• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    Vše o pravoslaví, o schizmatu mezi východní a západní církví - důvody, rozdíly, podobnosti mezi nimi.



    "Existuje jedna věc, která je mnohem důležitější než všechny možné knihy a myšlenky, totiž nalézt pravoslavného starce, před nímž můžete položit všechny své myšlenky, od něhož můžete slyšet ne váš vlastní názor, nýbrž soud svatých Otců."

    Ivan Kirijevský
    rozbalit záhlaví
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: Ještě že se vracím k tématu spásy židů v rámci křesťanství - zapomněl jsem na Bloye, který toto reflektoval dávno před válkou.

    Tady ukázka z dopisů:

    "Je tam hlavně, ach ano, hlavně ta jedenáctá kapitola svatého Pavla Římanům, tu nemůžete zpochybnit. Hovoří v ní Duch Svatý. A praví se v ní, že Boží dary a povolání jsou neodvolatelné: Sine poenitentia enim sunt dona et vocatio Dei. Je to řečeno v Absolutnu a strašlivě výslovně. Židé jsou prostě za všech okolností Lid Boží a je jim všechno slíbeno. A v kolika ještě jiných textech!"

    V listu se mj. píše:
    Žeť jsou pak některé ratolesti vylomeny, a ty, byv planou olivou, vštípen jsi místo nich a učiněn jsi účastník kořene i tučnosti olivy. Proto ty se nechlub proti ratolestem. Pakli se chlubíš, věz, že ne ty kořen neseš, ale kořen tebe. Pakli díš: Vylomeny jsou ratolesti, abych já byl vštípen, Dobře pravíš. Pro nevěru vylomeny jsou, ale ty věrou stojíš. Nebudiž vysokomyslný, ale boj se. (Ř 11, 17-20)

    A takť všecken Izrael spasen bude, jakož psáno jest: Přijde z Siona vysvoboditel a odvrátíť bezbožnosti od Jákoba. (Ř 11, 26) Darů zajisté svých a povolání Bůh nelituje. (Ř 11, 29) - v ČEPu: Vždyť Boží dary a jeho povolání jsou neodvolatelná.

    Vlastně mě zajímá, zda v rámci pravoslaví, existuje spíš pýcha, nebo pokora ve vztahu k židům? U katolíků dlouho převládalo to první, zejména po druhém Vatikánu snad to druhé...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Ty "moderní" názory měly znamenat asi přibližně totéž, o čem píšeš v prvním odstavci svého příspěvku.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: a jaký je tedy ofiko vztah pravoslavných církví k judaismu? jinak máš pravdu, že ten pocit viny o kterém píšeš se vcelku úspěšně ujal..ale to je vlastně obecnej rys určitýho směru evropskýho myšlení - vnímat vinu bílého muže za cokoli (kolonialismus, ničení přírody,..), celou jí brát na sebe, takže je pak znemožněný vidět i ostatní viníky a skutečnou povahu problému. navíc jde často hlavně o slovní omluvy, bez reflexe, že ty to zlo už nevezmou zpátky, že důležitější než omluvy je aktuální praxe. ale to odbočuju.
    mě zaujal jeden příspěvek v tom sborníku (viz. níže): nabízel křesťanům trošku odlišný sebepochopení ve vztahu k židům, než je běžné (jsme víc než židé, izrael tím že nepřijal krista, odmítnul plnost spásy), a to směrem k větší pokoře, "prvorození" jsou židé, pohani jsou spíš adoptovaní a dodatečně a nezaslouženě přijati za boží děti.
    co ale myslíš těmi "moderními" názory?
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: O ničem nevím. měl jsem v ruce nějaká kázání proti pogromům na Ukrajině na přelomu 19. a 20. století, možná bych to ještě našel. Tam bylo moc hezky pojednáno o vztahu k židům. Po 2. svět. válce. ale pokud vím nic nového nevzniklo. Taky nebyl důvod - holokaust neí problémem theologickým, ale po výtce světským. Židé nebyli nacisty vražděni pro své vyznání, ale pro rasu - takže vražděni byli i křesťané.
    tudíž po holokaustu není ke křesťanskému poheldu na židy třeba nic přidávat a ni na něm nic měnit.
    Bohu žel, některé kruhy se snaží vyvolat v křesťanech pocit viny za holokaust, ale to je nesmysl. Na západě, aby tomuto tlaku čelily,se církve snažily své učení přizpůsobit "moderním" názorům. na východě naštestí tento tlak nebyl tak silný.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    zdravím! existuje v rámci východní církve (v reakci na šóa) podobně plodný znovupromýšlení vztahu židů a křesťanů jak se s tím lze setkat u západních církví? na západě mi přijde, že současnej pohled neupírá židům možnost spásy, pokud věrně zachovávají smlouvu, kterou s nimi bůh uzavřel (viz. např. aktuálně velkopáteční přímluvy, nebo drobnej sborník Svatý Pavel, synagoga a církev, tam je zajímavá interpretace jedné části z listu Římanům: primárně je spása pro židy, pohani byli skrze krista k božímu lidu naroubováni). Věnuje se tomuhle někdo v rámci pravoslaví?
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    IQFREE: wow, to je jak tibetský mniši :)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/209562215500001-cesty-viry/
    Tady Vladyka Kryštof hovoří o pravoslaví na Kypru.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    Kamarád pravoslavný kněz se tam prý chystal, ale proč jsem nezjišťoval... Mohlo to mít souvislost...
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    CHOMI: podrobnosti právě neznám, jen to říkali ve zprávách na čt tak jsem si to chtěl nějak ověřit
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    A přeju požehnaný svátek Zvěstování:o)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Fakt? To slyším poprvé. Nějaké podrobnosti?
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    byl někdo nsk na demonstraci na palačáku? prej se tam sloužila i krátká pravoslavná bohoslužba, nevíte někdo kdo to sloužil?
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    funguje pravý alt+k
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    IQFREE: Zkus Alt136:o)
    IQFREE
    IQFREE --- ---
    CHOMI: ja nemam polskou klavesnici, kolesz :)

    CHOMI
    CHOMI --- ---
    IQFREE: Snad "chłopaku", ne?:o)
    IQFREE
    IQFREE --- ---
    CHOMI: tak chlopaku :D
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    CHOMI: Právě. To říká většina lidí. Já nechápu, proč já mam na polštinu takovej blok. :)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    IQFREE: Tak?
    IQFREE
    IQFREE --- ---
    CHOMI: ja uplne bez problemu, ale to je tim, ze jsem se narodil v Ostrave a tam vsichni koukali na polskou televizi... :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam