ALDEMIK - dětí nadaných je ve školním věku asi 3 - 4 % , průměrných je ten zbytek... Můj syn mezi tyto děti chodil 3 roky...přečti si od začátku - níže - jeho příběh... Kdyby jsem mu letos školu pro nadané nezajistila - nezapalatila, nevím jak by dopadl... Většina učitelů je průměrná, nemají časpři 30 dětech a ani velký zájem, se těmto dětem věnovat... průměrným její tempo a nápln standartní výuky vyhovuje....Většina učitelů se s takovým dítětem setká 1 -2x za život - jak je mají učít, nejsou na to připraveni...Kdo nemá takové dítě, vůbec neví - neumí si představit, o čem mluvím !
Pro tvoji představu jaké jsou tyto děti - můj syn při náročné výuce ve 4. třídě soukromé školy, kam letos chodí a kde musel během měsíce dohnat veškeré učivo, probrané zde za uplynulé 3 roky - chodí, ostatně jako všichni, na dobrovolné odpolední vyučování, které mu každý den končí v 15 - 16 hodin (němčina, počítače, rozšířená matematika, dramatická výchova, sportovní hry).Přijde domů, zhltne svačinu a letí do kroužků - dopravními prostředky na různé konce Brna...Od 5 let hraje na zobcovou flétnu, tedy již 5 let navštěvuje ZUŠ, další 3 hraje na klasickou kytaru, už několik let žadoní o housle, zatím odolávám...Druhý rok zde také hraje v souboru dechových nástrojů a navštěvuje povinnou hudební nauku. V pátek mu v 15 hod končí vyučování, většina normálních dětí se těší na volné odoledne, on však odchází na "druhou směnu" do ZUŠ, naštěstí ji má asi 10 minut pěšky od školy, a zde má další 4 vyučovací hodiny, domů přichází kolem 19 hodiny. Letos si zamiloval klavír, od učitele si zjistil nějaké základy a o přestávkách se naučil sám spoustu písniček, nyní si toužebně přeje učit se hrát ještě na klavír... Na počátku 3. třídy byl na konkurzu, který prováděli ve škole do dětského pěveckého sboru - Kampanla.Chodí tam již 2.rok, krásně zpívá a nevadí mu docela náročné 2 hodinové zkoušky každý týden...S e sborem i umeleckou školu měl už velké množstvi veřejných vystoupení .
Přesto, že miluje hudbu, ještě víc miluje matematiku a práci na počítačích. Letos začal chodit mezi 13 - 15 ti leté na programování, a až na mezery v angličtině za nimi nijak nezaostává. A ni ve sportunezaostává - 3 roky plaval v TJ,letos ze zdravotních důoů začal dělat karate v TJ Sokol Brno. Dobře lyžuje ,bruslí, jezdí na kole..Od 6 let chodí do skautu, o víkendeh absolvují i 20kilometrové výlety...Nikdy není unavená, na učení se podívá pár minut denně, úkoly dělá po návratu, tedy kolm 20 hodiy. Přesto kolem 22h, kdy se dostane do postele, nemůže usnout...přemýšlí...
Znáš hodně takových dětí? Pro rodiče je to docela náročné- psychiky, časově i finančně, mít takové dítě...jo a za Marťana považovali děti ve státní škole Ronyho, nebavila se tam s ním už ani noha od stolu...začala i pěkná šikana...jaký přínos myslíš, že to mělo pro mého syna? To, že začal ze stresu bezdůvodně omdlévat, až skončil v nemocnici na neurologii? Dle psychologa obrana organizmu, tolerovaná míra stresu jeho psychiky byla překročena... Letos se mu to už nestalo, je štastný a spokojený...je mezi svými...konverzace a témata hovorů mezi dětmi v této třídě, rychlost, obsah a množství učiva vše na zcela jiné úrovni...ve státní - nuda, nuda, nuda...
Pokud rodič pro takové dítě hodně do doby, než se dostane a gympl neudělá, tyhle záporné pocity nadané dítě zela převálcuje...vycházím ze zkušeností svých, psycholožky v Pedagoicko- psychologické poradny, která má tyto děti na starost dělá individuály) a psycholožky, která učí na Masar. Univ. v Brně a píše o těchto dětech studii...
Ve svých dlouhých příspěvcích jsem se snažila vysvětlit, že tyto děti jsou jiné , potřebují zcela jinou výuku, jiný přístup učitelů,Tak jako to potřebují děti postižené, třeba autisti. Copak ti by mohli být v normální třídě? Ve třídě se 30 dětma i kdyby byl učitel sebevíc supr (jak píšeš) se mu nemůže věnovat, ani kdyby sebevíc chtěl... a když dítě toho supr učitele nemá - co pak s tím? Co bys dělala ty?
Zajímalo by mě jaké máš zkušenosti a znovu opakuji - c