• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: Moc podobnej otci Florenskému skutečně není:o)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: No jo, novomučedník... ale tedy ikonopisec se evidentně inspiroval někde na Havaně. ;))
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Tohle mě překvapilo- ale vlastně i potěšilo:o)
    http://www.theologyincolor.com/david/pavel2.jpg
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    CHOMI: Ano. A stejně tak celé Rusko mínus vše-co-není-církev není celé Rusko.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    HAROLD: Logicky - celé Rusko mínus církev (a to hoodně významná) není celé Rusko.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    CHOMI: Rusko nerovná se pouze ruská církev.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    HAROLD: To je svatá Matrjona petrohradská. Jenže to, že za ní byl Stalin, je kec. a obecně ruská církev odsuzuje jakékoli snahy o adoraci Stalina.
    Takže ne, v tom není Rusko.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    AACHEN: Jojo, Kobomatěr, to dobře znám... V tom je ale celé Rusko! :))
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    prej to visi v nejakym ruskym chramu..
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    HAROLD: Pohoda:o)
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    HAROLD: Protože s tím nikdo neměl problém. V Cařihradě už mu věnovali víc místa Asi stejně jako Otci:o)
    A jak prosím tě pravoslaví ponižuje Syna?
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    CHOMI: Vidíš, pro někoho je to zase nepřípustné ponížení Syna... Ono ani už v Niceu se tomu Duchu nějak zvlášť extra nebylo věnováno...

    Mám za to, že si do Filioque tímto projikuješ nějaký svůj vlastní pocit, který ale nemá oporu v realitě. Kategorie vyšší/nižší nemají s vycházením nic společného, stejně jako s plozením. Pravoslaví se tu může dostat do pasti, kterou si samo vykope, když - aby snad náhodou neponížilo Ducha, poníží Syna.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    HAROLD: Ne, druhým nevychází a bez něj se začnou dít věci...
    Duch prostupuje církví, je jejím životem a ochráncem, tudíž i strážcem víry.
    Jeestliže církev začne úlohu ducha potlačovat či an něj pohlížet jako an něco druhořadého, což se právě v učení o Filioque děje, pak toto jeho působení církev začne postrádat. Katolíci tedy nahradili do jisté míry Ducha papežem. Tedy ochráncem víry není už Duch, ale papež, později dokonce neomylný papež.
    A proč Filioque ponižuje Ducha? ten je podle této nauky "vycházející z Otce i ze Syna" - je tedy odvozený z obou dalších Osob. Ač to není řečeno dogmaticky, je psychologicky stavěn Duch poněkud níže, než ostatní dvě Osoby. Zatím co pokud vychází jen z Otce, nikoho ennapadne pochybovat, že by byl nižší než Syn. Navíc k Otci ten původ obou dalších Osob tak nějak patří.
    No a tohle potlačení Ducha je na západě patrné dobře při eucharistii - k proměnění sv. darů zde dochází slovy Kristovými, na východě vzýváním a sestoupením Ducha.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    Normálně jsem si představil takové dva kanálky: jedním Duch vychází z Otce a je to svaté a správné, druhým vychází ze Syna a je to Duch naprd a teče to na svět do inkvizice a neomylnosti papežství. Takže pokud to dobře chápu, je v pravoslaví Syn takovej neschopnej mrzáček, nebo jak?
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    Jaký přesně logický spoj je mezi "i ze Syna" a neomylností papežství?
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Monofysiti taky vznikli z odporu proti ariánům, a neznamená to, že je jejich víra v pořádku.
    Jednoznačně se to projevuje právě ve vzestupu moci papežství a vrcholí to tou neomylností. Z tohoto pojetí papežství pak pramení plno něšvarů církve. Například světské panování kněží - množství prebend, církevní stát, který se zaplétá do světských válek v Itálii, papežské nároky na svrchovanost nad knížaty a z toho plynoucí konflikty se světskou mocí. A z toho zase pochází svatokupectví následované mnohoobročnictvím, prodej odpustků - aby na to všechno byly peníze. A to už se dostáváme k Husovi a Lutherovi i k anglické reformaci, která byla rovněž způsobena neústupností papeže... A následuje další štěpení...
    To nevím, jestli jsou an západě svatí. Upřímně, to ví jen Bůh. Já jen vím, že v pravoslavné církvi svatí jsou. Západní "svaté" neuctívám. Ostatně ani anše církev to nedělá.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: asi se musim dovzdělat, ale hranice mezi státem a církví nebyla v byzanci vždycky zcela zřetelná, natož v později v rusku..ale rozumim jak to myslis.

    to je zvlastni, filioque mirilo prave proti arianum..ale jak jsem psal nejsem studovanej v detailech. mas pravdu, ze uspornost co se tyce zminovani Ducha v predkoncilni rimske liturgii je v kontrastu s vychodem zarazejici, ale mozna to ma nejake rozumne duvody.

    ä jak se to podle tebe odrazi v cirkevnim zivote zapadu? tedka pokud pomineme ty kruciaty, inkvizice a vsechno co se tradicne uvadi v polemice vuci (rimsko) katolicke cirkvi. "produkuje" treba podle tebe rkc po schizmatu svate? :-) to me prijde jako docela dobry ukazatel toho jak jsou na tom katolici s pusobenim ducha ve sve cirkvi..mozna lepsi nez teologicky piskuntalie. ale kazdopadne diky za tvuj pohled.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam