THE_SON_OF_MAN: Rád! To máš jako s kdečím jiným v patristice a vůbec při interpretaci starých textů. Musíš se oprostit od vlastních předporozumění, protože Tě můžou snadno svést na scestí. Typicky v tomhle případě když si to přečteš dnešníma očima, tak tam vidíš to, co znáš z dnešní praxe (tj. pokřižování se) a máš hotovo. A to je bohužel právě ta chyba. Protože když se podíváš do jiných patristických textů, tak tam najdeš popisy gesta kříže, kterým se zahání různé nedobré věci (pohani, kacíři, démoni, draci...), a jakkoliv některé jsou podobně víceznačné jako ten Petr Damašský, tak u některých je zjevné, že jde o dělání kříže ve vzduchu před sebou - protože tím nežehnáš sebe, ale zažehnáváš něco jiného, nežádoucího.
Takže když pak narazíš na text jako je tento, který je
teoreticky možné číst oběma způsoby, tak se musíš podívat do dobového kontextu, co bylo obvyklé. A pakliže dobový kontext říká zažehnávací gesto, tak bys musel mít
velmi dobrý důvod, abys to interpretoval jinak. Jako třeba kdyby text nemluvil v termínech odshora dolů, odprava doleva, ale hlava hruď ramena... jako to máme v tom 11./12. století. Ale to není tento případ... takže z mého pohledu pokud to budeš interpretovat jako doklad křižování
se, tak se tím dopouštíš hrubé interpretační chyby a vlastně text znásilňuješ pro své potřeby. Dělalo se to často a dělá se to stále a já to budu vždycky kritizovat... a to i tam, kde se mi to nehodí, předesílám.