• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MATHESMAGIC THE GATHERING : Vrazda v salonnim kupe
    STRANGERD
    STRANGERD --- ---
    SKUNK23: imo to bude něco jako arcane, tj. spíš subtyp a principielně ani ne tak novej:)
    SKUNK23
    SKUNK23 --- ---
    No novy typ karet evidentne bude, kdyu uz jste to tady panove nakousli...

    ASYD
    ASYD --- ---
    A ten powercreep znamena ze vychazi mnohem vic instastaolu a pak to ma v baliku kazdy a ztraci to smrnc
    ASYD
    ASYD --- ---
    KUTAS: Power creep a obrouseni hran... ztrata vyjmecnosti
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    ASYD: V cem je nadbihani EDH unavne?
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    MATHES: Ještě k těm pros - dneska už nestačí mít pro scénu, dneska potřebuješ pro scénu, kterou aspirující hráči můžou sledovat na streamech. Proto WotC tak tlačej na posun MtGA do e-sportu. Což už teď má dopady na herní prostředí jako takové.

    Třeba u aktuální podoby mulliganu se řada komentátorů shoduje, že k ní došlo primárně kvůli streamování vrcholových turnajů MTGA. Když chceš přilákat nové hráče, tak nemůže být horší reklama na Magic, než když vidíš, jak i hráč světové top 8 s mozkem jak planeta prohraje, protože mu nepřišla mana. To se totiž sebereš a začneš radši hrát HS. Proto novej mull. Já jsem rozhodně pro něj, ale bůhví, s jakým dalším změnám dojde proto, aby stream profi her dělal MtG dobrou pověst.

    V tuhle chvíli třeba vypadá pravděpodobně, že pokud se budou vrcholové turnaje odehrávat elektronicky (nejen kvůli covidu, ale i kvůli streamování), tak v nich bude míň limited, protože ten má prostě nižší sledovanost. Což mi přijde jako škoda - pokud se soupeří o to, kdo je nejlepší hráč MtG, tak by se to mělo prověřovat nejen ve standardu a historic, jako tomu bylo v uplynulých měsících, ale i v limited, kvůli všestrannosti.



    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    MATHES: Analogii se sportovcem jsem použil, protože ty jsi psal, že změny v Magicu (konkrétně Brawl) jenom popisuji různými slovy, jednou lichotivými, jednou nelichotivými, ale že je to vlastně jedno, protože věc zůstává stejná. Ale podle mě to není jedno, protože různé motivy ke změnám, aplikované po delší dobu, povedou k rozdílnému vnitřnímu charakteru výsledného produktu, byť bude při pohledu zvnějšku pořád vypadat stejně, tedy jako CCG No 1.

    Noví zákazníci jsou důležití, protože mezi stávajícími je vždycky nějaká odúmrť. Jenže manažeři jsou posedlí růstem. Nestačí jim takový přísun nových hráčů, aby to vyrovnalo odpadlé stávající hráče, oni jich chtějí co nejvíc, aby hra rostla a byla v co nejzelenějších číslech. A tlak na co nejširší přístupnost vždycky dotyčný produkt mění, a ne vždy k lepšímu.

    DD není v jádru zas až tak odlišný produkt od MtG. Jsou to společenské hry s poměrně bohatou minulostí, jasné jedničky na trhu ve svém oboru (ok, DD mělo díky marketingovým chybám minimálně dva propady, kdy na naějakou dobu nebylo jednička), jsou všeobecně známé a oblíbené v geekosféře, s velkou základnou enfranchised uživatelů.

    Netvrdím (ani si nemyslím), že korporace nemůžou udělat chybu v produktu. Můžou, vidíš to dnes a denně. A ten produkt tím odepíšou. Jenže pokud jsi korporace, tak nemáš jen jeden produkt, máš jich x. Když zkusíš úplně všechny produkty renovovat, tak u některých se sekneš a zabiješ je, u některých dosáhneš růstu prodeje a ve finále jsi jako korporace v zelených číslech (pokud nemáš úplně neschopnej management a game designery). Já bych jenom nechtěl, aby tím úspěšně renovovaným produktem Hasbra byly Monopoly a tím neúspěšným MtG.
    MATHES
    MATHES --- ---
    plus je tady ten problem, ze narozdil od HS a ostatnich ryze digitalnich karet nemuzou nerfovat. proste bud ban, nebo nic, coz taky moc nepomaha. kdyby mohli treba oko o manu zdrazit, myslim, ze by razem nebyl tak opressive:)
    MATHES
    MATHES --- ---
    kdyz vezmes v potaz to, ze ta hra uz je fakt stara a neni tak jednoduchy vymejslet uplne novy veci, tak si myslim, ze je nevyhnutelny, ze OP sracek co dostanou permaban po par tydnech bude spis pomalu pribyvat proste jenom ciste z logiky veci.
    MATHES
    MATHES --- ---
    MATEEJ: pockej ale ty tady resis proc se chces stat sportovcem, pritom resime byznys. ta motivace je uplne jinde a penize jsou vzdy az na prvnim miste. v byznysu jde proste o penize a aplikovat na to svuj pohled zespoda je myslim principielne spatne. musis se na to divat z pohledu vyrobce. jakou ma motivaci delat trash karty? zadnou. jakou ma motivaci delat super OP karty? kratkodobe ohromnou, dlouhodobe pomerne nizkou, protoze pokud tvoje reseni problemu novych setu je ciste jenom power creep, tak za par let je to uplne v hajzlu, proto hledas jiny cesty.

    novy mechaniky, novy synergie, novy pokusy.

    companion byl jeden z nich. byl to odvaznej ale extremne podcenenej pokus, kterej neodhadl silu.

    v mtg mas stary konzervy, ktery kdyz videli poprve untap symbol, tak rikali, jak je to konec mtg a ze uz to neni co to bejvalo. tohle je extremne hlasita mala a absolutne nezajimava skupina. tohle jsou lidi, ktery posledni karty koupili nekdy v mirage a dodnes machrujou, jak jsou hrozne nezkazeny, ze za ty osklivy sety co znicily mtg uz nedali ani korunu. pro budoucnost mtg jsou absolutne nezajimavy, protoze je uz zajimaj leda karty z reserved listu nad kteryma si muzou mackat hada a vzpominat na to jak to driv bylo vsechno dobry a ted je vsechno spatny.

    mno a pak mas klasickou variaci na timmy, johny, spike

    pak tam mas pros. tem je celkem jedno nejaky uvahy o budoucnosti, protoze na ne nemaj moc cas, protoze breakujou format a staraji se nam zbytku o bany. tahle skupina je pomerne dulezita, protoze ukzuje, ze kdyz budes dobrej, muzes se hranim karet zivit a vsichni novacci to chtej slyset (tak aby to byla pravda)

    pak mas nejaky liberaly, ktery sledujou co se deje, obecne je sere power creep, ale na druhou stranu chapou, ze se to nejak nekam musi vyvijet. to je takovy to zdravy jadro.

    a pak mas novy hrace, ktery chtej videt cisla a bombasticky karty, ktery asi nikdy nezahrajou, ale jestli jo tak to bude fakt super cool mazec. novy hraci jsou nejvic dulezita skupina, protoze bez nich to nema smysl.

    nechapu ten priklad s DND. je to uplne neco jinyho delaj to uplne jiny lidi pro jiny publikum. to ze sedi pod stejnou strechou mi neprijde jako tak extremne dulezity abych z toho neco vyvozoval. krom toho dnd 5e je fakt extremne dobrej a vymakanej rules set. 4e jsem nezazil, kazdopadne se z toho poucili, opravili to a posunuli se dal. za me v poradku, protoze takhle to ma bejt.

    protoze myslet si, ze obri korporace nemuzou udelat chybu v produktu je tak naivni vyrok, ze bych se ho ani nepokousel rozporovat.
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    MATHES: Ten rozdíl je ve vnitřní motivaci, která to celé pohání. Můžeš se chtít stát špičkovým sportovcem, protože:

    a) se chceš v něčem zlepšovat, překonávat jak sám sebe, jak vnější překážky
    b) být dobře finančně zajištěný profesionální sportovec
    c) být slavný, být vzor pro ostatní, něco znamenat

    Většinou jde o kombinaci několika motivů, ale pokud jeden z nich výrazně převládá, tak tě to vnitřně změní. Pokud bude tvým motorem primárně a), budeš za 10 let jiný člověk, než když bude tvým hlavním motorem b) nebo c). A totéž se děje Magicu - výrazný důraz na jednu hlavní motivaci ho vnitřně proměňuje. Určitě ho to totálně nezničí, ale možná ho to poškodí v očích některých hráčských skupin. Ale možná ta proměna nebude pro 95 % hráčské základny vůbec patrná, můžeme jenom spekulovat.

    Souhlasím s tebou, že zábavnost pro co největší množství hráčů = co nejdelší život té hry, což je samozřejmě žádoucí pro všechny, i pro mě. A vedlejším pozitivním efektem je i to, že vyjma nějakejch manažerů dává MtG smysluplnou práci spoustě chytrejch a nadanejch designérů, výtvarníků atd. a bylo by fajn, kdyby to vydrželo co nejdéle.

    Možná jsem ve své opatrnosti příliš ovlivněnej příběhem Dungeons and Dragons. Jeho třetí edice byla super a její designový i marketingový koncept postavil tu hru na nohy. Ale roky plynuly, v oblasti her a zábavy přibývala konkurence, hra sama se nevyvíjela a prodejní čísla stagnovala nebo klesala. Chtělo to novou edici a vedení se rozhodlo udělat ji tak, aby zasáhla novou, mladší klientelu, odkojenou online RPG apod. Přišli s novými herními mechanismy a vizuálem, ale přitáhnout nové mladé hráče se (nepřekvapivě) nepovedlo a jako vedlejší efekt se stalo, že starý enfranchised nerdi přešli od D&D k Pathfinderu. Herně i obchodně průser, což dokazuje i to, že pátá edice přišla výrazně dřív, než se čekalo, a s jiným konceptem než čtyřka. Naštěstí to vypadá, že se jí podařilo D&D znovuoživit. A je to hra, která funguje pod stejným obchodním vedením jako MtG...
    MATHES
    MATHES --- ---
    MATEEJ: aspirant je taky picovina, ale je to tak nejak pozvolny a nelita a myslim si, ze se lip blokuje, protoze blokovat cervenou 2/2 first strike s necim co ma min jak 5/6 dozadu proste smrdi trikem az za roh. navic drtiva vetsina souperu se do odtaply many a alespon jednoho blokera aspirantem docela dlouho boji utocit.
    MATHES
    MATHES --- ---
    MATEEJ: ja ti asi tak uplne nerozumim jakej je rozdil mezi "pojdme vymyslet novy zabavny format pro arenu" a "pojdme hracum prodat arenu"? pro me je to proste prst jak uhod a jenom zonglovani s tim co mi zni hezky a co mi uz zavani nejakou negativni konotaci.

    v podstate jedinej rozdil je, ze tvoje varianta s vymyslenim formatu automaticky predpoklada, ze hracu je na arene fura a vlastne tam jenom nemaj co poradne hrat, zatimco v tom druhym je opacny predpoklad. aspon tak to na me pusobi. a ten druhy pohled si myslim, ze je spravny.

    Stejne tak hned v tom dalsim odstavci. Udelat hru prodejnou znamena realne delat ji zabavnou. Pokud je to zabavny, lidi to budou chtit hrat a naopak. To je proste jedna a ta sama nadoba na kterou ty koukas ze dvou stran a z jedny se ti libi a z druhy ne. To nutne neznamena palit vetsi a vetsi cisla vic textu (tak to bohuzel hosi s Hasbro mozna chapou) ale tak trochu te k tomu okolnosti nuti, pokud nechces delat funkcni repritny furt dokola.

    Prodeje jsou bohuzel alfa a omega vseho pokud nejsou prodeje, neni nikdo kdo by ztracel cas designem artama a podobne.

    Proste pokud se ta hra prestane prodavat, tak ta hra skonci. Stejne tak ve chvili, kdy hra prestane lakat novy lidi, tak je to zacatek konce.
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    ICARUS: Pořád nesrovnatelný s Aspirantem. Pokud soupeř v druhém kole vytáhne Aspiranta nebo berserkera a ty na něj 3 kola nemáš removal nebo block (nebo ti ty blockery soupeř zabíjí), tak od Aspiranta za ty tři kola dostaneš za 12, od berserkera za 6. Vyjma toho je snazší vytáhnout blockera na 2/2 first strike než na 4/4. Stejně tak když ti přijde removal až ve třetím nebo čtvrtém kole, tak je mnohem větší pravděpodobnost, že jím sejmeš 2/2 než 4/4.
    ASYD
    ASYD --- ---
    MATEEJ: musim uznat ze nadbihani EDH hracum je unavne a to hraju (mimo arenu) pouze limited a EDH
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    MATHES: Je netvrdím, že ten posun ve kvalitě commonů je 100% ložená, objektivní, nezpochybnitelná chyba. Je to věc názoru, pro mě subjektivně/spekulativně ano, ale víc ukáže budoucnost. Jak píšu, i mě samotnému dobře draftovatelné archetypy a commony typu Sauroform Hybrid vlastně vyhovují, ale vnímám i další souvislosti.

    Podle mě to souvisí s tím prapodivným F.I.R.E. konceptem, za kterým cítím tlak produkt manažerů z Hasbra. Pro ně je nejdůležitější růst prodejů a pak až s velkým odstupem ostatní věci. Nestačej jim bambiliony nových druhů boosterů, alt arty, Secret Lairs a nesmyslný IP cross-overy, oni ještě navíc tlačej designery do toho, aby MtG obecně i jeho jednotlivé formáty byly lákavější pro větší počet hráčů (Inviting z F.I.R.E.), ať už nových, nebo těch, co hrají jiné formáty. Proto imo vznikli companioni, aby hráči EDH začali hrát i standard. Proto se snaží upravovat limited meta tak, aby bylo přístupnější/jednodušší pro nové hráče a zajímavější pro constructed hráče. Proto vznikl i Brawl, divnej prasopes mezi EDH a standardem/singletonem. Já netvrdím, že není zábavnej, ale jsem přesvědčenej, že zadání neznělo "pojďme vymyslet nový, zábavný formát pro Arenu", ale "pojďme prodat Arenu hráčům EDH a sekundárně udělat formát pro hráče, který už nudí nekonečný grindování pár Tier 1 STD decků a kteří si rádi postaví i nějaký ten jank a udržet je tak v Areně".

    Zkrátka zadání je dělat tu hru čím dál tím víc prodejnou. Ale pokud se ukáže, že to byla chyba, která MtG v dlouhodobém horizontu škodí, zejména třeba z pohledu enfranchised hráčů, jako jsme my, tak máme prostě smůlu. Jednotlivé nevyvážené karty se dají (s nějaký zpožděním) zabanovat. Companioni se opravovali v historii Magicu nevídanou záplatou. Ale posun v základním konceptu už jednoduše opravit nepůjde, mimo jiné i proto, že bude Hasbro proti.

    Maro kdysi sepsal článek o tom, proč v Magicu musí být i špatné karty. Je to spousta let, svět se hodně změnil a řada z těch argumentů už neplatí. Přesto si myslím, že je v dlouhodobém horizontu pro hru špatně, když (třeba konkrétně v limited) vyloženě špatných karet ubývá.

    When Cards Go Bad | MAGIC: THE GATHERING
    https://magic.wizards.com/en/articles/archive/making-magic/when-cards-go-bad-2002-01-28
    ICARUS
    ICARUS --- ---
    Ja bych jen vypichnul ze to neni jen blba 2/2 za 2 many se slusnou aktivacni abilitou, ale ze to ma i first strike, coz to posouva jeste nekam jinam, protoze se to daleko hure blokuje a daleko hure se do toho utoci.
    ASYD
    ASYD --- ---
    MATHES: zase ale cim synergictejsi archetypy tim mensi sance efektivne draftit kolem nich a najit si vlastni niche build
    MATHES
    MATHES --- ---
    Stejne jako jsem na normalnim limited fakt nemel rad Young Pyromancera, kterej nastesti vysel v core setu, takze nebyl na limited tak OP jako je na libovolnym constucted formatu
    MATHES
    MATHES --- ---
    MATEEJ: Surofrom Hybrid si naopak myslim, ze je dobrej design.

    Nechapu pointu toho, ze vyslo "ulitly commonovy one-dropy" s tim, ze "ulitly" znamena, ze nebyly uplne k nicemu a daly se hrat. To je za me dobre. Cim min unplayable crapu v boosterech tim za me lip.

    Dalsi tvuj point o tom, ze jsou funkcnejsi a snadneji draftovatelny arechtypy mi prijde uz uplne mimo, protoze to je za me naopak dobre (trochu za carou byl z myho pohledu nedavny cycling deck, ale to byl obecne design fail jednomanovyho cyclingu).

    Ja z toho mam pocit, ze ty si v podstate stezujes na to, ze formaty jsou hlubsi a maji silnejsi duraz na archetypy, coz beres jako vadu, ale za me je to naopak daleko lepsi, protoze archetypy meni silu karet a celej ten format je zajimavejsi nez treba 10. edice a core sety kolem ni a pred ni, ke kterejm bylo uplne zbytecny psat nejaky limited guides, protoze jak kdysi nekdo trefne poznamenal - core sety se vyznacuji tim, ze karty, ktere vypadaji jako dobre jsou dobre a naopak.

    Pokud hodnotime karty na skale 1-10, tak ja daleko radsi vidim karty, ktery maji hodnotu ve vakuu 2-3 a ve spravnym decku 8,9, nez aby mela karta hodnotu 6 vicemene bez ohledu na archetyp.

    To ze nejsou jednotlivy mechaniky vyrovnany neni nic novyho. V limited to vyvazuje ten fakt, ze silny archetypy bejvaj overdrafted. Doted si pamatuju jak nejakej pro v Odyssey rikal, ze forcuje bilou, protoze je tak spatna, ze ji vzdycky bere u stolu sam.

    To ze online hrani a statistiky + internet dramaticky deformuje metu vime uz dlouho. To ze odehrajes daleko vic draftu nez driv je sice zajimavej fakt, ale pro ucel tyhle debaty naprosto irrelevantni.

    Me vadi proste karty s nizkym CC, ktery dokazou generovat fakt velkou value a utect se hrou. Tomluhle konkretnimu typkovi staci udelat presne 1 token aby to byla fakt dobra value se kterou uz se da utect (nevim kolik odpovedi bude format nabizet na 5/5 letadlo) ano jasne, je to jen 2/2 a 5/5 letadlo neni tak dramaticky. Me vadi prostej fakt, ze je to two drop generujici value. Kdyby to bylo tak, ze se za 5 man na to 5/5 letadlo zmeni mel bych s tim daleko mensi problem.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam