• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SYLVAENRPG a překlady
    Tato diskuse se týká výhradně překladů Pen&Paper RPG nebo počítačových RPG her. Slouží k předávání dobrých i špatných zkušeností s překlady, diskusím o specifických překladatelských otázkách a podobných tématech.

    Několik jednoduchých poznámek:
    * Diskutujte bez hádek. Jsme civilizovaní, a pokud máte zásadní výhrady vůči osobě jiného přispěvatele, jděte s tím do... pošty.
    * Diskuse obnáší i zvážení argumentů druhé strany. Snažte se o to.
    * Osobně nejsem velkým zastáncem překladů, proto se budu snažit dívat se na všechny příspěvky kriticky leč nestranně.

    Moderují: Sylvaen, Sebel
    rozbalit záhlaví
    ELDERIK
    ELDERIK --- ---
    FOSSY: Předměty ve hrách typu Diablo (Sacred) se do češtiny smysluplně překládat nedaji už z principu, protože názvy a jejich vlastnosti jsou generovány náhodně (hra obsahuje x částí názvu, které se při generaci předmětu poskládají za sebe a v angličtině to nakonec dává smysl) a v tomto případě čeština naráží na svou největší slabinu (v porovnání s angličtinou) a to že používá skloňování. Díky tomu neni možné přiřadit správnou koncovku, když člověk nezná pozici slova v názvu předmětu.

    IMHO je nejlepší překládat běžnej text a názvy nechávat v originále (aspoň pro mě to zní líp - exotičtěji). Názvy skillů mi taky nevaději nepřeložený, pokud maji pochopitelný český popis.

    FOSSY: Vampire the Masquarade je taky docela těžké překládat, pokud nezná člověk pozadí příběhu a celý komplexní svět, krvavé rituály a podobně.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    FOSSY: A v tom to právě je...Dokud mi někdo nebude cpát "prohnilou zbroj nákazy" nebo podobný poklad ala Sacred česká verze, budu se u hry bavit, budu vědět, co mají ostatní na mysli a budu hrát nonstop v kuse patnáct hodin. A že je překlad "dobře" sotva z poloviny a anglická výslovnost tiše pláče v koutě, to už nějak přežiju...:-DDD (I když občas pláču s ní)
    RUTHAN
    RUTHAN --- ---
    Jen pár poznámek, na nějaký sourodý kec z toho asi nesestavím..

    - Důležitý je asi zmínit, proč sakra ty překlady vznikají, jelikož lidé mají touhu komunikovat rodným jazykem a nerozumí textu. Obzvlášť u DA, i lidi co se anglicky celkem umí na stránce cca 5 slovům nerozumí, jelikož je člověk zrovna v běžnym hovoru nepoužívá. Takže dost často z textu mají asi takovéto pochopil sem o co šlo, než aby si ho skutečně užívali, což by měl být cíl..

    - Zní blbě.
    Jenže američanům, to taky zní jako ohnivá koule. Snad jen jejich jazyk má nejvíc samohlásek a tak je zní změlý. Ještě lepším a internalionálním příkladem tohohle fenoménu je latina.
    Když se nadtím, ale člověk zamyslí.. Tak je to jen hezký obal, pěkný xichtík a to uvnitř je pohlivé.. Ten původní název zní před obalením mystičností blbě a to je ta chyba.. - který může zpočívat ve špatném designu - tvůrce či špatném chápání čitatele - mělo by to zní mysticky a né tuctově, ale je to z pohledu postavy skutečně tak?

    - Špatný překlad
    Pokud člověk neni nějaký profesně ujetý lingvista, kterýho bych v praxi zanedbával a stejně si to přečte v originále, tak se český ekvivalent najít dát, i když je překlad volnější.
    Horší je však, ho najít v reálném čase a zapamatovat si ho a donutit všechny ostatní hráče používat.. V psaném textu problém neni.

    - Zkomoleniny při hře.
    Tady neni moc řešení buď nehrát, hrát s kompem, kde překladatele mají čas. Skutečně říct, že tohle je důležité a kazí atmosféru. Tohle je samozřejmě těžký, ale jsou hardcore hráči, co za neherní kecy, ostatní vyhazují z herní místnosti, co neřeknou ani jednou slovo kostka či tabulka, pošlou to maximálně na nějakym papírku, když hoří. Člověk si jen musí říct, že chce skutečně takovýto intenzivní herní zážitek a je ochotnen pro něj udělat maximum a nebo se chce bavit o tom co děti, cpát se chlebíčkama a hádat se pravidla a snažit se oblnout systém a vyhrát nad příběhem..
    CLAVEN
    CLAVEN --- ---
    FOSSY: no a? Hlavne, že tomu rozumiete.
    Trochu idem proti sebe, keďže sa živím práve prekladaním, ale pokiaľ to vyslovene niekto nevydáva v češtine, je zbytočné to prekladať. Či inak medzi sebou hráči komunikujú dokonale spisovnou češtinou bez slangu, novotvarov a patvarov?
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Po další úspěšné (tentokráte patnáctihodinové) "sešně" vampire the Masquarade jsem se opět utvrdil ve skálopevném přesvědčení, že ať se člověk snaží jakkoli udržet nějakou systematičnost v překládání, vyjde tato snaha vniveč a výsledné "novotvary" se skoro nedají poslouchat. Věty jako "Já jsem řádnej Kamarilák a ne embrejsnutej před pár lety Sabaťákama..." jsou na denním (nočním) pořádku a zvláště tak okolo čtvrté ráno létají padni komu padni...Bez ohledu na to, jak se mluvčí za bdělejšího stavu staví k překladům. Takže nemáme morfování, přeměnu nebo shift, ale šiftění, nemáme aggravated damage nebo spalující zranění, ale agra (egrevy), neděláme stunt nebo pěkný popis akce, ale stuntíme nebo fíglíme, a veškeré filozofické rozjímaní angličtina vs čeština jde do pr..čic v záplavě libozvučného osobitého slangu erpégéčkařů...
    Nakonec je asi ono dilema překládat či nepřekládat úplně zbytečné - on si to stejně každý zku...sí po svém. Obzvláště nad ránem potom hysterické výbuchy smíchu nad giftěním s otevíráním tuleně, celerem, forckou a podobnými výrazy, nezasvěcenému naprosto nedešifrovatelnými, zvoní jakémukoliv "rozumnému" překladu neodvratitelnou hranu.
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    Na to, ze se snazim ruzmne prekladat, tak zrovna "souk" mi jako terminus technikus do krve presel, to zas jo...
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    Jojo, vznikají z toho heeezké věci..

    "Já si zagiftím Otevření Tuleně..."
    "Zkusím tu jeho klajvu dodžnout a kdybych fejlnul nebo bočnul, tak budu soukovat jako divej, no..."
    "Medik! Potřebuju Madrstač!"
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    A pak te Master kilne a nebo stebne. ~_^
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    KOKES: A co je název a co ne? Můžu tu brát tak, že když slovo začne velkým písmenem, je to název. Ale pak jsou ješte čistě termíny pro hru, co s nimi? A samozřejmě počeštění anglických výrazů - to souknu, to dodžnu, já se tam steltnu...:-DDD
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    Uzivatel ne a u fanovskeho prekladu pro ostatni se to delat da. Jen me tak napada, ze pak to bude sklouzavat do pocestovani se vsema tema sesnama, dandznama, swordplejerou a tyyfama.
    KOKES
    KOKES --- ---
    a co takhle překádat jen text a názvy ponechat v originále? Nemyslím, že by byl uživatel nějak ochuzen..
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    Jen aby bylo jasno, jak ma takovy spravny mangacky utok vypadat:
    Sailor Pluto - Death Scream
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    FJERTIL: Ano, s tím bych souhlasil.. jeden z důvodů proč Slayers neměly zpočátku anglické verze byl ten, že se nepředpokládal export za hranice.. mám dojem že ven pronikli až někdy v polovině druhé série.. každopádně jsou na západě známější OVAčka, co jsem tak vysledoval.
    Ale to už asi není do tohoto tématu :)

    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    SYLVAEN: Ze Slayers mam nakoukane jen filmy a tam bylo "friiizu arooo" a "darugon slejv".

    Zevseobecneme to, ze je-li utok anglicky, rika se anglicky.
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    FJERTIL: No jo, ale tím si narušíš plynulost statické japonské animace.. X-D

    A ne vždycky se používají anglické názvy, FJERTILe.. stačí se podívat na Slayers v originálním znění.. slyšet Linu vesele oznámit "Aaaatariiiiiii! (BANG!)" nebo ji poslouchat jak suše ječí "Fireball!" je přece jen diametrální rozdíl. :)
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    FOSSY: Proto ja pouzivam obcas stopku a nebo si to vratim. ~_^
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    FIONOR: "Konvikce" je ještě dobrá, u nás sice víme, co to znamená, ovšem nebrání nám to používat "konvici". Já jsem začal mít tendence k překládání, kdž mi výslovnost některých hráčů začala rvát uši (a taky mi je rval kamarád, který je v angličtině mnohem lepší než já a při jejím mršení kvílí).
    BTW si myslím, že pro atmosféru a význam slova je horší jeho nepochopení (a následně vyšumění do ztracena), než překlad.
    FJERTIL: Uznávám, většinou si dávám dabované verze nebo verze s titulky, kde mi ale spousta detailů zvuku uniká ve snaze číst rychleji, než oni křičí...:-D
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    FIONOR: Jenze "konvikce" je termin herni mechaniky a GlassWalker je termin herniho sveta.
    U tech dlaku to mas komplikovane o to, ze existuje jakysi jejich vlastni jazyk Garou (toto si WW vypujcili od Frantiku, aby to znelo), ktery ma jiste svuj vyraz "GlassWalker" a pak ale jsou jazyky lidske, do kterych se to asi nejak prevadi (ostatne doporucuji se juknout do WtA 3. edice, kde na obrazku "Siver Fang"a je krasne azbukou vyvedeno "Sjerebnoje klycky")
    Ale priznavam, ze vedle Bone Gnawers a White Howlers jsou Glass Walkers takovym prekladatelskym oriskem - my to vyresili jako "Putujici za sklem" (jakozto odkaz na civilizaci a mrakdrapy, tedy my to vyresili tim, ze hrajeme DA a tam to jsou jeste "Strazci lidi" ~_^), ale i tent tvuj preklad mi prijde jako mozny.
    Kdyz uz jsme u toho, tak Wendigo ani Utkena pochopitelne nema smysl prekladat, stejne jako Hakken.
    A dle meho nema smysl ani prekladat Gifty/Dary (narozdil treba od Ritualu).
    FIONOR
    FIONOR --- ---
    ono, na jedné straně máme překlad systému jako takového, na straně druhé ale máme jeho užití...
    I když pravidla Pen&Paper RPG nebudeme překládat, při samotném hraní se držíme rodného jazyka (i když jsem už hrál Shadowrun s člověkem, který uměl jen anglicky a maďarsky - bylo to neskutečné peklo) a tedy se nějakého počeštění dopouštíme, ať už chceme nebo ne

    Například u Hunter: the Reckoning jsme jako hráč často používali "konvikci" (conviction) aniž bysme měli přesnější představu, co představuje. Respektive - byla jen abstraktním označením. A to se postupně stane u většiny RPG s nepřeloženými termíny. Glasswalker nebude mít hluboký mystický význam, ale časem se smrští do pouhého technického termínu. Snaha o překlad či přepis (tam, kde to jde a neuškodí to atmosféře) by měla být zaměřena právě na oddálení tohoto jevu, nikoli na technickou analýzu (že by třeba Poutník mezi zrcadly?).

    Co se mi ale moc líbilo u Hunterů byl systém pojmenování speciálních schopností, kdy si je postava/hráč pojmenovala sama, podle spouštěcího mechanicmu a svého pohledu na svět. Pro takové dovednosti potom není překjlad prakticky potřeba (zjednodušený název v pravidlech je zbytečné překládat)
    BERSERKR
    BERSERKR --- ---
    BOOK :o)

    Překládám všechno, ale není toho moc - vystačím si se svojí fantazií.
    Angličtina je jen jeden z cizích jazyků. Na druhou stranu, chtěl bych mít lingvistické schopnosti Tolkiena, abych mohl ve svých světech mít jména a pojmy v logiském systému a ne jen zkomoleniny :o)

    Mimochodem, raději mám hry v originále, i když mi anglické termny z nich naučené párkrát zamávaly se známkami z AJ.
    ... Mocné nástroje diplomacie alias Powerful tools of diplomacy - Civilizace a Kolonizace. Tvrzení, že zbraně jsou vlastně nástroji v diplomacii jiného druhu mi neprošlo :D
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    FOSSY: Jsem si jisty - v tomhle mi muzes verit. Koukni se na cokoli, nejlepe na nejake mahou shoujo, trebas Sailor Moon - vsechny utoky tam jsou anglicky (vyslovovane japonskym prizvukem) a jsou procitene prednesene (narozdil od US dabingu, kde to hrdinky jeci, az to cloveku trha usi).
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    YGGDRASSIL: Vidíš a já myslel, že patos je o tom, jak se to podá a ne jakou řečí se to podá...Neber to ve zlým, proti gustu...Jako argument mohu říci jen to, že čeština je krásný jazyk a jeden z nejbohatších na světě. To, že angličtina zní epičtěji, bude možná spíš proto, že na ni nejsme tak zvyklí, že se hodí k fantasy, protože je nám stejně cizí, jako svět elfů (skoro) a Tonda Klusák bojující "Za chlast!" je něco jiného, než BLOOD, DEATH, VENGEANCE by John Smith... Protože ve skutečnosti když řekneš MY NAME IS BOND, je to naprosto stejné, jako když řekneš JMENUJI SE BOND...
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    FOSSY: Ano, nemusíme chodit ani do Exalted.. stačí vzpomenout si na WoD (W:tA) a záměrně špatný překlad giftu "Open Seal", nad kterým jsme se bavili asi dalšího půl roku..

    ..otevření tuleně.
    YGGDRASSIL
    YGGDRASSIL --- ---
    FOSSY: Spis nez o jednotlive terminy (byt na nich je to nejsnaz videt) mi jde o stavbu vet, vubec vyzneni formulaci. Ono v AJ je proste hrdinsky patos vzletne pateticky, zatimco v v cestine its just pathetic:) Nejake "rozhazim tve kosti po dne pekla", to je tak leda do humoristicke fantasy. Dovedlo me to az do tabora odmitacu prekladu - koneckoncu, dneska umim anglicky predevsim diky Albionu, Baldur's Gate a Falloutu...
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    FJERTIL: Jsi si jist, že anglicky??? Já myslel, že je to japonština O.O
    Ale u těch dabovaných máš samozřejmě pravdu...:-D
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    FOSSY: Taktrebas u tech Exaltu to prekladat nema smysl - kdo sleduje anime vi, ze specialni utoky se zasadne krici anglicky ~_^

    A ejhle, femininum ^_^
    Jinak ano, mas tam smesici - kor u tech dlaku, kde mas vyrazy smyslene uplne, prevzate, archaicke i zkomolene.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    YGGDRASSIL: Otázka atmosféry si myslím hraje důležitou roli, ale Obouručák mi připadá skoro stejně drsný, jako Two handed sword...Platí to samozřejmě i o spoustě jiných termínů, v nejhořším se musí ten překlad uvolnit (viz. FireBall jako Plamenná smrt či něco podobného)... A upřímně, někdy tu atmosféru spolehlivěji zabije nepovedený pokus o anglickou výslovnost, než překlad sám.

    FJERTIL: Při řešení termín/běžné slovo pro překlad bych se trošku obával výsledného mixu česko-anglického výraziva během hry..."Mocný Potomek Fenriho vytasil Grandklajvu... (fonetický přepis záměrně)

    Ve výsledku si stejně každá skupinka vytvoří vlastní unikátní slovník používaných překladů a zkomolenin (v tom vím, o čem mluvím :-DDD, že Sylvaene).
    A některé překlady mohou být i zdrojem humoru:
    Pokud by někdo překládal do češtiny charmy z Exalted, zjistí, že se jedná především o "techniky, meditace, přístupy a postoje", což je jednoznačný odkaz na inspiraci tvůrců u manga seriálů a filmů (touto inspirací se tvůrci nikdy ani netajili) a po jejich vzoru může postava při vykonávání charmu nahlas pronést jeho jméno (pokud to zrovinka není charm na tichý pohyb). Pro některé zvrácené povahy je potom o zábavu postaráno... :-DDD
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    Osobne bych doporucoval podivat se, co prekladaji jinde na oficialnich prekladech do jinych jazyku - nemcina mi z tohoto hlediska prijde asi jako nejvice vhodna (nemaji takove to narodnostni nadseni jako Spanele nebo Frantici).
    A pak tam mas jeste jistou otazku esetiky - pokud to nezni a nebo je to vskutku slozenina pro hru, pak spise pocestit.
    Pak mas otazku, jak pocestovat - jde-li treba o to WoD, tak me osobne se zvedaji chlupy na zatylku, kdykoli slysim nejaky "prazsky" termin, ktery automaticky vsemu prirazuje femininum. A nebo naopak vymysleni tvaru, jen aby byl jiny (zase u jine skupiny).

    Ono, pokud jde o to WoD, hraje-li se v anglicky mluvicich zemich, tak asi neni problem to nechat a jen tak nejak rozmne pocestovat. Ale pretahnes-li to do domaciho prostredi, tak by se to nejak resit melo.

    Jinymi slovy, zalezi na prekladateli. Ale pokud je adekvatni cesky termin a je to vhodne, tak prelozit.

    Jinak co rozhodne prekladam, jsou anglicky psana (pro anlictinu) cizi jmena (zvlaste ta slovanska).
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    CHRISTOF81: Na tom asi taky něco bude.. :)


    FJERTIL: No, jasně.. ale kdy teda překládat a kdy ne?
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    Tak "sleduji".
    Osobne bych resil pravidlo, co se preklada i jinde prekladat i u nas a jaky to ma smysl. Je-li to termin herniho sveta a nebo termin hry.
    Osobne hraju WoD a asi neni roztristenejsiho pojmoslovi mezi ceskymi hraci RPG.
    CHRISTOF81
    CHRISTOF81 --- ---
    SYLVAEN: problém je v tom, že pokud prodáváš hru jen česky, zahraniční distributor ti dovolí snížit cenu, ale pokud je v angličtině, musíš cenu držet na podobné úrovni jako v cizině (aby cizinci nekupovali levnější hry tady)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam