CHIMERA: No pokud tam bude pětileté a sedmileté dítě vedle sebe, tak to podle mého dost rozdíl bude.
A v tomhle případě nejde ani tak o inteligenci, ale o tělesný vývoj, schopnost soustředit se, motoriku a tak... A v článku je poněkud roztomilé, že Fořtíková vidí dítě o půl roku ve školce déle jako obrovský problém. Jestli neřeší nic strašnějšího, tak šťastná to žena.
Jinak odklady z drtivé většiny nemají nic společného s intelektovou úrovní, ale se schopností se soustředit, schopnostmi navazovat vztahy s vrstevníky, míra úzkosti a grafomotorická vyzrálost. A to jsou věci, které tím rokem ve školce často poposkočí a to tak že velmi. Je to fyziologická záležitost a částečně záležitost cviku a návyků. (mluví na dítě, čtou mu?, nutí ho něco dělat soustředěně, maluje dítě atd...)
Tři jsem seděla roky u zápisů v jedné škole a možnost srovnat výsledky těch co měli odklad.
První rok jsem přesvědčila jednu maminku, co chtěla nechat doma evidetně chytrého kluka, ale dost bázlivého (úzkostná maminka) a nakonec to nedali (a myslím že oba, soukromě to vidím spíš na matku, že to těžce nesla) a klučina se vracel v říjnu do školky.
TRAVIX: osobně mám pocit, že odkladů je čím dál tím víc ( respektive není problém ho získat, když rodič zažádá a má jen trochu neklidné/úzkostné a nebo nekomunitkativní dítě. Minulý leden bylo z 52 šestiletých dětí co přišly k zápisu na jednu sídlištní brněnskou školu 15 odkladů a z toho minimálně 13 zcela na místě a ty dvě další děti by sice asi první třídu zvládly ale za cenu docela velkého zmítání.
Tím nechci tvrdit, že mít možnost dát dítě do školy dřív je špatně, ale dětí které jednak jsou natolik vepředu díky vrozeným schopnostem a druhak se jim rodiče natolik věnují, že prostě vstup do školy ustojí je daleko méně, než dětí, kterým odklad prospěje.