• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    HASHPoznej vtip + jejich vysvetleni | Adolf Hitler ručí za vtipnost veškerých vtipů! Doživotní záruka! *záruku možno prodloužit
    MCKIDNEY
    MCKIDNEY --- ---
    Je tohle vetsi, nebo mensi, volovina nez lidi stezujici na spam ID spamovanim?
    Snazim se nepouzivat rovno, kvuli detskym programatorum.
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    SALVATOR: I školní děti - přesně jak jsi to napsal ty - tu abstraktnost je třeba zažít, aby ti začala měnit množinu řešení. Dítě v první třídě už tu abstraktnost pochopí, když je mu vysvětlena, ale zatím se nutí takto myslet a samovolně stále ještě myslí ryze konkrétně. Myslím, že ten přechod k automatizaci abstraktnosti v myšlení trvá podobně jako výuka jakéhokoli jazyka - roky než se zcela zažije.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    HOWKING: A to máš fakt něčím poškozený, jak to to dítě vnímá? Jsou předškolní? Protože tam by to eště dávalo smysl.
    SIRIEN
    SIRIEN --- ---
    oba zapomínáte specifikovat o jak starym dítěti se bavíte a ignorujete fakt, že mozek neni digitální počítač, ale analogovej počítač a kromě samotné znalosti hraje roli míra její "zažitosti".

    Anyway, nejsou na Nyxu nějaký filozofický nebo psychologický nebo lingvistický kluby nebo tak něco?
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    HOWKING: To samozřejmě chápu, ale jde mi o to, že dítě může vědět, co je = a přesto klidně tu hádanku rozluštit prostě proto, že to nemá tak hluboce zakořeněný, jako nějakej páprda. Ta znalost sama o sobě je de facto binární: víš/nevíš. To, jak moc to máš zakořeněný ale binární není a přitom je to právě to, co podle mě hlavně tak silně ovlivňuje úspěšnost v řešení tý hádanky. Chápeš, jak to myslím?
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    A pak je to i o vývoji mozku jak psal GANDHI - děti neumí tak dobře používat abstraktní pojmy (kterými čísla jsou) a hledají konkrétní jevy. Takže nejen znalosti, ale i samotný intelekt (tak jak jej chápeme my - šimpanzi by to viděli jinak) může ztížit řešení problému. Někdy se tomu říká selský rozum, který vede k lepším řešením, než genialita. (i když dnes je selský rozum dost zprofanován debily s vysokou školou života, co se jím ohánějí velmi často)
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    SALVATOR: No každá znalost ovlivňuje dedukci. Prostě vždy stavíš na tom co znáš a subjektivně inklinuješ k metodám, co se ti nejvíc osvědčily. Primárně hledáš aplikaci známých metod a až když toto zklame, hledáš metody nové. To je prostě princip lidského myšlení. Úspornost.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    HOWKING Problém vidím ve tvým tvrzení, že znalosti můžou bejt překážkou v řešení problému, když to vypadá, že tou překážkou je ve skutečnosti míra zažití nějakýho konceptu. Jakýhokoliv, jak ukázal SIRIEN. Přijde mi, jako bys míchal dvě různý věci. To, že něco vím totiž samo o sobě eště neříká nic o tom, jak moc to vedení ovlivňuje v myšlení.
    MATHES
    MATHES --- ---
    HOWKING: Ja si to myslel taky, ale v Norimberku rikali, ze prej ne...
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    MATHES: to je to samý :)
    MATHES
    MATHES --- ---
    HOWKING: haha spatne! spravne je 6 000 000
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    MATHES
    MATHES --- ---
    SIRIEN: A prepocita mi to pak Howking na nejaky nic nerikajici cislo? Jinak to totiz neni vončo.
    SIRIEN
    SIRIEN --- ---
    MATHES: přesně v tom. Když chvíli vydržíš, PRAASHEK bude mít velmi zajímavou přednášku o významu pootočenýho křížku s pacičkama.
    MATHES
    MATHES --- ---
    Jsem tu spravne v klubu o vyznamu symbolu?
    SIRIEN
    SIRIEN --- ---
    SALVATOR: add: btw. značka "rovná se" nemá nutně jeden zažitej význam. Např. v programování co vím "=" znamená zpravidla "gets", tedy přiřazení nové hodnoty, nikoliv deklaraci předchozí / obecné / budoucí rovnosti. A ve fyzice to znamená nějakej proud (stejnosměrnej... ??). V zásadě by neměl být problém zkonstruovat podobné zadání které by tohle reflektovalo a ukázat totéž na rozdílu v "naprogramovaném" myšlení matematiků a programátorů (jen by to ztatilo tu pointu toho, že by výstup byl pak "pochopitelný" i pro typickou facebook maminu co se chce smát na účet od reality odtržených akademiků)

    (ano, mám osobní problém s kulturou facebooku a nezávisle na tom i s lidmi co se při svém dementním intelektu smějí podobným vtipům)
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    Tak jsem to posral. :-D Ale co jsem chtěl dokázat snad je jasný. Tedy id SALVATOR to jasný není, ale jinak snad jo.
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    VON_GILOTINE: Kua :D Dopr.:-D Nemám chlastat :)
    SIRIEN
    SIRIEN --- ---
    SALVATOR: v zásadě se na tom ukazuje podmíněnost vnímání / kognice předchozí zkušeností a zaběhlými vzory myšlení. Tj. ukazuje to, že Tvé myšlení je "programovatelné". To je rozsáhlejší psychologický koncept a tohle je zrovna jedna z jeho nejprimitivnějších demonstrací. Trochu víc funny příklad ukazuje a navíc i vysvětluje Daniel Dennett třeba tady (od odkázaného dalších cca 5 minut) a ukazuje to souvislost mezi např. jazykem a myšlením (existuje experiment, který ukázal, že u bilingvidních lidí dostaneš odlišné odpovědi na stejnou otázku podle toho, v jakém jazyce se jich zeptáš - protože jazyk s sebou nese koncepty kultury, k níž náleží...) V zásadě - vidíš to co hledáš a to co hledáš je dané tím, co si naučený vidět.

    Jako mnoho věcí, i tato byla dezinterpretována masovou veřejností facebookové pavlače a hromada lidí co sou - haha - hrozně vtipní a kteří-si-vůbec-nepotřebují-dokazovat-že-inteligence-a-vzdělání-má-stinné-stránky (vyjma VŠŽ, samozřejmě, ta je ryze praktická) to pak začali šířit jako vtip s doprovodným sdělením "hele, tohle je [i]úloha[/i] a děti jí vyluštěj, zatimco dospělí ne a matematici sou na tom ze všech nejhůř - no nejsou ty chytrý lidi s titulama z univerzit vlastně úplně mimo?" To sice může být vtipné (pokus máš fakt špatněj smysl pro humor, teda), ale oproti původnímu užití to je zřejmá dezinterpretace. Zejména, když to tyhle jedinci kteří vlastně nechápou o co jde uvedou nikoliv jako "hádanku" nebo přinejhorším "úlohu k vyřešení", ale jako "příklad" nebo "rovnici" nebo "matematické zadání" atp. (v ten moment se samozřejmě celá konstrukce zhroutí z očividných důvodů).

    HOWKINGova interpretace kdy to předkládá jako demonstraci toho, že "někdy jsou znalosti na překážku" je sice poněkud odklon od původního užití / původní pointy, ale v zásadě to je stále validní (implikovaná) interpretace. (Nejspíš, mám nějakej i nemalej formální trénink, ale ne doktorát z filozofický logiky...)
    VON_GILOTINE
    VON_GILOTINE --- ---
    HOWKING: dyt tam mas 284 ty gumo
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam