• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    THE_MIRACLEKlub slusnych ridicu z nyxu - děs a hrůza na českých silnicích... :-(
    NJAL
    NJAL --- ---
    DIVA: To je nekdy tezky. Kdyz jsem za volantem az moc ohleduplnej, tak zjistim, ze toho kazdy jenom vyuziva ale sam na svou ohleduplnost pekne hazi bobek. :-) Takze... Moc neriskuji a necpu se nekam, kde je to problemove, mam rad svoje auto a nechci ho menit. Ale napriklad v pripade, ze me nekdo na dalnici levym pruhem predjizdi minimalnim rychlostnim rozdilem, a je zcela zjevne, ze me nestihne dopredjet driv, nez ja budu muset zabrzdit za pomalejsim autem prede mnou ktere do te doby dojedu, tak odhazuji v bezpecne situaci vsechny ohleduplne siraky v dal, pridam, a nenecham se predjet do te doby, nez mam toho pomalejsiho v pravem pruhu za sebou.

    Dokonce obcas, kdyz je fakt dost casu a bezpecno, delam takovy ridicskosociologicky experiment, proste zacnu blikat vlevo. Kupodivu se nekterym lidem i rozsviti, vyrazne zrychli a umozni mi predjet tak, abych ja nemusel brzdit. Ale moc jich neni. A ano, kdyz jsem vlevo ja, tak malym rychlostnim rozdilem predjizdim jenom ve meste a hlavne tam, kde vim, ze je radar, nebo pokud je vpravo take volno. Jinak na chvili pridam a u auta vpravo se prilis nezdrzim. Povetsinou mi to i vychazi.
    DIVA
    DIVA --- ---
    NJAL: neberu to tolik podle zakona jako spis lidsky. Jakozto ucastnik mezi ostatnimi ucastniky muzu budto na vsecky okolo kaslat a jet si svoje (zustavat v levem/prostrednim, nevzdat se prednosti ani kdyz nemam kam pokracovat a uviznu v miste, parkovat v tesnych ulicich krok od chodniku a ani nesklopit spigl, parkovat v krizovatkach) anebo nejak interagovat. Vnimat okoli, chapat co kdo dela a zamysli, predvidat k cemu muze dojit, a pak holt to nejak zpracovat, kazdy soudruh podle sveho vkusu. Budto soutezit, zavrit kazdou skulinku, zvlast kdyz vidim ze nekdo chce prejet najet vyjet cokoli (stejne to chce zbytecne mantak), narvat se kamkoli to trochu jde i vlastne nejde, a kdyz to fakt teda nejde tak holt zastavit v jizdnim pruhu, vsak maji drzet bezpecny odstup. Anebo se muzu taky tvl chovat slusne a vstricne a strategicky s plynulosti na srdci. S respektem. Jenze to co prosvihli mamka s tatkou, to zadnym zakonem nevynutis. Kdyz navic to dneska uz ani nedovolujou tihle pokrocili jizdni asistenti, kteri nahrazujou modernim uzivatelum modernich aut mozky. Takze smula, da se ledaze omezit tohodle anebo tamtoho, no a blbci jsou to oba, takze cojako.

    A voala, tady Praha.
    DIVA
    DIVA --- ---
    SPM: tak toho profika co ti tohle radi prosimte neposlouchej, to jsou fakt napady dost k hovnu.
    NJAL
    NJAL --- ---
    SPM: Ano, rikal jsem si, ze to v zakone rozliseno nebude, proto jsem chtel vynechat tu pedantickou stranku. Celkem logicky braneni v predjizdeni v obousmernem provozu nejak znemoznuje predjizdejicimu autu vratit se zpet do sveho smeru, ale na dalnici takovy duvod docela odpada.
    SPM
    SPM --- ---
    NJAL: Myslím že to rozlišeno není, takže to nesmíš dělat ani na té dvouproudovce. Akorát u dvouproudovek se pak právě rozlišuje souběžná jízda, kdy prostě v obou těch pruzích je moc aut, takže vlastně ani nemůžeš předjíždět, protože prostě akorát jedeš v pruhu s tou hromadou ostatních co v něm jsou taky. A u souběžné jízdy se říká, že to není předjíždění, což má řešit tu situaci, že za některých okolností ten pravý pruh jede rychleji - což se zase standardně dělat nesmí...
    NJAL
    NJAL --- ---
    Neni otazka braneni v predjizdeni zrychlovanim spis zalezitost obousmerneho provozu? Tak nejak sedlacky, ne nutne pedanticky podle zakona. :-)
    SPM
    SPM --- ---
    DIVA: Jedu v bezpečném rozestupu s kolonou přede mnou. Takže by stejně musel předjet ještě ty další dva kamiony, co byly přede mnou (a ty, které mu teda přidali). Takže za mě když začne za plného provozu, kdy je šňůra aut v levém a šňůra v pravém, předjíždět tu šňůru v pravém o +2km/h před začátkem města, tak je prostě debil. Ale očividně tady podle dalšího profesionála s náklaďákem jsem to měl prostě násilím narvat mezi ty rychlejší auta vlevo, však co, oni maj brzdy, abych toho frajera s kamionem nebrzdil a nemusel mě začít předjíždět a mohl si na to stejné místo do té kolony stoupnout o 1,5 sekundy dříve... :-)
    DIVA
    DIVA --- ---
    No, takze zrychlujes kdyz te predjizdi kamion i kdyz vis ze ho tim dostanes do debilni situace. Holt s tim mel ten mantak pocitat ze nectes maily, nechystas se sjizdet na nejblizsi, nejedes pomalu abys zahral motor, ale pochopitelne jsi jen nezvladl zaradit se pred nej s tim osobakem, to bylo nabiledni. Takze si zaslouzil podjeti a muze byt rad zes ho hned i nevybrzdil. Stejne mu o nic ani neslo, kdyz urcite zustane v kolone na prutahu mestem. Ach jo .(
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    SPM: no nevim, pokud tu situaci chapu dobre, tak v dany moment slo u tebe spise o soubeznou jizdu v hustejsim provozu... vocas je ten kamionak vzadu, co se mj. snazi o pomaly predjizdeni, ktere take neni uplne koser, ze? :)
    SPM
    SPM --- ---
    ZVIRATKO: Poučení? Upřímně nevim. Ano, přidávat při předjíždění se nemá a nesmí. Na druhou stranu ten provoz celkem naplňoval znaky souběžné jízdy, takže on v tom levém pruhu neměl co dělat a předjíždění se tomu jeho manévru, kdy vykouzlil rychlost o 2km/h vyšší, než předtím, se také říkat nedá. Takže nabízí se filozofická otázka jestli ve chvíli, kdy jedu v pomalém pruhu v konstantním odstupu za auty přede mnou a nemohu jet rychleji, protože ti přede mnou jsou pomalí a v rychlejším pruhu je plno a nelze se do něj zařadit (bez porušení toho, že nesmím ty v tom pruhu omezit nebo ohrozit), jestli doopravdy musím zvýšit odstup a umožní předjetí vozidlu, které se do toho levého pruhu narvalo na sílu a zcela očividně bude pomalejší než já (takže ho za chvíli budu stejně předjíždět).

    Největší ironie jinak je, že to je 10km před Prahou, do které tihle všichni dojedou a stoupnou si do nehybné kolony. Takže těmihle manévry, kdy omezují a ohrožují všechny okolo (už jsem tam potkal i borce, co mě z toho pruhu natvrdo vytlačil už v místě, kde měl zákaz předjíždění) akorát docílí toho, že si do té kolony zaparkují v jiném pořadí a nemají ani tu teoretickou úsporu 2 minut, díky které dorazí do cíle před povinnou přestávkou a budou doma o den dřív, jak tím furt někde argumentují.
    ZVIRATKO
    ZVIRATKO --- ---
    SPM: a pouceni je co? ze ses mel venovat rizeni ty a ne nejakej autopilot?
    SPM
    SPM --- ---
    Fun story s adaptivním tempomatem #2: najedu si na dálnici, se studeným motorem. Nastavím to asi na kilo, po chvíli dojedu kamion, co jede 85. V levym hroznej provoz, do kterýho by se blbě dostávalo ikdybych na to chtěl šlapat. Tak si za nim jedu, dojede mě zezadu druhej... Když se konečně v levym udělá větší kus místa (kvůli jinýmu vocasovi s kamionem někde vzadu, který to tam narval a tu šňůru aut zastavil), tak ten manták za mnou mě hned s posledním autem vlevo začne předjíždět, čímž to předjíždění znemožní mně. No nic, neřešim, ať si dělá co chce. Akorát očividně ta kolona předemnou zrychlila z 85 na 90, takže mě to za nima se stejným odstupem taky zrychlilo na 90, ale kamionu, co předjížděl tak 87 to začalo dělat problém a dostal jsem trubku :-)
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    Americans’ love affair with big cars is killing them | The Economist
    https://www.economist.com/interactive/united-states/2024/08/31/americans-love-affair-with-big-cars-is-killing-them

    Americans’ love affair with big cars is killing them | The Economist
    https://archive.is/fj3iW
    DIVA
    DIVA --- ---
    TRISSIE: nedivila bych se kdyby mistni rozdil v nehodovosti pod vlivem odpovidal mistnimu uzivani alkoholu bez ohledu na nasledne rizeni. A kdovi jestli alkohol nepusobi i preventivne, kdyz v “alkoholovejsich” regionech tak zretelne mene bouraji celkove.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    #čkp hashtag#alkoholzavolantnepatří
    V letech 2022 až 2024 došlo k 14 355 nehodám, za kterými stál alkohol. Nejčastěji končily lehkým zraněním, jsou mezi nimi ale i ty, u kterých se některý z účastníků již nevrátil domů.

    A které okresy jsou nehodami s přítomností alkoholu na tom nejhůře? Podle analýzy České kanceláře pojistitelů je nejrizikovější oblastí pás od Plzeňska přes jih Čech na jižní Moravu.
    1️⃣ Břeclav: z celkového počtu 1 461 nehod vzniklo 196 pod vlivem alkoholu (13,4 %), stabilní nejhorší výsledek stejně jako v roce 2023 i v roce 2022.
    2️⃣ Klatovy: z celkového počtu 1 594 nehod vzniklo 159 pod vlivem alkoholu (10,0 %), posun ze 7. nejhoršího pořadí ve srovnání s rokem 2023.
    3️⃣ Plzeň-sever: z celkového počtu 1 664 nehod vzniklo 163 pod vlivem alkoholu (9,8 %), posun ze 4. místa v roce 2023.

    Naopak nejméně rizikové jsou:
    1️⃣ Rakovník: z celkového počtu 2 663 nehod vzniklo pouze 59 pod vlivem alkoholu (2,2 %), stabilní nejméně rizikový okres i ve srovnání s přehledem v roce 2023.
    2️⃣ Kutná Hora: z celkového počtu 3 030 nehod vzniklo 79 pod vlivem alkoholu (2,6 %), stabilní pořadí ve srovnání s rokem 2023.
    3️⃣ Jihlava: z celkového počtu 2 833 nehod vzniklo 90 pod vlivem alkoholu (3,2 %), v roce 2023 se jednalo o 6. nejméně rizikový okres.

    Detailní seznam nejvíce a nejméně rizikových okresů naleznete na webových stránkách https://lnkd.in/eEKbkPrZ.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    trocha statistiky ze zdrojů ČKP:

    #čkp hashtag#portálnehod
    Zimní měsíce jsou pro řidiče často tvrdou zkoušku. A tak se kolegové z Portálu nehod, který DataFriends vytvořili za podpory FZŠ a v úzké spolupráci s kolegy z ČKP, podívali na nehodovost právě v tomto období. Na kluzkých površích, jako je náledí či ujetý sníh, se podle statistik odehrála v období let 2010 až 2023 téměř polovina zimních nehod. Na vině je mnohdy smyk, který často vzniká při vysoké rychlosti nebo prudkém brzdění.

    🚗 V lednu, únoru, březnu, listopadu a prosinci v letech 2010 až 2023 se na českých silnicích stalo více než půl milionu dopravních nehod.
    🌨️ Na 230 tisíc se odehrálo na povrchu, který nebyl suchý.
    ❄️ Na neposypaném náledí a ujetém sněhu bylo zaznamenáno 36 543 nehod, na posypaném sněhu 19 177 nehod, na rozbředlém sněhu 15 681 nehod a při náhlé změně povrchu (například námraza na mostu či místní náledí) 782 nehod.
    PLECH
    PLECH --- ---
    JOPS: Taky mi přijde, že jak kterej. V Sharanu mi to na brzdu nehamtá většinou, má to určitou toleranci (nedrží se to striktně přesně X metrů za vozidlem).
    SPM
    SPM --- ---
    SAMOUT: tak jasně, ale to brzdíš i bez tempomatu. Spíš mi šlo jenom o to, že když se ten tempomat chová příčetně, tak nuceně nebrzdí kdykoliv, když to auto před tebou zpomalí o 0,5km/h.
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    SPM: Prudce brzdit musis kazdou chvili, protoze mas pred sebou klickujiciho kretena bez zpetnych zrcatek.
    SPM
    SPM --- ---
    JOPS: Ono jak kterej. U mě se to chová relativně rozumně a pokud to nejede za nějakým pičusem, co furt prudce přidává a prudce ubírá, tak to zvládá jakžtakž ten odstup udržovat bez brždění. Má to teda i stinou stránku - je to třeba hlídat. Protože pokud mě předjede nějakej pičus, co mi to předjetí pošle těsně před čumák, tak ho to, když vidí, že zrychluje, vesele ignoruje a jede to dál. Problém je, že když ten pičus zároveň v tu chvíli zabrzdí, tak to reaguje dost pomalu a chce to začít brzdit ručně (protože ta automatika sice zareaguje potom, ale už poměrně dost ostrým bržděním)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam