• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    __PEATAUTO+MOTO_VIDEO+FOTO

    Pastujte a linkujte vsechny pekny fotky a videa, cim min blbejch kecu, tim lip.

    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HERR_FLICK: Boss 429 na silnici která není rovná neujede fakt ničemu, to auto bylo naprosto nepoužitelný na cokoliv a byl to jen homologační speciál pro ten motor (v NASCAR ten motor nejezdil v Mustangu, ale v Torinu, ale potřebovali s ním prodat nějaký auta a ze záhadnýho důvodu se rozhodli to vecpat do Mustangu).

    Jinak to, že byly v Trans Am lepší Mustangy než Challengery a Cudy je spíš o tom, jak byly udělaný ty závodní auta. V reálným světě sériovejch (nebo aspoň přibližně sériovejch) aut je Challenger světelný roky před Mustangem. Obecně Mopaří podvozky z tý doby fungovaly velmi solidně, zatímco Fordí stály většinou zahovno.

    A ano, Mustang je lacinej krám. Mopary z tý doby jsou sice možná ještě laciněji udělaný po stránce zpracování (interiéry jsou strašný), ale celkově je na Mustangu vidět, že je to kompakt s kastlí udělanou na efekt. Takový Torino už mi přišlo jako docela rozumný auto, který vcelku funguje a dávalo nějakej smysl, ale Mustang je fakt hroznej.

    Třeba Challenger je vevnitř už taky hnusnej, ale i sériovej funguje tak, že se nebojíš o život, vejde se do toho dospělej člověk a s pár drobnejma úpravama to je schopný pohybovat se rozumnou rychlostí i v zatáčkách.

    Disclaimer:
    Z americkejch aut druhý poloviny 60. let jsem řídil od každýho koncernu a platformy alespoň jeden exemplář, od většiny několik. Mustangy tuším dva nebo tři, E-body jedno ('73 Challenger), B-bodies asi pět (dva Chargery, tři Coronety, možná nějakej Plymouth, teď nevím), A-body jedno (Valiant), intermediate Fody dva (69 Torino a 71 Torino, to starší bylo dokonce moje vlastní), fullsize Ford myslím jeden (moje 68 Galaxie), fullsize Moparů nepočítaně, fullsize GM asi pět, intermediate GM jedno nebo dvě.

    Jediný, co jsem neřídil, je první generace F-body (Camaro/Firebird), protože ty u nás skoro nejsou.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    tady ac pres mizernou kvalitu pekny snimek z doby hippies...
    1969 Trans Am Road Racing Donnybrooke Speedway
    http://www.youtube.com/watch?v=tn0OOSQPXT8&t=96

    jsou tam vedle amerik (lze si vsimnout, ktere z nich jezdi na prednich prickach) i 911 a bmw
    BOBASH: proto sem jako prvni fotku dal 302
    ale i nevyvazenej boss 429 tomu challengeru ujede, a to nejen na rovince
    btw. tvrdit o nem, ze to byl proti moparu lacinej verk je dalsi nesmysl, kdyz to novy stalo 5tisic dolaru
    MONOTYPEK
    MONOTYPEK --- ---
    CEPAL
    CEPAL --- ---
    A tohle si nepamatuju, co to je...

    CEPAL
    CEPAL --- ---
    Tak pridam jeste neco z historie teda... legendarni Austin...

    CEPAL
    CEPAL --- ---
    CEPAL: Abych nebyl OT, jeste jedna fotecka z Goodwoodu...

    CEPAL
    CEPAL --- ---
    BOBASH: Oops sorry! E30 melo semi-traling arm aka live axle. Ja mel za to, ze live axle = tuha naprava, hm... kazdopadne semi-trailing arm ma velkej provlem s pretacivostu pri brzdeni, protoze z principu designu pri nadlehceni zadku se kolo 'otevira ven' - kola jsou vytocen od sebe (opak sbihavosti), nemluve o negativnim 'camberu' (sorry neznam ceskej vyraz pro camber), co na pretacivosti jeste prisava.

    Cili s timhle autem brzdit jedine pred zatackou a v zatacce uz treba pod plynem, hlavne nebrzdit :-). U sportovnejsich aut jw mozny jit na brzdy pozdeji a brzdit az cca do jedne tretiny zatacky, pokud si to dobre pamatuju.

    Kazdopadne diky moc za opraveni, fakt jsem vyl skalopevne presvedcen, ze E30 mely tuhou napravu...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CEPAL: V době, kdy Mustang "proslavil" Bullittův případ už to bylo auto, kterýho se za první rok prodalo víc než jakýhokoliv jinýho auta v historii. Souhlasím sice s tím, že ve srovnání třeba s Challengerem je to krám (a vlastně i ve srovnání s lecčíms jiným), ale jeho kouzlo není o tom, že by to bylo dobrý auto, ale že to byla první úspěšná realizace receptu "vezmi rodinný kompakt, dej na něj hezkou kastli a udělej z toho lacinej sporťák pro mladý", na který potom stojí kategorie pony cars dodnes.

    CEPAL: E30 opravdu nemá tuhou nápravu. A těžká? Ehm...

    WACLOSH: Hehe, spoustu věcí jsi napsal za mě :)

    CEPAL: Mustang je legenda proto, že pro spoustu lidí představoval sny mládí, který už je v trapu. To, jestli se auto stane legendou, nezáleží na tom, jestli bylo dobrý, ale jestli po něm lidi toužili jako mladý a jestli vypadá dobře ve filmech a na plakátech.

    HERR_FLICK: Zrovna Boss 429 nebyl schopnej ujet víceméně ničemu a nikde mimo dragstrip, ta věc vznikla jen kvůli homologaci toho motoru pro NASCAR a v Mustangu to absolutně nefungovalo. Jakejkoliv Mustang s big blockem moc nezatáčel (ne že by ten se small blockem jo, ale nebylo to tak hrozný), ale 429 vyžadovala dokonce i překutat motorovej prostor, byla těžká a to auto s ní prostě nefungovalo.

    Boss 302 byl dost jiná pohádka, to na svoji dobu zatáčelo velmi solidně.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    (skoro)Každej kec tady bez fotky má ode mne mínus pro nepochopení či absolutního nečtení záhlaví..
    STEHLA
    STEHLA --- ---
    Jo aha.. ono to ACR není nějaká spec. verze jen vyhnaná na extrém? Ona to je "sériovka"? Tak to je pak srovnání s Zondou R apod. speciály nefér.. zas abych tomu nekřivdil.. Nicméně Viper mě zaujal ten původní, když mi bylo asi 10..protože to bylo něco naprosto jinýho. Ale tohle nový je prostě sportovní auto. A končím svoji diskusi
    STEHLA
    STEHLA --- ---
    Tahle R ale smí na silnici. Až Horacio udělá extrémní Huayru jen pro okruhy, jako byla Zonda Revolutione, tak to bude mazec
    T6MA
    T6MA --- ---
    STEHLA
    STEHLA --- ---
    HERR FLICK: hele to by jsme mohli ale začít srovnávat úplný speciály.. já bych zas řekl, že proti tomi Viperu postavím Zondu R, která by se s ním ani nezahazovala. a když se podívám na Ring, tak Viper žádná výhra.. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N%C3%BCrburgring_Nordschleife_lap_times
    CEPAL
    CEPAL --- ---
    HERR_FLICK: Drzky o mektani se nech pro scyho syna hejsku, tady se zacni laskave chovat slusne!
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    CEPAL: viper acr, kterej deklasuje na okruhu uplne cokoliv produkcniho, treba i desektrat drazsi super/hypersporty neni sportovni auto?
    ty ses chytrej skoro jako hezkej koukam

    93k liber je prave velice podobna cena jakou ma viper acr-$120 000
    navic oproti seriovemu viperu tahle placka neni seriovka.. a az tahle slupka zajede alespon na jednom okruhu cas rychlejsi nez treba porsche 918, resp. kterykoliv SPORTOVNI auto, tak teprv mektej... jenomze te asi odkazu treba na ultimu gtr, nebo radical, kterej si s tim vytre pri cene 3mio taky zadek


    mustang bylo krasny auto, ze i aston ho mel potrebu kopirovat, nehlede na to, ze ac to byly tezke prerostle kravy, ktere mely problem na okruhu hlavne s brzdami, uz tenkrat s kamarama na okruzich patrily mezi vozy, kterych bylo potreba se kvuli monstroznimu vykonu bat

    1968 Penske Camaro Race Car
    http://www.youtube.com/watch?v=ZhcOw-650i4&t=14

    charger a challenger prave neni jina klasa, resp. je-podradna, na okruzich vzdy byla pod mustangem i kamarem.. a je tomu tak dodnes

    mustangy a camara driv stejne jako dnes vyhravaly na okruzich kdeco... challenger se zmohl tusim na nejvetsi uspech na 4ty misto v transam v sedumdesatym

    CEPAL: co tenhle fastback, ten by taky nemel sanci?
    CEPAL
    CEPAL --- ---
    WACLOSH: Dik, velkou cast techhle info jsem nevedel. Ale principialne to emlo byt lehky super levny auto hezky na pohled pro mlady lidi s pruvsnem v penezence. Takze z meho pohledu se z levneho keplu dtals trochu nafoukla bublina. Jo, asi na tom ma zasluhu to, ze se podsrilo najit dobrou diru na trhu, takze se Stang stal rychle popularnim u mladeze, ktera nemela na Chargery. Ale treba Mustang nemel nejmensi sanci unet Chargeru v te honicce. bullitovi, to je proste uplne na hlavu postaveneh nesmysl...
    WACLOSH
    WACLOSH --- ---
    CEPAL: Ne, mustang bylo dostupny auto provereny koncepce z lidovyho vozidla FORD FALCON s L6, pozdeji V8, mensi a lehci, nez vsechny fullsize a midsize kupé od konkurence.

    Prodalo se ho neskutecne moc v prvnich letech vyroby a u prosazeni do vyroby stal jeho duchovni otec Lee Iacoca, ano, ten, kterej pozdeji vytahl na konci sedmdesatek z gigantickyho prusvihu Chrysler, prosadil minivan Voyager, skrze Chrysler koupil AMC a Jeep a pripravil slouceni Chrysleru s Daimlerem, po Fordovi asi nejvyznamnejsi automobilova postava v USA.

    K Mustangu:
    Nestal na novym podvozku, nenabizel zprvu novej motor, presto slo o neco nevidanyho. A to, ze by ho musel proslavovat nejakej film, to je cira nevedomost.

    Strefil se do poptavky mladeze, a stejne tak do poptavky stredne zajistenejch suburban rodin, ktery chtely bud auto pro zenu (L6), nebo neco sviznejsiho pro muze na vikend (V8). Velkej uspech mely i ty kabriolety. Pak to slo pres Mach1 a Mach2 fastbacky lehce do kytek, ale tomu prispivala i ta ropna krize, zrovna kdyz Mustang nabobtnal, aby se mohl gripem a tudiz zrychlenim rovnat na ctvrtmili tem obludam od Dodge a Chevy, zacal dochazet levnej benzin.

    Pak byly Mustangy treba ve ctyrvalci s turbem, coz uz si nikdo poradne nepamatuje, no a ten posledni ne-retro mustang nekdy v 1999-2001 mel dokonce v nekterejch verzich zadni napravu s nezavislym zavesenim, coz se potom kupodivu v roce 2004 do konceptu novodobyho retromustangu nepromitlo.

    Momentalne ziskava na oblibe tzv. Fox-Body Mustang, ten hranatej z prelomu osmdesatek a devadesatek. Je to lehky hranaty auto s jednoduchou technikou a da se z nej "vyrobit" od rychlyho daily pres drag racer az po auto na autocross a okruhy. Podil na tom ma, ze lidi, ktery se v nich vozili v devadesatkach, nebo o nich snili v osmdesatkach, maj ted prachy a plni si pubertalni wet-dreams.

    Stoji za to si vyhledat toho predchudce: Ford Falcon. Klasicky s sestivalcem nebo V8 s dvoustupnovou prevodovkou. Bylo to osklivy levny a na americky pomery maly auto s mizernou vybavou pro everymana. Jednoho takovyho restauroval pred dvema lety Mr. Regular z kanalu Regular Car Reviews. Rika mu Renegade Falcon, ale to jen tak stranou.

    Mustang je genialni marketingovy tah Lee Iacoca a uzasny obchodni uspech.
    CEPAL
    CEPAL --- ---
    CEPAL: Jo kdyby si nekdo chtel pocist k tomu E30

    CEPAL
    CEPAL --- ---
    A jeste neco... trochu nestandardni Model T :-)

    CEPAL
    CEPAL --- ---
    A z teochu jineho soudku :-).... dve generace jedne legendy

    CEPAL
    CEPAL --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam