• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    __PEATAUTO+MOTO_VIDEO+FOTO

    Pastujte a linkujte vsechny pekny fotky a videa, cim min blbejch kecu, tim lip.

    rozbalit záhlaví
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    BOBASH: "disclaimer"
    Disclaimer - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Disclaimer
    (nevim jestli to slovo pouzivam dobre, asi ma v cestine uplne jinej vyznam, kterej mi unika):
    nejel si 429, ktere zel motor precuhuje pres predni napravu, nicmene oproti beznymu mustangu ma totalne prekopanej podvozek (rozsirenej vc pridanejch stabilizatoru na obou napravach), nejel si bossem 302, nejel si z/28, tak doufam ze si jel aspon v r/t 440 a fastbacku gt, ze to zvladas porovnat
    v bullitovi opravdu protoze jeste nebyly bossy mustang chargeru nestihal, v zavodech to uz tehda ale byla uplne jina pisnicka

    a je to naopak- tehdejsi zavodni auta mela prave k beznejm dost blizko

    jak motorem - (kterej prave treba cpal do zminovaneho stejnojmenneho bosse 429, aby shotguny mohly bejt nasazeny v serii nascar).. kde tehda podrtily fordi 429 mopari 426 hemi poctem vitezstvi 2:1

    vetsi uprava, nez ladeni vykonu, ktery si ve finale delal kdedko na ulici u transamu spocivala v umisteni motoru niz a dozadejc, plus resenim obehu oleje, aby se motory nezadiraly v zatackach/brzdeni (s tim bojoval hlavne od vitzny z/28 prestoupivsi penske u amc javelin)

    tak podvozkem- pravidla transam napriklad nepovolovala temer zadne upravy podvozku oproti serii, vetsinou se jen davaly zavodni koni coilovery, plus se snizovalo kvuli tezisti

    brzdy byly dovoleny ze serie, takze se pouzivaly z velkych modelu
    etc.
    v dobe tesne pred ropnou krizi uz se zacinaly upravy a provoz zavodnich vozu prodrazovat, navic amc kralovalo, takze ostatni velke automobilky daly od serie trans am ruce pryc, bo se jim uz neoplatila

    prave 302, pripravovana spolu s 429 u kar kraftu (ktery delali i veci jako gt40) uz byla pripravovana jako polozavodak

    stejne jako z/28

    stejne jako dalsi penskeho mistrovske dilo - amc javelin mela v bezne prodavanejch kusech s go-package kitem veci jako kotouce, speru, upravenej heavy duty podvozek se zesilenejma stabikama etc.


    pak pro zavodni ucely prosly zpevnenim a odlehcenim sasi (casto zakazanym ponorovanim do kyseliny kuli odlehceni) a instalaci klece, posunutim motoru k zemi a dozadu, drobnejma upravama podvozku, brzdama ze serivovejch aut a upravam motoru, ktery snad krom uprav, aby to mazalo i v zatackach a behem brzdeni, si casto tenkrat delali i kluci na ulici.. takze vykon takovyho zavodniho 429 se od bezny serie ani moc nelisil- u bosse 429 byl kolem 500 koni

    tvrdej fakt je, ze v americkejch zavodech se zatackama (=serie trans-am) nikdy mopar ve zlaty ere nevyhral jedinej zavod, natoz pak serii...


    mustang za 5 tisic dolaru, za kterej si moh mit 2 cudy, bych lacinym kramem nenazyval.. resp. se pak takovym tvrzenim budes radit po bok moudrych muzu, jez vykrikuji, ze viper acr neni sportovni auto, nebo ze ameriky neumi zatacet
    ameriky umi zatacet dnes jak maloco
    a umely zatacet uz pred pulstoletim
    ve stejnych zavodech transam v kategorii do 2-2.5l bezne jezdily alfy, 911, bmw 2002 a podobne synonyma pro zatacivost a ejhle, rychlejsi do r73, kdy uz americke automobilky zavodeni v podstate zanechaly, fakt nebyly
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HERR_FLICK: Boss 429 na silnici která není rovná neujede fakt ničemu, to auto bylo naprosto nepoužitelný na cokoliv a byl to jen homologační speciál pro ten motor (v NASCAR ten motor nejezdil v Mustangu, ale v Torinu, ale potřebovali s ním prodat nějaký auta a ze záhadnýho důvodu se rozhodli to vecpat do Mustangu).

    Jinak to, že byly v Trans Am lepší Mustangy než Challengery a Cudy je spíš o tom, jak byly udělaný ty závodní auta. V reálným světě sériovejch (nebo aspoň přibližně sériovejch) aut je Challenger světelný roky před Mustangem. Obecně Mopaří podvozky z tý doby fungovaly velmi solidně, zatímco Fordí stály většinou zahovno.

    A ano, Mustang je lacinej krám. Mopary z tý doby jsou sice možná ještě laciněji udělaný po stránce zpracování (interiéry jsou strašný), ale celkově je na Mustangu vidět, že je to kompakt s kastlí udělanou na efekt. Takový Torino už mi přišlo jako docela rozumný auto, který vcelku funguje a dávalo nějakej smysl, ale Mustang je fakt hroznej.

    Třeba Challenger je vevnitř už taky hnusnej, ale i sériovej funguje tak, že se nebojíš o život, vejde se do toho dospělej člověk a s pár drobnejma úpravama to je schopný pohybovat se rozumnou rychlostí i v zatáčkách.

    Disclaimer:
    Z americkejch aut druhý poloviny 60. let jsem řídil od každýho koncernu a platformy alespoň jeden exemplář, od většiny několik. Mustangy tuším dva nebo tři, E-body jedno ('73 Challenger), B-bodies asi pět (dva Chargery, tři Coronety, možná nějakej Plymouth, teď nevím), A-body jedno (Valiant), intermediate Fody dva (69 Torino a 71 Torino, to starší bylo dokonce moje vlastní), fullsize Ford myslím jeden (moje 68 Galaxie), fullsize Moparů nepočítaně, fullsize GM asi pět, intermediate GM jedno nebo dvě.

    Jediný, co jsem neřídil, je první generace F-body (Camaro/Firebird), protože ty u nás skoro nejsou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CEPAL: Každopádně E30 je fakt lehoučký, obratný a na dnešní poměry úžasně sportovní auto, byť je teda pravda, že to takovej Fox body Mustang byl taky, no.
    CADDY
    CADDY --- ---
    furt nemuzu najit svoji oblibenou historickou fotku...ale tohle taky dobry :)


    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    tady ac pres mizernou kvalitu pekny snimek z doby hippies...
    1969 Trans Am Road Racing Donnybrooke Speedway
    http://www.youtube.com/watch?v=tn0OOSQPXT8&t=96

    jsou tam vedle amerik (lze si vsimnout, ktere z nich jezdi na prednich prickach) i 911 a bmw
    BOBASH: proto sem jako prvni fotku dal 302
    ale i nevyvazenej boss 429 tomu challengeru ujede, a to nejen na rovince
    btw. tvrdit o nem, ze to byl proti moparu lacinej verk je dalsi nesmysl, kdyz to novy stalo 5tisic dolaru
    MONOTYPEK
    MONOTYPEK --- ---
    CEPAL
    CEPAL --- ---
    A tohle si nepamatuju, co to je...

    CEPAL
    CEPAL --- ---
    Tak pridam jeste neco z historie teda... legendarni Austin...

    CEPAL
    CEPAL --- ---
    CEPAL: Abych nebyl OT, jeste jedna fotecka z Goodwoodu...

    CEPAL
    CEPAL --- ---
    BOBASH: Oops sorry! E30 melo semi-traling arm aka live axle. Ja mel za to, ze live axle = tuha naprava, hm... kazdopadne semi-trailing arm ma velkej provlem s pretacivostu pri brzdeni, protoze z principu designu pri nadlehceni zadku se kolo 'otevira ven' - kola jsou vytocen od sebe (opak sbihavosti), nemluve o negativnim 'camberu' (sorry neznam ceskej vyraz pro camber), co na pretacivosti jeste prisava.

    Cili s timhle autem brzdit jedine pred zatackou a v zatacce uz treba pod plynem, hlavne nebrzdit :-). U sportovnejsich aut jw mozny jit na brzdy pozdeji a brzdit az cca do jedne tretiny zatacky, pokud si to dobre pamatuju.

    Kazdopadne diky moc za opraveni, fakt jsem vyl skalopevne presvedcen, ze E30 mely tuhou napravu...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CEPAL: V době, kdy Mustang "proslavil" Bullittův případ už to bylo auto, kterýho se za první rok prodalo víc než jakýhokoliv jinýho auta v historii. Souhlasím sice s tím, že ve srovnání třeba s Challengerem je to krám (a vlastně i ve srovnání s lecčíms jiným), ale jeho kouzlo není o tom, že by to bylo dobrý auto, ale že to byla první úspěšná realizace receptu "vezmi rodinný kompakt, dej na něj hezkou kastli a udělej z toho lacinej sporťák pro mladý", na který potom stojí kategorie pony cars dodnes.

    CEPAL: E30 opravdu nemá tuhou nápravu. A těžká? Ehm...

    WACLOSH: Hehe, spoustu věcí jsi napsal za mě :)

    CEPAL: Mustang je legenda proto, že pro spoustu lidí představoval sny mládí, který už je v trapu. To, jestli se auto stane legendou, nezáleží na tom, jestli bylo dobrý, ale jestli po něm lidi toužili jako mladý a jestli vypadá dobře ve filmech a na plakátech.

    HERR_FLICK: Zrovna Boss 429 nebyl schopnej ujet víceméně ničemu a nikde mimo dragstrip, ta věc vznikla jen kvůli homologaci toho motoru pro NASCAR a v Mustangu to absolutně nefungovalo. Jakejkoliv Mustang s big blockem moc nezatáčel (ne že by ten se small blockem jo, ale nebylo to tak hrozný), ale 429 vyžadovala dokonce i překutat motorovej prostor, byla těžká a to auto s ní prostě nefungovalo.

    Boss 302 byl dost jiná pohádka, to na svoji dobu zatáčelo velmi solidně.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    (skoro)Každej kec tady bez fotky má ode mne mínus pro nepochopení či absolutního nečtení záhlaví..
    STEHLA
    STEHLA --- ---
    Jo aha.. ono to ACR není nějaká spec. verze jen vyhnaná na extrém? Ona to je "sériovka"? Tak to je pak srovnání s Zondou R apod. speciály nefér.. zas abych tomu nekřivdil.. Nicméně Viper mě zaujal ten původní, když mi bylo asi 10..protože to bylo něco naprosto jinýho. Ale tohle nový je prostě sportovní auto. A končím svoji diskusi
    STEHLA
    STEHLA --- ---
    Tahle R ale smí na silnici. Až Horacio udělá extrémní Huayru jen pro okruhy, jako byla Zonda Revolutione, tak to bude mazec
    T6MA
    T6MA --- ---
    STEHLA
    STEHLA --- ---
    HERR FLICK: hele to by jsme mohli ale začít srovnávat úplný speciály.. já bych zas řekl, že proti tomi Viperu postavím Zondu R, která by se s ním ani nezahazovala. a když se podívám na Ring, tak Viper žádná výhra.. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N%C3%BCrburgring_Nordschleife_lap_times
    CEPAL
    CEPAL --- ---
    HERR_FLICK: Drzky o mektani se nech pro scyho syna hejsku, tady se zacni laskave chovat slusne!
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam