• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSANSI C/C99 (specifikace), GNU C (gcc, glibc), Tiny C (tcc) a POSIX - ne nutně C++,g++,libstdc++ nebo Win32 API
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: vlastně skutečně nejčistší by bylo vykašlat se na "vlastní jazyk" - hmmmm, ze by nakonec ten odpornej troll Redguy mel prece jen pravdu? 8))

    python kompilátoru a runtime knihoven, které dohromady budou výkonější, než nativní interpretery - No urcite. Uz to vidim, jak XChaos napise prekladac z Pythonu do C. Uz jenom predstava, ze by to fungovalo a bylo to po jazykove strance plne kompatibilni je dost komicka. A ze by to bylo rychlejsi? 8)))))

    programátoři, co ovládají C a bude se jim líbit, že nový nástroj generuje mezikód, který je pro ně srozumitelný a ze kterého třeba můžou čerpat inspiraci pro svoje vlastní aplikace v C - ??????? Cili lidi, co umi C a umi Python, ale to C vlastne neumi zas tak dobre, takze budou psat v Pythonu a pak analyzovat generovanej kod, kterej bude obsahovat nejaky uzasny chytry veci, ktery jsi vymyslel ty, a ty lidi se tyhle veci nauci z toho generovanyho kodu, MISTO ABY SI PRECETLI NEJAKOU PORADNOU UCEBNICI PROGRAMOVANI? 8)))))

    zaujme je platforma, která generuje jak PHP tak node.js mezikód - wait, what? Takze ty se porad drzis toho generovani do vic jazyku? Takze budes mit prekladac z Pythonu do PHP? 8))))))

    programátoři, kteří si pamatují Basic na 8bitech, ale od té doby v podstatě neprogramují. 8)))))) No urcite. Protoze clovek, kterej pred triceti lety naposled neco napsal na ZX Spectrum a od ty doby nic, to je "programator" a nejlepsi zpusob, jak se vratit k programovani, pro nej je prekladac z Pythonu do PHP 8))))


    Hele, ze ty sis dneska nevzal prasky? Tohle je dost soda i na tebe 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: radíte mi thready v LISPu. můžeš mi říct, co je na tom za jakoukoliv výhodu proti tomu, dělat je přímo v C - zase kecas. Bud schvalne lzes, nebo proste neumis cist. Nikdo ti neradi "thready v lispu", radime ti "lisp, jako vyborny prostredek pro obecne experimentovani s novejma rysama programovacich jazyku". To za prve. Za druhe, alternativa neni "delat primo v C", protoze to neni to, co hlasas. To co hlasas je "napsat vlastni jazyk, kompilovany do C". Dalsi argumentacni faul z tvoji strany, coz pochopitelne nestaci, protoze hned pokracujes:

    strach, že kolem něčeho nevznikne dostatečná "komunita", mi popravdě štve. - no jasne, zase klasicka XChasovska ucelova argumentace. Nejdriv se ptas, kolik lidi programuje v LISPI (tedy, jak velka je komunita) a kdyz ti pripomenu, ze pro xJazyk je to presne nula, tak najednou na "dostatecnosti komunity" nezalezi. Jak korouhvicka, reknes cokoliv, u ceho mas pocit ze ti pomuze, ale kdyz se ukaze, ze to je pitomost, tak najednou zcela bezostysne otocis uplne do protismeru.

    Nicmene, jestli te zajima, jak skvely jsou lisp-base jazyk na experimentovani s multithreadingem, podivej se na Clojure a ClojureScript, kde mas knihovny core.async pro asynchroni programovani a komunikaci, ciste jako knihovnu, jejiz pouziti je +- plne prenositelny mezi JVM a JavaScript backendem. S ohledem na to, ze JS thready vubec nepodporuje, je to uzasny.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SPIRALI:
    REDGUY: fajn, radíte mi thready v LISPu. můžeš mi říct, co je na tom za jakoukoliv výhodu proti tomu, dělat je přímo v C?
    lisp threading example
    https://lbolla.info/lisp-threading-example

    strach, že kolem něčeho nevznikne dostatečná "komunita", mi popravdě štve. prošel jsem si v životě X komunitama všech možných směrů a začínám mít pocit, že opravdu efektivní projekty dokáží vést spíš jednotlivci s jasným cílem, kteří se na komunitu až tolik neohlíží... spousta kompromisů, které jsem v životě udělal s ohledem na nějakou "komunitu", se mi nakonec vymstila.

    pokud bych udělal nástroj, kteří nebude používat "komunita", ale prostě lidi, co hledají nástroj co nabídne nejvíc muziky za co nejmíň peněz, tak budu spokojený. komunita teprve může začít vznikat nějak samovolně, pokud se lidé začnou zajímat o další lidi, kteří přišli na to samé... pokud "charismatický vůdce" vytvoří uzavřenou sektu, jejíž členové všechny začne přesvědčovat, že mají nějak "konvertovat" k jeho projektu. Myslím, že možnosti přístupu "sekta" se vyčerpaly u projektů GNU a zejména linuxového jádra - výsledek je obdivuhodný, ale o moc dál si myslím, že už zajít nelze (i když jestli se někdo pokusil o založení prvního českého "linuxového kláštera", tak jsem to byl v podstatě já se svojí původní podobou Arachne Labs :-))

    Python skutečně zůstává největší inspirací, protože prostě stále znova kdykoliv zagooglím, tak zjistím, že konstrukce co potřebuju, v tom už dávno jsou připravené - naposledy zrovna včera "import itertools" a funkce jako combinations(), permutations()... takže ano, velmi dobře si uvědomuju, že jazyk musí být obklopený sadou nástrojů, a že dostat se tak daleko jako třeba Python by bylo šíleně těžké...

    vlastně skutečně nejčistší by bylo vykašlat se na "vlastní jazyk" a třeba se rozhodnout, že se chci pustit do vývoje Python kompilátoru a runtime knihoven, které dohromady budou výkonější, než nativní interpretery (s tím, že napsat to jako code generator generující C je ale pořád cesta nejmenšího odporu pro někoho, kdo nikdy pořádně neovládal assembler). Jenže právě problém je, že v tom jazyku je už tolik nativních a hodně sofistikovaných features, která právě extenzivně využívají všechny ty moduly, že bych byl nucený buď napodobit features oficiálního interpreturu do té míry, že by na to člověkohodiny jednoho života nestačily - nebo se smířit s tím, že některé moduly se zavedou a jiné ne, apod.

    Takže, sakra, zase už to po sobotním raním kafi píšu moc dlouhý, podle mě není možná jiná cesta, než:

    1) hračka (jako Linusův první multitasking na i386, kdy mu poprvé dvě vlákna psaly po obrazovce... nebo můj zárodek browseru pro DOS, kdy jsem byl okouzlen možností, že je možné slinkovat dohromady TCP/IP knihovnu Wattcp, na kterou jsem narazil skrze prohlížeč DOSLynx s grafickou knihovnu, kterou vyvíjela skupina programátorů ve které působil můj otec, a kterou jsem upirátil za účlem vývoje nějaké DOSovské hry - to, jak těžké bylo pod DOSem programovat hry oproti 8bitům, mě frustrovalo řadu let)

    2) releasnu nějakou marginálně užitečnou aplikaci na bázi hračky

    3) buď to zaujme, nebo ne. Pokud to zaujme, skutečně by se mohla vytvořit komunita, která mi začne dodávat nástroje, jako jsou v Pythonu itertools - je přitom jasné, že takový nástroj mi nejspíš dodá někdo, kdo se hrozně nudí, vede semináře kombinatoriky na vysoké, a v itertools mu třeba něco chybí.

    4) pokud vůbec vznikne nějaká "komunita", tak vznikne posbíráním odpadlíků z existujících sekt či zcela nepřizpůsobivých jedinců: nemám vůbec ambice pythonisty přesvědčovat, ať se vykašlou na python, protože by to bylo marný. Pokud vůbec cílím na někoho konkrétního, tak na naprosto marginální skupiny, většinou dokonce starší 40ti, možná i 50ti let:

    - programátoři, co ovládají C a bude se jim líbit, že nový nástroj generuje mezikód, který je pro ně srozumitelný a ze kterého třeba můžou čerpat inspiraci pro svoje vlastní aplikace v C (ovšem ambice překladu pro více platforem znemožní konstrukce typu "inline C" - teda neznemožní, ale aplikace rázem přestane být multiplatformní...)

    - programátoři, kteří bastlili webové aplikace v PHP a už jsou si vědomi, že to tolik nefrčí, ví, že by měli přejít na node.js, ale zaujme je platforma, která generuje jak PHP tak node.js mezikód (opět - zaujme je možnost podívat se, jak konstrukce jednoduchého vyššího rozexpandují to mezikódu)

    - programátoři, kteří si pamatují Basic na 8bitech, ale od té doby v podstatě neprogramují. tihle lidé nebyli zvyklí nic iniciovat - tedy prostředí, ve kterém bude existovat něco jako "implicitní databáze", ke které se každá vygenerovaná aplikace připojí bez nutnosti cokoliv inicializovat, pro ně bude mimořádně pohodlné.

    - programátoři, kteří ovládají Python, ale narazí u nějakého svého projektu na výkonnostní limity a budou hledat, jak něco napsat tak, aby jim to neběželo celou noc

    Jestli z těhle příkladů může někdy vzniknout něco jako "komunita", to se dá těžko předvídat, a samozřejmě, že nejspíš vytvořím jenom další "obskuranto" (po vzoru "esperanto").

    Dokonce si ani nemyslím, že chci tenhle klub zasrat jen nekonečným flamewarem na tohle téma. Spíš, než abych tu vytvořil nadšence pro svůj vyšší pseudojazyk, bych čekal, že tu lidi zaujme právě to hledání způsobů, jak pro nějaké konkrétní moderní datové typy a pattern designy vygenerovat ten mezikód v C...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: kolik lidí umí programovat v jazycích vycházejících z LISPu Mlzis a vykrucujes se. Nicmene, i pritom se zvladnes bezchybne strelit do vlastni nohy: a kolik lidi umi programovat v neexistujicim xJazyku? 8))))

    Pointa je nekdo uplne jinde: mas plnou hubu toho, jak chces bejt "linguista programovacich jazyku", jak "hledas ten spravnej jazyk, ve kterym se ti bude dobre myslet" - ale kdyz ti ukazu konkretni priklad jazyka, kterej se hodi pro to, co te zajima, tak najednou vymluvy a mlzeni. Hmmm 8)))
    SPIRALI
    SPIRALI --- ---
    XCHAOS: Overit si zivotaschopnost temer libovolne programovaci konstrukce na prototypu v LISPu je vyrazne jednodussi nez vyvinout libovolny prekladac, k nemu standardni knihovnu, pokryt to testy a napsat k tomu dokumentaci a vyukove materialy a toto udrzovat dostatecne dlouho nez vznikne dostatecne velka komunita, ktera bude jazyk dale rozvijet. Urcite bych zvazil tu prvni moznost nez se clovek pusti do te druhe.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: kolik lidí umí programovat v jazycích vycházejících z LISPu... natož v nich něco modifikovat?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Kreativita neni zbytecna. Problem je v tom, ze to co predvadis, neni kreativita, proste jen plany chvastani, jak vyresis problemy, ktery bud neexistujou ("platforma, kterou za pet let vsichni vyhodej"), nikdo je nepotrebuje resit ("lock-in v Cecku"), pripadne "reseni" ktery "resi" jen jednu supermarginalni cast ("problem nevyuzivani multijader vyresim tak, ze budu poradne podporovat pouze nezavisly paralelni zpracovani prvku pole").

    Ale hlavne, zcela zjevne z tohohle nic nebude. Tohle neni solarni kolo, kde muzes nekomu zaplatit, aby svaril par trubek podle tvyho obrazku, privazat na to nekym jinym dodanou elektroniku a pak na tom silou vule s velkou bolesti a usilim dojet do Ciny. Prekladac silou vule nenapises. Tady nejs "kreativni", jsi proste ukecanej. Pletu se? Tak se predved. Napis to, dokaz jak hrozne jsem te podcenil 8))))

    pokud objevím nějakou novou zajímavou feature, tak do vlastního jazyka si jí prostě můžu přidat, u jazyka vyvíjeného někým jiným musím počkat, až jí někdo přidá. - a znovu a znovi ukazujes, ze nevis, o cem mluvis. Tohle taky samozrejme neni pravda. Treba jazyky vychazejici z LISPu jsou prosluly tim, ze je trivialni v nich experimentovat s novejma pristupama aniz bys musel modifikovat vlastni jadro jazyka. Ale jasne, k cemu nejaky vedomosti, hlavne ze jsi "kreativni". Protoze nejdriv si neco nastudovat, tyhle veci vedet a umet pouzit, to vubec neni uzitecny. Hlavni je chvastani, ehm, vlastne "kreativita" 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak jistě o spoustě problémů netuším, na druhou stranu: pokud objevím nějakou novou zajímavou feature, tak do vlastního jazyka si jí prostě můžu přidat, u jazyka vyvíjeného někým jiným musím počkat, až jí někdo přidá. stejně, tak code generator můžu optimalizovat, když chápu co a proč v něm funguje.

    každopádně, gratuluju ti k tvému životnímu rozhodnutí "buď radši nedělat nic, nebo dělat to, co všichni kolem". chápu, že kreativita je úplně zbytečná, až nežádoucí, tak si to užívej (optimálně ovšem někde jinde, než v tomhle klubu)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale třeba ten Python... rozdělení na 2.0 a 3.0 tam není úplně něco, co bych chtěl řešit - a proc myslis, ze vznikl Python 3? Ze si van Rossum a spol rekli "A ted jen tak vydame zpetne nekompatibilni verzi Python, protoze LOL"? Samozrejme ne. Proste ve dvojce byly nejaky spatny rozhodnuti, omezeni, ten jazyk se zacal pouzivat zpusobem, s kterym puvodne nepocitali, objevili se novy smery a myslenky a uz ten jazyk poradne neslo zpetne kompatibilne rozvijet. Takze udelali trojku, aby meli volny ruce k potrebnejm zmenam. Jo, jasne, je to komplikace, ale holt to jinak neslo.

    A ty si myslis, ze jen tak sednes a na prvni dobrou vyfrknes uzasnej xJazyk, kterej bude uplne skvelej a pristich deset let na kod v nem napsanej ani nesahnes a vsechny zmeny budou v tom generatoru, protoze se objevi "php s threadama"? Ty, s tvejma schopnostma a zkusenostma, kterej primo tady demonstrujes, ze o spouste problemu fakt ani netusis? BUAHAHAHA! Zase klasickej XChaos, u kterejo se jeho nafoukanosti vyrovna jen jeho omezenost 8)))

    pak hledám jazyk, ve kterém se mi daným způsobem dobře myslí. - pokud vim, tak vsechno, co trochu umis, je Cecko a mozna Python. A kdyz jsem naposled videl tvuj C kod... no, bez komentare 8)) Bez a nauc se nejaky vyrazne jiny high-level moderni jazyky a neco v nich napis. Oh, wait... to vyzaduje nejakou skutecnou praci a usili. Takze zustanes u chvastani o tom, jakej napises skvelej jazyk, jaky "keywordy" v nem budes mit (protoze to je to nejpodstatnejsi 8))) ) - a pak to usne a vysumi. Jako obvykle 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: budiž... ale třeba ten Python... rozdělení na 2.0 a 3.0 tam není úplně něco, co bych chtěl řešit... před 10 lety mi to přišlo jako dobrý nápad, ale evidentně, ani po 10 letech nebyly všechny 2.0 aplikace portované do 3.0 (?)

    mě jako odstrašující případ přijde PHP, kde se v podstatě paralelně vyskytuje kód pro 4,5 a 6. pokud půjdu cestou code-generátoru a dejme tomu se objeví nějaká mutace cílové platformy s novou feature (think "PHP with threads", který BTW existuje, a můžu tedy generovat aplikace pro commandline i pro web), tak si prostě jen přidám nový target do code generatoru a na svoje vlastní zdrojáky vůbec nešáhnu.

    uznávám, že je to trochu koncept z 19.století, ale nakonec... to jak člověk myslí, je ovlivňováno jazykem, který používá (ať už lidským, nebo programovacím). takže já nejdřív řeším, "jak chci myslet" - a pak hledám jazyk, ve kterém se mi daným způsobem dobře myslí. (C v tomhle kontextu je "jazyk, který je uvnitř toho myšlení" - ať už je to dobře nebo ne, vzhledem k tvým vlastním postřehům, jak je dnes ASM někde hodně jinde, než byl v době vzniku C, kdy se každá C instrukce či operátor mapoval na nejvýše dvě strojové instrukce na PDP...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já jsem ochotný přemýšlet maximálně jednou a dost - ver mi, to pro vetsinu lidi, co te znaji, neni zadna novinka 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nebaví mi programovat na platformě,kterou všichni za 5 let zahoděj - a timhle chces rict co? Jako kdybysme se bavili o javascript frameworkach na klienta, tak ok, tak je polocas rozpadu tak dva roky. Ale normalni jazyky? Namatkou: Python 2.0, 2000, Python 3.0 2008, Perl5 1994, PHP5 2004, Erlang 1986, Clojure 2007 (a pokud ji budu brat jako dialekt Lispu, tak motherfucking 1958 8)) ). Dokonce i ten Node.js je skoro deset let starej: 2009. Takze prosim, vysvetli mi, o jake "platforme, kterou vsichni za 5 let zahodej" mluvis?

    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Tobe to bizarni neprijde? Nekolikrat jsi rikal, ze chces udelat neco, co bude plne vyuzivat vicejadrovy procesory. Fakt ti prijde naprosto v poradku, ze se pak omezujes jen na ten uplne nejtrivialnejsi zpusob multithreadingu (s tim, ze zjevne nechapes, ze i ten je slozitejsi, nez si myslis)? Opravdu opravdu opravdu ti to prijde normalni a v poradku? Nebo jsi proste zase jen tak nahodne neco placnul a kdyz jsem ti zacal ukazovat, ze to je blbost, tak ses proste sprajcnul a napises cokoliv, abysto nemusel uznat?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: já jsem ochotný přemýšlet maximálně jednou a dost :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: podívej, tebe by neuspokojilo nic...

    já fakt nevím, jak to napsat, aby ti to nepřipadalo "bizarní". co takhle "nebaví mi programovat na platformě,kterou všichni za 5 let zahoděj... ale odhodlat se programovat přímo v čistým C jsem se mi nepodařilo ani po 15 letech snahy, takže hledám nějaký kompromis" ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GIANT: přiznávám se, že je to částečně offtopic :-)
    GIANT
    GIANT --- ---
    v mezicase si asi fakt prectu celou ANSI C specifikaci, jak mi tu kdosi kdysi doporucil :-D
    GIANT
    GIANT --- ---
    ciwe dalsich 30 kilometrovejch postu. to nedam. az se na necem dohodnete, tak sepiste zavery, jestli k nejakm spolecnejm teda dojdete :-D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Ale hlavne, cela ten myslenkovej veletoc:

    Udelam programovaci jazyk, jednim z jeho hlavnich cilu bude plne vyuziti vicejadrovych procesoru!!!!!

    ... ale co se multithreadingu tyce, "doporucenej pattern" bude jen paralelni zpracovani prvku nejake kolekce.

    Neuveritelny bizarnosti jako tahle jsou presne ten duvod, proc me tak bavi "debaty" s tebou 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: a kromě toho... myslel jsem, že operátor ++ je atomický a převede se naprávě jednu instrukci CPU - tak to sis myslel blbe. Za prve, standard o atomicnosti nic nerika. Za druhe, ++ se na jednu instrukce prevest muze ale nemusi. A za treti, ani ta instrukce (by default a na x86) neni atomicka. Wow, tendlecten multithreading je cim dal tim slozitejsi, co? Muzes prosim odpovedet na moji otazku? Kolik nejak vyrazne multithreadovyho kodu uz jsi napsal?

    ale featury jako semafory tam můžou samozřejmě bejt taky 8)))) Ty ses fakt designer jazyku. "Proste tydlecty featury, ty tam muzou bejt taky, no" 8))))

    podstatný je, že spoustu věcí můžeš dělat paralelně bez velkýho přemýšlení (typicky ti třeba z jedné zpracovávané položky vznikne jiná položka - No, zjevne nemuzes. Resp, prave nazorne demonstrujes, ze to sice muzes udelat bez velkyho premysleni, ale je pak slusna sance, ze to udelas blbe. Prekvapko 8))))


    třeba insert do databáze je atomický tak nějak z principu, i když se o něj pokusí víc vláken současně - aaaaaargh. Vis co znamena slovo "atomicky"? Slysel jsi nekdy o transakcich a k cemu slouzi?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ale featury jako semafory tam můžou samozřejmě bejt taky (a kromě toho... myslel jsem, že operátor ++ je atomický a převede se naprávě jednu instrukci CPU?)

    podstatný je, že spoustu věcí můžeš dělat paralelně bez velkýho přemýšlení (typicky ti třeba z jedné zpracovávané položky vznikne jiná položka... a třeba insert do databáze je atomický tak nějak z principu, i když se o něj pokusí víc vláken současně... i když zrovna s libmysql jsem zatím pokusy s multithreadingem pravda nedělal)

    (částečně je to i o tom, že já všechny tyhle pokusy chci dělat, ale potřebuju mít nějakou záminku, proč je dělat - směřovat někam, dělat to v rámci něčeho...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: můj způsob alokace byl natolik geniální, že ty si ho vůbec nepochopil - LOOOOL. No urcite. Uplne stejne jako jsem nechopil genialni zpusob, kterym jsi chtel diky technologickemu naskoku vyhrat SunTrip. Prosim, pripomen mi, jak to nakonec dopadlo? 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ehm, serverový aplikace běžně sahají na sdílené prvky, že ... třeba když čtou výsledek databázového dotazu, který sahá na databázový cluster? nebo když sahají na diskové pole? - jezismarja. Ty proste fakt vubec netusis. Vubec se nemusime bavit o nejakejch databazich. Co kdyz chces spocitat, kolik prvku nejakyho pole splnuje nejakou podminku? Mas nejakej spolecnej counter, spustis n threadu, ty zacnou koukat na jednotlivy prvky pole a pokud prvek splnuje podminku, tak inkrementes counter. Akorat ze ten inkrement musis delat atomicky, takze co? Aha, semafory, zamykani ktery udajne nejsou potreba. Ten sdilenej zdroj nemusi bejt nejakej server, ale ciste jen ta jedna spolecna promena. Plus samozrejme takovy detaily, ze na moderni architekture muze bejt jeden thread, co frci skrz pole, mnohonasobne rychlejsi nez x threadu, ktery si to pole mezi sebe nejakej rozebiraji (protoze rezie threadu a hlavne kouzla na urovni procesoru a pristupu k pameti).

    A btw, co jsi prosim chtel rict tou citovanou veci? Ze serverovy aplikace NESAHAJI na sdileny prvky jako databaze? To jako vazne?

    Proste zase: tvoje predstava ze "kdyz se omezim na paralelni zpracovani prvku pole, nepotrebuju zamykani a semafory" je neuveritelne naivni.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (btw, myslím jsem jeden čas směřoval k triku, že jsem forcnul aby parametr makra v C, aby to musela být LValue :-) čímž se zabránilo double evaluation. ale uznávám, že to asi není way to go :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: popravdě, můj způsob alokace byl natolik geniální, že ty si ho vůbec nepochopil, podle mě. (ale připouštím, že si mě zastavil v jiných zajímavých bodech, např. problém s double-evaluation parametrů makra, apod.)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no, vlastně si nejsem jistý, jestli je víc bambilion nebo bazilion
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BTW navrhované SI označení jednotek četnosti v případě kvadratické a vyšší složitosti algoritmů:

    bambilion
    bambiliarda
    bazilion
    baziliarda
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ehm, serverový aplikace běžně sahají na sdílené prvky, že ... třeba když čtou výsledek databázového dotazu, který sahá na databázový cluster? nebo když sahají na diskové pole?

    podívej, já prostě občas počítám nějaká "big data" (tedy typicky, bambilion příliš často logovaných nesmyslů za X let provozu něčeho) a s každým jednotlivým prvkem dělám něco. zažil jsem ale data mining, kdy skripty běžely celou noc a přepisovaly se kvůli tomu do céčka (tedy, ne v mojí firmě).

    dnes jsou sice počítače zase o něco rychlejší, ale zase se shromažďuje ještě více dat, za ještě více let... a nástroje, které se používají, jsou také zase o něco více bloated.

    každopádně, představa, že chci něco spočítat přes bazilion databázových záznamů, a každý ten výpočet pro jeden záznam kupodivu chvíli trvá, a mě se na počítači fláká 8 jader, a jediná alternativa, kterou mí nabídne python, je pustit 8 procesů současně ručně na ručně vymezené intervaly dat... tako jako říkej si co chceš, ale mě můj požadavek přijde příčetný

    ad to, že jsem přišel na to, jak se něco dělá - no, takže když na něco nepřijdu, tak jsem idiot, a když na to přijdu, tak je to facepalm? že já se vůbec snažím... podstatné je, že dneska je multithreading zbytečně složitý, některé platformy se mu důsledně vyhýbají.. a já přitom myslím, že by to mělo být tak průzračně jasné, jako bylo programování v Basicu na ZX spectru :-)

    jak říkají lidi co objevili Python.. že je programování najednou zase začalo bavit...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    doporučeným pattern-designem bude právě pouštět je pro více prvky nějaké datové struktury, protože pak nemusíš řešit žádné zamykání, protože je jasně dané, že na jeden prvek si pustil jedno vlákno. dokonce si myslím, že tenhle design patter by mohl slušně řešit většinu věcí typu zamykání - max. pokud následně budeš chtít s prvky dělat něco jiného, dáš si na konci toho rozvětvení něco jako "wait all", což počká na doběhnutí všech spuštěných threadů... a nemusíš řešit semafory, zamykání, nic. - HAHAHAHAHAHAHA. Ach boze. Za prve, pitomost, protoze v okamziku, kdy funkce, zpracovajici jeden prvek sahne na nejakej sdilenej zdroj, tak samozrejme ty "semafory, zamykani" musis resit. Za druhe, tvuj jazyk, kterej explicitne vymejslis za ucelem lepsiho vyuziti vicejadrovejch systemu, bude v multithreadingu poradne podporovat ciste jen paralelni zpracovani prvku nejakyho pole? BUAHAHAHAHAHA 8))

    představ si to tak, že můj code generátor nebude proměnné mateřského jazyka implementovat jako lokální C proměnné, ale vždy pro každý scope vygeneruje strukturu místních proměnných, která vždy půjde předat jakékoliv funkci - /facepalm. Jo, to je opravdu uzasnej trik a zcela originalni napad. Teda, akorat ze to je normalni zpusob, jak se to dela, zejmena v situaci, kdy potrebujes closure, takze alokovat lokalni promeny na stacku neprichazi v uvahu.

    Jak rikam, _PRECTI_ _SI_ _O_ _TOM_ _NECO_.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: určitě nejde o to, jak se jmenuje jaká podstatná věc. moje cíle nejsou tak vysoké, jaké má Go a Rust - naopak, sázím na to, že C nepřestane existovat, a že zpětná kompatibilita s C mi zajistí existenci (ostatní cílové platformy pak jsou určeny spíše než co jiného "na hraní" - benchmarkování, flamewary spříznivci těchto cílových platforem, a taky přenositelnost na místa, kde nemůžu přeložit nebo i jen deploynout binárku,...taková místa pokud vím stále existují...)

    nicméně, tím že z toho půjde vygenerovat binárka, a že to bude mít nějakou podporu i pro uvažování z hlediska threadů, tím skutečně cílím _trochu_ tam, kam cílí Go a Rust. jenomže nemám tak velké ambice a na příkladu, který jsem uvedl, je vidět, že za nejobvyklejší využití threadů pokládám prostě paralení zpracování prvků nějaké sbírky/kontejneru.... naopak, kdybych tam měl strukturu, která _garantuje_ paralelní spuštění kódu, tak si tím znemožním využití třeba webového PHP jako cílové plaformy!

    ačkoliv ty thready u mě půjde odstartovat za jakýmkoliv účelem, tak doporučeným pattern-designem bude právě pouštět je pro více prvky nějaké datové struktury, protože pak nemusíš řešit žádné zamykání, protože je jasně dané, že na jeden prvek si pustil jedno vlákno. dokonce si myslím, že tenhle design patter by mohl slušně řešit většinu věcí typu zamykání - max. pokud následně budeš chtít s prvky dělat něco jiného, dáš si na konci toho rozvětvení něco jako "wait all", což počká na doběhnutí všech spuštěných threadů... a nemusíš řešit semafory, zamykání, nic.

    je to vlastně moje typický uvažování o těhle složitých věcech, kdy často univerzální nástroje jsou moc lowlevel a postrádají úplně základní intuitivní infrastrukturu (typicky "pusť tohle jako nový thread, pokud jich ale teda už neběží moc současně")

    nicméně je třeba připustit, že část své několikaleté debaty si vyhrál, protože některé z těhle věcí si už fakt nedovedu představit, že bych jednoduše zapouzdřit do C knihovních funkcí a maker, aby to bylo fakt user friendly.

    je dokonce možný, že abych z mnou požadovaných konstrukcí mohl jednoduše generovat C kód, tak budu muset všechny místní proměnné deklarovat uvnitř nějakých struktur, a to, co u mě budou anonymní funkce, bude v mezikódu definované jako funkce a budu tam muset předávat pointery na strukturu s proměnnými nadřazeného scope... tahle věc mi mimochodem vyřeší nejen thready, ale taky by mi docela elegantně vyřešila otázku dealokace paměti alokované uvnitř scope.

    představ si to tak, že můj code generátor nebude proměnné mateřského jazyka implementovat jako lokální C proměnné, ale vždy pro každý scope vygeneruje strukturu místních proměnných, která vždy půjde předat jakékoliv funkci (protože mi všechny funkce faky vygeneruje code generátor, tak můžu pustit z hlavy délku zápisu). je to něco jako objektové programování, ale každý scope se takhle vlastně stává scope, do kterého můžou nahlížet funkce, které z něj zavoláš (trochu jako vypadalo programování v Pascalu, takže mi to umožní definice "lokálních funkcí", které uvidí do proměnných scope uvnitř kterého funkci defunuješ, ale hlavně mi to umožní generovat v mezikódu C funkci pro všechno,co bude v nadřazeném jazyce anonymní funkce (viz deklarace function() v Javascriptu), současně mi to umožní generovat mezikód bez globálních proměnných...

    (asi už jsem tu kdysi psal psal o tom, že mi vzdáleně podobný trik kdysi v 90kách ukazovali v jedné francouzské firmě, která licencovala Arachne browser, s tím, že tam nepoužívání globálních používali jako trik nejen k "thread k safety", ale i možnosti poslepovat jakékoliv fragmenty kódu do jediné programu... každám main() funkce pak má strukturu s vlastními globálními proměnnými... oni ale pouze trvali na tom, aby se místo globálních proměnných používala prostě struktura, na kterou jde předat pointer. tuším stejně to řeší i transcompilery z C do C++...)

    trik, kdy proměnné každé funkce se automaticky stávají objektem, na který jde předat pointer, se mi popravdě líbí, akorát znamená overhead tam, kde to není potřeba... a zase: od toho máme generátor kódu, který se může podívat, jestli to bude někde v překládaném zdrojáku potřeba a může tuhle feature zapnout jen pro ty scopes, ve ktrerých se vyskytne potřeba, aby to tak bylo! dtto alokace paměti - když překladač uvidí, že na alokovanou paměť žádná reference vůbec nemá šanci vzniknout, použije daleko tupější alokační strategii, než pro složitější kód, nebo stejně tak může v nadřazeném jazyce být zápis operací pro pole fixní délky a pro pole proměnné délky stejný - ale v mezikódu se můžou použít naprosto struktury...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam