• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: Jo? Já původně myslel, že otec Kallistos už je po smrti. A teď koukám, že ejště žije.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    WIN_KLO: Malinko. :-) Ale je milé ho vidět ještě trochu při síle. Dnes už je to takový sice důstojný a ctěný, ale bohužel už mírně senilní dědula.
    WIN_KLO
    WIN_KLO --- ---
    KOMATSU: Proč se mi zdá, že mluví jako Lášek? :D
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: Ve všem láska - samozřejmě, souhlasím. Láska k lidem a k Bohu, ale ne k myšlenkám či dokonce bludům.
    V podstatném jednota - tedy ve víře. Kdo věří jinak, s tím nemůžu být v jednotě.
    V nepodstatném svoboda - v řadě otázek církevní praxe. Jistě, však tohle je pravoslaví vlastní a je to pro ně typické. Katolíci naproti tomu hlásají jednotu i v nepodstatném (či alespoň po staletí hlásali).
    Ale naproti tomu mi přijde, že řada jiných církví už mezi ty nepodstatné věci zařazuje i víru, poněvadž ji mají rozdílnou, ale stejně chtějí být v jednotě.
    Pravdu máš v tom, že příslušnost k pravé víře by neměla být důvodem k povýšenosti, ale spíše závazkem, a tro závazkem plným lásky.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    The Monastery: Mr. Vig and the Nun

    Snímek vypráví příběh pana Viga, vzdělaného dvaaosmdesátiletého starého mládence, a Sestry Amvrosije, ruské jeptišky, která se náhodou či řízením osudu objeví v jeho životě. Pan Jorgen Laursen Vig vlastní zchátralý zámek na dánském venkově. Celý život snil o tom, že v zámku zřídí ruský ortodoxní klášter.

    Já to tedy neviděl - nerad platim přes internety - ale mohlo by to být vtipný..Pán působí velmi "jurodivě":-)
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    http://www.ceskatelevize.cz/specialy/jedensvet/cs/ukazky-filmu/legenda-o-ptacim-vejci/

    Legenda o ptačím vejci je prvním dílem tetralogie Polarion o zapomenutých severských národech žijících v evropské části Ruské federace. Je poutavou reportáží ze země, kde se mísí lidová magie, pohanské zvyky a pravoslaví.

    příští týden, festival jeden svět

    Projekce

    11.03.2010 / 17:30 / Atlas velký sál
    14.03.2010 / 21:45 / Divadlo Archa
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    GOBERS: Co je podstatné, co je nepodstatné?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: Dobře, řekl sis o to... osobně se domnívám, že ideálním modelem ekumeny a přístupem k mezicírkevním vztahům je situace prvních staletí církevních dějin stručně vyjádřená Augustinovým "V podstatném jednota, v nepodstatném svoboda, ale ve všem láska." Z tohoto pohledu je mi stejně tak nesympatický bezbřehý liberalismus, jako samožerný "jenjámámpravdismus". A zrovinka to druhé je kategorie, do které se leckterý pravoslavný kvalifikuje.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    KOMATSU: Dej se k nám, poznáš svět!
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: ...jak řikaj irský teroristi:o)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: Inu, to je otázka názoru...
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    CHOMI: Vy pravoslavní se mi líbíte.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: Ano, dá se to tak skutečně říci, protože pravoslavná církev není taková cochcárna jako anglikáni. Kdo nemá jasno ve vlastní víře, tak si rozumí s každým.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: To jsou paradoxy...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: Ano, částěčně se to takto říci dá. Ono totiž jak známo z pravoslavné strany neexistuje - jak říká jeden můj anglikánský kamarád - ecumenism, ale pouze you-come-in-ism. ;)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    POLICKA: Oni se "orthodoxními" nazývají, ale to ještě neznamená, že jimi jsou. Bavíme se teď o tom, zda jsou pravoslavní (ortodoxní) v tom smyslu, že jsou členy "pravoslavné církve", jak je obvykle chápána. A to nejsou.
    Etiopové jsou totiž monofysiti, tedy neuznávvají Kristovo lidství.
    Samozřejmě, že probíhají rozhovory mezi pravoslavnými a těmito monofysity a čím dál víc se dochází k tomu, že vlastně ani monofysité nejsou, že věří stejně jako pravoslavná církev, jen mají jiné pojmy (m. j. proto, že používají jiný jazyk). Totéž platí i o koptech, Arménech, Syřanech. Nicméně ke sjednocení těchto církví a církve pravoslavné stále nedošlo, tedy se nejedná o jednu církev. Není tedy možné se odvolávat na jejich praxi jako na praxi pravoslavné církve. Právě v praxi totiž bude při případném sjednocení nutné udělat z obou stran ústupky. Narozdíl od ústupků ve věrouce jsou možné.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: Já to s těmi anglikány myslel zda je podobný vztah orientální - ŘKC tomu orientální - anglikání, který jsi popsal níže...

    GOBERS: Znamená to tedy, že jsou v některých věcech vstřícnější vztahy mezi orientálními na jedné a ŘKC/anglikány/starokatolíky na druhé, než mezi pravoslavnými klasickými a ŘKC/anglikány/...?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: S anglikány je to jinak, protože Lev XIII v roce 1896 prohlásil anglikánská svěcení za neplatná a to je oficiální římskokatolická pozice až doteď (na rozdíl od starokatolické).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam