• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CHIMERAMimořádně nadané děti
    Vše okolo vzdělávání a výchovy mimořádně nadaných dětí. Hledáme všechny druhy nadání!

    Čtěte prosím nástěnku! Jsou tam podstatné informace!

    „Mnoho nadaných a talentovaných dětí, jestliže se jim nedostává odpovídající podpory, upadá a nerozvíjí své nadání, které by je mohlo dovést k vědeckým objevům, umělecké tvorbě, umožnilo by jim stát se vůdčími osobnostmi nebo prostě jen šťastnými lidmi, s přiměřenou sebedůvěrou. Ignorováním talentů ztrácí i společnost. Ztrácí tvořivé vůdčí osobnosti ve vědě, umění, politice a získává frustrované odpadlíky ze škol, společnosti, veřejného života a někdy i ze života vůbec.“ (Erica Landau, zakladatelka Institutu pro nadané a talentované děti, Tel Aviv)
    rozbalit záhlaví
    LE_JOUEUR
    LE_JOUEUR --- ---
    jsem si tu dala vyfiltrovat "budanka" ..
    UNDERWORLD: jestli te jeste neco zajima, tak napis
    ZOFI: houska je zakladatel budanky, nejakou dobu byl reditelem.. pak zel odesel a ted by ho to tam potrebovalo (uz par let) jako sul
    UNDERWORLD
    UNDERWORLD --- ---
    Ahoj, zajimalo by me co si myslite o gymplu Budanka?
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    FIFI neodběhlas.
    je totiž zcela velký omyl, když si lidi myslí, že nadané děti nemůžou mít žádné problémy. třeba dr. Portešová v Brně má v projektu právě mimořádně nadané děti s dyslexií a podobnými poruchami učení.
    pokud odborník není fakt odborník, kvůli téhle poruše vůbec nadání nerozezná.
    ps. ještě jsem si vzpomněla, jak popisovalas v článku, že malej měl špatnou jemnou motoriku třeba při zavazování tkaniček. moje dítě si tkaničku dodnes neumí zavázat. no a picnem se z toho? ne :-) kupuju boty na suchej zip :-)
    přece: člověk nemusí být dokonalý!!! :-)
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    FIFI četla jsem si ten článek o logovývoji vašeho syna.
    prostě mě štvou ti "odborníci". všichni mají stejné vzdělání a půlka z nich zcela špatně diagnostikuje a zcela špatně napravuje. když si vzpomenu, jak to probíhalo u nás, čert mě bere. a to jsme nechodili na logopedii 1x za 14 dní, ale 2 - 3x týdně a 2x denně jsme to všecko mrskali doma. bylo to naprosto naprdlačku. všecky ty masáže jazyka, dělání čerta, milion básniček trdnky bdnky...
    opět jedna zkušenost, která mě naučila, že si rodič musí pomoct sám. jednou jsem se prostě naštvala a sedli jsme si spolu a učila jsem ho to posvém. tak jak já vytvářím při řeči R. no a za jedno odpoledne to bylo na světě.
    a takhle je to se vším. i třeba s rozpoznáním nadání.
    a co se týče malování tvého synka, myslím, že právě ta absence školky (všichni přece malujou! ;) vedla k tomu, že neměl chuť překonávat ty začáteční neúspěchy, zvlášť když si párkrát vyslechl, že "on na to nebude" :-)
    FIFI
    FIFI --- ---
    ale to jsem odběhla moc daleko od nadných dětí, omlouvám se
    FIFI
    FIFI --- ---
    ehm tedy píšu opravdu jak mimoň:-)
    FIFI
    FIFI --- ---
    CHIMERA: no v pěti letech se u dr. na garančce ta postava kreslit musí.
    Teď mi vlastně došlo, že jednou tu někdo potřeboval nějaký dítě, který mělo logoproblémy a napsal o mým dítěti článek :-)

    Tady je: http://www.zena-in.cz/rubrika.asp?idc=24271&id=11

    Mému klukovi je už přes 12 let a to kreslení se nezlepšilo, ale jako kreslení fakt neřeším :-) Jen jsem reagovala na tu grafomotoriku, na to, že dítě v pěti letech určitě umí malovat...a moje dítě fakt neumělo :-) Je tedy pravda, že do školky takřka (kvůli nemocnosti) nechodil a třeba to, jak píšeš Ty - že školka Tvého synka do malování vtáhla u našeho kluka vůbec nešlo. V tom (celém) školním roce, kdy mu bylo 5 let chodil do školky asi 20 dní. Pak se mi narodila dcera, pediatrička po mém vůbec školku nedoporučila, pak začala dceři alergické projevy a to už školku nedoporučila vůbec. Následující rok už byl kluk předškolák, opět nemocnost obrovská, dokonce jsme ho přestěhovali k manželovým rodičům, aby na dceru neprskl nějaký bacil. Ve školce vydržel 8 dní, pak hned ATB, nakazil babičku i dědu. Poslední dny, kdy už dobíral ATB jsem si ho vzala domů. Pak je dobral, ale furt mu nebylo dobře, následovala další ATB. Pak už byl zápis do školy. Opravdu hrozné roky.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    FIFI jo o tom, jak z někoho nebude malíř, bych nedělala předčasné závěry ;)
    můj malej do 4 let taky odmítal malovat. babička ho samozřejmě nutila ("musí trénovat tu grafomotoriku!"), ale nic. já nucení odmítám.
    mám schované jeho výkresy ze školky. pár čar, kolečko. děs.
    ale ve školce všichni malovali. a skoro pořád. no tak teda taky maloval. je tam vidět obrovský skok... během půl roku krásné živé pohybující se postavy, zvířata... roztomilé, originální a zároveň poznatelné. no a než šel do školy, byl z něj nejlepší malíř ze školky a pančelky mi tvrdily (později v ZUŠ potvrzeno), že je výtvarně nadaný.
    ale v těch 4 letech bych fakt dala ruku do ohně za to, že je to totální malovací nemehlo. a byl. jenže už není :-)
    /ps. teď to fakt neberte jako že se nějak chlubím, že přece není možné, aby to moje děcko bylo nadané fakt na všechno... ale tohle se opravdu stalo. a já už nevěřím, že prostě lze v raném věku poznat, jestli z děcka bude nebo nebude malíř./
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    FIFI: to zní super, hlavně že to někdo dělá takhle pořádně. A jestli to zabralo
    FIFI
    FIFI --- ---
    tedy promiňte překlepy, jsem na odchodu od PC.
    FIFI
    FIFI --- ---
    HRABALKA: tak jasně, dostal pastelky mnohokrát, mnohokrát jsem si s ním sedla a nic.. jeho to nebavilo, nevěděl vůbec proč by to dělal, když jsem přinutila, aby aspoň něco, tak udělal čáru. To prostě nedá přinutit. Pak, třeba v těch pěti když měl nakreslit postavu při prevenčce, tak mu vyšla hrůza hrůz a to to naše dr., aby se s tím nezdržovala v ordinaci nechávala děti předem kreslit doma.
    Dr. řekla, že z něj prostě malíř nebude a hotovo, víc se s tím nezabývala.
    Nějaký vymalovávání omalovánek jako u dcery? Nic. Že by si sám sedl (nebo se mnou) a kreslil by si jako dcera ? Nic. Vystřihoval? Nic. On prostě na tu jmenou motoriku nemá vlohy a když už tedy musel, tak viděl, že to má hnusný a šel od toho, radši si šel stavět z lega. A ono motorika ruky je spojená s motorikou mluvidel a on měl několik vadných hlásek velice dlouho, až do 3. třídy, což měl být už ve 4., měl ten odklad.

    Když vidím dceru, jakýho včera namalovala poníká (růůůůžovýho), vymyslela si, jak to udělat aby byl velkej - slepila si kvůli tomu dva papíry, jak to vybarvila, jak to vystřihla a prostě sama si to celý vymyslela, nikdo jí nic neříkal, aby něco takovýho dělala tak to prostě je úplně jiný dítě..ta má tu motoriku úplně jinou, jí to baví. Prostě mi přinesla po asi půl hodině jen tak ukázat svůj výtvor. A tohle dělá od malička, sama si něco vymyslí a něco nakreslí a něco slepí a něco vystřihne. A to je přitom levák v rodině, kde jsou všichni praváci. Než jsem jí koupila nůžky pro leváky, už dávno uměla s těma pro praváka. Ale s těma pro leváka jí to jde lepší, doma má dvoje a ve škole taky jedny..

    U kluka to motorika je možná způsobená předčasným porodem, narkózou v 5ti nedělích, nebo prostě něčím jiným. To se zjistit ani nedá a nemá smysl to zjišťovat, to prostě tak je.. hlavně že už nemusí vybarovovat, to bylo třeba v té první třídě děsný :-)



    HRABALKA
    HRABALKA --- ---
    FIFI: a ty jsi s ním odmalička kreslila? Nebo to odmítal, že mu to tak nešlo?
    HRABALKA
    HRABALKA --- ---
    MARKOVKA: to je ale trochu odraz péče jejich rodičů, ne? Když rodiče dítěti zpívají a říkají říkadla, písničky a básničky, tak to dítě je většinou opakuje a některé si pamatuje..
    FIFI
    FIFI --- ---
    ZUZKAOU: kdepak, to nebyla žádná sekta. Byla to Mgr., která dělá, bohužel to není na pojišťovnu, takže si to rodiče musej platit :-(

    Je to ucelený kurz přesně na ty 3 měsíce. Věřím tomu, že rodič, který chodí do práce to s dítětem nemá šanci stihnout, neboť mezi těmi cviky měla být vždycky nějaká doba "oddychu" - ta paní učitelka říkala, že to je náročné ale opravdu měla výborné výsledky. Když by dítě přišlo v pět odpoledne ze školky, tak se stíhá velice těžko.
    Je to dovezené z Rakouska.

    Dítě vypadalo takhle:



    Mělo přesně dané čím kdy kreslí, jak drží "nástroj", kterým to kreslí, kde má mít kterou nohu, ruku..paní učitelka tomu říká postoj kočička - odpovídá to přesně tomu, jak má dítě správně sedět na židli, ale dítě nesedí ale klečí.
    Tady drží špejli, před tím kreslilo ty čáry seřiznutou houbou namočenou v tempeře atd.. A nejdřív ve stoje cvičilo takový kruhy - celou rukou, v lokti, v zápěstí - taková sestava.. a pak hned udělalo "kočičku" a malovalo to, co mělo tento týden..
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    CHIMERA: máš vybraný okruh kamarádů a jejich dětí. Patrně se nepotkáváš s rodinami, jejichž inteligence je výrazně nižší, než průměr vaší rodiny (tedy ti "normální") a nebo rodiny, kde hlavní výchovný nástroj je televize.


    FIFI: ten grafomotorický kurz zní originálně - kdo to pořádal? Nebylo to přes http://www.basic.cz/BASIC_media.php (pozor - jsou to scientologové, takže jednoduché principy co vám poradí v každé PPP oslavují jako revoluční metodu a chtějí za to spoustu peněz)
    FIFI
    FIFI --- ---
    CHIMERA: mno, můj syn tedy malovat fakt neuměl.

    On opravdu nevzal pastelku do ruky vůbec. A fakt mám srovnání, neboť mám ještě druhé dítě. Dosud jsou pro něj hodiny VV za trest:-)

    Na intenzivní grafomotorický kurz jsem se synem chodila v době odkladu, cvičili jsme 6-8x za den takové cviky. Každý týden byla kontrola a cvik se změnil, byl nový cvik. Tohle jsme dělali 3 měsíce, aby se nějak propojily dráhy v mozku nebo tak něco a taky to mělo přispět k lepší výslovnosti. Fakt to byl opruz, ale jsem ráda, že to odchodil, určitě mu to pomohlo. V době kurzu nesměl jinak sám vůbec nic kreslit ani psát i stříhat. On tedy nekreslil vůbec, to nebyl problém, o stříhání nemluvě:-)

    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    no... neznám dítě, které by v 5ti letech neumělo malovat a slušně opsat písmenka. ale je fakt, že neznám VSECHNY děti :)
    já vím, jak se zjišťuje školní zralost, neboj :-) ale ty sama víš, že tak jak je na každé škole jiný zápis (my jsme absolvovali 3), tak taky každý psycholog dělá to vyšetření jinak. při stejném dítěti můžou mít dva psychologové 2 odlišné výsledky (i to jsem zažila :-)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    A to jsem tu školní zralost ještě trošku šidila, protože se mi děti nechtělo trápit dýl jak 15- 20 minut
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    CHIMERA: tohle bylo v brně na základce, kde jsem dělala první posudky ( záznam pak posílala do poradny a vyšetření v poradně bylo rychlejší).

    Vyšetření grafomotoriky = nechám dítě něco nakreslit a obkreslit písmenka a pozoruju jak drží tužku a pak vyhodnotím malůvku.

    Sociální vyspělost - zeptám se na to jak je to ve školce, jak to má s kamarády a paní učitelkami, zjišťuju jestli se bojí mě nebo je naopak moc kontaktní a tak.

    Ono to zní jako stložitá zaklínadla, ale jde o jednoduché věci, jen je potřeba dát je do hromady.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    ZUZKA jsi z Prahy, že?
    u nás je to všecko jinak. odklady jsou tady automatické, bez zkoumání nějaké grafomotoriky nebo sociální vyspělosti. dokonce jedna holčička (ve všech směrech dost vyspělá, dokonce i vysoká), kterou jsem ze školky dobře znala, protože je hodně kontaktní a ráda si povídá, měla odklad, ačkoli se narodila v dubnu! a víš proč? protože neuměla vyslovovat R. to je fakt tragickej nedostatek. chodila rok na logopedii a nic se nelepšilo, protože s tou logopedkou nechtěla mluvit. nevím proč, ale mě se zdála holka milá a přátelská, tak jsem matce doporučila jinou logopedku. s tou mluvila bez potíží a za chvilku bylo R na světě. ovšem odklad už proběhl, tak se nedalo nic dělat.
    /p.s. můj syn taky neuměl říkat R (Ř ano), a taky jsme dlouho chodili na logopedii (přes rok). nakonec jsem se naštvala a naučila ho to sama podle svého za jedno odpoledne. ovšem to už byl v polovině první třídy. jestli se ti zdá, že v takovém stavu něměl chodit do školy, tak jsem tedy ta odsouzeníhodná matka :-)/
    vždycky byly a budou mezi dětmi velké rozdíly a vždycky mezi nimi byl 1 - 2 roky časový rozestup, protože některé šly taktak (já skoroposlední srpen) a některé o rok později (ač 2. září).
    kdyby o vstupu do školy rozhodovala schopnost soustředit se a navazovat vztahy se spolužáky, mohl můj kluk jít do školy ve 4 letech :-) a jiné děti ani v 10 letech. to je klamné posuzování.
    jasně, že Jitka Fořtíková vidí problém v tom, když dítě musí trčet o rok dýl ve školce... páč na kempech s rodiči a nadanými dětmi neustále tyto stesky poslouchá. a je jí jasné, že to není ojedinělý problém.

    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    FIFI: tak nějak. I když ambiciozních rodin, co bazírují na samých jedničkách a aby dítě bylo lepší než sousedovo/švagrovo, tak je daleko méně, než těch, jejichž výchova spočívá v krmení, šacení a pouštění televize.

    Nějak ti nevím co je horší - jestli úzkostné neurotické dítě, a nebo ne-vychované. Ale to už není o nadaných dětech.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam