• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    THE_MIRACLEKlub slusnych ridicu z nyxu - děs a hrůza na českých silnicích... :-(
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    Připomněli jste mi tady to obskurní lamentování nad soumrakem báječných mužů srostlých s manuálními převodovkami.

    The End of Manual Transmission - The Atlantic
    https://www.theatlantic.com/technology/archive/2022/08/stick-shift-manual-transmission-cars/671078/
    MORIARTY
    MORIARTY --- ---
    U mýho auta se line assist vypnout natrvalo nedá, po startu je zase zapnutej. Vypnout pak jde jen přes menu a to je za jízdy opruz, takže jsem se s ním sžil. Jak píše Rali, dělá problémy při zúžení na dálnici, kde se s ním člověk musí přetahovat o volant, aby mohl jet u krajnice.
    A dotykový obrazovky a různá meníčka jsou zlo. Co si člověk nenastaví před jízdou, to už jako řidič za jízdy těžko uděláte, páč při tom se fakt silnici věnovat nemůžete.
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    RALI: Možná je dobré toho asistenta mít a defaultně ho mít vypnutého, ale zapnout třeba v případě, že máš pocit, že můžeš zachrápat.
    RALI
    RALI --- ---
    MIKEE: Pokud ti asistent parkrat zachranil cumak, tak asi jezdis blbe. Asistenti dodavaji falesny pocit bezpeci (stejne jako krasna nova silnice, olajnovana, opatnikovana) a umoznuji ridicum se venovat rizeni jeste mene, nez je obvykle.
    Moc jsem s asistentama nenajezdil, ale kdyz mi asistent jizbnich pruhu zacal drbat do volantu na dalnici ve zuzeni vedle kamionu, tak jsem se malem posral...
    nerikam, ze to nemuze zachranit situaci...ale asi bych byl radsi, kdyby se lidi venovali vic rizeni a min spolehali na asistenty (dobry sci-fi)
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    MIKEE: Gratuluju a doufám, že se to nezhorší. Moje děti (momentálně 11 a 7) jsou čím dál horší, starší už sedí vpředu (legálně), aby se co nejmíň rvali, ale občas to stejně nepomáhá. Každopádně ať se vrátíme k tématu, nosil jsem tuhle na konci prázdnin kufry dolů ke vchodovým dveřím domu, pak jsem potřeboval "zazimovat" prázdninový byt, trvalo to tak 5 minut a mladší zespoda řval na celý barák "zloděj", slyšel jsem to o 2,5 patra výš přes zavřené dveře. Takže si dovedu představit že až zjistí, že se dá auto ovládat hlasem, tak to bude zkoušet tak dlouho až se mu to povede :-)
    MIKEE
    MIKEE --- ---
    GLOBETROTTER: fair enough, s minimalni zmenou otacek by byl lepsi popis. Moje pointa asi byla, ze je rozdil kdyz zaradis moc brzo (a pak to netahne) nebo prilis pozde (a pak pretacis) a zaroven si neumis dopomoct plynem.

    GLOBETROTTER: mam dve deti (6 a 4, v srpnu jsem s nima jel dvakrat 7 hodin na a ze slovenska a poprvy jsem si rekl, wow, to nebylo uplne na sebevrazdu ;]) a hlasove ovladani jde naucit na konkretni barvu hlasu, problem jsem s tim zatim nemel.

    SPM: Jasne, neberu ze nektery automobilky to maj lepsi, nektery horsi, je to evoluce, ale ja jsem byl v zasade az prekvapenej jak dobre to v smradlavy skodovce muze fungovat :) co se tyce ovladani, tak bych fakt rad abych mohl rict "turn on seat heating level 2", protoze i s fyzickejma tlacitkama to tam nenajdu poslepu. Ve vysledku veci co pouzivam casto jsou (spravne) umistene na volantu (vcetne volume, prepinani typu dashboardu atp.), zbytek (krom kolecka AC) jen velice sporadicky a ani za rok a pul na ne svalovou pamet nemam, musim se koukat.
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    SPM: Ach jo...
    SPM
    SPM --- ---
    GLOBETROTTER: Subaří CVT umí ten poměr měnit plynule (aka držet konstantní otáčky). Problém zase jsou uživatelé... První modely se takhle doopravdy chovaly, jenže si zase typický zákazník stěžuje, že když šlápne na plyn, tak to zní jak vysavač, takže u novějších modelů pak pozměnily software tak, že to emuluje klasickou převodovku. Takže ačkoliv ta převodovka umí držet jakýkoliv poměr, tak tím úmyslně pumpuje, aby auto dělalo heen heen a navodilo to pocit klasické převodovky. Co naplat, že efektivita i výkon motoru jde do prdele, zákazník to tak chtěl :-)
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    MIKEE: Nerozumím. Jak chceš řadit beze změn otáček? V případě nekonečného množství stupňů by to tak možná šlo, ale když máš třeba šest stupňů, tak při přeřazení na vyšší stupeň musí auto zákonitě poskočit, pokud mají zůstat otáčky stejné. Mám Forestera s continuous variable a ty skoky v otáčkách slyším/visím na otáčkoměru, když si to přeřadí.

    "To proste tak uz nikdy nebude, touchscreen bude porad pevnejsi soucasti ovladacich prvku a na to je nutny si zvyknout."
    Ne. Zkus si někde najít projev M.Kopeckého k přestavbě: Musíme vyrábět boty, aby se do nich vešly nohy, ne upravovat nohy, aby se vešly do bot.
    Ta cesta je slepá a doufám, že skončí po pár soudech, kdy budou automobilky nuseny platit odškodnění za to, že nutily poté mrtvé/zraněné řidiče nevěnovat pozornost řízení a místo toho manipulovat s tabletem.
    "Osobne bych teda ocenil hlavne pokrok v hlasovym ovladani, ktery zatim funguje jen stredne dobre."
    Ty asi nemáš děti, co? Nebo třeba papouška, kterého vozíš s sebou. Hlasové ovládání je dost o průser. https://www.youtube.com/watch?v=4UhXxp3RWLg
    :-)
    SPM
    SPM --- ---
    MIKEE: akorát ta tvoje povinnost dělat auta s nějakým subsetem asistentů pak taky vede k tomu, že se ty auta víc ojebávají na věcech, na které ten papír není. Ta O3 je toho úplně krásným příkladem. Má už třeba povinně ESP (budiž, proti té technologii nic nemám), akorát tam pak jaksi nenamontovali podvozek, protože by to auto bylo moc drahé. Takže máš auto vybavené systémem pro zvládání smyku... který se pak ani nezastaví, protože to auto se pak dostává do problémů tam, kde stará auta bez jely bez problémů...

    Řadit bez změny otáček je jinak z principu blbost, když si vezmeš, jak ta převodovka funguje :-) Tedy není to blbost u CVT převodovek, tam to z principu takhle fungovat může, ale u převodovek, které mají nějaký pevný počet daných stupňů (lhostejno zda manuálních nebo automatických) k té změně otáček dojít musí, protože jinak by to nebyla převodovka :-)
    SPM
    SPM --- ---
    MIKEE: Nejvíc vysírající mi přijde ten antikolizní asistent. Jako spolujezdec v těch novějších autech vidím každou chvíli, že to začne, úplně samo v úplně nelogickém místě přibržďovat. Naštěstí většinou přibržďovat, ačkoliv už jsem seděl v tesle model 3, která při předjíždění kamionu na víceméně prázdné dálnici naznala, že se jí ten kamion nelíbí (ten výjimečně jel i ve svém pruhu a nedělal ptákoviny) a dala ve 130 plné brzdy. Já něco podobného řídil asi akorát ve firemní caddyně, která ačkoliv je úplně v holobytu, tak tohle do ní patrně namontovali. Jednou to na mě začalo šíleně ječet, když jsem jel asi 20km/h a pár metrů před sebou jsem měl auto. Nicméně jenom to teda ječelo.

    Lane assist nevim, moc jsem to neřídil, ale když se podívám, jak vypadají naše silnice, které jsou věčně rozjebané, věčně někde namalovaná oranžová čára a podobně, tak by se mi určitě chtělo, nedejbože v nějaké krizové situaci, přetahovat se servomotorem, který přeci ví lépe, kam tím zatočit.

    Plné brzdy v zatáčce je minimálně několikrát potvrzeno u některých modelů s EyeSight systémem. Prostě to začne mít pocit, že nabouráš do toho svodidla v zatáčce a naplno to zabrzdí. Zkus si představit, že v tu chvíli za tím autem máš třeba dvou tunový vlek...

    Ohledně toho zachraňování zadků si nejsem jistý, do jaké míry je to prostě tím, že když lidi tohle v autě mají, tak pak na tu silnici přestanou koukat, protože tam mají systém, co jim zachrání zadek. Najel jsem toho už relativně dost bez vychytávek a ač mi to nikde zadek nezachraňovalo, tak jsem nikdy žádnou nehodu neměl. Nevím, možná mám jenom štěstí, kdo ví... Ale z principu mi přijde lepší auto, kde si světla/stěrače/výhřev sedaček/whatever zapnu tlačítkem poslepu a můžu při tom dál koukat na silnici, než auto, kde to matlám do dotykové obrazovky a tu moji nepozornost řeší nějaký asistent, co mě má zachránit. (Než budu zase označen za fosila, tak dodám, že telefon s dotykovou obrazovkou jsem měl v době, kdy hromada lidí ještě netušila, co to mobil je... Ale prostě mi to nepřijde jako nejlepší řešení na úplně všechno).

    A o manuálu jsem nic nepsal. Sice osobně DSG a jiné dvouspojky mi přijdou jako zrovna ta méně vhodná technika do běžného osobního auta, ale auto s automatem mám taky a jezdím s ním mnohem raději. Stejně jako nesnáším manuální klimatizaci, do všech aut jsem navrtal parkovací senzory a podobně. Ale dokud za ten provoz auta na silnici odpovídám já, tak mě prostě sere, když ovládání auta je udělané tak, že nelze při tom to auto řídit a navrch je to vylepšené systémy, které sami brzdí nebo zatáčí, když si zamanou.
    MIKEE
    MIKEE --- ---
    Btw ve vysledku veskery zakladni ovladani je dneska na multifunkcnim volantu. To jsou vsechno tlacitka/prepinace a moc si nedokazu predstavit, ze se to nejak zasadne zmeni driv nez bude standard realnej autopilot.
    MIKEE
    MIKEE --- ---
    DOCKINEZ: To je pravda, nicmene ja reagoval na "že by výrobci ty ušetřený prachy za absenci přiblblého asistenta radši mohli vrazit do fyzických tlačítek", protoze jsem presvedcenej, ze soucasny asistenti uz maj daleko k tomu byt priblbly, naopak si myslim, ze delat novy auta bez nejakyho zakladniho subsetu by nemelo bejt ani povoleny (a to pravda jako clovek ovlivnenej tim, ze mi relativne nedavno jedna dobra zena v SUVcku rozsekala zadek kdyz jsem zabrzdil pred prechodem, kdyby mela ta sada aut za mnou aspon front assist, tak jsem si jistej, ze by se nic nestalo).

    Nicmene, ja v zasade souhlasim s tim, ze nejaky zakladni ovladani je vhodny mit na svalovou pamet na fyzickejch tlacitkach (rozhodne ocenuju ze O3 ma takhle klimatizaci, vypnuti start/stop ;]), nicmene ty systemy co jsou v aute uz maji tolik stupnu volnosti, ze je naivni si myslet, ze i kdybys vybral nejakej zakladni substet, tak ze to pujde dat do tlacitek. To proste tak uz nikdy nebude, touchscreen bude porad pevnejsi soucasti ovladacich prvku a na to je nutny si zvyknout. Osobne bych teda ocenil hlavne pokrok v hlasovym ovladani, ktery zatim funguje jen stredne dobre.

    GLOBETROTTER: Idealni je imho, kdyz radis bez toho aby se zmenily otacky. Automat je v defaultu typicky nastavenej na mod co preferuje plynulost a tichost (coz bude smerovat na staticky otacky pred/po prerazeni). Ano, taky nekdy jezdim na sport mod, kdyz chci aby to melo kick a rychle jsem dosahnujl pozadovany rychlosti (napr. pri vyjezdu od pumpy na dalnici)
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    MIKEE: "radej s otackama vyrazne vejs nebo niz nez je idealni " Kdo určil, co je ideální? U spousty automatů si můžeš nastavit režim z několika variant. Která z nich je ideální, ha?
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    ad "češi, co o sobě údajně říkají, že jsou skvělí řidiči" - já si právě uvědomuju svoje limity.

    A právě proto nechci, abych musel za jízdy na něco šmatlat na displeji. Fyzický tlačítka jsou super, že je dáš po hmatu. Displej ani hovno, na to musíš čumět.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Jenže téma nebylo "manuál je nejlepší/nejhorší/whatever", ale ovládací prvky stupidně umísťovaný kdovíkam na dotykáč na středový konzole.
    MIKEE
    MIKEE --- ---
    SPM: Vidis ze delaji .. co presne? Posledni rok a pul jezdim s ACC, lane assistem, front assistem (na long) a hlidanim mrtveho uhlu a nemuzu si to vynachvalit (mam O3 rv 2018, takze to vskutku neni zadny luxusni vozidlo). Jasne, je to trochu jiny styl jizdy a chvili jsem nastavoval na jakou vzdalenost mi co vyhovuje, nicmene uz mi to parkrat zachranilo cumak a seznal jsem, ze to ma proste vyrazne vic vyhod nez nevyhod (ted jezdim na ACC na druhou nejvetsi vzdalenost a zrychluje a zpomaluje to skoro idealne i kdyz se mi tam nasere nejakej kokot co nevi, ze delat cikcak mezi pruhama z lidi lepsi ridice nedela a do cile dojede tak o minutu a pul rychlejc at best). Btw v zatacce zadupne na plno brzdy? To se ti realne stalo, nebo je to urban legend? :) Mel jsem taky pochybnosti o presnosti tech radaru, ale v praxi jsem vyzkousel, ze to proste 99.9% casu funguje a kdyz to nefunguje, tak to nedela picoviny (jako full brake), ale proste to neudela nic (napr. lane assist fakt neni autopilot, proste jen pricmrndava aby clovek nebyl u cary a kdyz nevi, tak nedela nic). A mimochodem, asistenty si muzu vypnout, zapise se to do pameti a tak to zustane i pri dalsim startu.

    Ale hlavne: moje zkusenost je takova, ze Cesi obecne desne machrujou jaky jsou skvely ridici a ze by nikdy nejezdili s nicim nez manualem, ze to jako chces mit prece pod kontrolou a zasranej pocitac to resi spatne a DSG moc cuka a blablabla .. jo, ale pak se pulka nerozjede do lehkyho kopce na semaforech, radej s otackama vyrazne vejs nebo niz nez je idealni a na dalnici v zatacce neudrzej linii.

    Anyway, sorry za rant, na "manual je nejlepsi" mam trigger ;)
    SPM
    SPM --- ---
    MIKEE: no ty asistenty jsou defaultně zapnuté, naopak se dost často musí dost otravně vypínat po každém startu, takže narozdíl od mobilu v ruce (kde to asi jedině je neschopnost si s tím ten telefon spárovat) to tady musí vypínat úmyslně. Čemuž já se tak úplně nedivím, když vidím, co ty asistenti dělají, tak bych s tím jet nikam nechtěl... Takže osobně si taky myslím, že by výrobci ty ušetřený prachy za absenci přiblblého asistenta radši mohli vrazit do fyzických tlačítek, co se dají ovládat po slepu... (Naštěstí doma žádné tablet-only auto ještě nemám, takže nemusím řešit dilema, jestli si nechat zapnutý asistent, co občas v zatáčce zadupne na plno brzdy nebo zase riskovat, že to hodím do pangejtu, když si chci pustit vyhřívání sedaček).
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    V italském rádiu hlásí: "Kdo jedete po dálnici Axx, dávejte pozor, je tam vozidlo jedoucí v protisměru" "Jak vozidlo, stovky vozidel tu jedou v protisměru!"
    MSN
    https://www.msn.com/en-us/autos/news/a-madman-against-the-grain-on-the-highway-near-tragedy/vi-AA11sZdm?ocid=msedgntp&cvid=2a4078f467f54d0b982adfea252d9123&category=foryou
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    Dnes v USA na novém kruháči (nebo relativně novém, každopádně je tam upozornění na změnu režimu a symbol kruháče) ve vilové čtvrti mi dává přednost ženská, co už na něm je a já na něj vjíždím. Koukám pak, že tam jsou nějaké žluté pruhy na vozovce a když tam jedu podruhé, tak mi to došlo. Těch kruháčů tam udělali několik a jediná změna oproti minulosti (vedlejší ulice se stopkama kříží hlavní) je betonové kolo uprostřed křižovatky. Takže kdo jede po hlavní, má přednost přes celý kruháč, kdo po vedlejší, tak musí zastavit na stopčáře a dát přednost. Jak je to s těmi, kteří jedou 3/4 kruháče, tedy odbočují doleva, z toho jasné není. Možná ty žluté čáry na vozovce. Jenže pokud žijete v kraji, kde třetina lidí jezdí tak, že evidentně netuší daleko elementárnější pravidla provozu, máte pocit, že to musel navrhnout nějaký vrah.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam