• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PENDREKObrana kultury v CR
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    Just pro HN

    GRANTOVÝ VELETOČ aneb ZA PRAVDU SE PLATÍ KOPANCEM
    „Za pravdu se všude platí kopancem, to je mezinárodně uznávaná valuta!“, říkal Werich Horníčkovi v legendární předscéně z Balady z hadrů přesně před půl stoletím. Nejnověji jsem se o trvalé platnosti téhle valuty na vlastní kůži přesvědčil při posledním krkolomném veletoči vedoucích pražských konšelů, konkrétně pánů Pavla Béma a Milana Richtera. Posledně jmenovaný řekl Hospodářským novinám: „To, že netrváme na dotaci na vstupenku, jsem já sám řekl už před třemi týdny. Po třech týdnech jen přišel primátor a řekl to samé…“ O tom, že tento svůj absurdní, nemravný a protismyslný princip (čím víc sedadel a diváků, tím větší dotace z veřejných zdrojů: ať žije Ein Kessel Buntes!) radní Richter sedm měsíců tvrdošíjně hájil proti naší i zahraniční odborné veřejnosti, až tím málem způsobil třetí pražskou defenestraci, o tom, že návrhy grantové komise na zrušení či alespoň změkčení jeho absurdních, od boku vystřelených dotačních „pilířů“ už od prosince loňského roku opakovaně zamítal (je to podle něho „absolutně spravedlivé, transparentní, objektivní“ – a navíc je to „politické rozhodnutí zastupitelstva, které grantová komise nemůže měnit, jen naplňovat!“), o tom všem radní raději pomlčel.
    HLEDÁNÍ VINÍKÜ MEZI KRITIKY
    Chybu přiznává radní Richter jedinou, že totiž rozdělování peněz prý – svěřil odborníkům: „Zřekl jsem se tím odpovědnosti. Oni rozdělili peníze, ale já jsem za jejich rozhodnutí byl kritizován. Proto teď grantovou komisi rušíme!“ Tuto absurdní logiku od něho bohužel alibisticky přebírá i primátor: vinni jsou ne ti, kteří celý nesmysl vymysleli a direktivně po druhých vynucovali, ale ti, kteří proti němu od začátku protestovali. Ti, kteří už před půl rokem chtěli poskytnout divadlům, galériím a festivalům přesně to samé, co jim teď – po bouřlivých protestech – narychlo jako flastr na mezitím rozjetou mezinárodní ostudu poskytují pánové Bém a Richter. Ti, kteří navrhovali nerespektovat Richterův absurdní vstupenkový pilíř a dorovnat žádosti o víceleté – rozuměj nejdůležitější - granty (pánové Bém a Richter jim totiž zpočátku uchystali jednu velkou, hezkou a výmluvnou nulu) alespoň na loňskou úroveň. A přesně to odborníkům v grantové komisi tehdy zatrhli. Kdo? Nu pánové Bém a Richter (první z titulu šéfa instituce, druhý z titulu horlivého vykonavatele). Naštěstí existují o tom všem písemné, ověřené a autorizované zápisy. Nejprve komise docela logicky navrhovala nezapočítávat do celkové nově rozdělované částky dříve nasmlouvané, již běžící víceleté granty, a naplnit tak takto „ušetřenou“ částkou cca 60 milionů prázdno, které radní ponechali pro žadatele o víceleté granty (mj. Semafor, Archa, řada galérií a festivalů). Návrh byl smeten ze stolu. Navrhovali jsme tedy zrušit pilíř plošné dotace na vstupenku a z něho „dofinancovat“ opravdu potřebné (víceleté granty). Opět zamítnuto! Kdyby to, mimochodem, prošlo, nebyly by žádné nepokoje. Nastalo tedy nové kolo Richterem nařízeného šetření – přesto ještě pro pražskou kulturu kolo nikoliv likvidační. Komise se musela radním omluvit z mírného navýšení: „Upravený součet grantů“, píše se v zápisu z 31.1.2008, „není v souladu s určenými procenty v jednotlivých skupinách, převyšuje celkově určenou částku na granty o 16 milionů, a to vzhledem k dříve přiděleným víceletým grantům a grantové podpoře č. 1 (dotace na vstupenky). Další snižování návrhů již však nelze provést, neprospělo by rozvoji kultury v Praze, což je v přímém rozporu s Kulturní politikou HMP. Komise vidí nejschůdnější řešení v tom, že navrhuje celkové snížení částky přidělené ve skupině č. 1 a doplnění ostatních grantových skupin o tuto částku. Členové GK grantovou skupinu č. 1 zásadně odmítají, jsou proti mechanickému přidělování grantové podpory a navrhují, aby tato grantová skupina byla zrušena. Žádají, aby v příštím grantovém roce byly vyhlášeny pouze „hodnotící“ grantové skupiny.“
    ZBAVMNE SE SVĚDKÜ NAŠEHO SELHÁNÍ!
    Všechny tyto návrhy byly vzápětí radními zamítnuty. Výsledkem byly známé události, petice, manifestace. A teprve pak pánové Bém a Richter (prosím v tomto pořadí ne naopak, pane radní!) po více než šesti měsících náhle uznali to, co jsme já a jedenáct mých kolegů do nekonečna opakovali už od prosince loňského roku, a co nám oba tito pánové – respektive úřad, který vedou – znovu a znovu házeli na hlavu. Že totiž nejnovější český grantový trakař, zvaný plošná dotace na vstupenku, je nejen nesmysl, ale je to i velmi nebezpečný precedens, kterým se dostali k penězům i ryze turistické atrakce typu černých divadel (v Ta Fantastice cca 50x do měsíce!) , pimprlata v Karlovce a okolí, popř. turistický výprodej kýčovitých suvenýrů, zvaný Muchovo muzeum. A že příště může přijít žádat o dotaci opravdu i příslovečné muzeum voskových figurín.
    Inu - je před volbami, a bylo nutno nějak důstojně vyklidit pole. A tak se našel jako viník nepohodlný a marně protestující svědek vlastního selhání: grantová komise. Její zrušení – a převedení jejích výkonných pravomocí na resuscitovaný Poradní sbor primátora – je ovšem flagrantním porušením platné Kulturní a grantové politiky, na níž si náhle pan primátor rozpomněl a jejíhož striktního uplatňování se tak vehementně dovolává. Těžko si představit, že bude ctihodný Poradní sbor posuzovat 700 – 800 žádostí: ten je tu pouze od toho, aby stanovil pravidla (koncepci!) a kontroloval jejich dodržování. Výkonnou činnost – posuzování a rozdělování grantů, resp. návrhy na jejich rozdělování – nemůže dělat zase nikdo jiný, než odborníci v grantových komisích, ať jim budeme říkat jakkoli. Hlavně ale aby mezi nimi nebyli, usoudili páni radní, svědkové našeho selhání!
    Vladimír Just, teatrolog a (naštěstí už) bývalý člen GK
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    http://www.lidovky.cz/bem-ustoupil-divadelnikum-meni-granty-dho-/ln_kultura.asp?c=A080609_215047_ln_kultura_mel

    To vypadá na úplnou kapitulaci. No jsem zvědavá co s kulturními dotacemi nakonec vymyslí.
    SEVERINE
    SEVERINE --- ---
    Smějeme se s Milanem -čím dál víc - Jana Machalická, lidové noviny, 12.6.2008

    U kormidla Pavel Bém - Jana Machalická, lidové noviny, 10.6.2008
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    Tak a mame po prdeli. Radni pristoupili na 3 ze 4 pozadavku a ja abych zase zacal normalne zit. Uz vim, proc Mao chtel tu permanentni revoluci. Vysedavat po kavarnach a rvat "odstoupit" na radni se sice neda srovnat s gerilou v cinskych horach a s Velkym pochodem, ale v zasade je v obojim kus romantiky:)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    http://show.idnes.cz/bem-s-richtrem-meni-grantovy-system-od-divadel-chteji-audit-p40-/divadlo.asp?c=A080609_203305_divadlo_mia


    0. chudáček horolezec musel pracovat celý víkend na grantovém systému...

    Ale myšlenka personálního auditu. Cha cha. Takže budou u zadního vchodu do divadla píchačky, a chlastání po představeních se dá vykázat jako teambuilding - tedy vzdělávání.

    A která agentura v ČR je schopná provádět personální audit u divadel. Respektive, ono se to někde dělá? Jasně že u nehereckých zaměstnanců to jde. Ale jak chcete měřit efektivitu herce a nebo muzikanta?

    O tom že tedy pražské konzultantnské firmy budou mít vážně radost.

    A nechtěli voni páni radní původně podoporovat studentnské projekty?

    No řekněme že je asi pokrok, že se smířili s tím, že Richtrův návrh má značné díry. Ale podmínit žádost o grant personálním a finančním auditem - to nechtěj tuším ani ESF na dálnice, čističky a podobné velké fláky. Ale kvůli 100000 grantu utratíte 50000 za audit.
    CATT
    CATT --- ---
    HUGO: řekl to samotný pan Richtr, tak to musí být pravda :)

    NAVON_DU_SANDAU: rozmarné léto je milé představení, naprosto nekomerční. hodně to zachovává vančurovu poetiku, uprostřed herci (sic!) prodávají párky a limo jako na plovárně. žádná pompéznost, žádná strojenost.

    NAVON_DU_SANDAU: českému systému by prospělo, kdyby si firmy mohly odečítat dotace kultury z daní. pak by nebyla třeba tak velká městská/státní podpora. jinde ve světě takové problémy určitě budou. peníze na kulturu nikdo nedává rád a snadno, protože všichni to mají tendenci poměřovat s párkama, gulášema, lůžkama v nemocnicích etc. ale pokud nechceme být barbaři, tak kulturu potřebujeme, ne?
    HUGO
    HUGO --- ---
    CATT: a) no dejme tomu b) fajn, děkuji, odkud tuto informaci čerpáš?
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: jo, slysel jsem, ze rakusaci maj na krku nejakej podobnej pruser.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    CATT: No hele, upřímně řečeno (pořád mě teda ještě žere ta demonstrace či co to bylo u ND) - to co tam předváděli účinkující mi přišlo taky jako reklama na muzikály menších rozměrů. Příkladně Špalek a jeho promo na Rozmarné léto. Já teda nevím nakolik je tohle alternativní kultura. Mě to přišlo dost muzikálový.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    Zajímala by mě jedna věc. Padly tu před časem slova, že venku to dělají jinak a dobře (funguje to) - nicméně z tý demonstrace jsem si vzpomněl na jednu Rakušačku nebo odkud byla, která říkala, že u nich je situace stejná. Takže by mě zajímalo kdo ví o nějakým systému odjinud který funguje a jak je to tam zařízený s tím rozdělováním prachů a posuzováním komu?
    CATT
    CATT --- ---
    Neověřený drb ze zákulisí: Přes všechno zaklínání ziskovostí jsou na tom prý muzikálová divadla dost špatně, proto jim kamarád Richtr přisypal penízky do kasy. Lidi už zřejmě nechtějí tak žrát Angeliky a jiné kýče.
    Potom by celá situace byla až komická. Zaklínání se spravedlností by bylo proto, aby komerční divadla "netrpěla" odlivem diváků :)
    CATT
    CATT --- ---
    HUGO: a) kultura je podfinancovaná, divadla rezervy mít nemůžou - také díky tomu, že to jsou ops a zisk musí reinvestovat
    b) momentálně je to 25 procent, tedy čtvrtina rozpočtu na kulturu
    HUGO
    HUGO --- ---
    CATT: přesto však je rozdíl mezi likvidačním potenciálem procenta jednoho a procenty deseti, patnácti; tak mě jenom zajímá, jaký je ten reálný propad příjmů... divadla-neziskovky předpokládám hospodaří s konečnou bilancí nula, nicméně za jistých okolností lze najít dostatečné rezervy v rozpočtech a krácení, je-li vůbec jaké, přestát
    CATT
    CATT --- ---
    HUGO: Jde v zásadě o to, že divadla fungují šul-nul. Jakýkoli nesystémový zásah je jednoduše zničí.
    Když někdo má třeba přislíbený víceletý grant, schválený před dvěma lety na čtyři roky a najednou ty peníze nejsou, tak je jedno, jestli je to jedno procento nebo deset - v obou případech je to likvidační.
    HUGO
    HUGO --- ---
    z Petice Za Prahu kulturní "...Zavedením plošné dotace na vstupenku, která se týká i komerčních kulturních aktivit, došlo k zásadnímu krácení podpory neziskových subjektů poskytujících kulturní služby Pražanům, a tedy k vážnému ohrožení jejich kontinuálních aktivit..."

    jak vlastně velké, vyjádřeno v procentech, je zmiňované krácení?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam