• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CALTROPType Design — tvorba autorských písem


    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Pojďme se společně inspirovat při navrhování písem. Pravděpodobně se najde mnoho grafiků, co se jako nezkušení laici snaží tvořit svá písma, ale nemají k tomu dostatek vědomostí a zkušeností. Podělme se o své vědomosti. Přidávejte odkazy na zajímavé informace a ukázky týkající se navrhování fontů. Pochlubte se svými pokusy o originální písmo.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Typo.cz - www.typo.cz


    · České a slovenské písmolijny
    · Klasifikace písem
    · Diakritická znaménka
    · Formáty fontů
    · Fonty zdarma — kvalitní a ověřené
    · Literatura
    · Programy pro editaci fontů

    · Typografický slovníček

    · Literatura (Typomil.com) [CZ]
      

    Blogy o typografii

    · www.ilovetypography.com [EN]
    · Typography needs you [EN]
    · www.theserif.net [EN]
    · www.typophile.com [EN]
    · www.typomil.com [CZ]
    · http://typomil.com/typofilos/ [CZ]
    · www.typographica.org [EN]
    · Wikipedia - "Typedesign" [EN]
    · Fontlover-.com [EN]
    · Typeneu.com [EN]
    · TypeForYou.org [EN]
    · Typografie.info [EN]
      

    Další odkazy

    · Ručně kreslené tipy k tvorbě písma [EN]
    · "Kaligrafické pero" - Illustrator plugin
    · Písmová anatomie [CZ]
    · Typophile HOW-TO (rady a návody) [EN]
    · Character design standards (microsoft) [EN]
    · Online knihy zdarma [EN]
    · Type workshops [EN]
       · FontForge (font editor zdarma)
    · Free excelent fonts
    · Font nástroje pro Mac [EN]
    · Script pro interpolaci (Fontlab)
    · O písmu (comin.cz) [CZ]
    · Mark Simonson's blog [EN]
    · Fontstruct - online font editor [EN]
    · Type Base - super rozcestník [EN]
    · Pop type blog [EN]
    · Typographer.org blog [EN]
    · Lorem Ipsum [CZ]

    · FontLab 5 manuál [EN]
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Nyx

    · [ EXPERIMENTALNI TYPOGRAFIE + + + ]
    · [ T Y P O G R A F I E / propletence serifů rozpláčou i dědky / typografická poradna nepřerušena ]
    · [ FONTY shanim font XXXX . nema nekdo ? ]

    "Rozvíjejme tuto diskuzi společně..." UVÍTÁM VŠECHNY NÁVRHY CO VŠE BY MĚLA TAHLE DISKUZE OBSAHOVAT! Posílejte odkazy s informacemi, které se hodí do záhlaví. Klidně vkládejte ukázky písem co vás zaujmou (název autora/studia, odkaz, obrázek).
    rozbalit záhlaví
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    MARODSGN: obojí spíše horší :) I když u toho E je to hodně o osobním vkusu.

    Nu a jinak bych se vykašlal na to „azbukové“ A. Jednak je to poněkud klišé a jednak to bude působit drobné problémy všem, kteří umí číst jak azbuku, tak latinku (prostě čtu SEVDSTOPOL). Д je prostě D, ne A :)
    MARODSGN
    MARODSGN --- ---
    ještě jsem trochu poopravil "S" a "E" - lepší či horší?
    MARODSGN
    MARODSGN --- ---
    INFLUENZA: díky za poznámku, pokusil jsem se upravit to "S" a myslím že vypadá takto lépe - co myslíš ty?
    MARODSGN
    MARODSGN --- ---
    "S" se mi taky moc nezdá, souhlasím, pokusím se jej upravit.
    jinak tady je PDF - tloušťka čar je všude stejná, ale v tom obrázku opravdu působí hrubší...
    http://i.nyx.cz/files/00/00/08/55/855036_f522305928778ef971a5.pdf?name=sevastopol_typo.pdf
    INFLUENZA
    INFLUENZA --- ---
    MARODSGN: to S je strasne :), skus tam spravit plynulejsi prechod medzi kruznicami..
    P vyzera na monitore hrubsie ako ostatne, kdyztak uploadni pdf..
    MARODSGN
    MARODSGN --- ---
    Vytvářím teď návrh obálky pro jednu publikaci fotek, napadlo mě název vysázet vlastním písmem, proto bych byl rád, kdybych si mohl přečíst kritiku, abych jej mohl dovést do finální podoby, jelikož si myslím, že tam jsou určité chyby nebo estetické nedostatky, které nevidím. Díky za jakékoliv komentáře.

    Zde je náhled (název publikace je – S E V A S T O P O L):

    CHARVYBURGER
    CHARVYBURGER --- ---
    UV_CAT: Bud jsou u normal 1, 2, 4, 7 tlustsi nebo 3, 5, 6, 8, 9 tenci nez by mely byt. Vzhledem k pismenum mi prijde spravna spis 2. varianta. U boldu je to zda se podobne, pouze ten rozdil neni tolik markantni. Taky mi prijde to kratitko nejake tenke. Jeste u cislic 6, 9 a asi i 5 mi prijde prostedni napojeni na hlavni tah tenci nez ostatni tloustky tahu v tom znaku. Doufam, ze jsem to pochopitelne popsal. Proste to misto kde napr. u 6 koncis tah, tak ve srovnani se spodni/horni casti znaku mi prijde, ze tam 1 px chybi. U liter jako b, d, p, q (pokud se to takto da srovnavat) nic takovyho nevidim, tak mi to prijde zvlastni.
    UV_CAT
    UV_CAT --- ---
    ...pokračování téhož s drobnými úpravami.
    UV_CAT
    UV_CAT --- ---
    děkuju za komentáře, po drobných revizích nahodim detailnější náhled
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    UV_CAT: mohl bys sem prosím dát jen znakovou sadu ve větším? :)
    STRATILSOMSA
    STRATILSOMSA --- ---
    UV_CAT: cislovka 3 mi nesedi najviac. Velke i je tiez na zamyslenie. Som zvedavy na diakritiku teda ked bude... inac na plagaty fajn
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    UV_CAT: Mě tam to Q docela pasuje, souhlas s otevřením toho e a možná bych trošku zúžil patky u I hlavně ve větších rozměrech. Na první náhled se mi to čte celkem příjemně.
    INFLUENZA
    INFLUENZA --- ---
    UV_CAT: to velke Q mi pride podivne , a u maleho boldoveho e by som pridal viac priestoru pri tom 'otvore' :)
    mohlo by sa to pri mensej velikosti slejvat
    UV_CAT
    UV_CAT --- ---
    Pracovní náhled mého písma Vinson. Záměrem je vytvořit univerzální, pokudmožno moderně působící písmo bez jakýchkoliv příkras a specifických prvků, snadno zaměnitelné s mnoha jinými ;] Ale alespoň trochu zajímavé, především však čitelné...
    Lehce zůžené znaky vhodné pro použití na plakátech i pro sazbu kratších textů.
    Uvítám jakékoliv postřehy.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    CABOWITZ: Zatímco na "kancelařinu" používám LO (s typo doplňky), tak na DTP používám Scribus. Nic tedy proti TEXu.
    CABOWITZ
    CABOWITZ --- ---
    BINARY_PARANOIC:
    BUBBLE:
    dekuju moc za poznamky, pokusim se je nejak zohlednit a (v nekterych pripadech) zanest.
    co se hybridnosti tyce, tak se v tom pismu pokousim skloubt lomene a oble tahy - viz serify. . pouzito by melo byt toto pismo jako doprovodny text k comixu (takovy pokus o reaktualizaci alegorii bosche, breughela a jim podobnych), ovsem ne do ilustraci, ale jako samostatne fungujici text. ten vsak nebude nijak dlouhy, takze by ctenare nemel unavit, nebo nanejvys tak jak muze unavit cetba pane vachala. zaroven si ho dokazu predstavit i jako akcidencni pismo. pri vytvareni jsem vysel z vlastnich "kaligrafii" (x a nejake dalsi pasaze u jednotlivych znaku jsou ovsem cisty konstrukt), ktere jsem digitalizoval, tracoval a ladil v inkscape a pak nalil do fontforge.

    ad vertikalni metrika - tady jsem si dovolil (i ke svemu ev. pouceni z chyb) "zaprasit" a vsechny tahy jsem zarovnal na dolni a stredni dotaznici. mozna nemam tak dobre oko, nebo posunutou visualni citlivost pro vyvazenost ale ve vysledku mi to nevadi. uvaha typu: patky se mi stejne ocasi nahoru a nemaji na spodni dotaznici dosednout "natvrdo". tez mam dojem ze u fraktury, ci svabachu se neco jako pretahy moc neresilo, ale pokud se pletu, prosim opravte me. co se vysky stredni dotaznice tyce, tak vychazi prave z toho jak jsem psal, snazil jsem se o "uspornost" a horni casti driku nechat jen tak nezbytne dlouhou, aby bylo dane pismeno rozlisitelne.

    ad sikmeni dotahu - hm to je pravda, ten uhel mohl byt trochu tupejsi, ale opet: vychazi to z toho, jak jsem zacal psat a snazil se drzet uhel kaligrafickeho fixu. skakajici radek jsem zaregistroval, kdyz jsem si zkousel pismo ve fontforgi zobrazovat v ruznych stupnich, nicmene v tom .pdf co jsem sem pastnul mi to opet nejak funguje i u slov jako "obcas", "sebe" atd.

    ad r - souhlas, to bych mel trosku zuzit

    ad t - neznalec prosi o pouceni ohledne horniho serifu, dal jsem ho tam kvuli pritomnosti lomeneho tvaru, stejne tak i ten spodni u q

    ad tucnost p,b,g - hm, v techto pripadech mi az tak nevadi, ale mam dojem ze d a e by chtelo trochu ubrat

    ad a - inu mozna je to jeho charakter a predobraz vubec celeho charakteru toho pisma (apropo dobra inspirace pro pojmenovani)

    ad z - vypada obzvlaste hrozne hlavne vedle a, osobne mam rad s (morskeho konika)

    ad ruzna tloustka napojeni na drik u m,n, u,v, w, y - ano vim, ale rikal jsem si ze prave tahle nedokonalost tam vnese neco z neumetele rukodelnosti. mohl bych to vsude srovnat a pak porovnat jaky bude vysledek

    jinak se porad hraju s kerningem, prijde mi ze tech paru tam mam zbytecne moc. .pdf jsem generoval v libreoffice a tam ten vysledek opravdu neni nijak lahodny. po nejakych korekcich a pouziti TeXu je to uz stravitelnejsi. ted to nemam u sebe, ale pastnu to sem pozdeji (treba i s dalsima korekcema na zaklade vasi kritiky, joj, ale nechce se mi do toho, cha, titerna piplacka).
    jeste jednou diky za kritiku a omluva za neodborne vyjadrovani.
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    BINARY_PARANOIC: dobře napsáno...


    CABOWITZ: možná bych dodal:

    Spodní serif doprava u „q“ mi přijde zbytečný a spolu s bříškem, které je zase dost převislé, působí že znak je takový nestabilní a trochu padá doleva

    Horní tah u „c“ je v textu dost tmavý, podobně je na tom vršek „p“ „b“ a „g“

    „a“ působí jakoby shrbeně, má takový zlomený vaz

    napojení bříška na dřík u „g“ je takové divně nelogické...záměr? taky trochu tmavé

    „z“ je moc pěkné :)

    Go on! :)
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Ehm, z řemeslnějších věcí :)
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    CABOWITZ: kdyžtak to sem prosím hoď pro větší přehlednost i jako obrázek :)

    Jinak — každé písmo má svoji stránku. Co tím chci říci — písmo nefunguje jen „samo o sobě“, ale především v kontextu. Může být děláno se záměrem provokovat (být hodně akcidenční), experimentovat (hledat ještě nezaplněné mezery v tom vší hmotě již hotových písem), být dobrým sluhou („neutrální“ textová písma), „restaurátorským“ počinem atd. Podle toho lze i přikročit k rozumné kritice — lze však jen obtížně hodnotit písmo, pokud neznáme jeho vytouženou stránku, jeho účel :)

    Z toho, co zatím můžeme vidět, je evidentní jistá hybridnost (a to nejen v názvu souboru). Nejen mezi kaligrafickým a precizním počítačovým přístupem, ale i mezi účelem, který lze z jednotlivých detailů odhadovat. Relativně nízkým kontrastem a výraznými, jakoby karikovanými detaily by bylo lze se domnívat, že se má jednat o jakousi experimentálnější reinkarnaci lomených písem pro textové použití. Na druhou stranu výrazně úzká mezera mezi patkami u „u“, „y“ či „w“, jakož i celkový charakter abecedy, spíše nasvědčují akcidenčnímu písmu.

    S řemeslnějších věcí:

    — v písmu je nesmírně důležitá jistá konzistence. Nejen co se týče vertikálních metrik, ale i co se týče jednotného kontrastu, jednotné „hmotnosti“ napojení atd. Pokud srovnáme jen napojení oblouků na dřík u „n“ a „m“, asi vidíš, v čem shledávám problém :)

    — šikmení dotahů dříků bez zakončení je velmi výrazné; obávám se, že bude dělat problémy v podobě „skákajícího“ řádku; pokud bys jej chtěl takto výrazné zachovávat, je třeba optimálně vyvážit rozumnými přesahy pod základní dotažnici (a možná o něco přeci jen zmírnit úhel);

    — „r“ je příliš široké

    — není zvykem dělat horní serif u „t“…a je pro to dobrý důvod :)

    — „w“ vypadá spíše jako dvojité „u“; ačkoliv je více způsobů, jak „w“ konstruovat, doporučoval bych v dolní části zachovta nějakou souvislost ze zkosením „v“;

    — šířka znaků může být dosti rozličná, zachování jisté textury je však pro „gotická“ písma typická; nejvíce je tomu samozřejmě u (gotické) textury a nejméně u (renesančního) švabachu, nicméně i u (barokní) fraktury (čemuž se nejvíce blíží tvé písmo) hrála důležitou roli; tomu pomáhá nejen sjednocení optické šířky znaků, ale také sjednocení optické velikosti ok;

    — horní přetahy byly u těchto písem zpravidla krátké, v tomto ohledu je to tedy i u tvého písma v pořádku; nicméně pokud bys chtěl písmo užívat i pro sazbu češtiny, je potřeba počítat s dostatečným prostorem pro diakritická znaménka; nebál bych se tedy přetahy přeci jen trošku protáhnout :)

    Jinak držím palce! ;)
    CABOWITZ
    CABOWITZ --- ---
    ahoj, je zde nekdo z prazskych, kdo by poskytnul konzultaci? mam ve vyvoji font a potreboval bych par rad od zkusenejsich. kovam to v inkscape + fontforge, momentalne resim kerningove pary a rad bych se poucil jak to delat efektivne (ukazkovy text zatim bez kerningu)... :)
    nektere ze znaku by tez jiste potrebovaly jeste trochu vybrousit (e a d by asi zaslouzilo ubrat na hmote), o diakritice nemluve. budu rad za komenty i tady, ale pokud by se chtel nekdo ze zde pritomnych setkat osobne nad kavou a probrat to, tak budu rad...

    hybrid.pdf (16279 B)
    PLANETOVA
    PLANETOVA --- ---
    děkuji moc.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam