• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JACOBFilosofie existence - Existencialismus
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    YMLADRIS: No to bych byl rád (a překvapen), kdyby to, co jsem psal, k něčemu bylo i někomu jinýmu než mně, kterej si tim některý věci znova s odstupem připomínám a rekapituluju... :) Každopádně se těšim na další Tvý případný reakce!

    nebot z A mivavam mensi ci vetsi satori

    To jsme dva... :)
    (Ajvaz někde líčí, jaký zjevení pro něj znamenalo první setkání s fenomenologií, říká, že ho to náhle zachránilo od ošklivý neurosy, která se mu rozvíjela, když hledal jakousi pevnou a neměnnou pravdu za proměnlivými jevy, nějaké "své názory", které se mu ale vždy rozpadaly pod rukama nebo se záhy stávaly něčím umělým a hraným, když už se zdálo, že "něco má". (Líčí něco podobnýho i třeba v "povídce", která se jmenuje, myslim, Nic.) Pak otevřel Husserla, četl a viděl, jak někdo pozoruje a popisuje nikdy neuzavřený rození se a odumírání forem smyslu, všechny ty zákruty a věčný transformace v poli toho, co se jeví, a jakoby žádnou neměnnou pravdu "za tím" prostě nehledá. A zažil obrovský osvobození, přesně tak, jak to líčí antičtí skeptici, ke kterým má fenomenologie mimochodem v mnohém hodně blízko. (Ono se to třeba nezdá, ale na hodně lidí mělo setkání s fenomenologií podobnej dopad jako na některý jiný třeba zkušenost s psychedeliky.) O Heideggerovi mluví Ajvaz sice míň než o Husserlovi, hájí ho např. proti některým Derridovým námitkám ve studii Znak a bytí, ale význam pro něho měl taky velkej a jeho vliv či narážky na něj jsou imho u A. často patrný. Možná ještě časem napíšu dalších pár řádek o tom, jak v těchhle souvislostech vnímám tu uvedenou báseň.)
    (Když jsme u těch vlivů fenomenologie, nevim, nakolik je známo, že Husserl i Heidegger měli asi dost podstatnej vliv třeba taky na Castanedu, kterej žádnýho indiánskýho učitele podle všeho "v reálu" neměl.)

    Jo a čet sem si po sobě tu dlouhou reakci na Tebe a zas tam našel spoustu překlepů a chyb, pardon, ve dvou případech radši sem dám větu znovu opravenou, ať je jasno, co jsem měl na srdci:

    "Neni mně ani pozorovateli nikdy předem jasný, jak to dopadne - třeba tak, že budu zas jen vymejšlet další "možnosti" a nic nerealisovat." (resp. teda realisovat jen to vymejšlení dalších "možností", samozřejmě)

    "svědomí dle Heideggera člověka volá ze zapletenosti do světa k němu samému a jeho vlastním možnostem, před kterými přinejmenším "zprvu a většinou" zavírá oči, svědomí ho volá k možnosti být celý (kterou ale v zásadě nejde nějak plně realisovat)."
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    (tak jsem rada ze jsem tu reflexi napsala, protoze z te odpovedi ted mnohem lip chapu oc H jde! a to jsem vzdycky chtela. batole je ale vycerpavajici :) tak jeste zas nekdy napisu jak bude cas. kazdopadne moc diky! je-li ajvaz heideggerovsky, tak myslim ze H prisel na neco pro mne cennyho nebot z A mivavam mensi ci vetsi satori)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    Tohle je krásný http://www.lrb.co.uk/v12/n03/richard-rorty/diary

    (Pokud jde o interpretaci a hodnocení Heideggerova skutečného jednání a (ne)mluvení v souvislosti s nacismem a holokaustem, nebyl bych až tak příkrý, pokud jde o Heideggerovo myšlení, myslím, že Rorty místy místy zjednodušuje snad až moc brutálně (byť zajímavě), ale jeho líčení jiného možného běhu událostí, v němž by Heidegger emigroval do Ameriky a stal se velkým bojovníkem proti nacismu a fašismu, přičemž by po sobě mohl nechat úplně stejná filosofická díla, jaká ve skutečnosti zanechal, je imho mimořádně vtipné.)

    (A k následující Rortyho větě o alternativním světě lze dnes podotknout, že Rortymu tehdy neznámé Heideggerovy texty takové pasáže skutečně obsahují:

    "In this other world, however, Introduction to Metaphysics contains a contemptuous identification of the National Socialist Movement with the mindless nihilism of modern technology, as well as the remark that Hitler is dragging Germany down to the metaphysical level of Russia and America.")
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    Ještě se s Vámi podělím o jednu Ajvazovu báseň, pokud ji neznáte. (Vyšla v knížce Vražda v hotelu Intercontinental, ta pak vyšla spolu se sbírkou povídek Návrat starého varana ještě jednou v knížce nazvaný podle druhý jmenovaný sbírky.)
    (Ajvaz byl Heideggerem hodně ovlivněn, byť iniciací pro něj byl Husserl, a myslim, že ta báseň je hezkej příklad působení Heideggerových myšlenek o tom, jak člověk a rozum nemohou bytí nějak ovládnout a zvládnout, bytí vždy překvapuje, smysl se proměňuje. Působení, který samozřejmě vede k polohám Heideggeorvi samýmu dosti cizím. Jsem si teda vědom, že je to báseň a možnosti teoretický interpretace jsou omezený. No ale nějak se mi dost vybavovala, v posledních dnech...)

    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    CICHLASOMA: Ještě takhle: myslím, že Heidegger má nedůvěru k nevědomí, resp. k tomu, co se děje spontánně, bez vědomé kontroly, k jiným zkušenostem, než je zkušenost náhledu. Sice kritisuje myšlení, které chce vše prosvětlit a zdůvodnit, a klade pro němu právě náhled neprosvětlitelnosti bytí, neredukovatelné skrytosti, ale setrvává právě vždy u jakéhosi intelektuálního nahlížení či postřehování oné skrytosti a nezbadatelnosti. To je fajn, ale nějakou typologii způsobů existování na tom není možný založit, protože jiný lidský zkušenosti života Heidegger jakoby nezná.
    (Šlo by uvažovat o tom, zda v pozdějších fásích svého myšlení se v souvislosti s meditacemi o božském už něčemu "nevědomému" neotvírá. To už taky rozhodně nezkouší dělat vyčerpávající typologie.)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    YMLADRIS: - v poslednich letech mne ohromne zaujal David Deida, kterej zase ma slovo "potencial", ze at delame cokoliv, porad je v nas urceni povedomi toho, ze by slo jit hloubeji (kvalitneji pracovat, delat lepsi umeni, hloubeji milovat, ... cokoliv). Ze lidsky udel je, ze nas zatim nenaplneny potencial nas kope do zadku. A ze je zasadni tomu neuhybat, nejak se neoblbovat do zapomneni nebo pohodicky, ale snazit se ten potencial naplnit
    - to ale zas vede na tu tocku s tim superegem (jsem myslim o tom psala pred temi peti lety, pac sama mam tento celozivotni trip) -- to ze chci zit hlubsi/kvalitnejsi/smysluplnejsi zivot, ze chci zprima koukat na moznosti ktere se vynoruji a vybirat ty co jsou z umeleckeho hlediska nejnosnejsi == chci to opravdu tzv. ja, nebo je to diktat socializace? ("nemuzes zit nudne, to bys byla nula") -- o tom hodne mluvi Slavoj Zizek, nova pliziva ideologie
    - smrtelnost jako faktor kterej pomaha dostat se pres tyhlety nejruznejsi hry a blbosti fakt k jako by realnemu prozivani, na to sazi Deida taky a budhisti taky


    O Deidovi slyšim poprvé. Takhle, jak to podáváš, to ve mně taky vzbuzuje otázku, o "potenciál" v jakym smyslu má jít, to slovo (aspoň v češtině) trochu asociuje podřízení diktátu společnosti ohledně toho, oč se má člověk snažit, co je úspěch atd.
    Na druhou stranu na asociace s Heideggerem a autenticitou je imho na místě - svědomí dle Heideggera volá ze zapletenosti do světa k němu samému a jeho vlastním možnostem, před kterými přinejmenším "zprvu a většinou" zavírá oči, svědomí ho volá k možnosti být celý (kterou ale v zásadě nejde nějak plně realisovat).
    Zároveň to ale u Heideggera má o dost jiný zabarvení, než u Deida podle toho, co naznačuješ. Heideggerovi jde o to, že si člověk uvědomí, že žádné jeho jednání a smýšlení není nutné a samozřejmé, že o jeho jednání a způsobu smýšlení není rozhodnuto, jak se snad dosud před sebou tvářil, že *vše* je otevřené a on ve své svobodě o svém bytí po všech stránkách rozhoduje, resp. aspoň spolurozhoduje. K tomu patří, že nepřijímá (v ideálním případě) jako hotová a neproblematická ani žádná ona měřítka toho, co je dobré umění, co je úspěšný život, co je vhodné chování atd. Prostě je konfrontován se svou svobodou vůči všemu a se svým bytím (které je bytostně možností, tím, co je třeba rozhodovat) vcelku. To se děje na pozadí té smrti, která vystupuje jako "nejzazší možnost", možnost, která je neredukovatelně moje, nikdo ji nemůže realisovat za mě, týká se mě samotnýho a může mi moje bytí vracet jako něco, co taky nemůže ve skutečnosti nikdo a nic rozhodnout za mě. Mám propastný možnosti, neznám jejich omezení a jsem vlastně svobodné realisování určitejch z nich, ať se mi to líbí nebo ne.
    Když bych to teda měl srovnávat s tim Deidou na základě toho, co o něm píšeš, tak myslím, že rozdíl je v tom, že pro Heideggera ten "potenciál", který máme a cítíme se provinile, protože ho nenaplňujeme, spočívá též a snad především v možnosti nahlížet, že všechna určení "potenciálu" jsou problematická, nesamozřejmá, ne-nutná, pro nějaký pochopení potenciálu, toho, co je dobrý, se vždy jen zkusmo rozhoduju v konfrontaci s celkem svýho konečnýho bytí v možnostech. Každý způsob hodnocení a každý životní projekt je svobodně podnikaný experiment.
    Možná by se dalo říct, že dle Heideggera nás nestíhá pocit provinění kvůli tomu, že neděláme např. lepší umění, ale že neděláme všechno umění, které je možné dělat. (Což samozřejmě nejde.) Čelit tomu lze tak, že si aspoň budem vždy uvědomovat, že realisujem jen jednu nesamozřejmou z nekonečných možností.


    - mam ted maly dite. pripada mi, ze sleduju u nej ten prechod ze sveta do moznosti. rikala jsem tomu "zacina mit predstavivost". Mimino nema predstavivost, relativne zhruba vsechno je pro nej stejne novy/hodnotny na zaziti. Batole uz konstruuje moznou budoucnost na zaklade minulosti (cesky receno, chce cosi a je vztekle kdyz to neni atd). tim se asi fakt prestava byt simpanzem a stava se clovekem

    Jasně, to, co líčíš jako změnu od mimina k batoleti, určitě souvisí s tím, že se stává člověkem, tj. bytostí, jejíž bytí spočívá ve vztahu ke svým možnostem. Ale nejde to, myslím, ještě prát jako přechod k autentický existenci. Batole si (aspoň většinou) neláme hlavu s tím, že jeho chtění něčeho, kvůli kterému se vzteká, je hluboce nesamozřejmé a svobodně zvolené. (Pak by své chtění teprv chápalo jako možnost a bylo autenticky. :) )


    - jak kancik-rybicka pise, tak jako jo, Heideggerovi tam podle mne chybi mezistupen ve kterem zije drtiva vetsina lidi. Vetsina lidi nezije ze sveta (ze by jimi realita nekam posouvala a oni pasivne se jen nechali provadet) ani nejak "autenticky" z moznosti, jak by se H asi libilo mozna (furt neverim ze to nepreferoval), ale neco mezi: aktivne voli z moznosti, ale drajv toho celyho neni konecnost a smrtelnost, ale naopak snaha zapomenout na konecnost a smrtelnost. Zaplnit si vedomi budovanim nejake identity, jako bychom nikdy umrit nemeli. Pozabijet radeji vsechny okolo, kdyz na to prijde.

    Tady bych chtěl nejdřív ve dvou bodech upřesnit to, co jsem o Heideggerovi řikal:
    1) napsal jsem, že ve skutečnosti je způsobů existence celá "škála", ale chtěj jsem říct víc. "Škála" opravdu sugeruje stupňování od jednoho extrému k druhýmu (zde od Heideggerovy "neautentický existence" k jeho "autentický existenci"). Něco takovýho opravdu existuje, jak konstatuješ. Ale to by ještě nebyla námitka proti Heideggerově koncepci - s tím se počítá, že je tam nějaké stupňování. Mně šlo o to, že těch způsobů existence je celá "krajina" nebo "pole", prostě je existence mnohotvárná a ty její způsoby imho nejde klasifikovat pouze nebo primárně podle postavení na tý heideggerovský škále. To ostatně níže podle mě naznačuješ i Ty, viz k tomu tam.
    2) Pokud jde o tu Heideggerovu "neutralitu" ve věci hodnocení autentický a neautentický existence - jde, myslím, o to, že Heidegger v Bytí a čase jednak teda líčí dva způsoby, jak může každý člověk existovat, jednak ale vypracovává určitej způsob filosofickýho zkoumání, určitou "fenomenologickou ontologii" (zhruba - přijali jsme omezení na to, co se jeví, a ptáme, se, co vlastně míníme, když říkám, že něco jest). Dělat tohle filosofický zkoumání vyžaduje taky určitej specifickej postoj, kterej se liší od postoje, kterej zaujímala většina dřívějších filosofů, zvláště novověkých, a od postoje, který zaujímá věda. Heidegger tedy vysvětluje (krom jiného) dvě diference - diferenci mezi neautentickým a autentickým způsobem existování (ty zde chce jen adekvátně popsat) a diferenci mezi ontickým a ontologickým zkoumáním (zkoumáním jsoucího a zkoumáním bytí jsoucího) - zde rozhodně není neutrální, to druhé chce přímo v Bytí a čase provádět. Naopak autentická a neautentická existence jsou mu pouhým předmětem výzkumu a on ujišťuje "já to jen popisuju, já to (teď) vůbec nehodnotim" (protože soudí, že hodnotit to vůbec není při tomto zkoumání jeho úkol, úkol ontologa). Jenže další věc je, že ony ty dvě diference jsou si v mnoha ohledech podobný a autentické existování má leccos společného s ontologickým přístupem. Heidegger ale toto nekonstatuje (nebo jen okrajově) a ty dvě diference drží od sebe. A ona teoretická, ontologická rovina, projekt ontologického výzkumu, soustředění filosofie na otázku, co to znamená být (a posléze jak souvisí bytí s časem a co je to čas), je pro Heideggera to hlavní. To je věc, která jeho zajímala nejvíc, jak si posléze uvědomoval čím dál více. To je cesta, po které pak Heidegger půjde dál po vydání Bytí a času.*

    No, tolik na dovysvětlení. A teď - já myslim, že to, co líčíš jako většinovej způsob existence, je v zásadě ten ukázkově neautentickej. Jasně, že lidi uskutečňujou nějaký svý možnosti a v nějakech věcech se rozhodujou. Ale právě svoje cíle a principy, kterejma se říděj (třeba prostě žít co nejdýl za jakoukoli cenu) nijak neproblematisujou, berou je jako prostě daný. Je to samozřejmý, tak "se" to dělá. (Nemusí jít o tak primitivní princip jako přežít a nekonfrontovat se smrtelností - tam, kde se řídím nějakým ušlechtilejším principem nebo nějakými morálními zásady, může to být úplně stejně neautentické, pokud je beru jako něco samozřejmého, o čem se nepochybuje - to rozlišení autentický/neautentický se opravdu nekryje s morální/nemorální.)


    - osobne mam jeste potiz tu, ze taky zazivam moznosti jako realnejsi nez to co realne lezi prede mnou. Chapu to ale jako patologicky, odvadejici mne od te konecnosti a skutecnosti a opravdovosti a autenticity :-). Takze mne zaujalo ze za to H vlastne tak jako lobuje. Asi jako kazdy lek se v prehnanem mnozstvi stava jedem.

    Teď zas nejdřív malý upřesnění - nejsem si jistej, jestli zde mluvíš o "bytí v možnostech" v Heideggerově smyslu, resp. v tom, kterej H. považuje za autentickej - pokud někdo třeba jen myslí na to, co "by mohlo být" a vymýšlí další a další možnosti, tak vlastně vůbec nemusí k těm možnostem mít vztah "jako k možnostem" a jeho bytí se tim nemusí stávat skutečnym, vědomym bytím v možnostech - pokud "možnosti" ležej jedna vedle druhý a prostě si jen tak ležej, jsou to vlastně skutečnosti, ne možnosti. Jsou tady, mam je před očima a hotovo. Pokud se k svejm možnostem vztahuju jako k možnostem, tak prostě jsem si především účinně vědom nesamozřejmosti, nenutnosti tý možnosti, kterou teď jaksi realisuju (a i kdybych se snažil jakoby nerealisovat nic a jen se probírat možnostma, tak tim taky realisuju tuto možnost). Účinně vědom, tj. jsem opravdu připravenej uchýlit se k jiný možnosti, když budu mit dojem, že si to celek mý situace žádá. Když je mý bytí skutečně bytí v možnostech, tak se o něm opravdu s plným nasazením, se snahou neuzavírat se ničemu z mejch možností, který nemaj předem známý meze, rozhoduje. Neni mně ani pozorovateli nikdy předem jasný, jak to dopadne - třeba tak, že budu zas jen vymejšlet další "možnosti" nic nerealisovat.

    Mne by asi naopak prospelo, kdyz bych se od nekonecneho optimalizovani moznosti dokazala prehoupnout do toho pritomneho retezce nejakych "ted", pevne postavenych na lasce

    No a tohle je snad nejdůležitější - "prehoupnout do toho pritomneho retezce nejakych "ted", pevne postavenych na lasce" - to podle mě totiž, jestli Ti rozumím, nelze klasifikovat podle toho Heideggerova rozlišení autentické x neautentické existence.
    V tom, co naznačuješ, by asi nevládla ani nějaká předem hotová samozřejmá zásada nebo praktika ani neustálá konfrontace s problematičností a nesamozřejmostí všeho. Ani "něco mezi", imho. Taková láska by byla prostě jinej princip, asi člověka přesahující, kterýmu se člověk poddává, snad v nějakym smyslu "božskej", a takovejch je, myslim, víc. ("Polytheismus"...)
    Těch podob existence je prostě mnoho. Někdo se šťastně nechává nést svým nevědomím (v jungovskym smyslu), nepotřebuje vědomou konfrontaci s nesamozřejmostí ani velké přemýšlení, vede ho povětšinou spíš jaksi intuice, třeba jen tak má radost ze života a tu šíří, třeba nepotřebuje žádné velké myšlenky o "podstatě všeho", těch typů lidí a situací je mnoho. Myslim, že pro nějakou typologii je třeba ten Jung mnohem použitelnější než Heidegger. A ta Jungova myšlenka, že jde především o celistvost a integraci všech částí a sklonů do jednoho celku, což probíhá u každýho do jistý míry jinak, vždy za konfrontace (v různý míře vyhraněnýho) vědomí s nevědomím, který má vždy vztah k celistvosti a jednotě přesahující protiklady, mi nepřijde marná.. (Dle tý Jungovy teorie prostě duši je vlastní puzení k celistvosti, jednotě, integraci (k čemuž patří vztah k tomu, co překračuje protiklady či je splynutím protikladů), to potřebuje a to je její podstatou podobně jako tělo se snaží dejchat a třeba pomocí srážlivosti zastavit krvácení, když se člověk řízne. (To pak není výsledek společenskýho diktátu - ten jen určuje nějaký částečnosti, který člověk třeba dělá a který se pak ale duše snaží integrovat do svýho celku, něčim třeba kompensovat atd. Heidegger taky, jak řečeno, mluví o tom "bytí celý" (v souvislosti se vztahováním se k celku svých možností na pozadí smrti), ale myslím, že uchopuje jen dosti speciální podobu či aspekt toho.)
    (Zda a v čem je snad nějak zásadněji omezenej ten naznačenej Junguv princip, to by byla jiná kapitola...)

    ------------------------------

    * (Určité porozumění bytí pro něj bude v podstatě implikovat určitý způsob existování, vztahy mezi implicitním porozuměním bytím a explicitním porozuměním ve filosofii budou mimochodem i pak věc, kterou bude možná poněkud zjednodušovat.) A i nadále u něho bude jistý napětí ohledně případné neutrality v hodnocení různých porozumění bytí. Dějiny jsou pro něj budou především dějinami bytí, tj. různých porozumění bytí, potažmo různých způsobů, jak se nám bytí samo podává. A Heidegger znovu bude na jednu stranu neustále opakovat, že jedno porozumění bytí není lepší či horší než jiné (jedna "epocha" v dějinách bytí lepší nebo horší než jiná), že jsou právě jen jiné, na druhou stranu bude chápat dosavadní dějiny bytí jako postupné stále hlubší zapomínání na (nesamozřejmost) bytí, zastírání bytí (zjednodušeně - toho, že to, že vůbec něco je, resp. se jeví, je nezdůvodnitelné, "zázračné", od čehož se odvíjí, že nikdy předem nevíme, co je možné a co ne, případně co je nutné a co ne) jsoucím (které prostě jest, přičemž jedno jsoucno ze vysvětluje druhým, případně pak nakonec nějakým domněle nutným jsoucnem, takže známe hranice možného a víme, co je nutné). No a Heidegger samozřejmě se bude snažit nějak se ze zapomenutosti na bytí vymanit. Jeho ujišťování, že tím nechce získat nic "lepšího", než jsou různá porozumění bytí založená na jeho zapomenutosti, je trochu pochybné. Snad ale mu jde o to, že hledá něco, co jaksi vyžaduje tato situace, jindy vyžadovala něco jinýho. Ale i to je vzhledem k tomu schématu zapomínání a rozpomínání problematické.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    YMLADRIS: Dík, to jsou velmi zajímavé podněty, zareaguju na to ale později, jelikož mám dojem, že to bude na dýl a musim teď jaksi dělat něco jinýho... (Myslel jsem, že odpověď Maftíkovi budu mít hned, a ono taky tak uplně né... :) )
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    MAFTIK: "jen jestli tomu rozumím dobře tak, že vládne/vládnout má pocit ... ?"

    No... Takhle jsem to přímo nemyslel. Dále bychom mohli se bavit o tom, jestli by to tak taky nešlo říct a v jakym smyslu, ale teď jen stručně vysvětlim, jak jsem to myslel.
    Totiž tak, že rozumu vládne způsob existování toho člověka, kterej rozum používá. Ten způsob existování rozhoduje o tom, co člověk pociťuje jako (či považuje za) náležitý, žádoucí, případně dokonce samozřejmýé používání rozumu.

    Když budeme chtít myslet blíže to, co rozhoduje o používání rozumu a čemu jsem teď říkal "způsob existování" či "existenciální rozvrh" (a budeme při tom chtít ještě zůstat u heideggerova myšlení, můžeme mluvit o nějaké "základní naladěnosti", která k způsobu existování patří, o určité základní vztaženosti k možnostem a k přítomnosti, případně k jednotlivým časovým dimensím; můžeme se dostat i k předchůdnému "porozumění bytí".

    O pocitu jsem říkal, že podle něj je záhodno se rozhodovat mezi těmi způsoby existování, mezi základními zorientováními (která pak budou rozhodovat o našem užívání rozumu) (i tam, kde se určitý člověk mezi základními zorientováními nijak moc nerozhoduje, protože pořád "jede v jednom", by šlo mluvit o tom, že ho v něm udržují pocity, byť tam je to složitější).
    (Někdo třeba může dík nějakému podnětu, třeba na základě setkání s nějakým uměleckým dílem či s nějakými lidmi, s nějakým místem nebo na základě nějakého snu, náhle cítit, že když se dosud snažil hledat "opravdový" život pomocí (určitého způsobu) filosofování, byla to jen taková křeč a - dámy prominou - onanie a že třeba určitá hudba ho osvobozuje k němu samému mnohem spíš než filosofie a že podle pocitů se orientuje spolehlivě a čistěji než myšlením. (Samozřejmě kdyby šlo o Heideggera, i pozdějšího, když se zabývá hodně uměním, tak ten taky pro některá "životní naladění" a některé podoby umění nemá žádné pochopepení, preferuje určité polohy existence, má u nich pocit, že "to je nejvíc"... :) (K tomu se pozdějc třeba ještě vrátím.))

    Díváme-li se na lidi a jejich používání rozumu poučeni Heideggerem, zdá se nám často zjevné, jak i u toho, kdo se nejvíc zaklíná absolutní nezaujatostí, bezpředpokladovostí a zkrátka čirým poznáváním pravdy, prostě vládne jeho myšlení určitý "existenciální rozvrh", určitý "životní tvar", pro který se nerozhodl rozumově. (Nemluvě o tom, že určité existenciální rozhodnutí je už to, chtít stavě život na rozumu.) Pro určité postavení se k možnostem a skutečnostem se rozhodl třeba v souvislosti s tím, že má děs z bezednosti a nezaloženosti, případně z pohybu mezi záležitostmi, které jsou unikavé, prchavé a stále se mění, z toho má "závratě", cítí (ještě než začne nějak sofistikovaněji rozumovat) puzení k něčemu pevnému, neotevřenému možnostem proměny, natož bezedným, k něčemu hotovému a neotřesitelnému. (Někdo zas život ještě před nějakým rozumováním cítí především jako vystavenost vždy zcela otevřené budoucnosti; kupříkladu Schelling a myslím, že i třeba Schopenhauer mají za to, že filosofii si volíme podle typu své osobnosti.)

    Další kapitola by byla, jaké je postavení rozumu např. u "křesťanských filosofů", kteří vesměs vycházejí ze zjevení, které přijímají i tam, kde se jim třeba zdá, že rozumu zcela odporuje (substanciální unie apod.). Někdy říkají otevřeně, že filosofie má být služkou teologie, rozumem jen jejich "víra hledá pochopení" apod. Samozřejmě z heideggerovské perspektivy můžeme víru chápat jako určitý modus existence či jako určité porozumění bytí (resp. aspoň jako něco, co s sebou modus existence a porozumění bytí nese), každopádně jako něco co předchází racionalitě a určuje pak její zaměření.
    MAFTIK
    MAFTIK --- ---
    CICHLASOMA: Přečetl jsem to celé, chci si ujasnit jen toto: cim jinym se totiz v posledku ridit pri hledani zpusobu existence nez pocitem? - vzdyt jde o celek, tam rozum nic nezmuze, rozum umi jen slouzit, neumi vladnout, slouzi necemu jinemu i tam, kde si namlouva, ze vladne. - jen jestli tomu rozumím dobře tak, že vládne/vládnout má pocit ... ?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    - lici tedy dva nasledujici zpusoby existovani: bud si rozumim "ze sveta", nebo z vlastnich moznosti. jde o to, ze existence je vzdy vykon nejakyho zorientovani se a urcityho realisovani urcitejch svejch mozností. bud jsem pohlcen pritomností, tim co se vtírá a co je proste bez nejakeho usili a hledani tu (pak casu rozumim vychazeje od pritomnosti a vnimam ho jako sled nejakych "ted", pricemz nektera jeste nejsou, jina uz nejsou), nebo si uvedomuju, ze moje byti jsou moznosti, moznosti jsou vlastne v jistym smyslu skutecnejsi nec to, co "realne" lezi prede mnou, bez moznosti by prede mnou nic nelezelo, a o techhle svejch moznostech si chci udelat jasno a vztahovat se k nim skutecnne jako moznosti, jako k necemu jeste nerozhodnutymu a neurcitymu. ukaze se mi povaha mych moznosti jakozto konecné bytosti - bytosti, jejiz situace po nejakych strankach určená je (bez toho by se taky moznosti neotviraly) a ktera tu nebude vecne. heidegger lici, jak konfrontace s vlastni smrtelnosti muze cloveka vytrhnout z pohlcení pritomností a zpusobit, ze se zacne videt ne jako neco, co proste je, ale jako neco, o cem se rozhoduje.


    toto liceni velmi zaujalo ctenare (mne). nejake volne asociace

    - mam ted maly dite. pripada mi, ze sleduju u nej ten prechod ze sveta do moznosti. rikala jsem tomu "zacina mit predstavivost". Mimino nema predstavivost, relativne zhruba vsechno je pro nej stejne novy/hodnotny na zaziti. Batole uz konstruuje moznou budoucnost na zaklade minulosti (cesky receno, chce cosi a je vztekle kdyz to neni atd). tim se asi fakt prestava byt simpanzem a stava se clovekem
    - to zni jako budhisticky popis principu utrpeni ("muze za to touha..."), ktere vicemene nema pricinu (pricinu Buddha neresi - ten princip "moznosti" (touha) je tu dle nej kdesi odpradavna. Coz by sedelo na to vynoreni se lidskeho z drivejsiho zvireciho)
    - budhismus mi byl vzdy blizkej svym pohledem ze trapeni je nepochopeni funkce mysli, dlouho jsem si ale myslela ze uci touhu zrusit, coz se mi pricilo
    - v poslednich letech mne ohromne zaujal David Deida, kterej zase ma slovo "potencial", ze at delame cokoliv, porad je v nas urceni povedomi toho, ze by slo jit hloubeji (kvalitneji pracovat, delat lepsi umeni, hloubeji milovat, ... cokoliv). Ze lidsky udel je, ze nas zatim nenaplneny potencial nas kope do zadku. A ze je zasadni tomu neuhybat, nejak se neoblbovat do zapomneni nebo pohodicky, ale snazit se ten potencial naplnit
    - to ale zas vede na tu tocku s tim superegem (jsem myslim o tom psala pred temi peti lety, pac sama mam tento celozivotni trip) -- to ze chci zit hlubsi/kvalitnejsi/smysluplnejsi zivot, ze chci zprima koukat na moznosti ktere se vynoruji a vybirat ty co jsou z umeleckeho hlediska nejnosnejsi == chci to opravdu tzv. ja, nebo je to diktat socializace? ("nemuzes zit nudne, to bys byla nula") -- o tom hodne mluvi Slavoj Zizek, nova pliziva ideologie
    - smrtelnost jako faktor kterej pomaha dostat se pres tyhlety nejruznejsi hry a blbosti fakt k jako by realnemu prozivani, na to sazi Deida taky a budhisti taky
    - jak kancik-rybicka pise, tak jako jo, Heideggerovi tam podle mne chybi mezistupen ve kterem zije drtiva vetsina lidi. Vetsina lidi nezije ze sveta (ze by jimi realita nekam posouvala a oni pasivne se jen nechali provadet) ani nejak "autenticky" z moznosti, jak by se H asi libilo mozna (furt neverim ze to nepreferoval), ale neco mezi: aktivne voli z moznosti, ale drajv toho celyho neni konecnost a smrtelnost, ale naopak snaha zapomenout na konecnost a smrtelnost. Zaplnit si vedomi budovanim nejake identity, jako bychom nikdy umrit nemeli. Pozabijet radeji vsechny okolo, kdyz na to prijde.

    - osobne mam jeste potiz tu, ze taky zazivam moznosti jako realnejsi nez to co realne lezi prede mnou. Chapu to ale jako patologicky, odvadejici mne od te konecnosti a skutecnosti a opravdovosti a autenticity :-). Takze mne zaujalo ze za to H vlastne tak jako lobuje. Asi jako kazdy lek se v prehnanem mnozstvi stava jedem.
    Mne by asi naopak prospelo, kdyz bych se od nekonecneho optimalizovani moznosti dokazala prehoupnout do toho pritomneho retezce nejakych "ted", pevne postavenych na lasce

    no nezbyva nez zopakovat ze netusim zda toto psani muze k necemu byt nekomu, ale dik rybicce za material pro promysleni

    ANICKAJEDNICKA
    ANICKAJEDNICKA --- ---
    ( cichlasoma - kančík - rybička. zadna cihla soma proste neni )
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    tak ja jsem si H. za tech pet let neprecetla cili opet muzu delat jen toho blbeho v ramci debaty... coz nevim zda je prinos, ale nicmene kdyz uz jsem se cihlou somou prokousala :) chtela bych napsat nejake nesouvisejici reakce - dyztak sorry

    1. cerne deniky - asociuje mi to o cem mluvi asi freud a jung. prave proto ze H je povazovan za nejvyznamnejsiho a kdesi cosi, tak je prinosne medializovat jeho jako ze "stin". freud by rekl, ze je mladi maji tendenci zabit otce (shodit ho z piedestalu). jung nevim co by presne rekl, ale imho neco podobneho, jako ze kdyz je neco moc svetle, tak to, ze to ma/mohlo by mit temne stranky, generuje mile napeti a buzz. Na tom jsou zalozeny media = obchod s pozornosti. Pravda (strizlivy popis) nikoho netahne, kor kdyz mame tu postmodernu... dulezity je zazitek. No a cim vetsi antisemita H je, tim silnejsi zazitek ctenaru

    to be continued
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    "He is widely regarded as one of Europe's most influential 20th century philosophers whose writings inspired some of the important thinkers of the modern era. But almost four decades after Martin Heidegger's death, scholars in Germany and France are asking whether the antisemitic tendencies of the author of Being and Time ran deeper than previously thought."
    Heidegger's 'black notebooks' reveal antisemitism at core of his philosophy | Books | The Guardian
    http://www.theguardian.com/.../13/martin-heidegger-black-notebooks-reveal-nazi-ideology-antisemitism

    "Martin Heidegger je všeobecně považován za jednoho z nejvýznamnějších evropských filosofů 20. století. „Bezmála čtyři dekády po jeho smrti však sílí podezření, že antisemitské tendence jeho hlavního spisu Bytí a čas jsou daleko hlubší, než jsme si dosud mysleli,“ napsal deník Guardian."
    Heideggerovy „černé deníky“ ukázaly, jaký byl antisemita | Svět ve 20 minutách
    http://www.rozhlas.cz/...svet/_zprava/heideggerovy-cerne-deniky-ukazaly-jaky-byl-antisemita--1332838

    bravurne... (a i jine perly tam jsou...)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    - no tak jo. rad jsem si to, co tu probehlo pred 5 lety, precetl (do znacny miry se zotoznuju s nekterymi ymladrisinymi skeptickymi pripominkami, jak nize patrno) a pripojim teda par poznamek, treba diskuse ozije. chce se mi o tom mluvit mj. proto, ze jsem nejak v souvislosti s tou kausou s Cernymi sesity zacal premyslet o tom, jaky mam dnes k heideggerovi a k filosofii existence vztah. na jednu stranu mam totiz chvilemi z tech textů pocit, ze je mi to vsechno uz hrozne vzdálené a cizí (je to uz pres 20 let, co me heidegger poprvé nadchnul), ale pak si zas uvedomím, ze mnoho veci zejmena z heideggera mi proste "preslo do krve" a uz je to pro me naprosto samozrejmé, jiné byly u me na zacatku nejakyho vyvoje, kterej sice vedl v jistym smyslu daleko od nich, ale bez nich by se dost mozna nekonal. no kazdopadne by muj zivot pravdepodobne vypadal po mnoha strankach jinak, kdyby heideggera nebylo, a i pro to je pro me zajimavy s nim nejak "uctovat".

    - vicemene se ted teda omezim na "autenticitu" u raneho heideggera. je to, myslim, prinejmensim jedna z prvnich koncepci "autenticity" (nevim ted, zda ten termin od nekoho prebira), je asi nejpropracovanejsi a byla, myslim, nejvlivnejsi. jine koncepce maji s ni sice neco spolecneho, ale neco zas (kupodivu..) ne a mluvit o "autenticite" obecne u "existencialistů" lze jen velmi opatrne.

    - heidegger se mimochodem nikdy za existencialistu nepovazoval a neoznacoval, jakkoli existencialismus temer "zalozil". to, ze neni "existencialistou" v pozdejsim smyslu, se v souvislosti s jeho koncepcí autenticity v Byti a case projevuje mj. tak, ze heidegger neustale opakuje, ze naprosto nechce autentickou existenci jakkoli hodnotit vyse nez neautentickou ci na tomto rozliseni snad zakladat nejakou etiku. samozrejme muzeme diskutovat o tom, zda je v teto veci heidegger poctivy, a nakolik a v jakem smyslu je skutecne "neutralni", ale myslim, ze je fakt, ze jeho zakladni zajem tu je teoreticky, resp. ontologicky, nikoli etický ci "existenciální". heidegger predevsim chce zkoumat, co to znamena byt a co je to cas. to pro nej znamena - jak clovek casu rozumi. a dospiva k tomu, ze ruznymi zpusoby. :-) a ukazuje dva rozdilne zpusoby - rozumeni casu, jak se deje pri "autentickem existovani", a rozumeni, jak se deje pri "neautentickem existovani".

    - lici tedy dva nasledujici zpusoby existovani: bud si rozumim "ze sveta", nebo z vlastnich moznosti. jde o to, ze existence je vzdy vykon nejakyho zorientovani se a urcityho realisovani urcitejch svejch mozností. bud jsem pohlcen pritomností, tim co se vtírá a co je proste bez nejakeho usili a hledani tu (pak casu rozumim vychazeje od pritomnosti a vnimam ho jako sled nejakych "ted", pricemz nektera jeste nejsou, jina uz nejsou), nebo si uvedomuju, ze moje byti jsou moznosti, moznosti jsou vlastne v jistym smyslu skutecnejsi nec to, co "realne" lezi prede mnou, bez moznosti by prede mnou nic nelezelo, a o techhle svejch moznostech si chci udelat jasno a vztahovat se k nim skutecnne jako moznosti, jako k necemu jeste nerozhodnutymu a neurcitymu. ukaze se mi povaha mych moznosti jakozto konecné bytosti - bytosti, jejiz situace po nejakych strankach určená je (bez toho by se taky moznosti neotviraly) a ktera tu nebude vecne. heidegger lici, jak konfrontace s vlastni smrtelnosti muze cloveka vytrhnout z pohlcení pritomností a zpusobit, ze se zacne videt ne jako neco, co proste je, ale jako neco, o cem se rozhoduje.

    - ta liceni velmi zaujala ctenare, podstatne prispela k vzniku existencialismu a heidegger byl znechucen, ze ctenari se soustredej na tohle a zcela jim unika to, oc mu slo (coz si ale asi do jisty miry uvedomil az zpetne). ty motivy nicmene samozrejme zily vlastnim zivotem u mnoha filosofů, psychologů a umelců, kazdy je vykladal trochu po svem, nekteri je zplostovali, jini s heideggerovym podanim moznych zpusobů existece postupne zacinali polemisovat a jinak zacinal videt veci i heidegger, termin "autenticita" prestal pouzivat brzy po vydani Byti a casu.

    - velmi dulezita pripominka, ktera se k naznaceny koncepci ozyvala, byla, ze modů existence a rozumení mj. casu je proste mnohem vic, je to obrovska škála odstínů a stylů, navic smrt taky onu "iniciacni" roli mit nemusi, zivot je proste mnohem pestrejsi. k tomu je dobre rict, ze heideggerovym primarnim cilem ale nebylo popsat vsechny mozne polohy existence. je to urcita schematisace, kterou provadi v ramci snahy ukazat urcité tváře času (jo, asi propadal ilusi, ze vystihuje proste "zakladni moznosti", ale to neni az tak dulezité).

    - dulezité imho je, ze heidegger tim mj. ukazal neco o povaze pravdy. ukazal, ze co je to svet, co je to zivot, co je to cas proste zalezi na tom, jakym zpusobem zrovna existujeme. nelze na to ziskavat "nezaujaté" a "objektivne správné" odpovedi. resp. - "nezaujatemu" badateli se ukazuje opet jen jedna z mnoha moznych forem smysluplnosti. predstava poznavani podstatnych veci jako nezaujateho racionalního zkoumani se tříští, o smyslu vecí rozhoduje to, jak existujeme, podle toho nam ukazou urcitou svou tvář. jak receno, nakolik snad mlady heidegger chtel nejak systematicky vycerpavajicim zmapovat vsechny (aspon zakladni) polohy existence, selhal, jak konstatovali jak jeho kritici, tak zahy on sam.
    heideggerovi se rozhoden daří urcite polohy existence sugestivne predstavovat. jak v Byti a case, tak pozdeji. ukazuje, ze v ruzných nových a nových způsobech existování se muze clovek ocitat dík urcitemu zpusobu promysleni ruzných "abstraktnich" otazek.
    a postupne heideggerovi dochazi, ze takové mysleni je nekonecna cesta a bloudení, pri kterym se meni vsechno, i to, co je to sama ta "cesta" a "co to znamená myslet".

    - jeho mysleni sledující a promenujici celkove polohy existence, který ma posleze mozna bliz k básnění nez k vetsine toho, cemu se rikalo "filosofie", zakouší existenci a smysl jako neco bezednyho, nevycerpatelnyho, o cem nemame nidky aspon "v zakladnich rysech" definitivne jasno, co je vzdycky schopny zasadnim zpusobem prekvapit. (nebyl samozrejme sam, kdo ve 20. stoleti neco takovyho inicioval, vyznamnym "souputnikem" mu imho byl kuprikladu surrealismus.)

    - pokud jde teda konecne o tu "autentickou existenci" (docet to nekdo az sem?), konkretni podoba, v jaky ji lici heidegger a imho tim spise, jak ji lici pozdejsi existencialiste (heideggorovi to teda vydrzelo jen par let), je neco velmi omezeného, je to jen jedna z mnoha poloh existence, jeho liceni konfliktu mezi autentickym a neutentickým jen jedna z nepreberneho mnozstvi moznych peripetii existence. snazit se zit "podle toho", drzet se tohohle schematu, muze byt pekne umelé a krecovité. snadno z toho muze byt obsese smrtí, umelá zaliba v uzkosti a v "heroický" samote a jiné křeče. na druhou stranu - neco z té ideje autenticity podle me zustava platné a zásadní (a neco z ni taky pochopitelne zustavalo i v heideggerove pozdejsim mysleni, opet samozrejme v podobe, kterou lze jiste povazovat za omezenou, byt zase jinak). - totiz povedomi, ze cloveku se muze ukazat, ze míjí, ci dosud mijel to podstatné, ze mu vlastne unikalo, oc v jeho byti na svete jde, ze vlastne marnil zivot, muzou mu nejak "spadnout klapky z oci". to se muze prihodit nejen tomu, kdo dosud hledal rozptyleni ve spolecenske konversaci, jak to rad lici heidegger v Byti a case, ale i tomu, kde se "odvazne" snazil "vymknout z davu tim", ze se bude konfrontovat s vlastni smrtelnosti, proste zadny obecně vytyčitelný zivotní program proti tomu, myslím, neni imunni. a proto neni od veci hledat, zda se nenabizi nejaky zpusob žití a myšlení (jiste mu nemusime rikat "autentický" ci "autentičtější", kor pri vsi zatizenosti tech slov), ze kterého bychom meli lepší pocit nez z toho dosavadního. cim jinym se totiz v posledku ridit pri hledani zpusobu existence nez pocitem? - vzdyt jde o celek, tam rozum nic nezmuze, rozum umi jen slouzit, neumi vladnout, slouzi necemu jinemu i tam, kde si namlouva, ze vladne. to si dnes uvedomujeme, mj. dik heideggerovi. :-)
    MAFTIK
    MAFTIK --- ---
    CICHLASOMA: Nechce se mi teď dívat do příspěvků 5 let zpátky, nicméně asi ano,
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    zajimalo by nekoho jeste pokracovani diskuse o "autenticite" preruseny zde, koukam, pred 5 lety? :)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    jeste doctvrtice a pro zmenu strucne: udivuje me, ze i heideggerologicke kapacity se tvari, ze v cernych sesitech je neco skandaniho ve srovnani s tim, co se vedelo dosud, neco, co vec posouva na jinej level.
    je vseobecne znamo, ze heidegger se nepohybuje na pude zadnyho "humanismu" v jakymkoli beznym smyslu slova, posledni hodnotou pro nej neni primarne nejake preziti co nejvice lidi nebo neco takoveho, podstatnejsi je, aby neupadalo do zapomneni byti samo ve sve nesamozrejmosti. to pusobi nekdy desive, na druhou stranu to mozna thematisuje neco, co opravdu vladne vsem promenami nalad a myslenek z humanistickych v nehumanisiticke a naopak a jinak, takova thematisace otrasa samozrejmosti vseho vcetne humanismu a mozna opravdu opravdu umoznuje hledat cesty ze situaci, z nichz jinak tezko se dostat. kdo vi...
    tech tech par poznamek o tom, ze zidi myslej "moc racionalne", v Cernejch sesitech mi prijde oproti tomuhle sirsimu rysu, diky nemuz (v neposledni rade) je heideggerovo mysleni tak fascinujici a zaroven tak riskantni, celkem bezvyznamenejch.
    (a dal uz se sam se sebou nebudu dohadovat verejne, nebojte. :) )
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    - pardon, jeste prodlouzim samomluvu. mam dojem, ze bych mel jeste neco dodat, po tom, co jsem napsal nize.
    - rikat v 30. a 40. letech situaci v nemecku cokoli s byt jen negativnim nadechem o zidech je samozrejme na povazenou, i kdyby na tom snad neco bylo. (heidegger to ale verejne nerikal! on si to v te dobe jen psal do deniku a odmital se verejne vyjadrit v rasistickem smyslu, ba jakkoli se vyjadrit k rasam, cimz upadal v nemilost u nacistickych pohlavarů.)
    - rict o heideggerovi cokoli, a obzvlast cokoli relativne srozumitelnyho, je vlastne vzdy zjednodusujici. :) ale myslim, ze prinejmensim jenda z cest, jak si priblizit, oc v heideggerovych uvahach v tomto obdobi jde, je nasledujici: heidegger vidi, ze svet se diky technice brutalně a velmi rychle meni. a to ne v tom smyslu, ze by do sveta pribejvaly nejaky veci, ale v tom smyslu, ze se meni, co pro lidi znamena "svět" a "bejt na svete". heidegger je z venkova a zkusenost v podstate jeste temer predtechnickyho zivota na venkove s prostymi lidmi a jinymi sedláky je pro nej urcujici, vi, ze v pospolitosti s nimi a v krajine shwarzwaldu jaksi vnimal pritomnost neceho velmi tezko myslitelnyho a uchopitelnyho, o cem lide ve mestech a intelektualove vetsinou obzvlast, nemaj poneti. je to neco, cemu se podle neho nelze priblizit nejakou racionalitou, natoz racionalitou, ktera hleda uzitecnost, efektivitu, dokazatelnost ci vypocitatelnost. je to vztah k necemu, od ceho spise odvadi i vetsina dosavadni zapadni filosofie (cim pozdejsi, tim vic). heideggerovi toto prosté vnimani povahy bytí prijde byt neco vetsiho a pro cloveka zasadnejsiho nez vsechny uspechy moderni prirodovedy a techniky a vidi, ze technika tenhle vztah devastuje (i na venkove lidi poslouchaj zpravy, reklamy a jiny zvasty v radiu, misto, aby treba spolu mlceli). ale heidegger samozrejme neuvazuje o tom, ze by se mela technika nejak vytratit z povrchu zemskyho. uz proto, ze vi, ze pripadné doufani v neco takoveho by bylo smesne naivni. a tak heidegger jen doufa, ze snad, mozna, je mozné prestat si od techniky nechat brat prostotu a ziskat k ni (tj. k techice) novy vztah. jak a jaky vztah, to v podstate nevi a soudi, ze to dokonce nelze udelat zadnym lidskym "vykonem", ze by se to muselo udat jako jakysi zvrat "osudu", resp. jako prichod nejakych bohu/nejakeho boha a ze clovek muze (treba jako myslitel ci basnik) nanejvys "pripravovat pripravenost" pro takovou udalost. po takove udalosti by cloveku - to je uz hodne zjednodusene receno - technika a vubec racionalita prestaly vladnout, neurcovaly by jeho vztah k byti, nezastinovaly by mu to, co je hlubsi a zasadnejsi, nez to, co je dostupne racionalite a technice, ale to neznamena, ze by na svete nemely ani zadny omezeny misto.
    - no a ted heidegger ma, jak jsem zminoval nize, dojem, ze racionalni (a tedy povrchni) vztah k byti siri mj. zidé (mj.! z toho, ze o anglicanech v tom ohledu nesmysli o nic lepe, se jen nedela skandal). nema to nic spolecneho s jakymkoli (biologickym) rasismem, heidegger jim tim navic priznava schopnosti, na ktere by leckteri z nich v zasade byli i hrdi (neni to zadne prvoplanove nadavani) a afaik nenavrhuje (ani v deniku) zadne "reseni zidovske otazky" (natoz konecne). snazi se predevsim pochopit situaci a na verjnost s poznamkami o zidech nejde. samozrejme - jeho charakteristiky zidovskeho mysleni jsou plytce generalisujici a zjednodusujici (ale zase - je to par radek v deniku, kdyby tomu venoval vice prostoru, treba by rekl mnohem diferencovanejsi veci). i pokud by se v charakteristice zidovskeho mysleni zcela mylil, prijde mi zjevne, ze tim neni nijak dotcen zbytek jeho myselni. to, zda "neco je" na jeho kritice racionalniho vztahu k bytí, je uplne jina otazka, nez otazka jeho interpretace zidovskyho mysleni a jeho pomeru k racionalite. klidne nekdo muze rici, ze je absoltne scestne oboje (ja si myslim, ze na te "kritice" racionality (resp. precenovani racionality) setsakramentsky "neco je", naopak jeho charakteristiky zidovskeho mysleni, ktere mame, mi prijdou byt natolik vagni, ze jsou celkem k nicemu, ba nebezpecne pripominaji hospodske mudrování, jakkoli napr. to, ze v judaismu ma racionalni mysleni a snaha o presne a jednoznacne rozlisovani (v souvislosti s vykladem Zakona) mnohem vetsi roli nez treba v staroreckem nabozenstvi, je tezke odmitat).
    - jeden z hlavnich zpusobu, jak heidegger ovlivnil evropsky mysleni, spociva v tom, ze pro mnoho lidi otrasl idealem jednoznacnych a universlanich kriterii spravnosti, jak pokud jde o poznani pravdy, tak pokud jde o jednání. protoze ukazal, ze domnele universalni a jiste posledni principy se vznaseji ve vzduchu, ze pod nimi je hlubsi a mnohem tize uchopovotelna oblast. ma lvi podil na tom, ze se mezi intelektualy dosti rozsirily ruzne podoby "relativismu" a "polytheismu". mnoho lidi (vcetne me malickosti) jiz po heideggerovi nedokaze napr. diskuse o jeho vlastnim dile (v podstatnych otazkach) vest v duchu zjistovani, zda "to ma spravne", nebo "spatne". vnimaji je v duchu konfrontace ruznych perspektiv a stylů, mezi nimiz se da rozlisovat spise, ktery je "sikovnejsi", "vkusnejsi", "zajimavejsi", "nosnejsi", "cistsi" apod.
    - jiste lze proti heideggerove rozpominani na byti stavet takovy ci onaky "humanismus" (a rikat treba, ze heidegger hodnoti chybne, kdyz jakesi proste, jednoduche, tiche vnimani existence ceni vyse nez treba sirokou dostupnost technickych vymozenosti od moderni mediciny po sdelovaci a dopravni prostredky. inu, heideggerovi se podarilo presvedcit mnoho lidi, ze takovy soud prinejmensim rozhodne neni samozrejmy, je to vzdy osobni volba v mnohoznacny situaci. jine mozne odmitnuti nekterych heideggerovych myslenek ci spise sklonů muze byt zalozeno na "liberálním" principu či "instinktu". jo, heidegger v tech silenych 30. letech koketoval s tim, ze by mozna bylo fajn brat lidem ve jmenu rozpominani se na bytí pravo rozhodovat o sobe (ono to ale nikdy neni jenom o sobe...) sami. tohle odmitani nekterych heideggerovych spádů já sdilim. ale i diky heideggerovi si uvedomuju, ze to neni nic samozrejmyho ani neco, cehoz spravnost bych mohl nejak neotresitelne "dokazat". (a navic: heidegger smýšlel neliberalne v urcity situaci a napr. jeho rektorovani ma i ten aspekt, ze kdyby byl nekandidoval a byl zvolen kdokoli z jinych realnych kandidatu, dopadlo by to pro zidy a pro aspon trochu "normalni" lidi pravdepodobne podstatne hure. a otevreně protiliberální myslenky jsou marginalni a casove velmi omezeny. jina vec je, ze nikdy nebyl presvedcen, ze liberalni demokracie je z hlediska (ne)zapominani byti optimalni zrizeni a uvazoval o tom, ze treba bude necim vystridana - ovsem zadny konkretni navrh ci plan na zmenu nemel.)
    - (jak uz jsem naznacoval, podle me je hlavni heideggerova slabina v tom, ze to svy hledani (predtechnickycho a predracionalniho) vztahu k byti reflektuje prilis jako vec dejin a sirokych mas, ve skutecnosti jde imho prakticky nutne o zalezitost ridkych jedinců a pripadne okrajovych komunit.)
    - (a kdyz rikam, ze figal mozna mluvi, jak mluvi, ze "spolecenskych duvodu", nemyslim tim, ze by se ulisne pretvaroval, ale ze mozna povazuje v tyhle veci v nemecku za nevkusné chodit nejak do detailů, a relativisovat, mysli si, ze je potreba stale i za cenu velkeho zjednodusovani razne odmitat cokoli, co zavani jakkoli negativnim hodnocenim zidu obecne.)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    Ještě jeden rozhovor o Černejch sešitech, tentokrát podle mě výtečnej http://www.zeit.de/2014/03/francois-fedier-ueber-martin-heidegger .
    (Jakkoli interpretaci věty o prorocích Fédierovi, pokud jde Heideggerův postoj k židovskejm prorokům zatím spíše nevěřím, některý věci pojmenovává imho naprosto přesně, např. pokud jde o až hysterickou potřebu skandalisovat vše, kde Heidegger něco říká o židech (specielně u Trawnyho, ale i u jiných).)

    Tady je ještě trochu dalšího materiálu, mj. další citáty z Černejch sešitů: http://haus-des-verstehens.ch/...icle/3-ergaenzungstexte-1/1063-heidegger-martin-schwarze-hefte.html

    V minulym příspěvku mam špatně 3. odkaz od konce, dotyčný rozhovor s Figalem je zde: http://www.deutschlandradiokultur.de/...legungen-zum-judentum-die.954.de.html?dram:article_id=272402 . (Figal se do hlubších a delikátnějších otázek taky nepouští, ani zde ani v článku níže též odkazovanym, jen jako kapitán Obvious opakuje, že některý Heideggerovy analysy jsou na jeho "antisemitských" postojích naprosto nezávislé a též prohlašuje, že ale nyní máme "jednoznačně antisemitské" Heideggerovy výroky a je třeba se od nich důrazně distancovat a přísně a pečlivě rozlišovat, co vše s nimi souvisí, a co ne. Nevím přesně, nakolik opravdu vyjadřuje svý pocity a názory, a nakolik spíš jako předseda Martin-Heidegger-Gesellschaft a známý heideggerián chce ujistit veřejnost, že heideggerovci v žádném případě žádní antisemité nejsou a do nějakých relativisujících rozborů a dílčích obhajob Heideggera se raději "ze společenských důvodů" nechce pouštět.)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    SAMUELARACHNID: [Ještě jsem si to po sobě přečet a našel spoustu překlepů a chyb, tak to vložim znova, pardon.]

    Černý sešity jsem nečet. Ale k tomu článku a k Tvýmu komentáři zatim tolik:

    - to "prohánění cizostí bytí" se jistě netýká ničeho jako koncetráků (možná se to týká války vedený s užitím moderní vojenský techniky, ale neznám kontext).

    - jakkoli ten článek na Český posici není na novinovej článek špatnej, v jedný věci je podle mě velmi pochybnej.

    Matějčková píše:

    "Problému na závažnosti pak dodává, že Černé sešity nejsou žádnými příležitostnými, ale naopak myšlenkově propracovanými texty, které byly pečlivě připraveny k zveřejnění. Navíc Heidegger na nich nechtěl ani s velkým časovým odstupem několika desetiletí nic měnit. Přál si totiž, aby Černé sešity byly zveřejněny až po jeho smrti jako poslední slovo jeho Sebraných spisů. Toto přání se mu nyní splnilo."

    a

    "Heideggerova nedůvěra k demokracii, jeho přesvědčení, že filozofie není určena pro veřejnost, ho vedla k tomu, že Černé sešity tajil. Veřejnost si totiž spojoval s průměrnosti a zcela jí pohrdal."

    To jsou v podstatě Trawnyho hypothesy a interpretace (vydavatel těch svazků, jeho článek zde: http://www.zeit.de/2014/01/heidegger-schwarze-hefte-herausgeber-peter-trawny ), který Matějčková přebírá, ovšem kreativně je obohacuje o to, že měl sešity tajit proto, že pohrdal veřejností.
    No... Pokud jde o Trawnyho hypothesy, totiž že jde o čistopis určený k publikaci, že ho ale Heidegger tajil - to, že jde o čistopisy určený k publikaci je hypothesa, možná zjednodušující shrnutí. Není afaik žádnej doklad, že by existovaly ještě koncepty a toto by byl nějaký přepis načisto. To, že tam neni moc škrtanců, nic neznamená, člověk jako Heidegger je jistě schopnej zapsat myšlenku i bez toho. Heidegger si prostě takto zaznamenával neakademickou formou niterně ho zaměstnávající myšlenky a otázky, snad když aspoň trochu vykrystalisovaly, je to něco jako filosofický deník. (Na druhou si byl vědom, že o jeho každou řádku je a bude obrovský zájem, a že bude někdo chtít časem číst i tohle, pokud to nezničí, mu bylo jasné.)
    Pokud jde o "tajení", nemýlím-li se, Heidegger nedával v podstatě nikomu nahlížet ani do žádných jiných rukopisů. (Do příprav seminářů a přednášek, nepublikovanejch pojednání, poznámek ke studovanejm knihám atd.) Černý sešity v tom afaik neměly výjimečný postavení.
    Heidegger určil před smrtí k vydání (zpřístupnění oné "veřejnosti") prakticky všechny svoje rukopisy. To jen tak nějaký filosof neudělal. Určil i pořadí, a to od věcí nejveřejnějších k nejsoukromějším. (Nejdřív už publikovaný věci, pak přednášky, pak nepublikovaný pojednání, pak různý poznámky.) V rámci těch poznámek, na který už došlo, teď vyšly Černý sešity z 30. a 40. let, ale ještě má vyjít řada dalších svazků podobných sešitů a poznámek. Není pravda, že chtěl vydávání završit zrovna těmito sešity z války a to že se teď stalo.
    (Jako motto k vydávání svejch sebranejch spisů Heidegger napsal "Cesty, ne díla!" a chtěl veřejnosti postupně nechat zpřístupnit v co největší úplnosti všechno svoje bloudění.)


    Pokud jde o otázku Heideggerova "antisemitismu" a afinity k nacismu - to je jistě velmi zajímavé téma, dalo by se o tom dlouze diskutovat a už se o tom taky sáhodlouze diskutovalo i bez znalosti Černých sešitů, s jejich znalostí to bude ale nepochybně ještě výživnější. Co se tkne speciálně "antisemitismu", tak nějak "antisemitské" pasáže v nich prý zabírají úhrnem asi dva a půl strany z asi 1200 a mluví o tom, že židé uvažují obzvlášť zdatně v duchu vykořeňující abstraktní "racionality". To je jistě generalisace, ale jednak si Heidegger byl nepochybně dobře vědom, že výjimky mezi Židy existují, jednak podobné věci označují hrdě za rysy "židovského myšlení" sami někteří židovští filosofové (Lévinas přímo v odmítavé reakci na některé Heideggerovy postoje). Ano, Heideggerovi se takové myšlení protiví, považuje je za úpadkové a ohrožující způsob života a uvažování, který je drahý jemu. To pořád podle mého není něco, za co by musel být haněn. V době, kdy to v Německu vřelo, pár let více či méně propadal ilusi, že by snad bylo možno život nezotročený abstraktně-racionálním, "vědeckým" přístupem ke světu nějak probudit a uchránit na "celonárodní" a "celostátní" úrovni, když bude on "hnutí" patřičně usměrňovat, a záhy byl pochopitelně velmi zklamán. Za nositele kalkulující technické racionality označoval kde koho a kde co (Angličany, "amerikanismus", bolševismus, no a taky Židy). Určitě ho nectí, že neměl potřebu zastávat se v daný situaci slabších a asi propadá místy ve svých denících opravdu dost bizarním fantasiím o možném vývoji a asi i ukvapeným generalisacím a opakuje někdy všeobecně kolující klišé (ale jsou to deníky!), ovšem že by třeba doporučoval Židy zabíjet, o tom rozhodně nic nevíme, ani není doklad, že by za války něco věděl o koncetračních táborech.

    nějaký články a rozhovory:

    http://www.zeit.de/2014/01/heidegger-schwarze-hefte-herausgeber-peter-trawny
    http://www.faz.net/...ggers-schwarze-hefte-beweisen-den-antisemitismus-des-philosophen-12844017.html (tady jsou na konci citace některejch "kritickejch" míst)
    http://www.zeit.de/2014/05/interview-silvio-vietta-heidegger-schwarze-hefte (pokud bychom nechtěli jít do detailů a do hlubin, tak tenhle pán základní situaci podle mě shrnuje velmi rozumně.)
    http://www.nzz.ch/...uell/feuilleton/literatur-und-kunst/nicht-alles-hat-mit-allem-zu-tun-1.18282484
    http://www.deutschlandradiokultur.de/...legungen-zum-judentum-die.954.de.html?dram:article_id=272402
    http://www.zeit.de/2014/12/heidegger-schwarze-hefte-veroeffentlicht (tohle mi přijde poněkud dryáčnický)
    http://www.nytimes.com/2014/03/31/books/heideggers-notebooks-renew-focus-on-anti-semitism.html?_r=0
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam