HAROLD: Ne, druhým nevychází a bez něj se začnou dít věci...
Duch prostupuje církví, je jejím životem a ochráncem, tudíž i strážcem víry.
Jeestliže církev začne úlohu ducha potlačovat či an něj pohlížet jako an něco druhořadého, což se právě v učení o Filioque děje, pak toto jeho působení církev začne postrádat. Katolíci tedy nahradili do jisté míry Ducha papežem. Tedy ochráncem víry není už Duch, ale papež, později dokonce neomylný papež.
A proč Filioque ponižuje Ducha? ten je podle této nauky "vycházející z Otce i ze Syna" - je tedy odvozený z obou dalších Osob. Ač to není řečeno dogmaticky, je psychologicky stavěn Duch poněkud níže, než ostatní dvě Osoby. Zatím co pokud vychází jen z Otce, nikoho ennapadne pochybovat, že by byl nižší než Syn. Navíc k Otci ten původ obou dalších Osob tak nějak patří.
No a tohle potlačení Ducha je na západě patrné dobře při eucharistii - k proměnění sv. darů zde dochází slovy Kristovými, na východě vzýváním a sestoupením Ducha.