• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CHIMERAMimořádně nadané děti
    FIFI
    FIFI --- ---
    CHIMERA: no v pěti letech se u dr. na garančce ta postava kreslit musí.
    Teď mi vlastně došlo, že jednou tu někdo potřeboval nějaký dítě, který mělo logoproblémy a napsal o mým dítěti článek :-)

    Tady je: http://www.zena-in.cz/rubrika.asp?idc=24271&id=11

    Mému klukovi je už přes 12 let a to kreslení se nezlepšilo, ale jako kreslení fakt neřeším :-) Jen jsem reagovala na tu grafomotoriku, na to, že dítě v pěti letech určitě umí malovat...a moje dítě fakt neumělo :-) Je tedy pravda, že do školky takřka (kvůli nemocnosti) nechodil a třeba to, jak píšeš Ty - že školka Tvého synka do malování vtáhla u našeho kluka vůbec nešlo. V tom (celém) školním roce, kdy mu bylo 5 let chodil do školky asi 20 dní. Pak se mi narodila dcera, pediatrička po mém vůbec školku nedoporučila, pak začala dceři alergické projevy a to už školku nedoporučila vůbec. Následující rok už byl kluk předškolák, opět nemocnost obrovská, dokonce jsme ho přestěhovali k manželovým rodičům, aby na dceru neprskl nějaký bacil. Ve školce vydržel 8 dní, pak hned ATB, nakazil babičku i dědu. Poslední dny, kdy už dobíral ATB jsem si ho vzala domů. Pak je dobral, ale furt mu nebylo dobře, následovala další ATB. Pak už byl zápis do školy. Opravdu hrozné roky.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    FIFI jo o tom, jak z někoho nebude malíř, bych nedělala předčasné závěry ;)
    můj malej do 4 let taky odmítal malovat. babička ho samozřejmě nutila ("musí trénovat tu grafomotoriku!"), ale nic. já nucení odmítám.
    mám schované jeho výkresy ze školky. pár čar, kolečko. děs.
    ale ve školce všichni malovali. a skoro pořád. no tak teda taky maloval. je tam vidět obrovský skok... během půl roku krásné živé pohybující se postavy, zvířata... roztomilé, originální a zároveň poznatelné. no a než šel do školy, byl z něj nejlepší malíř ze školky a pančelky mi tvrdily (později v ZUŠ potvrzeno), že je výtvarně nadaný.
    ale v těch 4 letech bych fakt dala ruku do ohně za to, že je to totální malovací nemehlo. a byl. jenže už není :-)
    /ps. teď to fakt neberte jako že se nějak chlubím, že přece není možné, aby to moje děcko bylo nadané fakt na všechno... ale tohle se opravdu stalo. a já už nevěřím, že prostě lze v raném věku poznat, jestli z děcka bude nebo nebude malíř./
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    FIFI: to zní super, hlavně že to někdo dělá takhle pořádně. A jestli to zabralo
    FIFI
    FIFI --- ---
    tedy promiňte překlepy, jsem na odchodu od PC.
    FIFI
    FIFI --- ---
    HRABALKA: tak jasně, dostal pastelky mnohokrát, mnohokrát jsem si s ním sedla a nic.. jeho to nebavilo, nevěděl vůbec proč by to dělal, když jsem přinutila, aby aspoň něco, tak udělal čáru. To prostě nedá přinutit. Pak, třeba v těch pěti když měl nakreslit postavu při prevenčce, tak mu vyšla hrůza hrůz a to to naše dr., aby se s tím nezdržovala v ordinaci nechávala děti předem kreslit doma.
    Dr. řekla, že z něj prostě malíř nebude a hotovo, víc se s tím nezabývala.
    Nějaký vymalovávání omalovánek jako u dcery? Nic. Že by si sám sedl (nebo se mnou) a kreslil by si jako dcera ? Nic. Vystřihoval? Nic. On prostě na tu jmenou motoriku nemá vlohy a když už tedy musel, tak viděl, že to má hnusný a šel od toho, radši si šel stavět z lega. A ono motorika ruky je spojená s motorikou mluvidel a on měl několik vadných hlásek velice dlouho, až do 3. třídy, což měl být už ve 4., měl ten odklad.

    Když vidím dceru, jakýho včera namalovala poníká (růůůůžovýho), vymyslela si, jak to udělat aby byl velkej - slepila si kvůli tomu dva papíry, jak to vybarvila, jak to vystřihla a prostě sama si to celý vymyslela, nikdo jí nic neříkal, aby něco takovýho dělala tak to prostě je úplně jiný dítě..ta má tu motoriku úplně jinou, jí to baví. Prostě mi přinesla po asi půl hodině jen tak ukázat svůj výtvor. A tohle dělá od malička, sama si něco vymyslí a něco nakreslí a něco slepí a něco vystřihne. A to je přitom levák v rodině, kde jsou všichni praváci. Než jsem jí koupila nůžky pro leváky, už dávno uměla s těma pro praváka. Ale s těma pro leváka jí to jde lepší, doma má dvoje a ve škole taky jedny..

    U kluka to motorika je možná způsobená předčasným porodem, narkózou v 5ti nedělích, nebo prostě něčím jiným. To se zjistit ani nedá a nemá smysl to zjišťovat, to prostě tak je.. hlavně že už nemusí vybarovovat, to bylo třeba v té první třídě děsný :-)



    HRABALKA
    HRABALKA --- ---
    FIFI: a ty jsi s ním odmalička kreslila? Nebo to odmítal, že mu to tak nešlo?
    HRABALKA
    HRABALKA --- ---
    MARKOVKA: to je ale trochu odraz péče jejich rodičů, ne? Když rodiče dítěti zpívají a říkají říkadla, písničky a básničky, tak to dítě je většinou opakuje a některé si pamatuje..
    FIFI
    FIFI --- ---
    ZUZKAOU: kdepak, to nebyla žádná sekta. Byla to Mgr., která dělá, bohužel to není na pojišťovnu, takže si to rodiče musej platit :-(

    Je to ucelený kurz přesně na ty 3 měsíce. Věřím tomu, že rodič, který chodí do práce to s dítětem nemá šanci stihnout, neboť mezi těmi cviky měla být vždycky nějaká doba "oddychu" - ta paní učitelka říkala, že to je náročné ale opravdu měla výborné výsledky. Když by dítě přišlo v pět odpoledne ze školky, tak se stíhá velice těžko.
    Je to dovezené z Rakouska.

    Dítě vypadalo takhle:



    Mělo přesně dané čím kdy kreslí, jak drží "nástroj", kterým to kreslí, kde má mít kterou nohu, ruku..paní učitelka tomu říká postoj kočička - odpovídá to přesně tomu, jak má dítě správně sedět na židli, ale dítě nesedí ale klečí.
    Tady drží špejli, před tím kreslilo ty čáry seřiznutou houbou namočenou v tempeře atd.. A nejdřív ve stoje cvičilo takový kruhy - celou rukou, v lokti, v zápěstí - taková sestava.. a pak hned udělalo "kočičku" a malovalo to, co mělo tento týden..
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    CHIMERA: máš vybraný okruh kamarádů a jejich dětí. Patrně se nepotkáváš s rodinami, jejichž inteligence je výrazně nižší, než průměr vaší rodiny (tedy ti "normální") a nebo rodiny, kde hlavní výchovný nástroj je televize.


    FIFI: ten grafomotorický kurz zní originálně - kdo to pořádal? Nebylo to přes http://www.basic.cz/BASIC_media.php (pozor - jsou to scientologové, takže jednoduché principy co vám poradí v každé PPP oslavují jako revoluční metodu a chtějí za to spoustu peněz)
    FIFI
    FIFI --- ---
    CHIMERA: mno, můj syn tedy malovat fakt neuměl.

    On opravdu nevzal pastelku do ruky vůbec. A fakt mám srovnání, neboť mám ještě druhé dítě. Dosud jsou pro něj hodiny VV za trest:-)

    Na intenzivní grafomotorický kurz jsem se synem chodila v době odkladu, cvičili jsme 6-8x za den takové cviky. Každý týden byla kontrola a cvik se změnil, byl nový cvik. Tohle jsme dělali 3 měsíce, aby se nějak propojily dráhy v mozku nebo tak něco a taky to mělo přispět k lepší výslovnosti. Fakt to byl opruz, ale jsem ráda, že to odchodil, určitě mu to pomohlo. V době kurzu nesměl jinak sám vůbec nic kreslit ani psát i stříhat. On tedy nekreslil vůbec, to nebyl problém, o stříhání nemluvě:-)

    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    no... neznám dítě, které by v 5ti letech neumělo malovat a slušně opsat písmenka. ale je fakt, že neznám VSECHNY děti :)
    já vím, jak se zjišťuje školní zralost, neboj :-) ale ty sama víš, že tak jak je na každé škole jiný zápis (my jsme absolvovali 3), tak taky každý psycholog dělá to vyšetření jinak. při stejném dítěti můžou mít dva psychologové 2 odlišné výsledky (i to jsem zažila :-)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    A to jsem tu školní zralost ještě trošku šidila, protože se mi děti nechtělo trápit dýl jak 15- 20 minut
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    CHIMERA: tohle bylo v brně na základce, kde jsem dělala první posudky ( záznam pak posílala do poradny a vyšetření v poradně bylo rychlejší).

    Vyšetření grafomotoriky = nechám dítě něco nakreslit a obkreslit písmenka a pozoruju jak drží tužku a pak vyhodnotím malůvku.

    Sociální vyspělost - zeptám se na to jak je to ve školce, jak to má s kamarády a paní učitelkami, zjišťuju jestli se bojí mě nebo je naopak moc kontaktní a tak.

    Ono to zní jako stložitá zaklínadla, ale jde o jednoduché věci, jen je potřeba dát je do hromady.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    ZUZKA jsi z Prahy, že?
    u nás je to všecko jinak. odklady jsou tady automatické, bez zkoumání nějaké grafomotoriky nebo sociální vyspělosti. dokonce jedna holčička (ve všech směrech dost vyspělá, dokonce i vysoká), kterou jsem ze školky dobře znala, protože je hodně kontaktní a ráda si povídá, měla odklad, ačkoli se narodila v dubnu! a víš proč? protože neuměla vyslovovat R. to je fakt tragickej nedostatek. chodila rok na logopedii a nic se nelepšilo, protože s tou logopedkou nechtěla mluvit. nevím proč, ale mě se zdála holka milá a přátelská, tak jsem matce doporučila jinou logopedku. s tou mluvila bez potíží a za chvilku bylo R na světě. ovšem odklad už proběhl, tak se nedalo nic dělat.
    /p.s. můj syn taky neuměl říkat R (Ř ano), a taky jsme dlouho chodili na logopedii (přes rok). nakonec jsem se naštvala a naučila ho to sama podle svého za jedno odpoledne. ovšem to už byl v polovině první třídy. jestli se ti zdá, že v takovém stavu něměl chodit do školy, tak jsem tedy ta odsouzeníhodná matka :-)/
    vždycky byly a budou mezi dětmi velké rozdíly a vždycky mezi nimi byl 1 - 2 roky časový rozestup, protože některé šly taktak (já skoroposlední srpen) a některé o rok později (ač 2. září).
    kdyby o vstupu do školy rozhodovala schopnost soustředit se a navazovat vztahy se spolužáky, mohl můj kluk jít do školy ve 4 letech :-) a jiné děti ani v 10 letech. to je klamné posuzování.
    jasně, že Jitka Fořtíková vidí problém v tom, když dítě musí trčet o rok dýl ve školce... páč na kempech s rodiči a nadanými dětmi neustále tyto stesky poslouchá. a je jí jasné, že to není ojedinělý problém.

    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    FIFI: tak nějak. I když ambiciozních rodin, co bazírují na samých jedničkách a aby dítě bylo lepší než sousedovo/švagrovo, tak je daleko méně, než těch, jejichž výchova spočívá v krmení, šacení a pouštění televize.

    Nějak ti nevím co je horší - jestli úzkostné neurotické dítě, a nebo ne-vychované. Ale to už není o nadaných dětech.
    FIFI
    FIFI --- ---
    ZUZKAOU: no ambiciozní rodina :-( , to je pravda.

    Třeba jedna známá měla synka o pár měsíců mladšího jak můj syn. Já už v době zápisu řešila, jestli ten odklad ano nebo ne.. Tenhle kamarád šel do školy normálně a můj kluk zůstal ve školce, vysvětlili jsme mu to, on věděl, že si bude ještě rok v klidu hrát, že mu to pomůže..
    No a ten kamarád začal mít problémy, dostal tik v oku, psal špatně - nějak od zadu nebo už nevím...šli do poradny a psycholožka řekla ať ho ze školy okamžitě vyndají - ze dne na den. Bylo to v říjnu. Chlapeček byl úplně zdrcený. Už byl přece velkým školákem, už tam chodil 2 měsíce a teď se má vrátit zpět do školky? Známá říkala, že to opravdu synek nesl špatně a to šel do školy normálně, nikdo předem nic nepoznal a to jeho babička je ředitelka ZŠ v důchodu, bydlí s nimi v domě. Pak tedy do školky nějakou dobu nechodil, byl s babičkou doma. Pak už zase do školky začal chodit, pomalu, postupně.

    Dovedu si představit, že nějaká ambiciózní rodina, když bude na dítě tlačit, tak to pak dopadne podobně :-(
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    FIFI: jo ty rozdíly jsou a mám pocit že čím dál tím větší.
    A v případě že by tam chodily pětileté děti které na to mají rozumově ale otázkou je jak to je po ostatních stránkách (něco se otestovat dá, ale sociální dovednosti, soustředěnost v kolektivu dětí a tak se prostě z vyšetření poznat nedá). A zcela zaručeně by se čas od času objevila ambiciózní rodina, co by tlačila dítě do první třídy i když na to nemá.

    Pokud se dítě ve školce nudí a umí se soustředit a vychází s děckama i třeba v konfliktech, tak proč ne. Jenže takové děti musí být výjimečné na několika gaussových křivkách zároveň, čímž se jejich výskyt dost radikálně snižuje.
    FIFI
    FIFI --- ---
    ZUZKAOU: jenže já mám pocit, že už i dneska tam jsou velké asi věkové rozdíly. Dcera je teď prvňák a je to podzimní (listopadové) dítě. Asi tím, že má staršího sourozence je trochu napřed. Není nadané dítě, to ne, ale napřed je. Číst se naučila sama, prostě písmenka uměla a najednou je začala sama spojovat do slov, plno věcí odposlouchá od syna, když se s ním učím, sama si vymyslela druhý hudební nástroj už ve školce!, naučila se noty atd...
    Číst se naučila, když jí bylo asi 6 a 2 měsíce, spíš jsme ji brzdili, ale začala spojovat a začala si číst. Do školy šla, když jí bylo 6let a 10měsíců. Jak jsem psala, s ní tam jsou děti, kterým v září (srpnu) bylo čerstvých 6. V tomhle věku asi bude těch 10 měsíců velký rozdíl.. Dál jsou tam samozřejmě děti s odkladem, třeba narozené na jaře a někteří rodiče opravdu dávají odklad kvůli tomu, že je to "v módě". Ale jsou tam třeba dvojčata, jsou o hlavu menší než moje dítě -jsou myslím nejstarší ve třídě, alespoň dcera to zmiňovala, těm už je snad 8 let. Výškou jsou tedy menší než moje dcera, ale nejlépe ze třídy prý čte moje dcera a jedno z těch dvojčat.
    No a třeba moje starší dítě je narozené na samém konci roku, je narozené předčasně, mělo se narodit až po půlce ledna. A tohle dítě odklad mělo, PPP to doporučila, byli jsme ve dvou poradnách. A třeba číst tohle dítě neumělo, do první třídy šlo téměř v 8mi letech - šel v zaří a na konci roku mu bylo 8 let. Je nejstarší ze třídy, ale třeba na výšku nijak velký není.. On ten rok odkladu opravdu potřeboval, měl problém s řečí, s nemocností, s motorikou, ten rok mu hodně pomohl.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    CHIMERA: No pokud tam bude pětileté a sedmileté dítě vedle sebe, tak to podle mého dost rozdíl bude.

    A v tomhle případě nejde ani tak o inteligenci, ale o tělesný vývoj, schopnost soustředit se, motoriku a tak... A v článku je poněkud roztomilé, že Fořtíková vidí dítě o půl roku ve školce déle jako obrovský problém. Jestli neřeší nic strašnějšího, tak šťastná to žena.

    Jinak odklady z drtivé většiny nemají nic společného s intelektovou úrovní, ale se schopností se soustředit, schopnostmi navazovat vztahy s vrstevníky, míra úzkosti a grafomotorická vyzrálost. A to jsou věci, které tím rokem ve školce často poposkočí a to tak že velmi. Je to fyziologická záležitost a částečně záležitost cviku a návyků. (mluví na dítě, čtou mu?, nutí ho něco dělat soustředěně, maluje dítě atd...)


    Tři jsem seděla roky u zápisů v jedné škole a možnost srovnat výsledky těch co měli odklad.

    První rok jsem přesvědčila jednu maminku, co chtěla nechat doma evidetně chytrého kluka, ale dost bázlivého (úzkostná maminka) a nakonec to nedali (a myslím že oba, soukromě to vidím spíš na matku, že to těžce nesla) a klučina se vracel v říjnu do školky.


    TRAVIX: osobně mám pocit, že odkladů je čím dál tím víc ( respektive není problém ho získat, když rodič zažádá a má jen trochu neklidné/úzkostné a nebo nekomunitkativní dítě. Minulý leden bylo z 52 šestiletých dětí co přišly k zápisu na jednu sídlištní brněnskou školu 15 odkladů a z toho minimálně 13 zcela na místě a ty dvě další děti by sice asi první třídu zvládly ale za cenu docela velkého zmítání.


    Tím nechci tvrdit, že mít možnost dát dítě do školy dřív je špatně, ale dětí které jednak jsou natolik vepředu díky vrozeným schopnostem a druhak se jim rodiče natolik věnují, že prostě vstup do školy ustojí je daleko méně, než dětí, kterým odklad prospěje.
    HRABALKA
    HRABALKA --- ---
    TRAVIX: v jakém smyslu lepší vzdělání?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam