• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    Vše o pravoslaví, o schizmatu mezi východní a západní církví - důvody, rozdíly, podobnosti mezi nimi.



    "Existuje jedna věc, která je mnohem důležitější než všechny možné knihy a myšlenky, totiž nalézt pravoslavného starce, před nímž můžete položit všechny své myšlenky, od něhož můžete slyšet ne váš vlastní názor, nýbrž soud svatých Otců."

    Ivan Kirijevský
    rozbalit záhlaví
    MALAMUT
    MALAMUT --- ---
    CHOMI: že by odtud "titul" von Sajrajt? ;-)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    SAMUELARACHNID: Nevím, ale slyšel jsem o tom.
    SANTAL
    SANTAL --- ---
    SAMUELARACHNID: Naprosto netuším že někdo takový existoval. O Rusku mám obecně jen chabé znalosti. A navíc VÁŽNĚ nejsem teolog :-)
    GUYVER
    GUYVER --- ---
    HAROLD: Zkoušel jsem dohledat, ale nepovedlo se.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    GUYVER: Já kdybych si aspoň pamatoval, kde sem to čet... :/
    GUYVER
    GUYVER --- ---
    SAMUELARACHNID: Jo tak. Že to znají. Já jsem myslel, že šlo o vrhání. Zase, pokud by šlo ne o jurodivého, ale o chlysta, tak to snad byli rozkolníci.
    SAMUELARACHNID
    SAMUELARACHNID --- ---
    GUYVER: Zas jim možná nekřivdi ;)
    možná znají jurodivé životopisy více
    GUYVER
    GUYVER --- ---
    SAMUELARACHNID: Ti by se do cara, který je zástupcem Putina na zemi, určitě nepustili.
    SAMUELARACHNID
    SAMUELARACHNID --- ---
    GUYVER: Tak snad chomiá, nebo Santal
    GUYVER
    GUYVER --- ---
    SAMUELARACHNID: Já jsem jenom našel, že Vasil Blažený házel šutráky na chrám. S historkou přišel Harold a ten nevěděl kdo to byl.
    SAMUELARACHNID
    SAMUELARACHNID --- ---
    Otázka v plénum: který to byl jurodivý, který po carovi házel výkaly?
    SANTAL
    SANTAL --- ---
    Asi den jsem nad tím uvažovala. Výsledek je, že tohle nelze říci - vždy lze napsat leda více nebo méně pravděpodobnou hypotezu (která by u mě byla, že jsou patrně více loajální pravoslavní).
    Znovu by to bylo tady o místní pravoslavné/RKC, kdoví, jak jsou na tom se vztahem ke kněžím tam, kde je RKC malá, nebo dokonce pronásledovaná? (Hypoteza: jsou loajálnější a najdeme pozitivnější vnímání než na Slovensku).

    Ono vůbec pokud jsou třeba v Etiopii jinak posunuté hodnoty kdečeho, včetně vlastního otce, proč by nebyly posunuty hodnoty vnímání otce duchovního?

    Takže by asi bylo nutné tu otázku zůžit na rozdíl ve vnímání v ČR, SR...

    A i tam se dopracujeme jen k hypotezám. Které se jistě budou odvíjet od jiného postavení kněží/biskupů z teologického pohledu - jenomže nakolik to ovlivní vnímání naprosto obyčejného člověka, řekněme malé vesnické pekařky? Tam bude nutné znovu vzít v úvahu i ne-teologické aspekty.

    Asi by to stálo za vypsání nějaké té témy na disertaci :-)
    CHORCHEOS
    CHORCHEOS --- ---
    CHOMI: jo, ten pocit sdílím, "podmíněné chápání biskupů", je přesně ono, když si člověk uvědomí, že jsou to taky jen lidi. To říkal už můj děda: "nevěř nikomu, kdo je farář".

    Na druhou stranu pak není jasný, co si s takovou církví počít :)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    CHORCHEOS: To je zajímavá otázka. Vzhledem k tomu, že s ptáš na loayalitu, jde očividně o dotaz na "pocit". Nuže, mám pocit (možná mylný ale mám ho), že v pravoslaví je loayalaita a vůbec úcta k biskupům větší než u katolíků. Protože na jednu stranu "zezdola", ční biskup nad množství ženatých kněží jako někdo, kdo nese těžký kříž svého mnišského života, zatím co u katolíků jsou celibátní všichni a biskupové většinou mniši nejsou. Na druhou stranu, "seshora", není moc biskupů omezována papežem, což u katolíků vede k jakémusi podmíněnému chápání biskupů.
    Takže pravoslavní si asi svého vladyky váží více než katolíci.
    Ale můžu se v tom mýlit...
    GUYVER
    GUYVER --- ---
    SAMUELARACHNID: Jedna věc je právo nenarozeného dítěte na život a druhá věc je dávat ženě za povinnost dělat ze sebe inkubátor pro bezcenný genetický materiál kdejakého fricla. K čemuž tyhle ProLife aktivity směřují. Viz Rick Santorum.
    CHORCHEOS
    CHORCHEOS --- ---
    SANTAL: na mě právě blízkost platí, v tomto případě je holt odpudivá.

    Tady ale nejde o celistvost církve, ptal jsem se, jestli je v pravoslaví jiná loajalita k patriarchům než u katolíků.


    SANTAL
    SANTAL --- ---
    CHORCHEOS: Nebudu diskutovat o subjektivním pocitu "na mě blízkost neplatí" - to může být pravda, nebo jen sebeobraz a nelze to posoudit.

    V každém případě blízkost vliv má, což ví každý politik, co před volbama obráží okrsky a podávají si ruce s kým jen mohou. Věděl to Jan Pavel II., když taky jezdil všude - a ti lidi se setkáním měnili - byť to byly jen mezi tisíci lidma na stadionu, a ne... v malém chrámě, kde přijímají z rukou toho představitele, kde od něj dostávají požehnání, kde dojde k doteku... Nebo, když na svého vladyku teď na vzříšení křičíš z plných plic "Christos voskrese" :-)

    Věděli to Cyril a Metod. I proto uspěli. Stejně tak to věděli vladykové, co jezdili po vesnicích východního Slovenska ve 20. letech minulého století. Přišli do těch malinkých dřevěných kostelíků OSOBNĚ. A získali si lidi. Papež tehdy v reakci poslal nuncia do Prahy, zkusit taky mši "v hlaholice". Na ty lidi z východu (tehdy taky Zakarpatské Ukrajiny) to pochopitelně vliv nemělo... :-) (informace z dobového tisku)

    Proto mluvím o psychosociálních aspektech, a platných pro naši situaci (malá země, malá církev).
    CHORCHEOS
    CHORCHEOS --- ---
    SANTAL: já nevím, mně rozhodně není bližší ten, koho občas potkávám a koho by třeba Gobers označil termínem "personální nouze". Jak říkáš, byť tihle lidi slouží mši, jsou daleko, předaleko.
    SANTAL
    SANTAL --- ---
    CHORCHEOS: Ze zkušeností z obojího: je JINÁ. Ve vícero směrech. Tak třeba je nám samozřejmě bližší ten, koho občas potkáváme - byť by to bylo i jen a pouze když slouží mši - než někdo, kdo je daleko, pradaleko, v jiné krajině za jinýma krajinama... že.
    Pokud svého arcibiskupa nepotkávám osobně vůbec (já jo), pak s vysokou pravděpodobností s ním byl ve styku někdo z mé obce. Což pak nutně funguje jinak, než v případě Říma. (Koneckonců, uznáváš že zkušenost "přijímal jsem z rukou papeže" posílí tento vztah řadový věřící-nejvyšší šéf církve v katolíkovi?)

    S tím se pojí fakt, že tady jde o malou církev. Bude tedy fungovat nutně, co se sociálních vazeb týče, jinak než třeba ta ruská (nebo římská).

    To pořád nemluvím o teologii (nejsem teolog) jen o tom, jak fungují psychosociální vazby (čemuž naopak docela rozumím).
    CHORCHEOS
    CHORCHEOS --- ---
    SAMUELARACHNID: "milovaný vladyka".... Já mám z katolickýho světa zkušenost, že skutečně věřící lidi jsou spíš pohroužení sami do sebe. Ani nepotřebujou něco někomu vykládat a milovat nižší autoritu.
    V pravoslaví je ta příslušnost k patriarchovi těsnější nebo se mi to zdá?
    SAMUELARACHNID
    SAMUELARACHNID --- ---
    jo a k tématu klubu, nemáte někdo tohle?
    Youth of the Apocalypse - Home
    http://youthoftheapocalypse.com/

    punks 2 monks a už si to asi nekoupím... nemáte někdo PDF?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam