udelam cross product a z % udelam dot product). A vesele pocitam. Ccko neumi pretezovat operatory. Jak to co nejcitelneji poresit?

    Kluk z Cornellu kterymu sem koukal do Java kodu to ma poreseny tak, ze proste na 3 po sobe jdoucich radkach pouzije normalni float operatory na slozky x, y, a z, tj.:
    a.x = (b.x-c.x)*d.x;
    a.y = (b.y-c.y)*d.y;
    a.z = (b.z-c.z)*d.z;
    Dalsi moznost je mit prefixovy funkce tj. a = mul(sub(b, c), d);
    a dalsi moznost (a tady to prave odbocuje od toho co nabizi Ccko) je mit infixovy fce:
    a = (c.sub(d)).mul(d); Coz je sice infixovy jako obyc operatory, ale nevim nevim jestli je to citelnejsi.

    Nejaky nazory?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ISTEVE: no ve vyšších programovacích jazycích asi skutečně máš ten luxus, že soubory se ti pozavírají, když zmizí reference na objekty, které je otevřely, apod. budiž.

    ale v C to fakt nejsou jenom moje vymyšlenosti, kvůli kterým nemůžeš kdekoliv svévolně vyskočit z funkce. fakt na některém místě můžeš a na jiném ne, a stejně o tom musíš přemýšlet (a to zvlášť když to je funkce volaná z nějaké smyčky, kde neuvolnění zdrojů fakt způsobí průser...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH: ne, ale pracuje u nás týpek, co napsal http://wiki.kyberia.cz/doku.php/skripta/jazyk_c/start "učebnici C pro SSPŠ" :-)) což mi přijde zábavné.

    skutečně nevím, z jakého konce bych to vzal, kdybych někoho učil céčko, netuším. a ani mě ho tedy nikdo nějak podrobněji neučil.
    ISTEVE
    ISTEVE --- ---
    "a (složitější) funkce by opravdu mohly mít jeden validní return - a ostatní případy by měly být spíš (odchytitelné) exceptions" .. nemam tuhle zkusenost. Zminujes, ze "je to opravdu trend" -- citace / statistiky / ...?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDOWITCH: spíš se na to podívej jinak - jak bych já napsáním nějakým maker navíc mohl něco zakázat ? :-)

    opravdu - v C není možné jednoduše udělat return zprostředka, pokud rozehraješ nějakou složitější hru: a složitější hra je všechno, než odkládání nějakých čísílek na stack. REDGUY v tomto opravdu "objevil Ameriku", ale co se dá dělat.
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    XCHAOS: Pro zajimavost, ucils nekdy nekoho Ccko?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: začátečník, kterého budeš učit céčko ty, každopádně nabude dojmu, že z C funkce je možné kdykoliv bez rozmyšlení utéct, a že jen já jsem tak zlý, že navrhuju správu paměti, která to zkomplikuje. ale ZNOVU:

    {
    char *ptr=malloc(LEN)
    FILE *f=fopen(...)
    /* spousta řádků kódu */
    if(redguy)
    return -1;
    /* spousta řádků kódu */
    free(ptr);
    fclose(f);
    return vysledek;
    }

    a další problém je, že se NESMÍ vracet pointery na lokální proměnné - ale některé libc funkce přímo vyzývají, aby se jim předaly pointery na menší struktury (např. různé časové funkce) , takže pokud si někdo dá generování timestamp do funkce a přitom opíše ukázkový kód kdy ta struktura je lokální na stacku, a zkusí třeba vrátit pointer - tak taky nazdar. je to prostě už teď plné zádrhelů a rituálních zyvklostí co se smí a nesmí...

    a (složitější) funkce by opravdu mohly mít jeden validní return - a ostatní případy by měly být spíš (odchytitelné) exceptions. je to opravdu trend, který vidíš všude kolem sebe - jenže ne, když to říkám já, tak je to špatně.

    (a v jednodušší funkci která jen počítá něco s nějakými čísli či něco takového zase asi nebudeš alokovat paměť - takže celá zásada "jediného návratu z funkce" se vlastně točí kolem toho, jestli ta funkce nějak interaguje nebo neinteraguje se svým okolím, což je PODSTATNÝ detail - ale to prostě někomu nejde od palice, tak se radši povede flejmwar až do zblbnutí)
    ISTEVE
    ISTEVE --- ---
    XCHAOS: Mam neprijemnej dojem, ze nechapes muj argument. Vyskakovani z funkce neni nejaka exotika ala setjmp() (jehoz nepodporovani bych byl jeste schopnej zkousnout).

    To co nabizis je zjednoduseni prace s pameti. Je ocividny, ze k problemum s praci s pametim bude dochazet vic v komplexnejsim kodu nez v trivialnich funkcich. Soucasne s tim zjednodusenim zaroven rikas, ze v pripade pouziti nastroje naprosto beznyho pri psani komplexniho kodu (tzn. return pred koncem funkce).

    Ja neargumentuju, ze si myslim, ze to neni vhodny pro mne. Ja argumentuju, ze jsem bytostne presvedcenej, ze tak ja je to navrhnuty je to na hovno univerzalne -- nenajdes jedinyho uzivatele (resp. programatora) kterej by byl ochotnej tohle akceptovat, s vyjimkou sebe jakozto autora.
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    XCHAOS: Tyjo, ja nevim kolik si videl Cckovyho kodu, mozna vic nez ja, mozna ne, ale.. nemuzes alespon dovolit to co dela bezny Ccko, tj. nejakej manualni handling?

    V Ccku kdyz chci vyskocit driv ciste, tak muzu ale musim si to posetrit sam, bo samo se to neudela. To tvoje rika ze to udela vsechno samo a explicitne to zakaze manualni osetreni.. a timpadem to zabrani vsem Cckovejm konstrukcim ktery to vyzadujou, vcetne neceho tak zakladniho jako return z prostredka funkce.

    A vubec nechci videt jak by ten kod reagoval na nejakou slozitejsi variantu na duff's device, treba.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    XCHAOS: takze bych asi vzdal prehnane ambice o vytvoreni nejake nove kultury okolo rozsirujici knihovny a resil bych jen ty makra, ktere mi prijdou uzitecne na konkretnich mistech... ne?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    _BENNY: vlastně mi jde skutečně hlavně o to, abych mohl pohodlně psát stylem, který mi bude připadat srozumitelný a měl pocit, že má vše pod kontrolou. a dost možná jestli to někdy dodělám a realeasnu, tak mě to přestane bavit. (takhle to bylo zatím ze vším, co jsem kdy udělal)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tohle je otázka implementace, jak to dopadne. - jo, jiste, kazdou namitku muzes odmitnout timhle. Extrapolujic z toho jak dopadla Maruska, myslim ze to je velmi bezpecna vymluva 8)

    A porad bych rad videl jeden z tech milionu prikladu. Dekuji 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ISTEVE: tak to prostě nepoužívej, no. co ti na to mám říct ?

    zaznělo tady už pár dobrých argumentů - ale ten argument o nemožnosti vyskočit z funkce kdykoliv je prostě hloupý, sorry. toto je obecný problém jazyka, který při opuštění scope nedělá nic extra a tedy ani neošetřuje co udělat s rušenými objekty. mít možnost nakopírovat kód předcházející return na nějaká další místa není žádná "svoboda", ale je to stejně svazující, jako mnou navrhovaný mechanismus. a co víc, je to fakt hádka o suché z nosu, protože z C funkce která dělá nějakou složitější věc tak jako tak nemůžeš vyskočit kdekoliv, bez "uklizení" po sobě: programátor, který to neví, nakonec udělá chybu v mém stylu i v klasickém stylu.

    problém vidím spíš v tom, že vyšší jazyky dnes dělají automaticky za lidi tolik věcí, že si ani nebudou uvědomovat, co vše za ně C nedělá: je jedno, kterým stylem by se kdo naučil programovat. je fakt, že když někdo uvidí kód, ve kterém je vymezený můj paměťový kontext, tak klidně doprostřed toho kontextu prskne return a nebude nad tím přemýšlet: tu samou věc může udělat ale i programátor, který neví, jak funguje free().

    takže se stejně nakonec nedobereš k ničemu jinému, než "tak jak jsme zvyklí to dělat, je to dobře, protože jsme to zvyklí tak dělat". ale zřejmě si odmítáš připustit, že někdy existovala doba, kdy si to třeba ještě neuměl a teprve se to učil a odkoukával z jiných fragementů kódu...
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    XCHAOS: jo, oseres to assertem nebo odkazem na neexistujici promennou, ale bavis se porad o projektu, ktery by mel byt uzitecny i jinym lidem nez jses ty?
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    XCHAOS: huh? protoze neni mozny udelat bool globalni promennou ktera bude o ty "hlavni" rikat jestli je set/unset? Ostatne, muzes si udelat globalni stack.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tohle je otázka implementace, jak to dopadne.

    co kdyby lokální kontext vždy overridnul globální - ale globální by se bral v úvahu, jen když lokální neexistuje ? (trochu jsme dospěli k menší "singularitě" v C, hmm... není možné checknout, jestli existuje nebo neexistuje nějaká globální proměnná). nebo by taky všechno v každé nové funkci mohlo být automaticky ekvivalentní remember { } - pokud výslovně neuvedeš, že forget { } (jinými slovy - mohla by tam neovveridovaná globální proměnná říkající "remember", a tu by volitelně přepsala její lokální kopie deklarovaná až uvnitř těch upřesňujících maker... bylo by to více nehierarchicky Céčkové v tom smyslu, že v C nejde např. deklarovat lokální funkce uvnitř jiných funkcí, apod.)

    každopádně trvám na tom, že protipříklad na "špatné" použití se dá najít určitě minimálně na polovinu "tradičních" konstrukcí Céčka: samozřejmě by mě překvapilo, kdybych vymyslel něco, co bude hned od začátku bezchybné - ostatně proč myslíš, že se s tím seru tak dlouho... co třeba rozhodování, jestli alokující for_each() má nebo nemá zahazovat nově alokovaný prvek po každé iteraci, apod...
    ISTEVE
    ISTEVE --- ---
    XCHAOS: Zacatecnika by to nenapadlo, ale jakmile zna obecny principy, uz to bude jasny. Zatimco v pripade tvyho rozsireni se clovek musi ridit konkretnima implementacnima detailama nadstavby nad existujici jazyk, a pomerne vyrazne se omezit v pouzivani toho jazyka.

    Jinak receno: Nenapada mne rozsirenejsi jazyk, kterej by neumoznoval return pred koncem jinde nez pouze jako posledni instrukci v ramci funkce. Nadstavba, ktera ma zjednodusit praci s pameti, ktera tu praci s pameti rozbije v momente kdy to chci delat, je nadstavba kterou bych pouzivat nechtel. Najdes nekoho, kdo by ji pouzivat chtel?

    A pokud nikoliv a pouzitelny to nebude, pak to vlastne selhava na vsech urovnich -- neni z toho funkcni produkt, a nepouci te to jak navrhovat pouzitelnej jazyk.
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    Tyjo, clovek odejde na veceri a tady tohle.
    Na nekoho pro koho je manualni pouzivani refcountu slozity tu spradate fakt hustej manual na pouziti.

    (Pro poradek, returny z prostredka fce pouzivam abych nemusel pouzivat return na vyskoceni z nasobnejch vnorenejch foru. Protoze if(neco){setFlag; break;} a pak vsude if(flag){break;} je neprehledny jak prase)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já poskytuju nástroj, který ve skutečnosti docela otupuje ostré hrany, které C má i bez něj. - ktere _konkretne_ ostre hrany podle tebe tyhle kontexty otupuji?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam