• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    Vše o pravoslaví, o schizmatu mezi východní a západní církví - důvody, rozdíly, podobnosti mezi nimi.



    "Existuje jedna věc, která je mnohem důležitější než všechny možné knihy a myšlenky, totiž nalézt pravoslavného starce, před nímž můžete položit všechny své myšlenky, od něhož můžete slyšet ne váš vlastní názor, nýbrž soud svatých Otců."

    Ivan Kirijevský
    rozbalit záhlaví
    SANTAL
    SANTAL --- ---
    GOBERS: kdybych o této problematice měla představu, tak se neptám :-) Takže ne, ani tohle nevím.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    SANTAL: Cha! Ono to s tím směrem a počtem prstů a podobně bylo v historii o moc složitější, než si někteří malují... ve skutečnosti je možná to "každý jak chce", na které si stěžuje tuhle THE_SON_OF_MAN, nejvěrnějším zachycením reality. Ještě ve 12. století je v západní církvi běžně praktikováno a přijímáno (a alegoricky vykládáno) obojí. Standardnější je zprava doleva, ale někteří (zejména kněží) to dělají naopak.

    A teď otázka podobná: Víš, odkdy se v Rusku křižují pravoslavní tak, jak se dnes křižují? ;)))
    SANTAL
    SANTAL --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Kdy tedy došlo ke změně směru křižování u latinské církve?
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Obstojí, nebo se najde jiné vysvětlení - když se zahloubáme do mystéria dobra, do Boha.
    V pravoslaví se říká, že nemá smysl dumat o původu zla, ale má se proti němu bojovat.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Ďábel byl napřed dobrý, ale pak se sám rozhodl vzbouřit proti Bohu a strhl do té vzpoury i další bytosti. Bůh zlu nezamezuje, protože potom by musel zamezit svobodné vůli. To by ale bylo skutečným zlem. A protože Bůh je dobrý, nečiní to. Kdyby omezil svobodnou vůli, zvítězila by v něm nenávist nad láskou, což není možné. Byť Jej samotného ta naše rozhodnutí a jejich důsledky bolí.
    Sedmiletá dcera zemře na rakovinu
    1) protože tělo je vinou pádu prarodičů zranitelné nemocemi
    2) protože Bůh usoudil, že nastal její čas - lidé prostě umírají
    LEON_KOWALSKI
    LEON_KOWALSKI --- ---
    CHOMI: Ja bych ani nerek nohoru. Vem si knihu zjeveni, andele viditelne fici ve vzduchu, varuji lidi, vsude plno bed a lidi? Prd. Zatvrzely palice, jenom mensina udela pokani.

    Nahoru to urcite jde pro ty co poznali Jezise jako Spasitele. Pro ty 100%.
    HARALD
    HARALD --- ---
    CHOMI: To jo. Ale plkalo se pro i proti. Až od toho roku je to dogma.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Tak co třeba takhle: zlo je stav vzniklý svobodným jednáním svobodných bytostí, které odporuje Božímu řádu, Boží lásce, Božím úmyslům, zkrátka Bohu. Plus následky takového jednání. Třeba záplavy jsou proto, že se příroda bouří proti jednání člověka, tomu jednání, které je v rozporu s Boží láskou. Vlk napadá beránka proto, že nemá dost Boží lásky, kterou mu měl zprostředkovat člověk jako koruna stvoření, ale člověk z vlastní vůle upadl do hříchu a není schopen Boží lásku přenášet dál na stvoření. I když - světci toho schhopni jsou, proto se třeba Sergij Radoněžský bez problémů mohl setkat s medvěděm nebo Daniel přežít vhození do jámy lvové.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    LEON_KOWALSKI: Až do Krista ano, pak už to jde zase nahoru:o) ačkoli i ďábel je aktivnější.
    LEON_KOWALSKI
    LEON_KOWALSKI --- ---
    CHOMI: Entropie? Cesky receno - od padu cloveka jde vsechno do kopru?
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Tak nějak, ačkoli mi není jasné, jak chtějí kreacionisté vysvětlit vrozené vady nebo třeba tu homosexualitu.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Mluví s o hříchu prarodičů nebo o prvotním hříchu, nikde ale ne o dědičném hříchu.
    Samozřejmě, že Ježíš měl nnásledky prvotního hříchu. Například byl smrtelný:o)
    No vidíš, tak takhle detailně jsem ten traducianismus nezkoumal, ale je to možné - Bůh prostě na počátku určil pravidla a zákony a svět jede podle nich. A občas (často:-)) Bůh zasáhne přímo a tomu říkáme zázrak.
    Traduacianismus není ofociální nauka církve, jelikož pravoslaví se v tomto žádnou oficiální nauku nesnaží určovat. Nicméně je to převažující názor pravoslavných theologů.
    On ani západ tohle neměl dlouho definované, až dogmatem o Neposkvrněném početí se psotavil na posice kreacionismu, totiž že Bůh tvoří každou duši z ničeho.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    HARALD: To jo, ale plkalo s o tom na západě už pár století.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Jakožto pravosllavný Čech se příliš neorientuju v anglickém theologickém názvosloví - a anni to není potřeba.
    Existujee hřích prarodičů, jehož následky neseme všichni - ovšem nikoli hřích jako takový. Následky hříchu byl zatížen i Ježíš, ač nebyl nikdy zatížen hříchem. A ovšem i Bohorodička, ta samozřejmě nebyla bez hříchu, ovšem její hříšnost byla neskonale menší než u kteréhokoli jiného člověka.
    HARALD
    HARALD --- ---
    CHOMI: ...vznikla tuším po roce 1000...
    1854 jedno ze dvou vyhlášení "ex catedra"
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Toomu učení se říká traducianismus, zkus to najít na netu:o)
    Ježíš měl normálně lidskou duši s vším všudy - však byl pravý člověk, ne?
    V pravoslaví se mluví o prvotnním hříchu prarodičů a o jeho následcích, které samy o sobě nejsou hříchem, ale ztěžují život a k hříchu mohou svádět. Jak přesně to mají katolíci nevím, protože Gober v sousedním audítku onehdá vysvětloval, ež koncept "dědičného hříchu" katolíci nikdy neučili a bylo to spíš takové lidové chápání.
    Neposkvrněné početí Bohorodičky je naprostý nesmysl a ponížení Marie, bo ona s narodila stejně zatížená jako m všichnii, ale svou vírou v Boha, láskou k Němu obrovským duchovním zápasem se stala "nad cherubíny ctěnější" a hodnou porodit Boha. V katolickém pojetí její velké úsilí mizí a ona se stává pouhou loutkou.
    Nehledě na to, že u sv. otců staré církve o toom nic nenajdeme a je to katoolická noviny, která vznikla tuším po roce 1000.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Dlouho jsem tu nebyl, takže až teď jsem četl zajímaavou diskusi o homosexualitě. Bohu žel, objevily s tam některé omyly. Nuže, s homosexualitou se to z křesťanského (pravoslavného, což je totéž) hlediska má takto:
    Homosexualita, ve smyslu náklonnost ke stejnému pohlaví, může být buď vrozená nebo získaná. Získaná je jasná - např. zneužíváním v dětství nebo mnoha dalšími věcmi.
    Pojem "vrozená homosexualita" svádí k dojmu, že byla člověku dána Bohem je tedy v pořádku. Opak je pravdou. Podle velmi starého učení sv. otců (zastával je uuž Tertulián) nevzniká v okamžiku početí lidská duše !z ničeho", ale Bůh při jejím tvoření tajemným způsobem používá duše rodičů. Je to tedy stejné jako se stvořením těla a moderní genetika dává překvapivě této staré církevní nauce za pravdu. Ovšem duše každého člověka je pokřivená hříchem, byť by žil sebe svatěji - ostatně i ona vznikla ze hříšných rodičů. Z těchto pokřivených duší Bůh v řádu stvoření, který sám určil a dodržuje, nemůže udělat duši čistou. A proto se rodí děti různě postižené - slepé, s daunovým syndromem, bez ruky, se sklony k pyromanii i homosexualitě atd.
    Tyto vrozené věci jsou samozřejmě samy o sobě špatné, ale samy o sobě nejsou hříchem (je stejně nesmyslné, aby byla hříchem homosexualita, jako aby byla hříchem vrozenná slepota). Hříchem ovšem je vědomé přitakání a realisace těchto vrozených nemocí duše (prosím, nepleťe si tento více než tisíc let starý náboženský pojem s moderním pojmem "duševní nemoc"), tedy homosexuální/pyromanické/agresivní chování.
    Zde se dostáváme k dalšímu pojmu: homosexuální chování. To dokonce není závislé na homosexuální orientaci. Právě ono je běžně až získané, nikoli vrozené. A právě pouze ono je hříchem. Člověk se nemůže svobodně rozhodnout, zda se mu líbí muži či ženy - ale může se svobodně rozhodnout, s kým a zda vůbec bude sdílet lože. Rozhodne-li se por hřích, musí za něj nést následky, stejně jako každý jiný člověk za každé jiné hříchy.
    Ovšemže život těch, kdo se narodili jako homosexuálové (ale i s jakoukoli jinou nemocí duše) je těžký. Proto bychom jim měli projevovat lásku - ale jim jako lidem, ne jejich hříchu. Ale pokud Bůh na někoho dopustil vložit břímě, dal mu i způsob, jak toto břímě nést a překonat. Ta cesta je pro každého, i když pro každého jiná. Nevěřit v tuto moožnoost zanmená nevěřit v Boží lásku. Ostatně každý neseme svůj kříž (a Bůh dobře ví, jak nám je, vždyť On jej nesl doslova) a věřímee, že Bůh nás v tom nenechá a dá nám prostředky, jak to vše překonat.
    Na závěr ještě jedna poznámka: říká se, že hřích plodí další hřích a na této diskusi je to krásně viditelné. Mnoho z těch, kdo obhajují homosexuální chování, jsouc postavenoo před jasný výrok Písma (u sv. Pavla), raději, než by přestalo hájit hřích, odmítne Písmo - jež je psané v Duchu Svatém. Obhajoba homosexuálního chování tak vede k relativizaci Písma. To už má ale s křesťanstvím pramálo společného.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    V Rumunsku bojuje kněz proti těžbě břidlicového plynu - Ekolist.cz
    http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/afp-v-rumunsku-bojuje-knez-proti-tezbe-bridlicoveho-plynu
    COCKROACH
    COCKROACH --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Teologie neni v zapadnim pojeti veda ani nahodou. Doporucuji prvni cisla religionistickeho casopisu Religio, debatu mezi religionistikou a teologii. Je to sice akademicka disciplina, ale neni to veda, nesplnuje pozadavky. Podobne to ma filosofie. Ale to uz je taky off topic.
    COCKROACH
    COCKROACH --- ---
    THE_SON_OF_MAN: jesteze ty jsi tak srozumitelny. o cloveku, ktery lidi s jinym nazorem oznacuje za fasisty si hned clovek udela celkem jasny obrazek.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam