TEDDYBEDDY: Charakteristika se v optimálním bodu měnit bude amplituda, obávám se (vyjma drobných změn zavlečených změnou charakteristiky), nikoli. Ale jinak jsme se asi naladili na stejnou vlnu. Teoreticky by asi měly být dvě optima: a) nahrávka snímaná směrovým mikrofonem, ale vyzařovaná reprodoktorem s kulovou charakteristikou, nebo naopak b) nahrávka snímaná kulovým mikrofonem, ale vyzařovaná směrovým reproduktorem. To mi ovšem přijde jak ono pověstné hifi dilema "you are there" vs. "they are here". V každým případě, když někdo bude hrát na kytaru u tebe v pokoji, tak všesměrový vyzařování té kytary (byť s rozdílnou barvou tónu) zajistí, že se k tobě vrátí odrazy odevšud z místnosti, dokreslující vjem, případně že můžeš pochodovat kolem kytaristy a pořád ho perfektně uslyšíš a rozeznáš nástroj jako kytaru - odtud jednoznačná výhoda beden s kulovou chárou (MBL). Rozhodně se ti nestane, že ukročíš vedle nebo za kytaristu a najednou ticho nebo natolik pozměněný zvuk, že budeš mít potíž identifikovat kytaru. Proto říkám, že nástroje jsou všesměrové. Ostatně i kdyby sis na louce stoupnul za hrajícího pozónistu, tak ho uslyšíš, byť má technicky v hubě hornu. O to mi šlo.