• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    KOZMA: Vskutku neortodoxní počin. :)
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    KOZMA: a co na něj říkáš? mě přišel dost negativistickej. i když je fakt, že jsem koukal vlastně jen na texty od seraphima rose..takže tento přívlastek patří spíš jemu. nevím proč, ale jakmile někdo hartusí hlavně o herezích a co všechno je špatně, hned mě to otráví a znevěrohodňuje celý svědectví.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Hezké pojednání o sv. Padesátnici (Letnicích)
    http://www.ambon.or.cz/
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Tohle by vás mohlo zajímat:
    Alexandr Něvský v Praze
    Poprvé v historii novodobého Českého státu připutují ostatky svatého knížete Alexandra Něvského do Prahy a dalších míst České republiky. Přiveze je zvláštní komise vedená biskupem Alexandrem z Moskvy. Ostatky jsou uloženy v nádherné, umělecky a velmi draze vyzdobené schránce spolu s ikonou světce. Speciální letadlo s ostatky přistane ve středu 27. 5. dopoledne v Brně, kde budou vystaveny k uctění veřejnosti v místní pravoslavné katedrále svatého Václava na Špilberku do odpoledních hodin. Poté budou přivezeny do Prahy do chrámu Zvěstování přesvaté Bohorodice na Albertově, kde se budou téhož dne od 18°° hodin konat slavnostní bohoslužby.
    Ve čtvrtek 28. 5., kdy pravoslavní křesťané slaví Nanebevstoupení Páně, budou ostatky vystaveny v katedrálním chrámu sv. Cyrila a Metoděje v Resslově ul. 9a v Praze 2 od 9°° - do 14°° hodin. Téhož dne bude v tomto chrámu také vystavena divotvorná ikona přesvaté Bohorodice „Obměkčení kamenných srdcí“. Na tento den zároveň připadá III. výročí intronizace metropolity českých zemí a Slovenska vladyky Kryštofa.
    Ostatky sv. Alexandra Něvského dále poputují do chrámu Zesnutí přesvaté Bohorodice Na Olšanech, kde budou k uctění od 14.30 hod. do uzavření chrámu. Další den 29. 5. budou ostatky převezeny do chrámu sv. Jiří Vítězného, který se nalézá na teritoriu Ruského velvyslanectví v Praze. A následující den budou k uctění v chrámu svatých Petra a Pavla v Karlových Varech od 9°° hodin do uzavření chrámu.
    Svatý Alexandr Něvský se narodil 30. května 1219 v Pereslave-Zalesskom, jako syn velkého vladimírského knížete Jaroslava Vsevolodoviče. V roce 1236 se stal knížetem v Novgorode. Po vítězství nad Švédy na řece Něvě 15. července 1240 byl nazván Něvský. Svatý Alexandr Něvský je největším osobností Ruského národa, zároveň je také příkladem křesťanské zbožnosti, oddanosti Bohu a obětavé služby člověku. Velmi se podobá svatému českému knížeti Václavu.
    Metropolitní rada Pravoslavné církve v českých zemích
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    http://www.christnet.cz/magazin/clanek.asp?clanek=3249
    Článek věnovaný výročí úmrtí athénského arcibiskupa Damaskina, který se snažil azchránit řreské Židy za nacistické okupupace.
    MORGAINE
    MORGAINE --- ---
    mala hudebni vlozka, jedna velice navykova pisen:

    http://www.youtube.com/watch?v=npJYyFEXN4Q&feature=related
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Díval jsem se na to. Je tam i odkaz na Kristův výrok v Mt 13, 11 - 16. Ten to myslím trochu osvětluje: Bůh zavírá uši a oči toho, kdo není připraven či hoden slyšet Evangelium, protože má zlé srdce, protože v nitru nemiluje Boha. Tomu nasvědčují Kristova slova "Kdo má, tomu bude dáno ... a kdo nemá, tomu tomu bude odňato i to co má" (volně). Právě za tím následuje ona citace z Izaiáše a v zápětí poté Pán dodává "Nebo ztučnělo srdce lidu tohoto..."
    V tomto případě tedy Bůh uzavírá těm, kteří toho nejsou hodni, cestu ke spáse - v listu Římanům je však ukázáno, že i těm, kteří vedeni jsouce takto oslepenými vůdci (a to jsou židé od Ukřižování až podnes) zachoval Bůh možnost spasení. A to nejspíš tehdy, pokud jejich srdce budou milovat Boha. Pak jim je ponechána možnost, aby jejich oči a uši byly někdy (v eschatonu?) otevřeny pro Evangelium.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: Ona je ta Pavlova výpověď v Ř 11 vůbec zajímavá. Ve verši 8 se píše: Bůh otupil jejich mysl, dal jim oči, aby neviděli, uši, aby neslyšeli, až do dnešního dne..což přebírá ze SZ, podobnej motiv je např. v Iz 6, 1-11. Nezpůsobili to Židé, ale Bůh, že mnozí neuvěřili v Krista, dokonce je to součást božího plánu na spásu Židů i pohanů. Dostala se mi do rukou kniha "Bůh a zlo"(Vyšehrad 2005) kde se tomuhle obecně věnujou. Je to téma dost kontroverzní, většinou jsem tyhle místa při četbě i poslechu přeskakoval. Je zvyk veškerou zodpovědnost za zlo svalovat na člověka, popř. ďábla. Pokud je však křesťanský Bůh totožný s Bohem SZ, zjednodušený pohled - který akcentuje bezproblémový obraz Boha nastavujícího vždy přívětivou tvář - není celá pravda. Mno nedokážu to moc přetlumočit, ještě nemám dočteno - tedy doporučuju:-)

    S těma SZ jménama je to fakt, podobně to maj evangelíci a je to dost sympatický - sou to totiž často moc pěkný jména.

    Taky všem díky za odpověď..
    KASUMI
    KASUMI --- ---
    diky za odpovedi
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Jojo, teď jsem to pročetl a je pravda, že tu stojí "všecken Izrael spasen bude" (11,26). Takže všichni židé by měli být nakonec spaseni (samozřejmě pokud věrně zachovávají svou víru snažís e žít zbožně - to je stejné, jako se spasením křesťanů).
    Sv. Pavel toto jednoznačně zdůvodňuje tím, že dnešníˇžidovstvo vyrůstá z "kořene", čímž míní praotce, proroky, krále atd., tedy sparavedlivé Starého Zákona.
    Mně z toho plyne, že pro zbožnost těchto, jež nakonec umožnila příchod Krista na svět, Bůh odpouští jejich potomkům, kteří tyto muže ctí. Odpouští jim jejich nevěru, navíc způsobenou bona fide, že jsou věrni učení SZ.
    Anebo jinak - Bůh tak tvrdě trestal nevěru Izraele v SZ, ale když Jeho lid nakonec vydal světu mesiáše (a tedy ve zkouškách obstál), přes všechnu tvrost Bůh nakonec Izraeli věechno odpustí a spasí jej.
    Podle Pavlových slov je správným vztahem k Izraeli pokora (jako ke staršímu bratrovi), nikoli pýcha.
    V pravoslaví byla vždy velmi silně pociťována návaznost na SZ, což se na západě někdy trochu vytrácelo. Proto jsou třeba běžná SZ jména: Job (Jov), Eliáš (Ilja), Izák. Ač je pravoslaví většinou hodnoceno podle pogromů v 19. století, je to hodnocení mylné. Pogromy byly řáděním lůzy, která o 20 let později stejně ochotně rabovala chrámy během bolševické revoluce.
    Vždy platí, že v praxi východní církev dokázala žít se židy v daleko lepších vztazích, než tomu bylo na západě.
    Někteří svatí (i 19. století) odsuzovali z kazatelen pogromy a hovořili o úctě k Izraeli. Měl jsem jedno takové kázání doma, zkusím se po něm podívat:o)
    IQFREE
    IQFREE --- ---
    AACHEN: ad vztah k Židům: sarkasticky řečeno... ateisti jsou horší... ;-) Ale ve skutečnosti jsou bráni jako starší bratří. Oni nás sice jako mladší bratry neberou, ale to nám nevadí. Já osobně jim prokazuji úctu a respekt. Však on ten Nový Zákon bez Starého není úplný, že ano...
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: Ještě že se vracím k tématu spásy židů v rámci křesťanství - zapomněl jsem na Bloye, který toto reflektoval dávno před válkou.

    Tady ukázka z dopisů:

    "Je tam hlavně, ach ano, hlavně ta jedenáctá kapitola svatého Pavla Římanům, tu nemůžete zpochybnit. Hovoří v ní Duch Svatý. A praví se v ní, že Boží dary a povolání jsou neodvolatelné: Sine poenitentia enim sunt dona et vocatio Dei. Je to řečeno v Absolutnu a strašlivě výslovně. Židé jsou prostě za všech okolností Lid Boží a je jim všechno slíbeno. A v kolika ještě jiných textech!"

    V listu se mj. píše:
    Žeť jsou pak některé ratolesti vylomeny, a ty, byv planou olivou, vštípen jsi místo nich a učiněn jsi účastník kořene i tučnosti olivy. Proto ty se nechlub proti ratolestem. Pakli se chlubíš, věz, že ne ty kořen neseš, ale kořen tebe. Pakli díš: Vylomeny jsou ratolesti, abych já byl vštípen, Dobře pravíš. Pro nevěru vylomeny jsou, ale ty věrou stojíš. Nebudiž vysokomyslný, ale boj se. (Ř 11, 17-20)

    A takť všecken Izrael spasen bude, jakož psáno jest: Přijde z Siona vysvoboditel a odvrátíť bezbožnosti od Jákoba. (Ř 11, 26) Darů zajisté svých a povolání Bůh nelituje. (Ř 11, 29) - v ČEPu: Vždyť Boží dary a jeho povolání jsou neodvolatelná.

    Vlastně mě zajímá, zda v rámci pravoslaví, existuje spíš pýcha, nebo pokora ve vztahu k židům? U katolíků dlouho převládalo to první, zejména po druhém Vatikánu snad to druhé...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    KASUMI: Jak píše Morgaine, prostě si od neděle dávají do nosu a baští to, co si v postu odpírali. Rusové kuliče a paschy (sladké pečivo), Češi zase nádivku, dělá se taky jehněčí atd. A samozřejmě vajíčka, ty jedí všichni:o)
    MORGAINE
    MORGAINE --- ---

    KASUMI: Inu v nedeli clovek dospava po celonocnim bdeni a ke snidano obedu ma kulici s paschou, a vecer v nedeli nekdy i v pondeli se usporada ,,razgovlenije" kde se ji vsemozne druhy masa na vsemozny zpusob, co kdo prinese....
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: Článek mám v originále jen překopírtovanej, navíc tam jsou vepsaná slovíčka. takže můžu sloužit jen výtahem nebo bibliografickým odkazem:o)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    KASUMI: Kolega říká, že v Bulharsku je to pečené jehněčí.
    KASUMI
    KASUMI --- ---
    muzu mit takovy uplne obycejny dotaz ze zivota?
    maji pravoslavni nejaky spesl obed na velikonoce? v nedeli/pondeli?
    dekuji
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: Spíš pošli ten článek. Je hodně reakční? ;-))
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Během postu jsem se konečně přinutil pořídit výtah z anglického článku o pravoslavné biblistice "Orthodoxy and Bible today" od J. Brecka. Pokud byste někdo měl zájem, výtah vám můžu zaslat (není dlouhý, má 5 stránek). Kdyžtak pište do pošty:o)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Ty "moderní" názory měly znamenat asi přibližně totéž, o čem píšeš v prvním odstavci svého příspěvku.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam