• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PENDREKObrana kultury v CR
    SHAGA
    SHAGA --- ---
    Jestli někdo má nebo nemá techniku naštěstí s tím, jestli dělá nebo nedělá "dobré umění" nijak nesouvisí. Technika je jako žebřík. Dokáže člověku usnadnit cestu někam, ale běda jak si cestující splete žebřík s cílem (to jsou pak ti, co je zmiňuje previt, ti antitalenti beu invence) a běda těm, kdo něco potřebují v třetím patře, ale kvůli odmítnutí žebříku se stále potácejí v přízemí a hledají to co tam není.
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    QUANTI: jasný. jsem jen trochu rejpal, protoze se mi zdalo, ze PREVIT se snazi naznacit, ze "prave umeni" mohou delat jenom samorosti...
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    ZUZU: treba Yesterday je, co jsem slysela, neco, co by kvalifikovany hudebnik nikdy nenapsal. Kazdy, kdo to videl (to mam samozrejme z druhe ruky) rikal, ze neco takoveho by ho nenapadlo, ze to porusuje spoustu hudebnich "pravidel" - a presto to funguje... studovala jsem bohemistiku, trochu pisu a mam takovy prirozeny "akademicky" odpor k lidem, kteri se michaji do psani a neznaji pravopis, pravidla stavby vety a textu nebo v poezii treba rytmicke zakony - ale podivejme se na vsechny ty cestinarske petkare typu Hrabala. Jsou lidi, kteri stavi vlastni originalitu na prislusnem vzdelani, jsou lidi, kteri jsou vlivem takoveho vzdelani produkovat prave jen to, co se nauci, a dal se nedostane. A pak jsou takovi, kterym y takove formalni vzdelani mozna i uskodilo, protoze tvori v uplne jinem stylu, nez kdokoli jiny...
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: jasný. ale abychom se vratili k tematu diskuse... "kvalifikovany amater" ma docela znacne casove, psychofyzicke a casto i materialni vydaje, ktere v soucasnosti casto prevysuji prostredky, ktere je mozne vydelat ve svem "volnem case"... proto si myslim, ze dotace kultury maji smysl...

    no a kdyz jsme u te čr. ...a v mem pripade divadla.... tak podotykam jeste jednu dulezitou vec, a to je urcita kulturni uroven nasi zeme, a predevsim pak vyssich vrstev. napriklad v nemecku je naprosto bezne, ze soukrome firmy sponzoruji i casto velmi avantgardni divadla, jelikoz je to v tamni spolecnosti otazka prestize. u nas ti sponzorujou tak maximalne fotbalovej klub... spolecnost u nas je v tomhle ohledu dost buranska, a tak to asi do jiste miry musi suplovat stat.
    je ale mozne, ze tristni grantova situace je nejaky dlouhodoby "vychovny zamer" MK a magistratu, aby produkcni jednotlivych divadel se naucili presvedcit manazery velkych firem, ze sponzorovat divadlo je mozna jeste o neco prestiznejsi, nez soutez miss apod. :)

    podotykam, ze v nemecku se imho i diky vyse psanemu napr. v oblasti cinoherniho divadla (tj. vedle opery tradicniho evropskeho divadla) momentalne deje asi to nejzajimavejsi na svete...
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    PREVIT: takze vzdelavani - predavani urcitych technickych dovednosti a postupu dane kultury z generace na generaci je zlo? :)
    a to o tom objevovani ameriky znate?
    PREVIT
    PREVIT --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: předpokládám, že má nějaké formální hudební vzdělání, čili chodil na hodiny, hrál stupnice a etudy, má nějakou pčedstavu, co to jsou noty, a tuší něco základního z hudební teorie A co treba Hendrix, Beatles, Elvis a jini....? Na to, abys delal dobrou hudbu, nepotrebujes noty, ani hudebni vzdelani. Naopak - diky hudebnimu vzdelani dokaze delat cosi jako hudbu i antitalent bez invence.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    ZUZU: Ještě technická k vistuósnímu kultu: šlo v principu o to postavit (v době přechodu od komorního hraní na tiché a příjemné nástroje pro pár aristokratů k hraní na nástroje hlasité v narvané koncertní síni) umělce na piedestal z nějakého objektivně poměřitelného důvodu.
    Jak dopadl Marsyas víme, a já jako nekritický pochlebník Apollónův donekonečna opakuju, že smysl a pointou celé historky je to, že pořádat soutěže v hudbě nemá smysl, neboť to nejde objektivně poměřit (on mu to Apollón říkal, ať na to dlabe, a vy mi do Apollóna nerejte).

    Proto se našlo kritérium jasné a přehledné, a to je technická zručnost. Já zahraju v tempu tohle a ty ne, tak jsem lepší. A to je jediný, o co jde. Jasné kritérium.

    Předpokládám, že se tu najde někdo, kdo viděl film Farinelli - takže to, o čem mluvím, je v podstatě ten úvodní souboj mezi kastrátským pěvcem a trubkou. Technický ohňostroj, efektní a zářivý, nicméně především technický.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    ZUZU: Vida, zajímavý názor.

    Takže abych to upřesnil: pokud mluvím o amatérovi - doufal jsem, že to bude zřejmé z té narážky na etnické bubeníčky - mluvím o kvalifikovaném amatérovi. Je-li to tedy hudebník - k jiným profesím se nehodlám vyjadřovat - předpokládám, že má nějaké formální hudební vzdělání, čili chodil na hodiny, hrál stupnice a etudy, má nějakou pčedstavu, co to jsou noty, a tuší něco základního z hudební teorie. Neznám moc dobře lidi, co hrají současnou alternativní popmusic, nebo jak to nazvat, ale z toho, co jsem poznal, jsem nabyl dojmu, že jsou to většinou "samorosti" kterým někdo kdysi nějaký ukázal pár věcí, něco si objevili metodou pokus - omyl sami, no a teď hrajou.
    Netvrdím, že to nebude hudební, ale podle mě to musí být nevyhnutelně technicky jednoduchý a nikdy nebudu mít při poslechu ten příjemný dojem z usazené a sebejisté techniky. Nadivoko rostlí amatéři například naprosto serou na tvorbu tónu, prostě ani nevědí, že by si s tím měli dělat hlavu, vždyť stačí drnknout na strunu a vono to hraje. Nicméně i kvalitní tón nástroje a jeho variace podřízený hudebnímu výrazu je součást toho hudebního zážitku. Prostě ten člověk musí mít kontrolu a o tu techniku se nesmí zarážet.

    Čili můj amatér, řekněme pracovně uberamatér, prostě tráví ten čas, co běžný konzument prozírá u televize pravidelným cvičením, a udržováním techniky. Ne proto, že musí, ale proto, že ho to baví a rád objevuje ten tón, a těší ho ten pocit usazeného a jistého tónu.

    Zatímco amatér samorostlý je prostě něco jako ten běžký šumař, co obcházel za Františka Jozefa hospody a hrál tam na tancovačkách.

    Čili v souladu s tím, co říká kolega předřečník, :) by ten amatérský herec, pokud chce hrát divadlo, ne "bejt herec" měl chodit k někomu, kdo ho naučí mluvit - především - hýbat sebou a hýbat obličejem. Až to zvládne, vezme tyto dovednosti, jeho nástroje nezbytné pro tvorbu, a vytvoří jimi divadlo. A tyto dovednosti jsou podmínkou nutnou, nikoli však postačující, pro nějakou kvalitní amatérskou tvorbu. Samozřejmě to drtivá většina lidí nedělá, protože je nezajímá herectví (nebo hudba) jako takové, oni chtějí hrát divadlo, tady a teď.
    Stejně jako "kluci tak založíme si kapelu, já si seženu kytaru, Franta bicí, a Pepa baskytaru (nemel Pepo a koukej si ji sehnat), a Lojza má nejdelší háro tak ten bude zpívat, a budem hrát to co hrajou naši oblíbený dosaď co chceš".
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    klídek ne?...

    // jinak drobny postreh k propiranemu amaterismu. myslim, ze to docela chapu a svym zpusobem souhlasim (i vzhledem k tomu, co poslednich 5 let zazivam...). ale zamotany to trochu je. jsem studentem divadelni skoly a to co tam z nas vychovavaj, jak naprosto cilene potlacujou (hlavne u hercu) osobnost, schopnost umelecke vypovedi etc. je sileny. pak se nelze divit ze na konci studia vetsina hercu odchazi v takovem stavu, ze umej hezky mluvit a plakat na povel, ale je jim uplne jedno v cem hrajou a o cem a nedejboze treba jen jedinou myslenku nechat zatoulat se k tak podezrelym otazkam jako co je to to umeni a proc to delam a "co chci rict" atd... s tim se uz z podstaty u amateru setkat nemohu. zeano.
    ALE: u amateru se setkam s tim, ze neumeji mluvit, nemaji cas pripravit "dodelane" predstaveni atd... pokud se clovek totiz ma zivit necim jinym, aby "mel na umeni", v mem pripade divadlo, coz je casove velmi narocna zalezitost, musel by mit nejakej hooodne dobre placenej dzob. navic idealne by samotne existencni zajistovani melo nejak souviset s tim, co amatersky delam, protoze predevsim u performancnich umeni (divadlo, hudba, tanec) ale i ostatnich (vytvarne umeni...) je nutne stale tak rikajic "trenovat", sebezdokonalovat se. jenze dneska, kdy kazdej herec podepise a udela skoro cokoliv, aby mel z ceho zit, je takova devalvace herecke prace, ze z toho, co dela pro penize opravdu cerpat nelze. (vidim ted trochu do celeho toho kolosu masove vyroby televiznich serialu a je to fakt husty). to je jen takova poznamka na okraj.
    no a s tim souvisi celkove smerovani prave treba onoho vzdelavani v umeleckych oborech, poskytovani "kulturniho dedictvi" dalsim generacim. docela dlouho se predevsim na nasi konzervativni casti skoly resi samotny smysl existence vysoke umelecke skoly. v zasade jsou dve moznosti, prvni je instituce soustredujici se na vychovu samostatnych tvurcich osobnosti, na "technickou" pomoc pri jejich umeleckem rustu, druhou moznosti funkce vysoky skoly je tzv. "pripravit na praxi".
    jelikoz soucasna civilizace a statni zrizeni, jehoz jsme soucasti, jsou postaveny pouze na ekonomickych principech, a jine hodnoty jsou vzdy tomu podrizeny a do ekonomie "vtlaceny" (ekologicka dan atp.), je i "uspesnost" skoly a hlavne jeji SMYSL pro stat meritelna jedine ekonomickymi vysledky jejich absolventu. proto je napr. nase skola tlacena ministerstvem skolstvi (!) do toho druheho zpusobu fungovani: vyrobit co nejvice lidi, kteri budou dosahovat nejakych co nejvyssich, danitelnych zisku. coz amatersky opravdovy Umelec ze sve podstaty neni....
    ano, ta nase skola velmi dobre pripravi herce na jeho "karieru" v oblastnich divadlech, pozdeji v Praze, v televiznich serialech a plytkych rozhlasovych hrach. takovy herec musi byt velmi dobre technicky vybaven (pohyb, mluva atd.), musi byt spolehlivy a disciplinovany. cas jsou penize. tahle skola tak vychovava individua, ktera nemaji zadny vlastni nazor, ale zato umeji hezky "hrát" :) nejhorsi na tom je, ze uz i z tohohle hlediska jsou u prijimacek vybirani - nejakeho treba zajimaveho inteligentniho tvurciho ale "exota" z principu neprijmou... samozrejme ze prehanim a zjednodusuju a samozrejme ze se co nejvic pedagogu snazi to takhle nedelat, ale stejne je to ten hlavni smer, kam se to riti, ta skola jako celek - a zas az tak moc za to nemuze "nekdo", ale system. a to je prave skoda, ze se tedy vzdelavaji v technice divadla lidi, kteri ji vlastne nemohou nijak smysluplne ("kulturne hodnotne") uplatnit.
    nonic. trochu jsem se rozjel a asi jsem napsal blabol. chtel jsem rict neco ve smyslu tom, ze delat "umeni" neznamena jen amaterske nadseni a sila osbnosti, ale take precizni praci, techniku, ktera je velmi casove i "psychofyzicky" narocna. nevim jak ve vazne hudbe, ale v ceskem divadle "virtuosni kult" rozhodne nehrozi (hrozi spis celebritni kult :) ), virtuosu tu mame opravdu poskrovnu, a spis je problem s nedostacujici technickou vybavenosti i tzv. profesionalnich hercu, natoz pak amateru. pomoci by tomu mohla existence patricnych vzdelavacich instituci, ale ty funguji jaksi jinak, nez by asi mely...
    ...a to je pripad jak nasi skoly tak i tech grantu, nebo teda veskere te show, ktera se kolem nich letos v praze deje. protoze princip davat penize na vstupenku, donuti divadla vyrabet cim dal vetsi sracky, vyrabet zabavu. for je v tom, ze v soucasnosti uz asi ani nejde o diskusi amaterismus/neamaterismus, ale o to, ze tenhle pristup, tenhle krok statu/magistratu vytvori par srackovejch superkomercnich obrovskych shitodivadel - zabavni prumysl na urovni estrad na tv nova a uzky okruh "hercu" - "virtuosu" :))) - okolo a nic vic. tady totiz hrozi to, ze i kdyz nekdo bude delat divadlo "z lasky" - amatersky - coz mimochodem i 90 procent mladych a vystudovanych "profesionalnich" divadelniku dela (a zivi se prave tema serialama nebo reklamama nebo treba praci za barem) - tak ho nebude mit KDE hrat. proste nebudou vubec existovat saly, kde je mozne divadlo hrat, anebo v nich bude najem pul mega za vecer. vetsina "normalnich" divadel totiz opravdu uz davno neni pro zucastnene (krome technickeho provozniho personalu - hasic, vratny atd. - coz je ale vlastne spis soucast budovy :) ) primarnim zdrojem prijmu... takovy divadlo v celetne by mohlo vypravet. tam hrajou zadarmo snad vsichni :) a vyresit to tak at hrajou amateri divadlo venku nebo na ulici nebo v bytech mi prijde opravdu skoda...
    kurva uz zas blabolim. tak jo konec.
    JESSIEATREIDES
    JESSIEATREIDES --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: nejsi tak náhodou off topic? předně, já žádné sociální dávky nepobírám a kromě práce ještě chodím do školy... takže žvásty tady rozhazuješ ty

    myslím, že když si dáš tu práci a ještě jednou si přečteš předchozí, tobě adresované sdělení, tak ti to bude jasné. pro jistotu si předtím ještě dej studený hadr na hlavu.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: "Vidis, a me treba neprestava fascinovat, ze si nekdo muze myslet, ze v tech klubech kultura zacina a konci."

    To jsem psal?
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    JESSIEATREIDES: No kdyz ja to o cem pises vetsinou neposloucham a jak jsou na tom nejaky kapely a hudebni uskupeni, co nehrajou tzv. vaznou hudbu jde dost casto mimo me. Povetsinou mi to, co produkujou, prijde pres veskerou snahu dost nenapadity a spotrebni.

    Pokud jde o "ale když je někdo permanentně zavřen v práci nebo doma, tak to jen těžko pozná....", tak na podobne pindy zacinam byt silne alergicky. Kdykoli to slysim, velmi bych si pral, aby ruzne socialni davky, pridavky a tak dale, a tak dale, financovane z mnou placenych dani, dosly znacne redukce. Aby si lidi zacali te zkurvene prace ponekud vazit. On totiz nekdo pracovat musi, a kdyz uz pracuje, nehodla poslouchat zvaneni tech, co se flakaj, jak je luxusni se za prachy tech, co pracujou, flakat. Nebo jak jsi ten zvast racila minit.

    PATISLAV: Vidis, a me treba neprestava fascinovat, ze si nekdo muze myslet, ze v tech klubech kultura zacina a konci.
    BLABOUS
    BLABOUS --- ---
    PENDREK: no hospoda v Nahoranech neni uplne typicka venkovska hospoda... na druhou stranu dobry priklad kultury bez statni podpory
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    PATISLAV: prazaci jsou strasne zhyckani, pozoruju to sam na sobe. kdyz je na venkove koncert nejake slusne kapely, je narvano a k tomu se pak pari do rana (alespon to je ma zkusenost z nahoran u volyne). v praze uz clovek nejde ani na zahranicni kapelu, kterou miluje s tim, ze si rekne "vsak voni prijedou za rok zas". ja sam uz chodim skoro jen na koncerty, ktere jsou spojene s nejakou spolecenskou akci, napr. kdyz me nekdo pozve. jo jo, jsem to ale curak starej...
    OFFINKAA
    OFFINKAA --- ---
    PATISLAV: lenost, nedostatek penez, neinformovanost, spatna propagace, spatna nabidka ...duvod se vzdycky najde.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    JESSIEATREIDES: K tomu permanentnímu zavření doma nebo v práci....asi nikdy mě nepřestane fascinovat, že když je v Praze hrubým odhadem tak dvacet hudebních klubů, co za něco stojí, a v hlavním městě 1,5 MILIONU obyvatel, jsou tyto kluby permanentně (polo) prázdné a navštěvované jen opakující se klientelou. Kde je chyba? V interpretech, zhýčkanosti, zajímavějších kulturních aktivitách?
    JESSIEATREIDES
    JESSIEATREIDES --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: hele, já jsem se o Zemi přílivu bavila s Gilliamem osobně - dokonce jsem si drze vlezla ve Varech na tiskovou konferenci a není to úplně pravda, že si na to vydělal komercí...

    Navíc, kdyby byli bratři grimmové sestříháni tak, jak to zamýšlel gilliam, byl by to skvělý film... řada úžasných záběrů nebyla použita vůbec (kamarádi stavěli kulisy).


    NAVON_DU_SANDAU: když chceš ticho, máš sedět doma, ne asi... snad si nemyslíš, že lidé v hospodách budou mlčet a nebude tam hrát hudba jen proto, že ty jsi introvert toužící po tichu. a pán na harmoniku (s třemi akordy) je furt lepší než evropa 2.

    NAVON_DU_SANDAU: Ty jsi fakt asi spadl z višně či co... 97% veškerých kapel a hudebních seskupení funguje na bázi neprofesionální: hudbou se v ČR opravdu uživí jen zlomek těch, kteří se jí věnují.... počet koncertů a akcí by napovídal a aktivita těchto 97% amatérů napovídá, že to, o co žádáš, se již dávno děje, ale když je někdo permanentně zavřen v práci nebo doma, tak to jen těžko pozná....
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    PATISLAV: nejde jen o to, ze radni hodlaji kulturu privatizovat, ale ze ji chteji zaroven dotovat podle toho, kdo vydela vic. nakonec nejde o nic jineho nez rozdelovani penez kamaradum.
    ale tak tomu bylo i doted. normalni neziskove projekty musely prochazet vyberovym rizenim a vykazovat kazdou korunu, kterou dostaly, zatimco zabehli soukromnici jako ta fantastika, fidlovacka, hermanek a spol. dostavali penize z kosiku vagne nazvaneho "spoluporadatelstvi", ze ktereho pani radni rozdelovali penize nehlede na nazor odborne komise.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    NAVON_DU_SANDAU:
    Jsou v zásadě tři možnosti, jak se s tímto problémem vypořádat.

    1) Tolerovat možnost vystupování hospodských povalečů a prostě chodit na takové umělce, o kterých víš, že za něco stojí (v době internetu žádný problém)

    2) Aplikovat tržní prostředí a neumožnit tak vystupování takových formací či individuí, co si na sebe nedokáží vydělat (současný stav)

    3) Pečlivě vybírat umělce, kteří v daném klubu budou vystupovat buď na základě jejich schopnosti přitáhnout obecenstvo (současný stav) a nebo na základě umělecké kvality (jak to spravedlivě posoudit?)
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    PATISLAV: Ale ja nemam chut poslouchat hospodskeho povalece, co umi zahrat tri tony na akordeon. To je silena nuda a kdyz sedim nekde v klubu nebo hospode, silene me to obtezuje. Pokud rikam "amatersky muzikant", mam tim na mysli cloveka, co se zivi necim jinym nez hudbou, ale te hudbe se intenzivne venuje.
    Existuje jeste jeden trend, na ktery hledim se znacnou nevoli, a to je takovy ten politicky korektni pristup "vsichni jsme moc fajn a krasni lide a muzeme delat umeni aniz bychom se obtezovali nejakou technikou, hlavne ze je to z nas". To je takovy ten spotrebitelsky pristup "chci to hned, tady a ted, a zadarmo". Chci byt umelcem, aniz bych se moril s technikou. Viz etnicti bubenicci a podobna svoloc.

    Ja mel na mysli amatery, co uz maji ty zaklady remesla zvladnute. Cili lidi, co se nekde sejdou, nekdo vytahne noty, oni si to rozdaji a zazpivaji si madrigal treba. Pripadne si nekdo sedne ke klaviru, ktery byval standardnim kusem nabytku v kazde intelektualne kulturni domacnosti (jako je dnes hifi vezicka nebo bohuzel spis televize), a pokud si zpevaci rozhodnou dat neco s doprovodem, zahraje jim k tomu.
    No a ti lepsi, co se hudbe skutecne venuji vic, s tim pak muzou nekam ven.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam