• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    BUKIN
    BUKIN --- ---
    CHOMI: To neznáš východní tvrdé palice :-) Na Ukrajině maji uniati i svoji odnož "lefebvristů! - Bratrstvo sv. Josafata...
    BUKIN
    BUKIN --- ---
    GOBERS: Ano, již v Ballamandu (a to je,nepletu-li se, rok 1994) byli prohlášeni za "slepou uličku vývoje"...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: To je dobře. Bylo by fajn tuhle podivnou "církev" zrušit a dát lidem na výbětr, jestli chtějí být katolíci, nebo pravoslavní. Během jedné generace by bylo po nevraživosti:o)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    BUKIN: No tak to je celkem obecně známo, že v ekumenickém dialogu ŘKC - pravoslaví jdou uniati v podstatě přes palubu...
    BUKIN
    BUKIN --- ---
    GOBERS: Hu-hu je kapitola sama pro sebe ;-) Ale toto není jen jeho případ...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    BUKIN: No jasně, ale to už je ta rovina praktická, nikoli systamatická. Když uděláš řeckokatolickým biskupem bývalého kněze latinského ritu z východního Slovenska, rozumu poněkud mdlého, tak se nemůžeš divit... Se těm Ukrajincům ani nedivím, že ho nechtěli pustit do katedrály. :-D
    BUKIN
    BUKIN --- ---
    GOBERS: A pak je tu otázka politická, resp. důraz na manifestační přihlášení se k podřízenosti římskému biskupovi u Uniatů, okořeněný úzkoprsou eklesiologií a dávkou neznalosti a ignorace latinských biskupů v čase zavádění Unií (pohříchu dodnes), který nutil uniaty k vkládání "filioque" do bohoslužebných textů. Dnes je ono slovo většinou v závorkách a záleží na příslušném biskupovi, zda se na jeho území bude říkat, či nikoliv, v ČR např. se na něm trvá.
    Přitom v řeckém textu západní mešní bohoslužby se filioque nepoužívá...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: tak to bude určitě moc zajímavé, taky se na to těším. Rozkol s Armény a dalšími "monofysity" mě zrovna hodně mrzí:o(
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: No katolíci toho na základě četby pravoslavných knih taky tvrdí... :-D

    BUKIN: Vtip je v tom, že on je spíš rozdíl v úhlu pohledu. Výchot se na to dívá víc ontologicky a zkoumá to shora, tedy že Otec je jediným zdrojem a na jednu stranu plodí Syna a na stranu druhou z něj vychází Duch, zatímco západ na to hledí spíš zdola, tedy že člověk nemůže poznat Syna jinak než v Duchu a Otce jinak, než skrze Syna. Tenhle odlišný úhel pohledu je myslím ten kámen úrazu, protože pak dva říkají totéž a není to totéž.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: Tak. Momentálně je jeden arménský teolog, Grigor Grigorijan se jmenuje, který střídavě v Německu a ve Švýcarsku píše monstrózní disertaci na srovnání arménské a postchalkedonské ortodoxie. Už se těším až to dodělá. Myslím, že to bude moc výživné čtení pro nás, jejichž arménština je zatím spíš v základech.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: To tvrdí pravoslavní na základě četby katolických knih:o)
    Hodně mě pobavil třeba katolický argument pro Filioque, že když Kristus říká "Všechno, co má Otec, je mé", že musí mít tedy i vycházení Ducha, jež má Otec. Z toho plyne, že podle katolické nauky je vycházení Ducha ze Syna stejného druhu, jako jeho vycházení z Otce.
    BUKIN
    BUKIN --- ---
    GOBERS: Pokud si to po těch letech od promoce dobře pamatuju, tak římsko-katolické dogma definuje vycházení Ducha svatého z Otce i Syna jako jediného principu...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: No ¨jistě, navíc se tam odsoudily články jednoho církevního otce, tuším že z Alexandrie, kterého si Arméni moc vážili. Takže nabyli dojmu, že na koncilu dostala nafrak orthodoxie, kterou oni musí chránit. Naštěstí se to snad konečně vysvětlí.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: To tvrdí pravoslavní. A ti samozřejmě vědí nejlépe čemu my katolíci věříme, že ano... :-D :-D :-D
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: onehdá se ten rozkol navíc hodně vezl na osobních nevraživostech

    Ale kdež. Hlavně na tom, že kvůli politickým poměrům nemohli Arméni, kteří byli za hranicemi římské říše, dorazit do Chalcedonu a pak se hrozně divili co že to tam ti otcové upekli za použití obskurní (pro ně, žijící v arménsky hovořící křesťanské tradici s velkou tradicí) řecké terminologie.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Jo, to jsou ta jednání s Armény. Skutečně se přišlo na to, že v podstatě tvrdí obě církve to samé, ale v jiném jazyce - onehdá se ten rozkol navíc hodně vezl na osobních nevraživostech:o(((
    Zkus třeba Dogmatickou theologii od Losského, ta je dobrá - a v češtině:o)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: Ne, západ nemluví o vycházení skrze Syna, ale ze Syna. Aspoň katolíci určitě.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: No jo, je to takový úvod německého typu, no...:-D :-D :-D Ale jinak je to vážně skvělá knížka. Česky asi to nejlepší, co zatím (z římskokatolické strany) existuje.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: Kdybych věděl - můžu zapomínat:-) Kdo se týhle problematice střízlivě věnuje? Vim že Pospíšil vydal "úvod" mající cca 700 stran (tahle "skromnost" mě dycky rozpálí), ale já bych ocenil něco jaksi instantnějšího.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: Nezapomínej, že nauka o Duchu Svatém se tříbila až jako poslední. Ještě v 5. století se v otázce vycházení Ducha Svatého alespoň u některých (i východních!!) autorů vůbec z (ἐκ) a skrze (διά) nerozlišovalo a používalo se synonymně.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam