ALDEMIK: já si tedy opravdu myslím, že od výkladu je tu učitel a ne jiný žák. Pokud je žák v něčem napřed, tak má škola zajistit, aby se žák nenudil a škola by měla umožnit slučování tříd - prostě skupinky podle znalostí. Konkrétně mýho kluka taky třeba periodická tabulka zajímá, chemii ještě taky nemá. Zajímala by ho i fyzika, elektrika /obvody/ atd.. Může snad jít můj syn na některé hodiny do vyššího ročníku? Může jít studovat rovnováhu na páce? Může jít dělat chemický pokusy?
Ne, můj syn je odkázán na to, co mu o tom řeknu já či manžel. Takže manžel s ním probral obvody, já zakoupila tabulku prvků atd..
Nedávno jsem byla s klukem na testech určených hlavně pro deváťáky k volbě povolání. Bylo mi tam řečeno, že např. gymnazisté mohou docházet na přednášky na VŠ. A to se jedná o úplně jiné budovy a typy škol a studia. Pročpak tohle nejde udělat v běžné ZŠ, kde by to bylo v JEDNÉ budově? Proč musej děti nenadané, ale třeba v něčem napřed, odcházet z místních škol a musej dojíždět? Proč se prostě musej přizpůsobovat dětem, které o učení nemají zájem? Proč mýmu synovi kolikrát večer pípne SMS nebo někdo volá s tím: Hele, cože to bylo za úkol? A proč mýmu synovi třeba včera v 7.40 volá spolužák, v kolik hodin že mají sraz na tom nádraží ? (jeli na exkurzi do ND a měli na nádraží být v 7.50. Sraz ten spolužák samozřejmě nestihl, nakonec vlak tedy ano, ale běžel celou cestu až na nádraží. Ty víš, kde bydlím, proto píšu detaily.
Proč si žáci nejsou schopni vést Úkolníček a tam si zapsat takovou věc, jako na které stránce se nachází ten úkol? Jak je vůbec možný, že rodiče 11letýho kluka nejsou v obraze o tom, že kluk neví, kdy má kde být, když jedou na exkurzi?
Ovšem teorii, že lidé, kteří jsou prvorození a musej už v dětství vysvětlovat mladšímu sourozenci (sourozencům) plno věcí, např. pravidla stolních her a tudíž mají prvorození se sourozencem vlastěn lepší vyjadřovací schopnosti a taky si uměj víc věcí, neboť vysvětlováním se vlastně sami učej jsem už slyšela. Přesto - něco vysvětlovat doma bráchovi či ségrře je něco jinýho, než ve škole učit spolužáka..
Ještě napíšu, že nemám nadané dítě, mám jedničkáře. Loni mu jeden učitel taky říkal, že když už má svoje hotovo, tak má pomoc sousedovi. Taky mi ten učitel pak říkal, že se moje dítě vyčleňuje (syn si četl v autobuse, když jeli na výlet). Toho učitele naštěstí už vyhodili.