• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MERTLASKomentar k zavodum a F1
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    Jsem si říkal, že vzhledem k délce historie GP Ázerbjdžánu to bude jen krátký příspěvek s pár fotkama... tak tady to je :D






    Baku je hlavní a největší město Ázerbájdžánu.

    Město je zároveň největším městem Kavkazu, i okolí Kaspického moře. Nachází se 28 metrů pod hladinou moře – což něj dělá nejníže ležící hlavní město světa, i největší město na světě, nacházející se pod výškou mořské hladiny. Žije zde asi 25 % všech obyvatel země (v zemi celkem přes 2 000 000). Je vědeckým, kulturním a průmyslovým centrem Ázerbajdžánu. Město je známé pro jeho drsné větry, což se odráží v jeho přezdívce – "Město větrů".




    Ázerbájdžán leží v jihozápadní Asii, ale podle různícího se názoru na vedení hranice mezi Asií a Evropou bývá řazen i mezi evropské země. Z východní strany je ohraničen Kaspickým mořem, ze severu sousedí s ruskou republikou Dagestán, na severozápadě s Gruzií, na západě leží Arménie a na jihu Írán. Částí izolované Erivanské provincie na jihozápadě sousedí také s Tureckem.






    Ázerbajdžánská demokratická republika vyhlásila svou nezávislost v roce 1918 a stala se prvním demokratickým státem v muslimském světě. O dva roky později však byla začleněna do Sovětského svazu jako Ázerbajdžánská sovětská socialistická republika. Současná republika Ázerbajdžán vyhlásila nezávislost 30. srpna 1991 – tedy ještě dříve, než byl oficiálně rozpuštěn Sovětský svaz.




    Ázerbajdžán je unitární stát, republika s poloprezidentským politickým systémem. Světem není vnímán jako demokratický. Od roku 1993 drží moc jediná sekulární strana. Převládajícím náboženstvím je šíitský islám, avšak země je nábožensky spíše vlažná.




    Země má svůj jazyk, ázerbajdránštinu. Druhý nejpoužívanější jazyk je ruština, kterou se mluví hlavně v Baku a na severu země. Po zisku nezávislosti v roce '91 parlament rozhodl o přechodu z azbuky na latinku.




    Země dlouhodobě porušuje lidská práva – dochází zde k věznění opozičních novinářů, jsou fyzicky napadáni, zastrašováni, a několik jich bylo i zavražděno.

    Hlavní odvětví národního hospodářství spočívá v těžbě a zpracování ropy. V posledních letech významně roste také těžba a vývoz zemního plynu. Dalším významným motorem hospodářského růstu je stavebnictví, zejména výstavba bytových a kancelářských domů, obzvláště přímo v Baku.




    V zemi se pěstuje ovoce a zelenina, zejména víno, bavlna, léčivé rostliny, v některých oblastech také brambory, cukrová řepa a tabák. V Kaspickém moři se pro tradiční výrobu kaviáru loví jeseteři a vyza velká, ale jejich populace povážlivě klesá.

    Jeseter:




    Vyza velká:




    Země má silnou hudební tradici. Pochází odsud nejeden světově proslulý hudební skladatel, i slavní violancellisté, dirigenti a jazzoví hudebníci. Tradiční ázerbajdžánské umění tkaní koberců bylo v roce 2010 zapsáno na seznam UNESCO. Nejznámějšími pokrmy pocházející ze zdejší kuchyně jsou například šašllik, kebab a pakhlava.















    Město Baku od roku 2016 hostí Velkou cenu Formule 1.




    O pořádání bylo rozhodnuto někdejším prezidentem a generálním ředitelem Formule 1 Berniem Ecclestonem v prosinci 2013. První závod byl "kontroverzně" veden jako Velká cena Evropy, což ale okolo pořadatelství nebyl jediný problémový fakt. Bylo hojně poukazováno na nesvobodné poměry v zemi, Bernie Ecclestone ale podle svých slov pojal pořadatelství jako možnost zemi zviditelnit před světem, podpořit ji tak v ekonomických, kulturních a politických ohledech, stejně jako do ní přivést fanoušky-turisty, i bohaté společnosti, které by zde výhledově mohly objevit své zájmy a pomoci tak i zájmům obyvatelstva.




    Městský okruh dočasného charakteru je každoročně vystavěn okolo hlavního bulváru Baku. Je dlouhý téměř přesně šest kilometrů (přesně ještě tři centimetry navrch :) ), což z něj činí druhý nejdelší okruh v kalendáři F1 (hned po žádném jiném, než slavném a o mnoho krásnějším a malebnějším Circuit de Spa-Francorchamps v Belgii).




    Baku 2016 onboard s Nicem Rosbergem:

    https://www.youtube.com/watch?v=jiGKoFJoYxg


    Proti směru hodinových ručiček orientovaný okruh byl navržen dvorním designérem Hermannem Tilkem. Než-li "navržen", je lépe říct "z nouze v cnost mezi bloky domů vykřesán". Autorovi kritizovaných "tilkedromů" však na tomto místě rozhodně nemůže být vyčítán nadbytek asfaltových výběhových zón. Nepřesnost na trati je zde naopak bryskně trestána nekompromisními mantinely – jako se přesvědčil třeba Sergio Pérez; který ale samozřejmě nebyl svodidly inzultován jako jediný.




    Co se týče layoutu tratě, tak ani přílišná podobnost ostatním (sobě si navzájem podobným) "tilkedromům", zde není pozorovatelná.




    Rovněž se kromě nejdelší rovinky v seriálu (2,2 km) může pochlubit nejvyššími dosahovanými rychlostmi. Maximální top speed zde byl naměřen v roce 2016 monopostu Williams osedlaném Valtterim Bottasem – 378 kph (překonal tak rekord 372 kph McLarenu Juana Pabla Montoye z Monzy 2005). Nejrychlejší startovní rovinka světa F1 však byla jezdci i týmy rovněž kritizována. Hlavně za svoji přehnanou délku, kdy pohonné agregáty vozů dosahují na příliš dlouhou dobu maximálních otáček a dochází tak k vysokému zatížení. Stejně tak ji jezdci označují za nudnou, a padly i hlasy, že by na toto místo bylo zapotřebí dalších šestadvaceti převodových stupňů.




    Je zajímavé, že během (alespoň prvního) závodu zde monoposty slabších týmů dosahují vyšších hodnot top speed, než rychlé týmy. Rozdíl ve výkonu se ale změní v ostrých zatáčkách, kde silnější týmy mají výhodu ve zrychlení i schopnosti rychlejšího průjezdu.




    Za zmínku stojí "romantická" technická pasáž historickým centrem města...








    ... či okolo sídla vlády...




    ... a dalších historických památek.






    Co trati nelze upřít, je neotřelost scenérií, které dokáže nabídnout. Zde Daniil Kvyat a Kevin Magnussen v tréninku na GP Evropy 2016:




    Lewis Hamilton a Sebastian Vettel, 2016




    Neobvyklý pohled, který rovněž nabízí jen Baku – dvě odlehlé části tratě se zde potkávají v protisměru.




    Po volných trénincích 2016 Pirelli zjistilo, že 90 % zadních pneumatik je poškozeno šrouby zajišťujícími obrubníky, které nebyly dostatečně zapuštěny do země. Jenson Button a Nico Rosberg vyjádřili znepokojení nad nedostatečnými únikovými zónami, které by mohly být obzvlášť potřebné při defektu ve vysoké rychlosti, zvlášť hrozí-li poškození zadních pneumatik. Někteří další piloti si po tréninku okruh pochvalovali jako výzvu, kterou nabízí ve spojení dlouhých rychlých rovinek, pomalých technických úseků, v kombinaci s absencí místa pro chybu v průjezdu.

    Valtteri Bottas vynechal celý třetí trénink poté, co se na trati pod jeho Williamsem FW38 uvolnil kryt kanálu a způsobil mu značné škody.






    Baku roku 2016 hostilo i závodní víkend GP2 (dnes F2), který byl plný všeobecného zmatku, hromadných i individuálních havárií i safety carů, kdy se šachovnicového praporu dočkala méně než polovina jezdců. Oba závody víkendu se jely ještě před F1 a vyvstaly tak obavy, zda-li se závod F1 neponese ve stejném duchu hromadných srážek a koridoru ucpávajícího se troskami monopostů.




    Hned po startu závodu GP2 došlo v první zatáčce k hromadné nehodě:

    https://www.youtube.com/watch?v=PDB2oNDQjfg


    Načež se po SC restartu stalo naprosto to stejné:

    https://www.youtube.com/watch?v=NkWEXPgwifU


    A v závěru (rovněž po SC a restartu) následoval infarktový dvoukolový závod, kdy nejedno srdce závodního fanouška muselo plesat:

    https://www.youtube.com/watch?v=AsbF2Z3IdWg


    Mimochodem všimněte si toho zvuku... vozy GP2 roku 2016 prosím... zde ještě jednou:

    https://www.youtube.com/watch?v=c_GwAaKStbc


    Katastrofickým očekáváním nakonec nebylo učiněno za dost, a vyzrálejší jezdci F1 zvládli závod bez nehod, kdy došlo pouze ke čtyřem odstoupením v následku mechanických závad. Průběh závodu byl ale opatrný a nudný, nepřinesl žádnou show (sic v porovnání s GP2!), nic zajímavého se během něj nedělo a mezi fanoušky nastaly obavy o zajímavost dalšího závodu na městské trati v ázerbajdžánské metropoli.

    Tento nudný, avšak první závod Formule 1 v Baku (2016) vyhrál po startu z prvního místa Nico Rosberg vedle Sebastiana Vettela a překvapeného Sergia Péreze:






    Závod roku 2017, jenž už se jel jakožto Velká cena Ázerbajdžánu, byl napínavější. Zejména poté, co vody Kaspického moře rozčeřil Lewis Hamilton se Sebastianem Vettelem, když si vzájemně vyměnili políček. K incidentu došlo během konečné fáze safety caru, vyvolaného kolizí Bottase s Räikkönenem v prvním kole.

    https://www.youtube.com/watch?v=iOI2It_W3No




    Vettel, který – kdyby nedělal pytloviny – mohl vyhrát, dostal stop-go a skončil čtvrtý. Hamilton musel kvůli problému s uvolněnou opěrkou hlavy neplánovaně do boxu a dojel pátý.




    Velkou cenu Ázerbajdžánu 2017 vyhrál pro Red Bull Daniel Ricciardo:






    Za Ricciardem dojely oba Williamsy – druhý Valtteri Bottas jen těsně před cílovou čárou předjel Lance Strolla.






    Lance Stroll tak v Baku 2017 získal své první (a dosud jediné) pódium:




    Vítězný Daniel Ricciardo se k "shoey" nenechal dlouho nabádat...




    ... a neváhal nabídnout také slavícímu Strollovi! :) Sám při tom má výraz jakože "hehe to je čuně, on se toho fakt napil, voe toe vůl!" :D




    Termín Velké ceny Ázerbajdžánu 2018 ovlivnily oslavy stého výročí založení republiky a tak se s dobou konání závodu hýbalo. Podnik byl přesunut na termín Velké ceny Ruska, která se posunula na září. Vzniklé místo v červnu bylo vyplněno obnovenou Velkou Cenou Francie.








    V roce 2018 přišla Lewise Hamiltona do garáže navštívit Christina Aguilera.




    Dostalo se také k jedné z těch památných vzájemných kolizí týmu Red Bull. Max Versteppen a Daniel Ricciardo:






    Poté Romain Grosjean havaruje přímo pod safety car...






    A zpytuje svědomí.




    Valtteri Bottas, natěšený z úspěchu loňského podniku, závod roku 2018 vedl. Dvě kola před cílem závodu ale ve vedení dostal defekt a musel odstoupit...




    ... a byl z toho velmi zklamaný. Celou sezónu 2018 k jejímu konci označil jako velmi nevydařenou.




    Velkou cenu Ázerbajdžánu 2018 vyhrává budoucí šampion Lewis Hamilton:




    Vedle Lewise Hamiltona vystoupali na stupně vítězů také Kimi Räikkönen na Ferrari a Sergio Pérez s Force India.




    Sergio si svůj okamžik užíval.





    A na závěr ještě koťátko. Tohle je z úvodního roku 2016, tedy z doby, kdy byly ještě legální grid girls.

    VYWERN
    VYWERN --- ---
    A soutez o nejvtipnejsi staj roku zacatku sezony 2019 nevyhrava Renault, ale Ferrari :D Leclerka je mi opravdu lito.
    KALTY
    KALTY --- ---
    MADCAT: bohužel ne. Neměl jsem cestu kolem. Ale věděl jsem o tom.
    MADCAT
    MADCAT --- ---
    Teď jsem úplně náhodou narazil na Donington Grand Prix Collection, jenom proto, abych si vlastně přečetl, že v listopadu 2018 se to po 45 letech zavřelo pro nedostatek financí. Když se tak dívám co všechno tam bylo k vidění, tak úplně skřípu zubama že jsem o tom nevěděl dřív. To vyloženě stálo za výlet. Nebyl jste tam náhodou někdo? To musel být ultimativní zážitek pro každýho milovníka historie F1...

    TOFI
    TOFI --- ---
    TOFI
    TOFI --- ---
    SWALLOW2
    SWALLOW2 --- ---
    TOM_HOST: To je ferrari :)
    TOM_HOST
    TOM_HOST --- ---
    Tyvole oni to tomu leclercovi vzali uplne pro nic za nic ... co to jako kurva je???
    ANDR3E
    ANDR3E --- ---
    Tvl to bude zas sezona..
    KALTY
    KALTY --- ---
    To jsou debilové v tom F. Prstíček nedává
    KALTY
    KALTY --- ---
    Tak jdem na to
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    f1 EVOLUTION: From race one in 1950 to race 1000 this weekend ‍⚙️

    https://www.instagram.com/p/BwFizl9BqAA/
    KALTY
    KALTY --- ---
    KALTY: aha. Tak fotky jsou v opačném pořadí. Ta první je z M&B muzea.
    KALTY
    KALTY --- ---
    Jinak moc pěkné je muzeum Brooklands u Londýna.
    Já tam jel tedy hlavně kvůli Concordu (do kterého jsem se dostal i za knipl - díky pánovi co lítal v RAF za druhé světové a po hodině pokecu po prohlídce nás tam pustil přes tři plexi.)

    Ale je tam i pár formulí různé doby (hlavně historické ale i McLaren MP4/6 a další), celkem zachovalá klopená dráha a spousta historie.

    Brooklands Museum :: Concorde
    https://www.brooklandsmuseum.com/concorde
    Our History - Motor Racing
    https://www.brooklandsmuseum.com/explore/our-history/motor-racing

    Dále je tam hodně letadel včetně Vickers FB27 VIMY Replica a Wellington a mnoho dalších.

    Btw. Hned vedle je muzeum Mercedes-Benz Brooklands















    M_IKE
    M_IKE --- ---
    Je to skvely, dik za to :-)
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    ZDENDAK: Haha koukám na to a dostal jsem se jen k roku 1983, to je ještě deset let před F1 :D
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    ANDR3E: :D

    Jenom kompiluji :)

    Ale mám ještě něco v záloze – asi tak dva měsíce zpátky jsem se tu rozepisoval o historii Sauberu (ZDENDAK), mělo to celkem úspěch, tak jsem chtěl ještě za tepla přisadit a přidat něco z kariéry Petera Saubera, ale pořád jsem nacházel něco zajímavého, tak to začalo bobtnat, pak jsem si přestal být jistej jestli je to ještě jen z kariéry Petera Saubara, následně jsem se v tom ztratil, udělala se hluboká noc a úplně jsem to nedokončil.

    Mám to někde uložené, tak když bude nějaká Saubeří/AlfaRomeácká příležitost, tak to třeba dokončím a zase to tady zatapetuju :D
    ANDR3E
    ANDR3E --- ---
    ZDENDAK: stavas se vrchnim kronikarem tohoto auditka! :)
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    JOHN_BEAK: Tak mu snad musí říkat každej, ne? :D
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    ZDENDAK:

    The History Of Formula 1 | Race 1000
    https://www.youtube.com/watch?v=bbPOCRmpAzY
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam