ZDENDAK: Nakonec fakt sranda :)
New York, New Champions! Race Highlights | 2018 Qatar Airways New York City E-Prix | Sunday
https://www.youtube.com/watch?v=v5wn0yDBT1U
Jean Eric Vegne potvrdil svůj titul vítězstvím v posledním závodě sezony. Jeho týmový kolega, zkušený závodník André Lotterer však ulil start a po penalizaci 10 sec stop-n-go se propadl do druhé poloviny startovního pole, což vůbec nenahrávalo týmu Techeetah v dobře rozjetém boji o pohár konstruktérů. Německý tým Audi zvládl závod dojet na druhém a třetím místě, což by v týmovém bodování stačilo o pouhý jediný bod na pohár nad Techeetah – pokud by ovšem Lotterer nedojel na bodech. V posledních kolech vypjatého závodu se ale Lotterer na body dostává, což vede k plichtě. Rozhoduje tedy počet týmových vítězství v sezoně 2017–18 – mezi Audi a čínským soukromým týmem je to ale zase remíza. Rozhodují tedy – ! druhá místa ! – a Audi má v sezoně o jedno více. Pohár konstruktérů získává Audi Sports.
A jak to dopadlo se Samem Birdem, který v sobotním závodě ještě jel v útoku na titul? V nedělním závodě se propadá za Lucase Di Grassiho a dokončuje celkové bodování na konečném třetím místě.
Napínák? Napínák do posledního kola lidi! :)
Ačkoliv Formule E mnoha fanouškům zní jako závody autíček na autodráze, faktem je, že je to velmi napínavá podívaná. Nehledě na to, že se v této sérii schází mnoho zkušených závodníků zvučných jmen, za svou kariéru prošedších mnoha jinými sériemi. Je to taková seniorská série, vyžadující kromě nebojácnosti na pravé noze taky velkou závodní inteligenci v práci s dostupnou energií.
Mmj Formule E je od začátku koncipována jako městská závodní série a co je zajímavé – vůbec se v ní nehraje na aerodynamický grip. Filosofie je taková, že v dostupných podmínkách městských tratí je aero grip spíše na škodu. Jednak by vedl k příliš vysokým rychlostem v technických zatáčkách a pasážích, kde ale nejsou k dispozici žádné únikové zóny (jede se prostě v korýtku mezi bariérami), a jednak se tím předchází přesně těm problémům, které doprovází Formuli 1 – nedostatek (neschopnost) předjíždění, tedy akce na trati. (na druhou stranu je taky faktem, že FE dosahují poloviční maximální rychlosti – na rovinkách kolem 180 km/h, ale vzhledem k tomu že jezdí na "menších" tratích, to není ani tak poznat)
Elektrické formule se předjíždějí často a "chytře". Limitní nedostatek energie vede k promyšleným předjížděcím manévrům, které se ale dějí časti. Navíc je zde další prvek, který nedostatek energie a tedy nutnost chytré práce s ní způsobuje – v podstatě se nedá jen tak ujet zbytku startovního pole. Respektive dá, ale je to velmi netaktické. Nemá smysl ujet ostatním na více jak, řekněme, o 2 sec. Tento odstup stačí na to, aby si jezdec udržel pozici a zároveň zbytečně neplýtval baterií. Může ujet dále, ale v případě že by nastoupil třeba SC nebo jezde chyboval, tak přijde nejen o náskok, ale taky o cenné kWh do závěru závodu. Zároveň ale stačí menší chyba v průjezdu zatáčkou, škrtnutí o mantinel a záskok je pryč a šanci mají jezdci v závěsu. Akce?
Akce! :)
Jakožto zdejší propagátor i jiných open-wheel sérií nad čímdál teplejší F1 tady oroduji i za E-Formuli! :D
Příští sezona začíná 15. prosince.
Po absolvovaných "zaváděcích" sezonách tato série přistupuje k širším a širším vývojovým možnostem jednotlivých týmů. Zatím si týmy pod typizovanou karoserií vyvíjí, pokud vím, hlavně motor a převodovku. Od následující sezony by týmy měly mít více možností a stávat se tak více a více továrními. Typizovaná karoserie ale zůstává – a to v nové formě. Následující svůj trend "nepotřeby" aero gripu se zbavuje hlavně zadního spoileru, který u ní stejně nemá smysl – v podstatě u ní byl z jakési setrvačnosti, protože Formule křídla přece má – a pokud se podíváte na jakýkoliv záznam nebo fotografie tak zjistíte, že bývá stejně nastaveno do spíše "neutrální" polohy, kdy má hlavně nízký aero odpor, zatímco aero grip spíše netřeba. Kromě toho tedy ale získává i (ne)populární systém HALO.
Do následující sezony tak FE získává hlavně futuristický vzhled městského závodního supervozu – Formule E druhé generace:
Kromě toho dodavatelem baterií se po dosavadním Williams stává nově McLaren. Baterie budou mít větší kapacitu a nebude docházet k zastávkám jako doposud. Kapacita baterie vydrží na celý závod (přesněji řečeno NEVYDRŽÍ, ale při jezdcově chytré ekonomii výkonu vystačí). Na zastávkách bylo zajímavé hlavně to, že se "přezouvalo" celé auto. Prostě jezdec zajel do garáže, vyskočil z monopostu a naskočil do druhého, do vozu s plnou baterií. V prvních sezonách zde byl limit minimálního času zastávky. Proto, aby jezdci příliš nepospíchali v přeskoku z jedné do druhé kabiny a nezlomili si při tom třeba nohu. V praxi to ale vypadalo tak, že stejně přeskočili jak nejrychleji to zvládli a nakonec je museli zdržet mechanici tak, aby nevyrazili z garáže na trať moc brzo. Od teď nebudou probíhat zastávky žádné.
Stejně jako se nepřezouvají pneumatiky, které jsou navrženy jednak do všech podmínek (žádná supeultrahyper měkká, ultrahyper měkká, hyperultra měkká, supermega měkká, mega měkká, žvýkačkově měkká, žužu měkká, trošku měkká, měkčí střední, střední a tvrdá + mokrá a trošku mokrá :D ), a jednak tak, aby vydržely celý závod.
Smyslem elektrické formule je kromě atraktivní zábavy "čistě" dosažitelné přímo v centrech měst hlavně ve vývoji nových civilních technologií, jehož tahem Formule vždy v historii byly. Ne že současná F1 tímhle úplně nebyla, rozhodně je experimentem na poli hybridních technologíí, a FE je odnoží na poli elektrického pohonu. Dává možnost vyvíjet a testovat nové způsoby pohonných systémů, převodovek a akumulátorů elektrických aut, stejně jako i třeba jejich obutí.