• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CHIMERAMimořádně nadané děti
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    CHIMERA: tohle bylo v brně na základce, kde jsem dělala první posudky ( záznam pak posílala do poradny a vyšetření v poradně bylo rychlejší).

    Vyšetření grafomotoriky = nechám dítě něco nakreslit a obkreslit písmenka a pozoruju jak drží tužku a pak vyhodnotím malůvku.

    Sociální vyspělost - zeptám se na to jak je to ve školce, jak to má s kamarády a paní učitelkami, zjišťuju jestli se bojí mě nebo je naopak moc kontaktní a tak.

    Ono to zní jako stložitá zaklínadla, ale jde o jednoduché věci, jen je potřeba dát je do hromady.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    ZUZKA jsi z Prahy, že?
    u nás je to všecko jinak. odklady jsou tady automatické, bez zkoumání nějaké grafomotoriky nebo sociální vyspělosti. dokonce jedna holčička (ve všech směrech dost vyspělá, dokonce i vysoká), kterou jsem ze školky dobře znala, protože je hodně kontaktní a ráda si povídá, měla odklad, ačkoli se narodila v dubnu! a víš proč? protože neuměla vyslovovat R. to je fakt tragickej nedostatek. chodila rok na logopedii a nic se nelepšilo, protože s tou logopedkou nechtěla mluvit. nevím proč, ale mě se zdála holka milá a přátelská, tak jsem matce doporučila jinou logopedku. s tou mluvila bez potíží a za chvilku bylo R na světě. ovšem odklad už proběhl, tak se nedalo nic dělat.
    /p.s. můj syn taky neuměl říkat R (Ř ano), a taky jsme dlouho chodili na logopedii (přes rok). nakonec jsem se naštvala a naučila ho to sama podle svého za jedno odpoledne. ovšem to už byl v polovině první třídy. jestli se ti zdá, že v takovém stavu něměl chodit do školy, tak jsem tedy ta odsouzeníhodná matka :-)/
    vždycky byly a budou mezi dětmi velké rozdíly a vždycky mezi nimi byl 1 - 2 roky časový rozestup, protože některé šly taktak (já skoroposlední srpen) a některé o rok později (ač 2. září).
    kdyby o vstupu do školy rozhodovala schopnost soustředit se a navazovat vztahy se spolužáky, mohl můj kluk jít do školy ve 4 letech :-) a jiné děti ani v 10 letech. to je klamné posuzování.
    jasně, že Jitka Fořtíková vidí problém v tom, když dítě musí trčet o rok dýl ve školce... páč na kempech s rodiči a nadanými dětmi neustále tyto stesky poslouchá. a je jí jasné, že to není ojedinělý problém.

    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    FIFI: tak nějak. I když ambiciozních rodin, co bazírují na samých jedničkách a aby dítě bylo lepší než sousedovo/švagrovo, tak je daleko méně, než těch, jejichž výchova spočívá v krmení, šacení a pouštění televize.

    Nějak ti nevím co je horší - jestli úzkostné neurotické dítě, a nebo ne-vychované. Ale to už není o nadaných dětech.
    FIFI
    FIFI --- ---
    ZUZKAOU: no ambiciozní rodina :-( , to je pravda.

    Třeba jedna známá měla synka o pár měsíců mladšího jak můj syn. Já už v době zápisu řešila, jestli ten odklad ano nebo ne.. Tenhle kamarád šel do školy normálně a můj kluk zůstal ve školce, vysvětlili jsme mu to, on věděl, že si bude ještě rok v klidu hrát, že mu to pomůže..
    No a ten kamarád začal mít problémy, dostal tik v oku, psal špatně - nějak od zadu nebo už nevím...šli do poradny a psycholožka řekla ať ho ze školy okamžitě vyndají - ze dne na den. Bylo to v říjnu. Chlapeček byl úplně zdrcený. Už byl přece velkým školákem, už tam chodil 2 měsíce a teď se má vrátit zpět do školky? Známá říkala, že to opravdu synek nesl špatně a to šel do školy normálně, nikdo předem nic nepoznal a to jeho babička je ředitelka ZŠ v důchodu, bydlí s nimi v domě. Pak tedy do školky nějakou dobu nechodil, byl s babičkou doma. Pak už zase do školky začal chodit, pomalu, postupně.

    Dovedu si představit, že nějaká ambiciózní rodina, když bude na dítě tlačit, tak to pak dopadne podobně :-(
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    FIFI: jo ty rozdíly jsou a mám pocit že čím dál tím větší.
    A v případě že by tam chodily pětileté děti které na to mají rozumově ale otázkou je jak to je po ostatních stránkách (něco se otestovat dá, ale sociální dovednosti, soustředěnost v kolektivu dětí a tak se prostě z vyšetření poznat nedá). A zcela zaručeně by se čas od času objevila ambiciózní rodina, co by tlačila dítě do první třídy i když na to nemá.

    Pokud se dítě ve školce nudí a umí se soustředit a vychází s děckama i třeba v konfliktech, tak proč ne. Jenže takové děti musí být výjimečné na několika gaussových křivkách zároveň, čímž se jejich výskyt dost radikálně snižuje.
    FIFI
    FIFI --- ---
    ZUZKAOU: jenže já mám pocit, že už i dneska tam jsou velké asi věkové rozdíly. Dcera je teď prvňák a je to podzimní (listopadové) dítě. Asi tím, že má staršího sourozence je trochu napřed. Není nadané dítě, to ne, ale napřed je. Číst se naučila sama, prostě písmenka uměla a najednou je začala sama spojovat do slov, plno věcí odposlouchá od syna, když se s ním učím, sama si vymyslela druhý hudební nástroj už ve školce!, naučila se noty atd...
    Číst se naučila, když jí bylo asi 6 a 2 měsíce, spíš jsme ji brzdili, ale začala spojovat a začala si číst. Do školy šla, když jí bylo 6let a 10měsíců. Jak jsem psala, s ní tam jsou děti, kterým v září (srpnu) bylo čerstvých 6. V tomhle věku asi bude těch 10 měsíců velký rozdíl.. Dál jsou tam samozřejmě děti s odkladem, třeba narozené na jaře a někteří rodiče opravdu dávají odklad kvůli tomu, že je to "v módě". Ale jsou tam třeba dvojčata, jsou o hlavu menší než moje dítě -jsou myslím nejstarší ve třídě, alespoň dcera to zmiňovala, těm už je snad 8 let. Výškou jsou tedy menší než moje dcera, ale nejlépe ze třídy prý čte moje dcera a jedno z těch dvojčat.
    No a třeba moje starší dítě je narozené na samém konci roku, je narozené předčasně, mělo se narodit až po půlce ledna. A tohle dítě odklad mělo, PPP to doporučila, byli jsme ve dvou poradnách. A třeba číst tohle dítě neumělo, do první třídy šlo téměř v 8mi letech - šel v zaří a na konci roku mu bylo 8 let. Je nejstarší ze třídy, ale třeba na výšku nijak velký není.. On ten rok odkladu opravdu potřeboval, měl problém s řečí, s nemocností, s motorikou, ten rok mu hodně pomohl.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    CHIMERA: No pokud tam bude pětileté a sedmileté dítě vedle sebe, tak to podle mého dost rozdíl bude.

    A v tomhle případě nejde ani tak o inteligenci, ale o tělesný vývoj, schopnost soustředit se, motoriku a tak... A v článku je poněkud roztomilé, že Fořtíková vidí dítě o půl roku ve školce déle jako obrovský problém. Jestli neřeší nic strašnějšího, tak šťastná to žena.

    Jinak odklady z drtivé většiny nemají nic společného s intelektovou úrovní, ale se schopností se soustředit, schopnostmi navazovat vztahy s vrstevníky, míra úzkosti a grafomotorická vyzrálost. A to jsou věci, které tím rokem ve školce často poposkočí a to tak že velmi. Je to fyziologická záležitost a částečně záležitost cviku a návyků. (mluví na dítě, čtou mu?, nutí ho něco dělat soustředěně, maluje dítě atd...)


    Tři jsem seděla roky u zápisů v jedné škole a možnost srovnat výsledky těch co měli odklad.

    První rok jsem přesvědčila jednu maminku, co chtěla nechat doma evidetně chytrého kluka, ale dost bázlivého (úzkostná maminka) a nakonec to nedali (a myslím že oba, soukromě to vidím spíš na matku, že to těžce nesla) a klučina se vracel v říjnu do školky.


    TRAVIX: osobně mám pocit, že odkladů je čím dál tím víc ( respektive není problém ho získat, když rodič zažádá a má jen trochu neklidné/úzkostné a nebo nekomunitkativní dítě. Minulý leden bylo z 52 šestiletých dětí co přišly k zápisu na jednu sídlištní brněnskou školu 15 odkladů a z toho minimálně 13 zcela na místě a ty dvě další děti by sice asi první třídu zvládly ale za cenu docela velkého zmítání.


    Tím nechci tvrdit, že mít možnost dát dítě do školy dřív je špatně, ale dětí které jednak jsou natolik vepředu díky vrozeným schopnostem a druhak se jim rodiče natolik věnují, že prostě vstup do školy ustojí je daleko méně, než dětí, kterým odklad prospěje.
    HRABALKA
    HRABALKA --- ---
    TRAVIX: v jakém smyslu lepší vzdělání?
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    tohle přesvědčení neznám. kde je to "ve vaší společnosti"?
    problém je někde jinde. naše legislativa zatím neumožňuje studium na VŠ před dosažením zletilosti.
    takže i kdybys v 15ti maturoval (dejme tomu, že bys našel tak osvíceného ředitele, který by ti dovolil slučovat ročníky, nebo je přeskakovat, tj. umožnil tzv. akceleraci), tak na vysokou by s tebou museli hopsat rodiče. nemohl bys nic sám podepsat a VŠ (logicky) odmítají přejímat odpovědnost za nezletilce, tak jak to má střední škola.
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    No, v naší společnosti panuje přesvědčení, že čím víc školy/čím dřív do školy, tím lepší vzdělání. Myslíte, že je to pravda?
    HRABALKA
    HRABALKA --- ---
    tady mám booknuté speciál. klub, možná by i tady něco bylo pro případné další otázky.. určitě sem chodí i odborníci
    [ METEO :: POČASÍ :: WEATHER :: Klimatické jevy a jiné anomálie... ]
    HRABALKA
    HRABALKA --- ---
    CHIMERA: já se domnívám (:-)), že kroupy jsou z mrak "kumulů" :-), které jsou výš, než mraky, ze kterých padá jen voda. Asi by se to dalo tady někde dohledat. A ty kroupové padají jen při větších pumelenicích, kdy se divoce střídají horní a spodní proudy.. ale vařím kroupy z vody :-))
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    mám opět dotaz, tentokrát na odborníky ve vědách přírodních.
    prý z čeho vznikají kroupy.
    říkám zmrzlá voda.
    odvětí: zmrzlá voda je sníh.
    takže: jak to, že voda někdy zmrzne do podoby sněhu a někdy do podoby krup?
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    TAN já vím, chtělas říct, že jsem ho měla dát do jiné školky, kde by ho víc zabavilil
    ale má to dva háčky:
    zaprvé ten, že tahle školka byla velmi dobrá, dělali s dětmi i předškolní přípravu, ale moje dítě prostě už bylo o pár let ve vývoji dál, takže ho to nudilo...
    a zadruhé ten (a taky už ten problém tady zazněl), že školky jsou přeplněné - nakonec je člověk rád, když sežene vůbec nějakou školku (i kdyby na druhém konci města), protože letos několik desítek zájemců pro nedostatek místa museli odmítnout (to je ta "optimalizace", jak tu o tom kdosi psal). na to, aby sis vybírala školku, můžeš zapomenout. pokud teda nejsem bohatice, která si může zaplatit luxus. já nemůžu.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    TAN nikdo nedává dítě do školy dřív proto, aby si oddechl.
    naopak - ve školce ho máš od 8. do 15.30 a starosti (včetně svačinek) žádné.
    ve škole je dítě od 8. do 12.00 a pak musíš řešit družinu, hlídání, úkoly a tak.
    rozhodně to není žádná úleva.
    FIFI
    FIFI --- ---
    CHIMERA: no ale v omezené míře už i dneska můžeš dát dítě do škoyl dřív. Nyní jsou to děti, kterým bude 6 do prosince. Čili s dítětem narozným 1. 9 už pro potvrzení z PPP musíš, což je úplná kravina.. s dcerou chodí do třídy jedna holčička narozená 2. 9 a chlapeč, který je 31.8. Holčička do PPP musela, děs no:-)
    TANAIS
    TANAIS --- ---
    CHIMERA: no, je fakt, že já zatím nemusela řešit to, že dítě nechce být ve školce (pochopitelně taky záleží na důvodech).

    Sice si nemyslím, že by roční odklad v ničem nemohl pomoci, ale celkem souhlasím s tím, že je to dnes asi běžnější, než by být muselo. Akorát ne každý s možností volby umí zacházet. Ty se třeba zajímáš a staráš, ale nejsem si jistá, jestli u nás není příliš mnoho rodičů, kteří si prostě oddechnou, že můžou dát dítě do školy dřív... všechno se dá obejít (nebo spíš podplatit). I testy. No, uvidíme, jak ta novela dopadne...
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    TAN to je právě ono. že když bude tahle novela přijata, ty se jako rodič můžeš svobodně rozhodnout (a ještě je tam nutné posouzení psychologa a lékaře).
    zatímco dneska se rozhodnout nemůžeš.
    a já vítám rozšíření práva volby. v čemkoli.
    upřímně řečeno - já šla do školy těsně šestiletá (čtyři dny po narozeninách). měli jsme ve třídě děti o o rok starší, a stejně jim to k ničemu nebylo. nebyly ani mentálně, ani sociálně, ani zdravotně vyspělejší, jenom víc zlobily. taky je fakt, že jsem měla "štěstí" na třídu dětí, z nichž žádné (sebe nepočítám) nezvládlo ani maturitu, takže to není ideální vzorek populace, ale vidím na tom jedno:
    kde nic není, tam ani ten rok navíc nic nepřidá.
    a kde něco je, tam ani o rok dřív školní docházka nic nezkazí.
    náš malej taky ten poslední půlrok nemohl už ve školce vydržet. dokonce s kamarádkou naplánovali útěk. naštěstí mi o tom plánu řekli před jeho realizací, takže jsem nasadila všechny páky, aby ve školce vydržel (měl slíbeno, že vždycky po vyzvednutí mu dám nějaké překvapení - dárek, výlet, půjdeme za kamarádkou... atd.)
    A když jsme byli na tom nutném psychologickém vyšetření (před vstupem do třídy pro mimořádně nadané děti), tak psycholožka po zjištění jeho data narození (bez čehokoli dalšího!) okamžitě navrhovala, abych ho dala o rok později.
    je tady rozšířená jakási paranoa dávat děti do školy o rok později, protože vyspěje. prd. nevyspěje. a pokud vyspěje, vyspěje i v první třídě, na to nemusí trčet ve školce :-)
    já jsem řekla rovnou, že něco takového nepřipadá do úvahy (to jsem si teda k psycholožce dovolila moc! ;), ale ona poté, co provedla dvě dvouhodinová vyšetření musela taky uznat, že k odkladu docházky není žádný důvod.

    Děti ze školky, které odklad měly (nemluvím o těch, které jsou podzimáčci) ho měly úplně zbytečně a rodiče mi pak po roce nebo dvou říkali, že jsem měla pravdu, že ten odklad byla chyba.

    Odklad docházky i dřívější docházka by mělo být něco výjimečného... zvláštního. a tady se to seká jak na běžícím pásu: narodil ses o prázdninách, šup s tebou zpátky do školky. to se mi nelíbí.
    TANAIS
    TANAIS --- ---
    (Do školy mělo být v té první větě, pochopitelně)
    TANAIS
    TANAIS --- ---
    CHIMERA: "ve spoustě zemí chodí všechny děti do školy v 5ti letech" - ale pokud se nepletu, to taky není možnost volby. Otázkou je, jak by to vypadalo, kdyby měli možnost dávat děti do školky bez nějakých obtížných procedur i později.

    Nemám vůbec nic proti možnostem volby, kdepak. Jen ať to je klidně rodičům umožněno. Ale myslím, že i když by bylo mé dítě talentované, stejně bych ho do školy dřív nedala. Ale to je jen můj postoj a názor.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam